Jump to content
IGNORERAD

Att välta med moppen och hamna på sjukan i Th.


Jive

Recommended Posts

Vanlig trafik försäkring täcker enbart 15.000 baht i sjukvårdskostnader.

Försäkringen gäller enbart om du kör lagligt, ej onykter och med giltigt MC körkort.

Reseförsäkring gäller enbart om du kör moped, dvs max 49cc.

 

Hatar kommentarer som använd inte framhjulsbromsen....

Om i kollar in på en MC så är de bästa bromsarna fram.

Tumregel är 75% fram 25% bak.

Om du skall köra motorcykel, lär er köra för fan och skaffa ett korrekt körkort.

 

Sluta kalla det en moped såvida det inte är under 50 cc. :559bdc3bb7475_pissedoff:

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    25

  • Nemo

    6

  • kitungmakmak

    5

  • Kenneth4618

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vanlig trafik försäkring täcker enbart 15.000 baht i sjukvårdskostnader.

Försäkringen gäller enbart om du kör lagligt, ej onykter och med giltigt MC körkort.

Reseförsäkring gäller enbart om du kör moped, dvs max 49cc.

 

Hatar kommentarer som använd inte framhjulsbromsen....

Om i kollar in på en MC så är de bästa bromsarna fram.

Tumregel är 75% fram 25% bak.

Om du skall köra motorcykel, lär er köra för fan och skaffa ett korrekt körkort.

 

Sluta kalla det en moped såvida det inte är under 50 cc. :559bdc3bb7475_pissedoff:

Då får väl Jive betala tillbaka 15000 då mitt i allt elände :43:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanlig trafik försäkring täcker enbart 15.000 baht i sjukvårdskostnader.

Försäkringen gäller enbart om du kör lagligt, ej onykter och med giltigt MC körkort.

Reseförsäkring gäller enbart om du kör moped, dvs max 49cc.

 

Hatar kommentarer som använd inte framhjulsbromsen....

Om i kollar in på en MC så är de bästa bromsarna fram.

Tumregel är 75% fram 25% bak.

Om du skall köra motorcykel, lär er köra för fan och skaffa ett korrekt körkort.

 

Sluta kalla det en moped såvida det inte är under 50 cc. :559bdc3bb7475_pissedoff:

Har du någon källa till försäkringsvillkoren eller är det bara något du har hört? Speciellt tredje meningen var ju lite lustigt påstående. Är det generella regler för försäkringarna oavsett bolag. Vart hittar man dom isåfall?

De flesta jag känner och umgås med i Thailand kallar dessa typ 125:or för mopeder. Jag har inga problem med det, den liknar ju mer en Moppe än en tung MC. Sedan är det ointressant vad svenska klassningsregler säger. Dessa gäller ändå inte i Thailand.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag använder 99% frambromsen och stöttar med bakbromsen. Det var så jag fick lära mig i körskolan och hittills har jag inte åkt omkull. Varken i Sverige eller Thailand.  Men det kommer nog. Man får hoppas att det inte gör för ont bara.  Någon annan som har teori hur man ska bromsa? Man har mest bromskraft fram, det gäller även för bilar. Men ge tusan i att låsa hjulet.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag använder 99% frambromsen och stöttar med bakbromsen. Det var så jag fick lära mig i körskolan och hittills har jag inte åkt omkull. Varken i Sverige eller Thailand.  Men det kommer nog. Man får hoppas att det inte gör för ont bara.  Någon annan som har teori hur man ska bromsa? Man har mest bromskraft fram, det gäller även för bilar. Men ge tusan i att låsa hjulet.

//G

Helt riktigt med frambromsen Man måste veta hur man ska bromsa, frambromsen på lösgrus då måste du ha kört mycke MC. Måste vara en avvägning hur man bromsar och rutin

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag använder 99% frambromsen och stöttar med bakbromsen. Det var så jag fick lära mig i körskolan och hittills har jag inte åkt omkull. Varken i Sverige eller Thailand.  Men det kommer nog. Man får hoppas att det inte gör för ont bara.  Någon annan som har teori hur man ska bromsa? Man har mest bromskraft fram, det gäller även för bilar. Men ge tusan i att låsa hjulet.

