Jump to content
IGNORERAD

Vilket pass ska man använda vid resa?


Marlon

Recommended Posts

Hej,

 

Den här frågan har säkert besvarats tidigare men kunde vid en snabb sökning på forumet inte hitta fullständig info.

Tjejen är i Thailand och ska snart resa tillbaka till Sverige. Hon reste ut från EU på sitt svenska pass och in i Thailand på det Thailänska, inga problem.  Men hur funkar det när hon åker tillbaka? Hon måste visa sitt Svensk pass när hon checkar in då biljetten är bokad på detta pass samt att hon inte har något visum till Sverige i det Thailänska. Visar hon sen sitt Thailänska när hon passerar Immigration? Antar att det finns en koppling mellan boarding kort och pass dvs. det Svenska passet? Måste hon även visa sitt Svenska pass?

När hon kommer till EU så visar hon såklart sitt Svenska pass.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste är ju:

Svenskt pass vid incheckning, thailändsk i thailändska passkontrollen. Sedan svenskt pass vid passkontrollen i Sverige.

Men kräver att det är samma namn i båda passen. Eventuellt kan hon få visa båda vid thailändska passkontrollen om de även ska se boardingkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste är ju:

Svenskt pass vid incheckning, thailändsk i thailändska passkontrollen. Sedan svenskt pass vid passkontrollen i Sverige.

Men kräver att det är samma namn i båda passen. Eventuellt kan hon få visa båda vid thailändska passkontrollen om de även ska se boardingkortet.

Tack för snabbt svar! Hon har samma namn i båda passen. Inga problem att visa det svenska passet i thailänsk passkontroll? Tänker på det här med dubbelt medborgarskap.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar! Hon har samma namn i båda passen. Inga problem att visa det svenska passet i thailänsk passkontroll? Tänker på det här med dubbelt medborgarskap.

 

/Marlon

Ska inte vara något problem med dubbelt medborgarskap, men är det samma namn i båda passen behövs det inte.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för koppling mellan pass och boardingkort hos immigrationen?

Kan immigrationen se flygbolagens information i sina system?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte vara något problem med dubbelt medborgarskap, men är det samma namn i båda passen behövs det inte.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Kanon, stort tack.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för koppling mellan pass och boardingkort hos immigrationen?

Kan immigrationen se flygbolagens information i sina system?

Om man måste visa boardingcard i passkontrollen, måste det vara samma namn på pass och boardingcard. Är det samma namn i passen är det helt lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla till det med att använda 2 pass?

För att slippa visum i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla till det med att använda 2 pass?

För att slippa skaffa visum om hon ska vara nere längre än 30 dagar.

 

För att kunna vara i Thailand mer än 30 dagar utan visum krävs thaipass. För att komma in i Sverige utan visum krävs svenskt pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

För att slippa visum i Thailand.

För att slippa skaffa visum om hon ska vara nere längre än 30 dagar.

 

För att kunna vara i Thailand mer än 30 dagar utan visum krävs thaipass. För att komma in i Sverige utan visum krävs svenskt pass.

For min del tycker jag det verkar krångligt, enklare att fixa visum.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

For min del tycker jag det verkar krångligt, enklare att fixa visum.

Nja, för en Thailändsk medborgare är det väl enklare att resa in på sitt eget Thailändska pass än strula med visum, som också kostar pengar?

Vad menar du är krångligt med två pass?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

For min del tycker jag det verkar krångligt, enklare att fixa visum.

Är väl betydligt krångligare att skaffa visum. Ska man vara nere högst 60 dagar går det ju enkelt att skaffa turistvisum, även om det kostar 300 kr, men längre visum är ju krångligt att skaffa för en thailändska då det krävs att man är 50 år och kan visa upp tillgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, för en Thailändsk medborgare är det väl enklare att resa in på sitt eget Thailändska pass än strula med visum, som också kostar pengar?

Vad menar du är krångligt med två pass?

 

Tycker bara att det är krångligt, enklare att resa med ett pass.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker bara att det är krångligt, enklare att resa med ett pass.

Givetvis, du har väl inget alternativ.

Men med dubbla medborgarskap så är det väl enklare att slippa strula med visumsansökning  till det land man är medborgare i, hur svårt kan det vara att ta upp ett pass från väskan, eller innerfickan.....jag kan i min värld inte få det till krångligt?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis, du har väl inget alternativ.

