Jump to content
IGNORERAD

Video: lärare slår elever i pathum thani


MPR Nyheter

Recommended Posts

En 59-årig mattelärare i den thailändska provinsen Pathum Thani står inför disciplinära åtgärder efter att en video spridits som visar när han slår skolflickor i klassrummet.
Rektorn för Thammasat Khlongluang Withayakhom School säger dock att läraren hade goda avsikter när under tisdag morgon slog niondeklassarna eftersom de upprepade gånger inte lämnat in sina läxor. "Läraren erkände att han fångades i ett ögonblick av temporär vrede. Hans ämnade inte att använda våld mot barnen," sade rektorn Surachai Pinyocheep. "Han använde fel bestraffningsmetod, men hans avsikt är att barnen ska få [bra] betyg i slutet av terminen," tillade han.
Personen som laddade upp videon av misshandeln hävdade att den genomfördes för att de bar vinterkläder till skolan och "såg ut som barn från bergsstammarna", men Surachai nekar att så var fallet. Aga har varit förbjudet i Thailands skolor sedan 2005, men användningen är fortfarande utbredd.

 

 

Källa: http://www.khaosodenglish.com/detail.php?newsid=1456381874

 

14563818741456381888l.jpg.d6cfff20b575b8

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

Rektorn för Thammasat Khlongluang Withayakhom School säger dock att läraren hade goda avsikter när under tisdag morgon slog niondeklassarna

Goda avsikter??? Slå en elev hårt i huvudet tre gånger? Sparka honom!

 

"I object to violence because when it appears to do good, the good is only temporary; the evil it does is permanent."
Mahatma Gandhi 

Link to comment
Dela på andra sajter

En vuxen man som slår småtjejer. Då har man nått botten av anständighet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

En vuxen man som slår småtjejer. Då har man nått botten av anständighet

Dom verkade vara lika långa som läraren, kanske dom skulle lära från denna "lilla tuffing"

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Khun Ken:

Dom verkade vara lika långa som läraren, kanske dom skulle lära från denna "lilla tuffing"

 

Hon borde få en medalj

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Hon borde få en medalj

Man kan ju föreställa sig hur läraren känner sig, klippet har ju spridits som en löpeld över internet, antar att hans familj, släkt och vänner är mäkta stolta över hans agerande.

I den bästa av världar skall ju barnen kunna känna sig trygga i sin skolmiljö, tyvärr lever vi inte i den bästa av världar.

 

Undrar hur många vuxna som hade accepterat att arbeta i en liknande miljö?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Detta med aga i skolan är något högst normalt och vanligt i den Thailändska skolan, vilket vi Svenskar naturligtvis har svårt att förstå och acceptera.

Själv har jag ju nära kontakt med flera av dom Thailändska statliga skolorna i vårt område och jag vågar påstå att aga i någon form förekommer dagligen på allihop.

Hur man ska kunna ändra på detta och om man ens vill ändra på det vet jag inte, enligt mig verkar både föräldrar, lärare och elever tycka att aga behövs för att skolan ska kunna fungera.

Detta påstående är naturligtvis väldigt kontroversiellt och osvenskt men så uppfattar jag det faktiskt, ingen av dom busungar jag känner beklagar sig ens över att dom får en smäll när dom gör något dumt, dom vet vad som gäller och tar sitt straff utan att klaga.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Detta med aga i skolan är något högst normalt och vanligt i den Thailändska skolan, vilket vi Svenskar naturligtvis har svårt att förstå och acceptera.

Själv har jag ju nära kontakt med flera av dom Thailändska statliga skolorna i vårt område och jag vågar påstå att aga i någon form förekommer dagligen på allihop.

Hur man ska kunna ändra på detta och om man ens vill ändra på det vet jag inte, enligt mig verkar både föräldrar, lärare och elever tycka att aga behövs för att skolan ska kunna fungera.