//G

Sku säga 70% på frambromsen men den balansen känner man när man lärt sej. Hade en mkt bra lärare på Enskede trafikskola.

Kommer ihåg när jag körde upp på Bromma....vi var väl en 8 killar. En hade bara kört privat, han fick börja med bromsprov från 70 km/h. Vart hemskickad direkt, all hans teknik var fel.

Sent from my SM-N910C using Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta på mig jeans när jag ska ut och köra höj. Räddar lite mer skin om man skulle råka åka kana på asfalten. Armarna får klara sig bäst dom kan. Otäck tanke att ramla i shorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta på mig jeans när jag ska ut och köra höj. Räddar lite mer skin om man skulle råka åka kana på asfalten. Armarna får klara sig bäst dom kan. Otäck tanke att ramla i shorts.

Jeans är det absolut värsta du kan ha på dig vid en olycka, då jeans bränner in i huden vid marksyning.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeans är det absolut värsta du kan ha på dig vid en olycka, då jeans bränner in i huden vid marksyning.

Värre än att skala av all hud? Det var som fasen! Då tar jag på mig kjol nästa gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon källa till försäkringsvillkoren eller är det bara något du har hört? Speciellt tredje meningen var ju lite lustigt påstående. Är det generella regler för försäkringarna oavsett bolag. Vart hittar man dom isåfall?

De flesta jag känner och umgås med i Thailand kallar dessa typ 125:or för mopeder. Jag har inga problem med det, den liknar ju mer en Moppe än en tung MC. Sedan är det ointressant vad svenska klassningsregler säger. Dessa gäller ändå inte i Thailand.

Har en vän som jobbade med försäkringsfrågor på Bangkok hospital här på Samui, de rapporterade alltid att den skadade satt baktill annars skulle de inte få ut sina försäkringspengar.

Thailändska klassificeringskoder följer internationell standard.

Böter för att köra utan körkort är 2000 baht.

Jag körde upp för motorcykel här i Thailand för 10 år sedan, jag har en för bilen och en för MC.

driving-thailand.gif

 

Läsning: https://www.worldnomads.com/travel-safety/Thailand/riding-motorbikes-in-Thailand-what-are-the-rules

Ändrades av Juha
Länk

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sku säga 70% på frambromsen men den balansen känner man när man lärt sej. Hade en mkt bra lärare på Enskede trafikskola.

Kommer ihåg när jag körde upp på Bromma....vi var väl en 8 killar. En hade bara kört privat, han fick börja med bromsprov från 70 km/h. Vart hemskickad direkt, all hans teknik var fel.

Sent from my SM-N910C using Tapatalk

När jag körde upp på båge, sista uppkörningen innan snön kom och det inte längre gick att ta på lätt och få tungt vid 18, så hade vi bromsprov på grus, i 50km/h.

En tjej låste framhjulet i gruset och drog omkull, hon fick inte fortsätta....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har du någon källa till försäkringsvillkoren eller är det bara något du har hört? Speciellt tredje meningen var ju lite lustigt påstående. Är det generella regler för försäkringarna oavsett bolag. Vart hittar man dom isåfall?

De flesta jag känner och umgås med i Thailand kallar dessa typ 125:or för mopeder. Jag har inga problem med det, den liknar ju mer en Moppe än en tung MC. Sedan är det ointressant vad svenska klassningsregler säger. Dessa gäller ändå inte i Thailand.

Hej

Reagerade också på detta + några saker som åtminstone inte stämmer eller finns med i våran egen och släktingarnas försäkrings villkor.

Sen vidhåller jag nog att frambroms vid kurvtagning med lösgrus, snö eller is kan vara direkt förödande, själv föredrar jag absolut att använda bakbroms vid dessa underlag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Helt riktigt med frambromsen Man måste veta hur man ska bromsa, frambromsen på lösgrus då måste du ha kört mycke MC. Måste vara en avvägning hur man bromsar och rutin

Hej

Det är åtminstone nog inget som funkar på en nyinflyttad Thailändska som ser snö för första gången att säga till henne att ha si och så många % bak och fram.

I Thailand får man ju dessutom vara glad om en MC har bra bromsar på något av hjulen.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Körde omkull med min båge i Sverige för några år sedan.

