Jump to content
IGNORERAD

Kosmetika beslagtagen från resenärer säljs vidare?


MPR Nyheter

Recommended Posts

Airports of Thailand (AOT) meddelade under dagen att man kommer utreda hur en webbutik kom över flaskor med kosmetika som tros ha konfiskerats från resenärer på flygplatser.
Uttalandet kommer efter en diskussion på forumet Pantip där en användare tagit en skärmdump från en webbutik som uppger att man har flaskor till salu som resenärer varit tvungna att lämna ifrån sig vid bagagekontroller – butiken påpekar dock att det bara finns lite kvar i vissa av flaskorna. "Jag har blivit tillsagd att kasta min sminkborttagare... bara så att flygplatspersonal kan sälja den vidare?" skrev användaren som startade tråden.
AOT:s direktör Nitinai Sirismatthakarn sade att organisationen kommer utreda huruvida flygplatspersonal är involverade i incidenten, och hävdade att flaskor med flytande innehåll som konfiskeras förstörs årligen. Handel med andrahandskosmetika är inget nytt i Thailand, och på loppmarknader kan man ofta hitta allt från märkesparfymer och lotion till schampo och till och med deodoranter.

Källa: http://Bangkok.coconuts.co/2016/02/16/cashing-trash-cosmetics-seized-travelers-airport-turn-online-sale

leftover_cosmetics.thumb.jpg.7b7170afa3b

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    4

  • jordvarme

    3

  • leifen

    3

  • Benriach

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ett klart exempel på snikenhet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett klart exempel på snikenhet.

'Snikenhet'?

Det här är klassisk korruption, dvs när man använder sin tjänst/befattning för att uppnå en personlig fördel.

Detta är naturligtvis ett i alla led sanktionerat beteende och 'business as usual' eftersom det kan fortgå obehindrat trots den uppenbara illegaliteten.

Eller trodde ni att man använder intäkterna till personalutbildning eller dyl?:rotfl:

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Singha där. En släkting jobbade på suvan och en bekant på donnan. De hade mycket med billigt gods att sälja. Säkert både stöld och beslagtaget gods. Ett bra tillskott till lönen, och cheferna visste om det och förväntade sig en del presentpengar. Whisky var en uppskattad vara därifrån. Officiellt till taxfripriser, fast vem säljer taxfritt till samma priser som flygplatsen? Tror knappast de köpt till samma pris som de sålde för. Parfym o.d. var billigare än taxfripriserna kommer jag ihåg.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man göra med det då? Bara slänga allt?

 

Nä, då är det väl bättre att det kommer till användning en gång till...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man göra med det då? Bara slänga allt?

 

Nä, då är det väl bättre att det kommer till användning en gång till...

Ja.Men då vill jag ta del av det också.Speciellt Whiskyn ..........

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.Men då vill jag ta del av det också.Speciellt Whiskyn ..........

Ähh, se till att packa rätt så kan idoiterna gnälla för att deras lilla schampooflaska blev beslagtagen...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Handen på hjärtat. Är det inte någon av er som haft "löneförmåner". Oftast tvivelaktiga i andras ögon, men fullt legitima i era egna.

Styckare = tillgång till billigt eller gratis kött

Apotekspersonal = handla för inköpspris, samma gäller väl mer eller mindre i hela affärsbranschen - ELLER

Industriarbetare = handla varor för produktionskostnad

Volvoarbetare köper en ny Volvo med jämna mellanrum till väldigt fördelaktiga priser - Sant eller osant?

Chaufförer oftast fri diesel till sin P-.bil.

Finns förmåner lite varstans, sikta i stället högre upp där är verkliga löneförmåner en självklarhet.

Lyckas någon längst ned sko sig lite (rör oftast sig bara om småpengar) ja då upprörs allmänheten. Men när överheten verkligen skor sig = fullt normalt, 

För övrigt, varför slänga fullt användbara produkter, om det sedan kommer någon 3 eller t.o.m 500 bahtare (dagslön) tillgodo = bara bra.