Detta påstående är naturligtvis väldigt kontroversiellt och osvenskt men så uppfattar jag det faktiskt, ingen av dom busungar jag känner beklagar sig ens över att dom får en smäll när dom gör något dumt, dom vet vad som gäller och tar sitt straff utan att klaga.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Njae, jag har inte svårt att förstå det. Det var ganska vanligt i svenska skolor för 60-65 år sedan och stämmer ganska bra med all övrig eftersläpning i tiden här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade Jittra när hon gått i den svenska skolan ett tag vad hon tyckte om skolan

 

Hon svarade - Det bästa är att lärarna in slår oss

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Detta med aga i skolan är något högst normalt och vanligt i den Thailändska skolan, vilket vi Svenskar naturligtvis har svårt att förstå och acceptera.

Själv har jag ju nära kontakt med flera av dom Thailändska statliga skolorna i vårt område och jag vågar påstå att aga i någon form förekommer dagligen på allihop.

Hur man ska kunna ändra på detta och om man ens vill ändra på det vet jag inte, enligt mig verkar både föräldrar, lärare och elever tycka att aga behövs för att skolan ska kunna fungera.

Detta påstående är naturligtvis väldigt kontroversiellt och osvenskt men så uppfattar jag det faktiskt, ingen av dom busungar jag känner beklagar sig ens över att dom får en smäll när dom gör något dumt, dom vet vad som gäller och tar sitt straff utan att klaga.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du tycks inte anse att denna misshandel av barn är särskilt allvarlig. Du säger att du "vet inte om man ens vill ändra på det", att "det behövs för att skolan ska fungera". Du verkar acceptera detta som något mer eller mindre oundvikligt och inte särskilt allvarlig.

 

Du tror inte att det finns ett samband mellan det som sker i skolorna och det som sker i samhället i stort, med militärjunta och "attitydjustering", med rent allmänt övervåld i alla möjliga sammanhang? Att makt ger rättigheter som sedan missbrukas för egen vinning, utan repressalier, för "så gör alla"? Vi ser ju nästan dagligen exempel på grymhet, egoism och känslokyla från både vanliga brottslingar och dom brottslingar som skyddas av uniformer. Du åberopar FN och människorättsorganisationer i ditt försvar av mördaren och fifflaren Thaksin men du glömmer helt dom artiklar i FN's deklaration om mänskliga rättigheter som finns för att bl a skydda barn från övergrepp.

 

Om man redan i skolan lär barnen att våld är acceptabelt och ett sätt att lösa problem och skapa lydnad ska man väl inte vara förvånad om man får ett våldsamt samhälle!

 

Den lärare som skulle ge sig på att slå något av mina barn skulle få känna på konsekvenser av det, var så säker! Jag beklagar dom barn som inte skyddas mot våld från lärare, föräldrar och andra ungdomar. Det kan aldrig accepteras eller bagatelliseras på det sätt som du gör!!! Skäms!

 

Jag vet att det sitter MPR medlemmar i Sverige som knappt kan bärga sig innan nästa semesterresa och som blir sura om man klagar på deras drömland. Men efter att ha bott i landet i tio år kände jag mig tvungen att flytta hem familjen till Sverige när det var dags för de minsta att börja grundskolan. Thailand kändes inte rätt längre. Samhället är bara för ruttet.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Celsius:

 

Du tycks inte anse att denna misshandel av barn är särskilt allvarlig. Du säger att du "vet inte om man ens vill ändra på det", att "det behövs för att skolan ska fungera". Du verkar acceptera detta som något mer eller mindre oundvikligt och inte särskilt allvarlig.

 

Du tror inte att det finns ett samband mellan det som sker i skolorna och det som sker i samhället i stort, med militärjunta och "attitydjustering", med rent allmänt övervåld i alla möjliga sammanhang? Att makt ger rättigheter som sedan missbrukas för egen vinning, utan repressalier, för "så gör alla"? Vi ser ju nästan dagligen exempel på grymhet, egoism och känslokyla från både vanliga brottslingar och dom brottslingar som skyddas av uniformer. Du åberopar FN och människorättsorganisationer i ditt försvar av mördaren och fifflaren Thaksin men du glömmer helt dom artiklar i FN's deklaration om mänskliga rättigheter som finns för att bl a skydda barn från övergrepp.

