Jump to content
IGNORERAD

Pumpa upp soppan med gaspedalen?


Chomphoo

Recommended Posts

Jag kommer ihåg när jag första gångerna för länge sedan reste till Thailand och dessa förare som fått för sig att soppan måste PUMPAS upp till motorn med gaspedalen! En otroligt irriterande körstil! Men nu har jag varit med om detta igen flera gånger. Senast på en stor buss. Det var nästan komiskt att se folk i sina säten som nickandes for fram och tillbaka med huvudena då chaffisen gång på gång med korta pump tryckte ned gaspedalen för att sekunden efter släppa den.

Jag skulle aldrig vilja ha en sådan chaufför anställd då det måste slita otroligt på fordonen och dessutom dra jävulkst mycket mer soppa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg när jag första gångerna för länge sedan reste till Thailand och dessa förare som fått för sig att soppan måste PUMPAS upp till motorn med gaspedalen! En otroligt irriterande körstil! Men nu har jag varit med om detta igen flera gånger. Senast på en stor buss. Det var nästan komiskt att se folk i sina säten som nickandes for fram och tillbaka med huvudena då chaffisen gång på gång med korta pump tryckte ned gaspedalen för att sekunden efter släppa den.

Jag skulle aldrig vilja ha en sådan chaufför anställd då det måste slita otroligt på fordonen och dessutom dra jävulkst mycket mer soppa!

Taxichaufförer i Bangkok brukar ha den ovanan. Uppmärksammade det och fick för mig att det var något speciellt med taxibilarnas konstruktion (då detta var generellt i alla taxibilar) . Ända till min egen bil började uppföra sig så helt plötsligt, med min svåger bakom ratten. Hursomhelst är det väldigt irriterande att vara passagerare i en bil där chauffören sitter och pumpar på gaspedalen!

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterst (o)lustig körstil som var och varannan taxichaffis där nere håller sig med kan jag tycka. Företeelsen finns runt om i Sydostasien har jag också uppmärksammat. Men hur kommer det sig att just de "pumpgasar"?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om alla de lustiga typerna som har spak som de rör om i soppan hela tiden med :grrrrrr:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde först att det berodde på att motorn pga gaskonverteringen svarade djärvt på gasen men nej...
Kanske en sån där "thai grej". Någon har sagt att det är bra för motorn eller ger good luck att pumpa med gasen. Vad vet jag..
Tycker dock att det har blivit mindre av pumpande sista åren bland Bkk,s taxi chaufförer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förstår ju de flesta thai att om man bara gasar halva tiden så drar ju bilen bara hälften så mycket soppa. Det har alltså inget med att pumpa upp soppan att göra. Att man pumpar snabbt är för att bibehålla komforten. Pumpar man långsamt så hinner hastigheten gå ner mera mellan pådrag och släpp. Problemet är väl i detta fall att chaufförerna blir trötta i fötterna av att pumpa väldigt fort, därför blir inte komforten så hög. 

På elmotorer och andra elutrustningar så kallas just detta sätt att tillföra energi till belastningen för PWM. Denna digitala teknik sparar väldigt mycket energi i just elutrustningar. I elsammanhang så slår man till/från med en hastighet av flera tusen ggr/sekund. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Taxichaufförer i Bangkok brukar ha den ovanan. Uppmärksammade det och fick för mig att det var något speciellt med taxibilarnas konstruktion (då detta var generellt i alla taxibilar) . Ända till min egen bil började uppföra sig så helt plötsligt, med min svåger bakom ratten. Hursomhelst är det väldigt irriterande att vara passagerare i en bil där chauffören sitter och pumpar på gaspedalen!

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Håller med till fullo om detta........blir vansinnig när dom kör så.......styvsonen kör likadant i Sverige också.....när jag försöker förklara för honom att håll jämn gas istället blir han vansinnig.......många gånger har jag bett han o gå ur så man får köra själv.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns en ökänd busschaufför på Mälaröarna när jag var ung som var helt sjuk på att jucka med gasen.

Rödskägg kallades han av pga just det..

I vilket fall var det svårt som fan att ge honom sparken , men genom ett samarbete med polisen där dom tog lappen av han lyckades dom till slut ge han sparken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast riktigt ärligt asså, när man sladdar runt i snömodden, då får man fan pumpe med gaspedalen som fan! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast riktigt ärligt asså, när man sladdar runt i snömodden, då får man fan pumpe med gaspedalen som fan!

