Jump to content
IGNORERAD

UT-fråga, Hjälp? En klassiker...


Tommy

Recommended Posts

Hej ny dag, ny fråga.

 

En av våra bekanta har fått fnurr på tråden...

Hon har varit i Sverige ca 6 månader med 2-års UT, om mannen som står för uppehållstillståndet drar sej ur förhållandet, kan hon stanna resten av tiden?

Och hur går det med PUT?

Damen sköter sej, har redan jobb, pluggar SFI, verkar inte vara den som varken spelar kort eller hänger på krogen, trevlig kvinna helt enkelt...

Problemet verkar vara att hon vill skicka pengar till sina föräldrar, vilket han inte uppskattar alls, men det kan ju vara annat, jag har som ofta bara ena sidans historia att gå på, känner inte mannen alls...

 

MVH Tommy

 

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte bra då hon är skriven på hans adress och UT gäller väl tillsammans med han, att separera innebär att UT upphör och hon får återvända till sitt hemland då förutsättningarna för att vara här ändrats. Alternativet är att hon "tänker" Svenskt och delar på de svenska kostnaderna innan hon skickar hem pengar, killen räkna nog inte med att hon bara ville ha ett rum gratis och inte bygga nått gemensamt här... Samtalsterapi eller familjerådgivning med en socionom som kan medla mellan deras olika kulturella syn på livet kanske kan vara något, för att riva i miggverkets beslut är nog inte för roligt för någon av de inblandade.

Men det är bara en gissning från min sida, har inte stött på detta problem tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kan lugnt bo kvar i Sverige, i teorin har hon ju inget giltigt UT skäl längre men i praktiken är det inget migrationsverket kollar upp eller änns tittar på om någon upprörd exman ringer och klagar. Problemet kommer först när UT går ut, då nytt UT skäl måste hittas.

/Martn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Dessa visum återkallas ej p.g.a. en skillsmässa.

Det viktiga är att meddela migrationverket sin nya adress samt att man separerat. 

När dessa två år gått, ska det inte vara några problem ifall man klarar sig själv.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

UT bygger ju på att hon är anhöriginvandrare. Som mycket riktigt påpekas så är det egentligen ingen som bryr sig innan det är dags att omvandla UT till PUT.

Teoretiskt sett kan det bli problem. Och blir det nog också om hon inte har något förhållande.

Jag känner till fall där damen inlett en ny relation under dom två första åren och hon ändå fått PUT efter dessa första två år, vilket egentligen inte borde vara möjligt då en ny tvåårsperiod skulle börja räknas från det nya förhållandets start.

Jag skulle dock inte räkna med att det funkar om hon inte har en ny relation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror hon får stanna resten av tiden och eftersom hon har arbete så försörjer hon sig själv och borde då kunna få PUT efter två år.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Forlanga-tillstand/Om-forhallandet-tar-slut.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidan kan ju vara intressant men ser inte att den finns på det Thailändska språket, så det är ju inte till nån hjälp om nån har blivit utsatt för våld, för inte översätter väl våldsverkaren åt sin partner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kan stanna tills hennes UT går ut, träffar hon en ny kille ska hon fort som ögat skriva sig hos denna samt att skriva till MIG om varför osv.
Sen kan hon söka nytt UT med den nya killen som referens!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidan kan ju vara intressant men ser inte att den finns på det Thailändska språket, så det är ju inte till nån hjälp om nån har blivit utsatt för våld, för inte översätter väl våldsverkaren åt sin partner...

Det finns alltid tolkhjälp att få, och sen så har de flesta några vänner?

 

Tackar allihopa för hjälpen, länken var uppskattad och alla andra också.

Kvinnan i fråga grät en skvätt och tackar er också!

 

MVH Tommy 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...