Jump to content
IGNORERAD

Varning för elakt datavirus


Singha711

Recommended Posts

Har precis fått ett bluffmejl om ett paket från 'PostNord' som påstås inte har kunnat leveraras.

För att undvika extra avgifter (64 kr/dygn) uppmanas man att klicka på vissa länkar för att få en ny fraktsedel med korrekta uppgifter.

Enligt utredning resulterar detta dock i att en brandfarlig virus smittar datorn som ganska omgående raderar alla diskar på datorn.

RADERA MEJLET GENAST OCH FRAMFÖRALLT TRYCK ALDRIG PÅ NÅGON LÄNK NÄR NI HAR FÅTT DETTA MEJL.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21475663.ab

Mvh

//Singha711

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    5

  • Nemo

    5

  • Singha711

    2

  • gst

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mac ;-) Kör faktiskt utan virusskydd och har gjort det sedan jag köpte den... Tipps

Ännu säkrare är att köpa en dator från Nord Korea (om de tillverkar sådana förståss).

Då löper man absolut NOLL risk att bli uppvaktat av en virus, hehe...

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis fått ett bluffmejl om ett paket från 'PostNord' som påstås inte har kunnat leveraras.

För att undvika extra avgifter (64 kr/dygn) uppmanas man att klicka på vissa länkar för att få en ny fraktsedel med korrekta uppgifter.

Enligt utredning resulterar detta dock i att en brandfarlig virus smittar datorn som ganska omgående raderar alla diskar på datorn.

RADERA MEJLET GENAST OCH FRAMFÖRALLT TRYCK ALDRIG PÅ NÅGON LÄNK NÄR NI HAR FÅTT DETTA MEJL.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21475663.ab

Mvh

//Singha711

 

Finns säkert olika varianter, men de jag sett sista dagarna har innehållit CryptoLocker, ett "virus" som inte raderar diskarna, men väl krypterar alla filer i de mappar du accessat. Har du då ingen backup på dina filer, och vill ha tillbaka dem, är det bara att snällt betala den avgift de vill ha för att dekryptera dina filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv vann jag en sprillans ny Ajj fåne bara å klicka på länken å fylla skiten! Jo tjena! :doubt:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul formulering i mailet: "Enligt mejlet finns ett paket som inte kan levereras. Mottagaren uppmanas att skriva ut en fraktsedel och visa upp på närmsta postkontor för att få ut paketet."

Vem är så korkad att de går på detta?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått hjälpa 2 små företag som klickade på detta förra omgången dom var igång för några månader sedan

Båda var stressade, har mycket paket i verksamheten som skickas och tas emot

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac ;-) Kör faktiskt utan virusskydd och har gjort det sedan jag köpte den... Tipps

klar det finns virus på Mac datorer.

Det var länge sedan Mac var skonnade från virus angrepp

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul formulering i mailet: "Enligt mejlet finns ett paket som inte kan levereras. Mottagaren uppmanas att skriva ut en fraktsedel och visa upp på närmsta postkontor för att få ut paketet."

Vem är så korkad att de går på detta?

Det finns många som går på bluffen 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis fått ett bluffmejl om ett paket från 'PostNord' som påstås inte har kunnat leveraras.

För att undvika extra avgifter (64 kr/dygn) uppmanas man att klicka på vissa länkar för att få en ny fraktsedel med korrekta uppgifter.

Enligt utredning resulterar detta dock i att en brandfarlig virus smittar datorn som ganska omgående raderar alla diskar på datorn.

RADERA MEJLET GENAST OCH FRAMFÖRALLT TRYCK ALDRIG PÅ NÅGON LÄNK NÄR NI HAR FÅTT DETTA MEJL.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21475663.ab

Mvh

//Singha711

 

Vad är "brandfarlig virus"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul formulering i mailet: "Enligt mejlet finns ett paket som inte kan levereras. Mottagaren uppmanas att skriva ut en fraktsedel och visa upp på närmsta postkontor för att få ut paketet."

Vem är så korkad att de går på detta?

Det kanske kommer som en överraskning för dig, men det är faktisk så att hälften av mänskligheten per definition har IQ under 100. Och IQ 100 är inte särskilt vasst... så det finns gott om personer som går på det.

Nåväl! Man kan ha andra talanger som inte låter sig mätas med det i och för sig klumpiga måttet IQ.

En uttråkad Herr Chang har talat från ett stillastående AY95.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske kommer som en överraskning för dig, men det är faktisk så att hälften av mänskligheten per definition har IQ under 100. Och IQ 100 är inte särskilt vasst... så det finns gott om personer som går på det.

Nåväl! Man kan ha andra talanger som inte låter sig mätas med det i och för sig klumpiga måttet IQ.

En uttråkad Herr Chang har talat från ett stillastående AY95.