Det är väl då man inte ska pumpa med gaspedalen utan ta det lugnt, jämn gas om man inte vill leka, förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det nåt konstigt. Är helt övertygad ett den mannen eller kvinnan aldrig kört på is eller snö, vist man söka fäste ibland men där var det samma snö,is hela kurvan. Pumpandet gjorde ju så att han snurrade, jämn gas genom hela kurvan går så mycke fortare då

Jag trodde först att det berodde på att motorn pga gaskonverteringen svarade djärvt på gasen men nej...
Kanske en sån där "thai grej". Någon har sagt att det är bra för motorn eller ger good luck att pumpa med gasen. Vad vet jag..
Tycker dock att det har blivit mindre av pumpande sista åren bland Bkk,s taxi chaufförer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidiga gaskonverterade bilar stannade av på tomgång och kunde vara mycket svåra att få igång på gas, så därför satt man och stampade takten efter motorvarven.

Lite grann som hemmatrimmade förgasarbilar där hemma när man var ung. Dom klarade inte av normal tomgång utan stannade.

Modernare har elektronik som styr och går automatiskt över på bensin vid behov.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förstår ju de flesta thai att om man bara gasar halva tiden så drar ju bilen bara hälften så mycket soppa. Det har alltså inget med att pumpa upp soppan att göra. Att man pumpar snabbt är för att bibehålla komforten. Pumpar man långsamt så hinner hastigheten gå ner mera mellan pådrag och släpp. Problemet är väl i detta fall att chaufförerna blir trötta i fötterna av att pumpa väldigt fort, därför blir inte komforten så hög. 

På elmotorer och andra elutrustningar så kallas just detta sätt att tillföra energi till belastningen för PWM. Denna digitala teknik sparar väldigt mycket energi i just elutrustningar. I elsammanhang så slår man till/från med en hastighet av flera tusen ggr/sekund. 

Vanlig fenomen hos snåla svenskar i Sverige med.

Man gasar upp 100 hundra sedan frikopplar man och låter bilen rulla. 

De tror att de sparar såpa.  Rätt vanligt fenomen på Gotland faktiskt.

Pumpande med gaspedalen är också vanlig bland snåljåpar. Man sparar såpa enligt de. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanlig fenomen hos snåla svenskar i Sverige med.

Man gasar upp 100 hundra sedan frikopplar man och låter bilen rulla. 

De tror att de sparar såpa.  Rätt vanligt fenomen på Gotland faktiskt.

Pumpande med gaspedalen är också vanlig bland snåljåpar. Man sparar såpa enligt de. 

Såpjåpar asså då:lipa:!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Härliga trådstarter på ett thaiforum. 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Härliga trådstarter på ett thaiforum. 

 

 

Visst är det härligt speciellt när TS började med

"Jag kommer ihåg när jag första gångerna för länge sedan reste till Thailand och dessa förare som fått för sig att soppan måste PUMPAS upp till motorn med gaspedalen! "

;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara taxi/personbilarna som man gör så med utan även lastbilar, bussar och till och med dieseldrivna lok/tåg pumpas flitigt fram i Thailand.

Lite fakta: Bensinförbrukning Toyota Camry 2.0 med svärfar som kör (pumpar både gas och broms) = 2 liter/mil. Utan pumpteknik = 0,7-0,8 liter/mil

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara taxi/personbilarna som man gör så med utan även lastbilar, bussar och till och med dieseldrivna lok/tåg pumpas flitigt fram i Thailand.

Lite fakta: Bensinförbrukning Toyota Camry 2.0 med svärfar som kör (pumpar både gas och broms) = 2 liter/mil. Utan pumpteknik = 0,7-0,8 liter/mil

Cruisecontrol is da shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg när jag första gångerna för länge sedan reste till Thailand och dessa förare som fått för sig att soppan måste PUMPAS upp till motorn med gaspedalen! En otroligt irriterande körstil! Men nu har jag varit med om detta igen flera gånger. Senast på en stor buss. Det var nästan komiskt att se folk i sina säten som nickandes for fram och tillbaka med huvudena då chaffisen gång på gång med korta pump tryckte ned gaspedalen för att sekunden efter släppa den.

Jag skulle aldrig vilja ha en sådan chaufför anställd då det måste slita otroligt på fordonen och dessutom dra jävulkst mycket mer soppa!

Jag har åsså åkt med en sådan chaffis, en toyota suburban tror jag det var, en gasdriven sådan.- :24:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...