En parkering.

10 km /h Max.

Poff låg jag på backen.

Grus i exakt samma färg som asfalten.

Såg inte gruset ens efter vurpan förrän jag kollade noga.

Jag kunde först för mitt liv inte förstå vad som hände.

Både bågen och jag klarade oss utan några direkta skador.

Olja på vägen är inte kul heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cyklar ju på vintern och frambromsen är det effektivaste sättet att stanna på, cykeln bara försvinner och jag stannar liggandes på marken på nån meter. Oubbat förstås, men kommer det en bil farande och jag måste nödstoppa så finns det inget effektivare sätt att fälla hojen på.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Cyklar ju på vintern och frambromsen är det effektivaste sättet att stanna på, cykeln bara försvinner och jag stannar liggandes på marken på nån meter. Oubbat förstås, men kommer det en bil farande och jag måste nödstoppa så finns det inget effektivare sätt att fälla hojen på.

Ytterligare en av dina helt meningslösa kommentarer....

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en vän som jobbade med försäkringsfrågor på Bangkok hospital här på Samui, de rapporterade alltid att den skadade satt baktill annars skulle de inte få ut sina försäkringspengar.

Thailändska klassificeringskoder följer internationell standard.

Böter för att köra utan körkort är 2000 baht.

Jag körde upp för motorcykel här i Thailand för 10 år sedan, jag har en för bilen och en för MC.

driving-thailand.gif

 

Läsning: https://www.worldnomads.com/travel-safety/Thailand/riding-motorbikes-in-Thailand-what-are-the-rules

Jaha som man måste sitta baktill för att få ut på försäkringen. Det var ju ett ännu lustigare påstående.

Ja böterna har de tydligen höjt rejält har jag också läst. Frågan är ju om det verkligen är sant att det numera 2000 THB mot för tidigare typ 400 THB. Men vem har snacka om att köra utan körkort???

Du skrev att Reseförsäkringen inte gäller över 49 cc? Det tror jag fortfarande inte på. Vad har du fått det ifrån?

Att trafikförsäkringen bara täcker 15000 THB i sjukvårdskostnader är ju också konstigt då nu när Jive fick ut 30000THB 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en av dina helt meningslösa kommentarer....

Ni är alltför vänlig, finns det inget värre du kan kalla mig när jag delger mina erfarenheter om frambromsen verkan på cykel och halka. Tex att det alls inte är så skulle ju vara ett tips.Gärna i samband med att du nervärderar mig på nåt fiffgt sätt.  

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeans är det absolut värsta du kan ha på dig vid en olycka, då jeans bränner in i huden vid marksyning.

Jeans är av bomull och bränner inte in i huden, annat är det med kläder av diverse syntetmaterial de kan smälta fast i huden av värmen från friktionen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Va har dom gett dig för piller mot det där onda? Alvedon tror jag inte räcker,,,,,,?

Det obligatoriska thailandpillret antibiotika + en drös andra piller.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är åtminstone nog inget som funkar på en nyinflyttad Thailändska som ser snö för första gången att säga till henne att ha si och så många % bak och fram.

I Thailand får man ju dessutom vara glad om en MC har bra bromsar på något av hjulen.

Mvh isan lover

Helt rätt, det är roligare att se henne på skidor. Vi hade besök av en munk hemma i Sverige som provade skidor han flaxade som en skadskjuten kråka jag höll på att skratta ihjäl mej. Han hade väl 8 varv oranga kläder lindade runt kroppen som fladdrade och for

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Du skrev att Reseförsäkringen inte gäller över 49 cc? Det tror jag fortfarande inte på. Vad har du fått det ifrån?

Utan giltigt  körkort får du endast köra max 49cc.

Bot 2000 baht

Två av frågorna på mitt teoriprov i Thailand.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan giltigt  körkort får du endast köra max 49cc.

Bot 2000 baht

Två av frågorna på mitt teoriprov i Thailand.

Så oavsett om en person över 15-16år har KK öht så får hen köra upp till 49cc? Blir ju perfekt för damen som inte har nåt kort alls. Dom går ju 70 i alla fall antar jag så helt oanvändbara är dom inte. Och jag har inte heller Thaikort. 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...