Våra kära politiker (som bara har löner runt 70 -100 tkr/mån) flyger privat med familj jorden runt gratis p.g.a. dessa dj**la bonussystem - det är det ingen som blir upprörd över.:yuush:.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som har råd att betala snyltar mest

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Handen på hjärtat. Är det inte någon av er som haft "löneförmåner". Oftast tvivelaktiga i andras ögon, men fullt legitima i era egna.

Styckare = tillgång till billigt eller gratis kött

Apotekspersonal = handla för inköpspris, samma gäller väl mer eller mindre i hela affärsbranschen - ELLER

Industriarbetare = handla varor för produktionskostnad

Volvoarbetare köper en ny Volvo med jämna mellanrum till väldigt fördelaktiga priser - Sant eller osant?

Chaufförer oftast fri diesel till sin P-.bil.

Finns förmåner lite varstans, sikta i stället högre upp där är verkliga löneförmåner en självklarhet.

Lyckas någon längst ned sko sig lite (rör oftast sig bara om småpengar) ja då upprörs allmänheten. Men när överheten verkligen skor sig = fullt normalt, 

För övrigt, varför slänga fullt användbara produkter, om det sedan kommer någon 3 eller t.o.m 500 bahtare (dagslön) tillgodo = bara bra.

Våra kära politiker (som bara har löner runt 70 -100 tkr/mån) flyger privat med familj jorden runt gratis p.g.a. dessa dj**la bonussystem - det är det ingen som blir upprörd över.:yuush:.

Så sant så Evert.

Hur många har inte tagit emot svarta pengar för en tjänst och därmed lurat staten på skattemedel?

Jag själv får väl tacka BPA´s (Bra Pojkar Allihopa) röravdelning för material och arbetstid till mycket av mina svartjobb (är väl preskriberat nu efter 30 år)  men jag kände ingen dålig moral för det, hände ju att jag fick åka hem till någon av cheferna eller deras kompisar och utföra jobb, när jag sedan lämnade in en specifikation på arbetstid och material så kastades den i papperskorgen, såg själv när kontoristen gjorde det och log mot mig, tack för det tänkte jag då..

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl börja pissa i whiskyflaskorna då om vi vill visa vad vi tycker och lämna över.

Min tant blev tvungen att lämna över närmare 20 parfymflaskor för 10 år sedan kanske på flygplatsen. Hon var inte så glad då.

Men hon var gift med en rik man då så hon fick nya bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handen på hjärtat. Är det inte någon av er som haft "löneförmåner". Oftast tvivelaktiga i andras ögon, men fullt legitima i era egna.

Styckare = tillgång till billigt eller gratis kött

Apotekspersonal = handla för inköpspris, samma gäller väl mer eller mindre i hela affärsbranschen - ELLER

Industriarbetare = handla varor för produktionskostnad

Volvoarbetare köper en ny Volvo med jämna mellanrum till väldigt fördelaktiga priser - Sant eller osant?

Chaufförer oftast fri diesel till sin P-.bil.

Finns förmåner lite varstans, sikta i stället högre upp där är verkliga löneförmåner en självklarhet.

Lyckas någon längst ned sko sig lite (rör oftast sig bara om småpengar) ja då upprörs allmänheten. Men när överheten verkligen skor sig = fullt normalt, 

För övrigt, varför slänga fullt användbara produkter, om det sedan kommer någon 3 eller t.o.m 500 bahtare (dagslön) tillgodo = bara bra.

Våra kära politiker (som bara har löner runt 70 -100 tkr/mån) flyger privat med familj jorden runt gratis p.g.a. dessa dj**la bonussystem - det är det ingen som blir upprörd över.:yuush:.

Dina jämförelser haltar då alla av dom endast påverkar ett företag, inte privatpersoner. I de fall där personer handlat för egna pengar och sedan blir av med varan bör den, enligt mig, hällas ut eller förstöras på plats. Har jag betalat för varan så inte fan vill jag att de som snor den ska sälja den och tjäna pengar att stoppa i sina egna fickor.  

F.ö. så tjänar väl åtminstonde riksdagspolitiker mer än 70-100tkr/mån. Jag trodde statsminister/partiledare låg på iaf 150Tkr i månaden vilket är en pisslön om man jämför med t.ex. underställda generaldirektörer.