 

Om man redan i skolan lär barnen att våld är acceptabelt och ett sätt att lösa problem och skapa lydnad ska man väl inte vara förvånad om man får ett våldsamt samhälle!

 

Den lärare som skulle ge sig på att slå något av mina barn skulle få känna på konsekvenser av det, var så säker! Jag beklagar dom barn som inte skyddas mot våld från lärare, föräldrar och andra ungdomar. Det kan aldrig accepteras eller bagatelliseras på det sätt som du gör!!! Skäms!

 

Jag vet att det sitter MPR medlemmar i Sverige som knappt kan bärga sig innan nästa semesterresa och som blir sura om man klagar på deras drömland. Men efter att ha bott i landet i tio år kände jag mig tvungen att flytta hem familjen till Sverige när det var dags för de minsta att börja grundskolan. Thailand kändes inte rätt längre. Samhället är bara för ruttet.

 

 

Klockren kommentar, med tanke på att IL i ett inlägg tyckte att det var ok med "lite" fysisk tillrättavisning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Celsius:

 

Du tycks inte anse att denna misshandel av barn är särskilt allvarlig. Du säger att du "vet inte om man ens vill ändra på det", att "det behövs för att skolan ska fungera". Du verkar acceptera detta som något mer eller mindre oundvikligt och inte särskilt allvarlig.

 

Du tror inte att det finns ett samband mellan det som sker i skolorna och det som sker i samhället i stort, med militärjunta och "attitydjustering", med rent allmänt övervåld i alla möjliga sammanhang? Att makt ger rättigheter som sedan missbrukas för egen vinning, utan repressalier, för "så gör alla"? Vi ser ju nästan dagligen exempel på grymhet, egoism och känslokyla från både vanliga brottslingar och dom brottslingar som skyddas av uniformer. Du åberopar FN och människorättsorganisationer i ditt försvar av mördaren och fifflaren Thaksin men du glömmer helt dom artiklar i FN's deklaration om mänskliga rättigheter som finns för att bl a skydda barn från övergrepp.

 

Om man redan i skolan lär barnen att våld är acceptabelt och ett sätt att lösa problem och skapa lydnad ska man väl inte vara förvånad om man får ett våldsamt samhälle!

 

Den lärare som skulle ge sig på att slå något av mina barn skulle få känna på konsekvenser av det, var så säker! Jag beklagar dom barn som inte skyddas mot våld från lärare, föräldrar och andra ungdomar. Det kan aldrig accepteras eller bagatelliseras på det sätt som du gör!!! Skäms!

 

Jag vet att det sitter MPR medlemmar i Sverige som knappt kan bärga sig innan nästa semesterresa och som blir sura om man klagar på deras drömland. Men efter att ha bott i landet i tio år kände jag mig tvungen att flytta hem familjen till Sverige när det var dags för de minsta att börja grundskolan. Thailand kändes inte rätt längre. Samhället är bara för ruttet.

 

 

Du har alldeles förbannat rätt i det du skriver.

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On den 28 februari 2016 at 10:11, skrev Kenneth4618:

Frågade Jittra när hon gått i den svenska skolan ett tag vad hon tyckte om skolan

 

Hon svarade - Det bästa är att lärarna in slår oss

Hej

Samma är det med vår pojk.

När han började i sin Svenska skola igår frågade alla vilken skola han tyckte bäst om, svaret blev den Svenska för där slår man inte barnen, att maten är bättre i Sverige och att man har lagom långa lektioner i Sverige med rast emellan, i Thailand har man lektioner tre timmar i sträck.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On den 28 februari 2016 at 12:31, skrev Celsius:

 

Du tycks inte anse att denna misshandel av barn är särskilt allvarlig. Du säger att du "vet inte om man ens vill ändra på det", att "det behövs för att skolan ska fungera". Du verkar acceptera detta som något mer eller mindre oundvikligt och inte särskilt allvarlig.