Puh, tack Sir Tjang, jag som trodde jag bara hade 50 QI, då e man snart med i MENSA då? Har du ansökningen redo för lilla mig?:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske kommer som en överraskning för dig, men det är faktisk så att hälften av mänskligheten per definition har IQ under 100. Och IQ 100 är inte särskilt vasst... så det finns gott om personer som går på det.

Nåväl! Man kan ha andra talanger som inte låter sig mätas med det i och för sig klumpiga måttet IQ.

En uttråkad Herr Chang har talat från ett stillastående AY95.

När jag får paket så står det vilket utlämningsställe det ska hämtas på, postkontor finns det bara något inne i stan.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis fått ett bluffmejl om ett paket från 'PostNord' som påstås inte har kunnat leveraras.

För att undvika extra avgifter (64 kr/dygn) uppmanas man att klicka på vissa länkar för att få en ny fraktsedel med korrekta uppgifter.

Enligt utredning resulterar detta dock i att en brandfarlig virus smittar datorn som ganska omgående raderar alla diskar på datorn.

RADERA MEJLET GENAST OCH FRAMFÖRALLT TRYCK ALDRIG PÅ NÅGON LÄNK NÄR NI HAR FÅTT DETTA MEJL.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21475663.ab

Mvh

//Singha711

 

Fanns typ ett sånt "virus" för några år sedan och man kunde betala för att få räddat innehållet. Det enda som de gjort var att "dolt" alla filer plus systemåterställningen. Så inget var borta utan det var bara dolt men du kunde inte återställa då du inte såg programmet återställning.

Då kunde man faktiskt via Microsoft få en textslinga som man skrev in i kommandotolken så man hamna i programmet "systemåterställning" och så fick man tillbaka dator som den var...

Tyvärr hittar jag inte denna länkningen nu... Men nån duktig kan säkert lista ut hur man visar dolda filer så man kan återställa.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått 2 mejl från"Post nord" . Det anmärkningsvärda är att jag i princip aldrig får några paket utom denna vecka då jag köpt en sak på tradera.

Mitt filter som sorterar ut spam och bluffmejl släppte igenom dessa 2 mejl.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "Ransomeware" som man infekteras med i PostNord-kampanjen heter "Cryptolocker" och är riktigt otrevligt

Det krypterar alla dokument, bilder, filmer och andra intressanta filer du vill ha utan att få dator att sluta fungera

Ni som vill veta mer om Ransomeware och vad det är samt hur man kan skydda sig kan titta på Ami:s presentation som hon höll på förra årets informationssäkerhetskonferens

https://www.informationssakerhet.se/siteassets/kompetensutveckling/konferensen-2015-pdf/2sep_4a_msb_cert-se.pdf

Ami är chef på Cert-SE

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis fått ett bluffmejl om ett paket från 'PostNord' som påstås inte har kunnat leveraras.

För att undvika extra avgifter (64 kr/dygn) uppmanas man att klicka på vissa länkar för att få en ny fraktsedel med korrekta uppgifter.

Enligt utredning resulterar detta dock i att en brandfarlig virus smittar datorn som ganska omgående raderar alla diskar på datorn.

RADERA MEJLET GENAST OCH FRAMFÖRALLT TRYCK ALDRIG PÅ NÅGON LÄNK NÄR NI HAR FÅTT DETTA MEJL.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21475663.ab

Mvh

//Singha711

 

Det mailet fick jag för första gången för en 6 månader sedan, kliade mig i huvet men tittade på avsändaradressen som var en rysk site, bara att ta bort. Sedan kom det en till för en dryg vecka sedan och den fick förståss gå samma väg.

 

Ett tips i detta sammanhang kan vara att ha två e-postadresser där en används när du är ute och surfar och av olika anledninger skall lämna din e-postadress (exempelvis när du skall registrera dig som användare) och en annan där du bara samlar 100% serösa kontakter. Varje dag får jag minst ett dussin mail i skräppostfiltret på mitt första konto medans det "säkra" kontot nästan aldrig får något skräp. Iden är att när det första kontot dragit åt sig för mycket skräp så är det bara att sluta använda det och istället öppna ett nytt.

 

Ändrades av lasseiudon
Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns typ ett sånt "virus" för några år sedan och man kunde betala för att få räddat innehållet. Det enda som de gjort var att "dolt" alla filer plus systemåterställningen. Så inget var borta utan det var bara dolt men du kunde inte återställa då du inte såg programmet återställning.

Då kunde man faktiskt via Microsoft få en textslinga som man skrev in i kommandotolken så man hamna i programmet "systemåterställning" och så fick man tillbaka dator som den var...

Tyvärr hittar jag inte denna länkningen nu... Men nån duktig kan säkert lista ut hur man visar dolda filer så man kan återställa.

 

I juste detta fall fungerar inte systemåterställning, eftersom det bara är dina vanliga dokument som blir krypterade, inte några systemfiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en chans att svetsarn klar det där! :doubt: Inte Löven då asså för att förtydliga!

JimBob?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

JimBob?

Har inte herrn upptäckt att jag driver en svetsfirma?:blind:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...