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina jämförelser haltar då alla av dom endast påverkar ett företag, inte privatpersoner. I de fall där personer handlat för egna pengar och sedan blir av med varan bör den, enligt mig, hällas ut eller förstöras på plats. Har jag betalat för varan så inte fan vill jag att de som snor den ska sälja den och tjäna pengar att stoppa i sina egna fickor.  

F.ö. så tjänar väl åtminstonde riksdagspolitiker mer än 70-100tkr/mån. Jag trodde statsminister/partiledare låg på iaf 150Tkr i månaden vilket är en pisslön om man jämför med t.ex. underställda generaldirektörer.

/ SatanG

Danielsson tjänar 153000/mån och tjänar tydligen bäst. Ju sämre man sköter sitt statliga jobb ju mer tjänar man tydligen ;)

http://www.publikt.se/artikel/dan-eliasson-toppar-statens-loneliga-17721

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl börja pissa i whiskyflaskorna då om vi vill visa vad vi tycker och lämna över.

Min tant blev tvungen att lämna över närmare 20 parfymflaskor för 10 år sedan kanske på flygplatsen. Hon var inte så glad då.

Men hon var gift med en rik man då så hon fick nya bara.

Eller göra som en resenär på Suvvan, han bjöd alla i kön som ville ha en tuting på skitfin whiskey eftersom den skulle konsfiskeras, vi var faktiskt ganska många som nappade och till slut va pavan tom, kanske till den nitiske kontrollantens stora förtret, vad vet jag, men det var i alla fall första o förmodligen sista gången jag halsade Llaphrough, (hur fan stavas det).

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att halsa la......... Bränner gott

Laphroaig. Nä fy satan.

Köpte på mig en sådan en gång, den enda alkohol jag helt enkelt inte klarar av. Nåja jävligt smärtsamt iaf, men det är naturligtvis olika åsikter om det.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Laphroaig. Nä fy satan.

Köpte på mig en sådan en gång, den enda alkohol jag helt enkelt inte klarar av. Nåja jävligt smärtsamt iaf, men det är naturligtvis olika åsikter om det.

 

/ SatanG

Lite som att dricka tågvirke, om nu det finns i flytande form, men vem f-n tackar nej till en tuting finsprit?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om folk bara lärde sig att läsa innantill när man packar väskorna så skulle det inte finnas något att beslagta, det är ju helt deras eget fel. Så klaga inte läs bestämmelserna istället 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om folk bara lärde sig att läsa innantill när man packar väskorna så skulle det inte finnas något att beslagta, det är ju helt deras eget fel. Så klaga inte läs bestämmelserna istället 

Detta har diskuterats många år på diverse thaiforum så det är ingen direkt nyhet. Tyvärr är problemet inte "felpackningar" utan istället att de gör felaktiga beslag (d v s stjäl) för kunna tjäna pengar. T ex genom att välja ut stressade turister som de vet inte kommer att ifrågasätta felaktiga beslag. Min fru har blivit utsatt för detta ett par gånger men har båda gångerna vägrat att lämna ifrån sig varorna då de varit godkända och inom gränsen. Kan säga att säkerhetspersonalen snabbt ändrade sig när de insåg att min fru inte var "lättlurad"

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har allt som kan ifrågasättas packat i ditt incheckade bagage så lär problemet inte uppstå

Eller också löser man det faktiska problemet genom att se till att säkerhetspersonalen inte tillåts stjäla och tjäna pengar på stöldgodset?

Det borde väl inte vara helt omöjligt att se till att säkerhetspersonalen på en hårt bevakad flygplats inte har möjlighet att stjäla från passagerarna i säkerhetskontrollen?

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så. Min kompis blev bestulen på pengar han glömt kvar i incheckad resväska. Flög från Goa kanske inte den säkraste platsen men ändå. Man skall ju kunna lita på att inte bli bestulen 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Blir fortfarande taxfree inköpt på Suvvan beslagtagen vid mellanlandning?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Blir fortfarande taxfree inköpt på Suvvan beslagtagen vid mellanlandning?

Tror att det är så. EU har inte erkänt flygplatser i Thailand som säkra. Jag har förlorat förseglande påsar med tax freevaror både i Frankfurt och Köpenhamn vid mellanlandning.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...