Men med dubbla medborgarskap så är det väl enklare att slippa strula med visumsansökning  till det land man är medborgare i, hur svårt kan det vara att ta upp ett pass från väskan, eller innerfickan.....jag kan i min värld inte få det till krångligt?

Kanske inte så krångligt for dig men det kanske är annorlunda for en osäker thailändska som reser själv och blir ifrågasatt av nitiska thailändska tulltjänstemän/kvinnor.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte så krångligt for dig men det kanske är annorlunda for en osäker thailändska som reser själv och blir ifrågasatt av nitiska thailändska tulltjänstemän/kvinnor.

En poäng där, men det är ett helt legalt förfarande.

Och jag tror att det ör besvärligare för den lilla osäkra Thailändskan boende i Kiruna att åka till Sthlm och fixa ett visum till sitt hemland :)

Samt slösa mycket pengar på nått helt onödigt.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Den här frågan har säkert besvarats tidigare men kunde vid en snabb sökning på forumet inte hitta fullständig info.

Tjejen är i Thailand och ska snart resa tillbaka till Sverige. Hon reste ut från EU på sitt svenska pass och in i Thailand på det Thailänska, inga problem.  Men hur funkar det när hon åker tillbaka? Hon måste visa sitt Svensk pass när hon checkar in då biljetten är bokad på detta pass samt att hon inte har något visum till Sverige i det Thailänska. Visar hon sen sitt Thailänska när hon passerar Immigration? Antar att det finns en koppling mellan boarding kort och pass dvs. det Svenska passet? Måste hon även visa sitt Svenska pass?

När hon kommer till EU så visar hon såklart sitt Svenska pass.

 

/Marlon

Helt rätt så gör min dotter samma sak.Svensk pass checkar in  immigration thai pass, gäller ut från Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt så gör min dotter samma sak.Svensk pass checkar in  immigration thai pass, gäller ut från Thailand

Precis, det är bara dumt att visa båda passen i immigrationen, använd bara det thailänska. Om de skulle fråga efter det så får man ju ta fram det svenska.

Jag tror inte immigrationen har någon synpunkt på att man använder svenskt pass vid incheckningen. De har väl ingen automatisk information om detta från alla flygbolag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du båda passen i väskan tillgängliga så kan du visa någon av dom beroende på vad dom frågar efter

Du behöver antagligen båda vi in och utfart i Thailand. I Sverige använder du bara det svenska vid in/utfart

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen att hon inte använde sitt svenska pass när hon reste in i Thailand är att hon stannar strax över 30 dagar dvs. vi skulle behöva söka ett visum på ambassaden. Hon är van att resa själv men första gången med svenskt pass, därav viss osäkerhet. När hon är hemma har hon även passat på att fixa ett nytt Thai pass. Så hon kommer att resa ut med ett annat än hon reste in med. Det borde väl dock inte vara några problem antar jag...

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen att hon inte använde sitt svenska pass när hon reste in i Thailand är att hon stannar strax över 30 dagar dvs. vi skulle behöva söka ett visum på ambassaden. Hon är van att resa själv men första gången med svenskt pass, därav viss osäkerhet. När hon är hemma har hon även passat på att fixa ett nytt Thai pass. Så hon kommer att resa ut med ett annat än hon reste in med. Det borde väl dock inte vara några problem antar jag...

 

/Marlon

jopp det funkar inte

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

jopp det funkar inte

Varför funkar det inte att resa ut på ett annat Thaipass? Giltighetstiden på hennes gamla gick ut så hon var tvungen att skaffa ett nytt pass.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför funkar det inte att resa ut på ett annat Thaipass? Giltighetstiden på hennes gamla gick ut så hon var tvungen att skaffa ett nytt pass.

/Marlon

I så fall no problem, jag missförstod inlägget att åka in i Thailand med ett pass och åka ut med annat är ingen bra ide men att åka in med ett  Thai-pass och ut med ett nytt/uppdaterat är en helt annan fråga

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall no problem, jag missförstod inlägget att åka in i Thailand med ett pass och åka ut med annat är ingen bra ide men att åka in med ett  Thai-pass och ut med ett nytt/uppdaterat är en helt annan fråga

Gött! Då är det bara att vänta på att darlingen ska komma hem :smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...