 

Du tror inte att det finns ett samband mellan det som sker i skolorna och det som sker i samhället i stort, med militärjunta och "attitydjustering", med rent allmänt övervåld i alla möjliga sammanhang? Att makt ger rättigheter som sedan missbrukas för egen vinning, utan repressalier, för "så gör alla"? Vi ser ju nästan dagligen exempel på grymhet, egoism och känslokyla från både vanliga brottslingar och dom brottslingar som skyddas av uniformer. Du åberopar FN och människorättsorganisationer i ditt försvar av mördaren och fifflaren Thaksin men du glömmer helt dom artiklar i FN's deklaration om mänskliga rättigheter som finns för att bl a skydda barn från övergrepp.

 

Om man redan i skolan lär barnen att våld är acceptabelt och ett sätt att lösa problem och skapa lydnad ska man väl inte vara förvånad om man får ett våldsamt samhälle!

 

Den lärare som skulle ge sig på att slå något av mina barn skulle få känna på konsekvenser av det, var så säker! Jag beklagar dom barn som inte skyddas mot våld från lärare, föräldrar och andra ungdomar. Det kan aldrig accepteras eller bagatelliseras på det sätt som du gör!!! Skäms!

 

Jag vet att det sitter MPR medlemmar i Sverige som knappt kan bärga sig innan nästa semesterresa och som blir sura om man klagar på deras drömland. Men efter att ha bott i landet i tio år kände jag mig tvungen att flytta hem familjen till Sverige när det var dags för de minsta att börja grundskolan. Thailand kändes inte rätt längre. Samhället är bara för ruttet.

 

 

Hej

Du ska nog se mitt inlägg mer som ett konstaterande än ett personligt ställningstagande, själv kan jag inte se något i mitt inlägg som antyder att jag skulle vara positiv till detta, så det får du gärna förklara och utveckla vidare?

 

Jag ser det nog mer som Jive i sitt inlägg, Thailand ligger 50-60 år efter ex.vis Sverige på många områden, skolan är bara ett av dessa.

 

Om det finns något egentligt samband mellan agan i skolan och militär respektive polis tortyr, övervåld och mord på medborgare vet jag inte, likaså med Juntans s.k "attitydjusteringar", historiskt sett många kupper och massakrer på studenter, vänsteraktivister och oppsitionella, samt övrigt våld i samhället, detta får nog någon annan mer insatt svara på, men det är en intressant frågeställning du tar upp.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Samma är det med vår pojk.

När han började i sin Svenska skola igår frågade alla vilken skola han tyckte bäst om, svaret blev den Svenska för där slår man inte barnen, att maten är bättre i Sverige och att man har lagom långa lektioner i Sverige med rast emellan, i Thailand har man lektioner tre timmar i sträck.

Med vänlig hälsning isan lover

Och du accepterar att din son blir slagen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det är synd om asiatiska barn, vad jag förstått får dom ris både till frukost, lunch och middag. (Dåligt skämt, jag vet - men jag kunde inte hålla mig)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Thailand ligger 50-60 efter Sverige så kan de ha oss som ett varnande exempel gällande massinvandringens negativa konsekvenser mot svenskar och speciellt alla våra kvinnor.

Tycker vi lider både för de som drabbas av våld i Thailändska skolor och de flickor/kvinnor som drabbas av så kallade flyktingar i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
55 minuter sedan, skrev Khun Ken:

Och du accepterar att din son blir slagen?

Hej

När vår son går i Thailändsk skola så gäller Thailändska regler, accepterar man inte dom får man nog som Celsius flytta barnen till Sverige.

Men jag vill betona att det inte handlar om hårda slag eller misshandel i vår skola, men står man uppställd i givakt klassvis och sjunger nationalsången och rycker en framförvarande i håret eller nyper någon i rumpan så kommer en lärare eller lärarinna med en käpp och rappar till eleven över armen eller benet.

Att vår son skulle få något slags "fribrev" p.g.a sin härkomst att terrorisera sina skolkamrater utan åtgärd ifrån lärarna har vi aldrig funderat på.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tekkor:

Om Thailand ligger 50-60 efter Sverige så kan de ha oss som ett varnande exempel gällande massinvandringens negativa konsekvenser mot svenskar och speciellt alla våra kvinnor.

Tycker vi lider både för de som drabbas av våld i Thailändska skolor och de flickor/kvinnor som drabbas av så kallade flyktingar i Sverige.

 

Jag har ju sagt åt dig att krypa tillbaks under stenen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

När vår son går i Thailändsk skola så gäller Thailändska regler, accepterar man inte dom får man nog som Celsius flytta barnen till Sverige.

Men jag vill betona att det inte handlar om hårda slag eller misshandel i vår skola, men står man uppställd i givakt klassvis och sjunger nationalsången och rycker en framförvarande i håret eller nyper någon i rumpan så kommer en lärare eller lärarinna med en käpp och rappar till eleven över armen eller benet.

Att vår son skulle få något slags "fribrev" p.g.a sin härkomst att terrorisera sina skolkamrater utan åtgärd ifrån lärarna har vi aldrig funderat på.

Med vänlig hälsning isan lover

Hur hårt får man slå ett barn innan du reagerar? du är säkert inte tvungen att tycka allt är ok bara för att det sker i ditt kära issan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

När vår son går i Thailändsk skola så gäller Thailändska regler, accepterar man inte dom får man nog som Celsius flytta barnen till Sverige.

Men jag vill betona att det inte handlar om hårda slag eller misshandel i vår skola, men står man uppställd i givakt klassvis och sjunger nationalsången och rycker en framförvarande i håret eller nyper någon i rumpan så kommer en lärare eller lärarinna med en käpp och rappar till eleven över armen eller benet.

Att vår son skulle få något slags "fribrev" p.g.a sin härkomst att terrorisera sina skolkamrater utan åtgärd ifrån lärarna har vi aldrig funderat på.

Med vänlig hälsning isan lover

Det är inte bara i skolan som thailändska regler gäller skall man acceptera dom också?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tekkor:

Om Thailand ligger 50-60 efter Sverige så kan de ha oss som ett varnande exempel gällande massinvandringens negativa konsekvenser mot svenskar och speciellt alla våra kvinnor.

Tycker vi lider både för de som drabbas av våld i Thailändska skolor och de flickor/kvinnor som drabbas av så kallade flyktingar i Sverige.

 

Tycker nog att de har bra koll på "massinvandringen" här......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev conservator:

Hur hårt får man slå ett barn innan du reagerar? du är säkert inte tvungen att tycka allt är ok bara för att det sker i ditt kära issan!

Hej

I vår by handlar det mer om att markera och tillrättavisa än hårda slag och så tror jag faktiskt att det är i dom flesta Thailändska skolor.

Själv har jag inte tagit ställning och sagt att jag tycker att det är ok, men jag konstaterar att skolaga existerar och lär fortsätta göra det vad jag och du än tycker om det.

Det gäller för övrigt ganska många saker i Thailand, allt är inte som i Sverige och det är inte mycket vi kan göra åt även om man kanske skulle vilja det ibland.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev Khun Ken:

Det är inte bara i skolan som thailändska regler gäller skall man acceptera dom också?

Hej

Skolaga är förbjuden men förekommer ändå, köra MC utan hjälm är förbjudet men majoriteten kör utan ändå, det är förbjudet att dricka alkohol och köra men många gör det ändå, folk åker på busstak och på toppen av överlastade lastbilar, barn kan köpa cigaretter och röka o.s.v, för en Svensk finns det inte mycket att göra åt detta, det är Thailändarna själva som måste ändra inställning till sånt här om förändringar ska ske.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...