Jump to content
IGNORERAD

Hur installera Windows 7 DVD på ny PC med FreeDOS?


ArneMorales

Recommended Posts

Köpte en PC på REA på BigC idag.

En HP Pavillion med  4 GB Ram DDR3, 3.9 GHz  1TB HD. Pris 10600 B inkl 20 tums HP -skärm.

PCn  har endast FreeDos installerad, men jag har en Windows7 OrginalDVD sedan tidigare.

Har nu dock inte lyckats få in Windows7 på hårddisken.

Har C:>   på skärmen nu. Vad skriver jag d'r

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv >D:

För att komma till DVD driven

Skriv >dir

För att se vad som finns

Bör finnas en setup eller install där

Kör den och det bör sätta igång installationen

 

Alternativt gå in i Bios setup när du startar maskinen och välj DVD driven som första alternativ i boot

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast brukar datorer vara inställda så att om det sitter en dvd i dvdläsaren på datorn så startas den upp först.

Men om den inte gör det så brukar C: vara hårddisken och D: vara DVD så prova skriv :

D:

setup

(eller) Install

Annars går det att ändra i Bios att datorn ska starta dvd automatiskt, men den inställningen kan vara svår att hitta om man inte vet hur man  gör

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag uppe directory  of  D :

Där finns  7 DIR filer samt  AUTOEXEC BAT och 2 SYS och en INI fil och COMMAND COM

Skrev Install och Setup efter D men fick då Bad Command

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte någon av Dir som är en katalog med andra filer inuti heter Setup eller Install så prova skriv

Autoexec

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur oppnar jag DIR filerna?

DIR är i sig ingen filtyp utan visar bara att det är en katalog det handlar om

Vid kommandoprompten skriver du cd följt av katalognamnet och trycker enter, då kommer du in i katalogen.

Låter dock som lite överkurs att göra på detta sättet. Många ggr räcker det att boota upp datorn med cd'n i. Om inte det funkar måste man in i bootmenyn vid uppstart. Om jag inte missminner mig så kommer man på hp åt den via esc och sedan F9.

 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Micke sa, satt i dvdskivan, stang av datorn och satt pa den igen. Da bor installationsprogrammet starta, om inte stang av igen och satt pa den igen ochvar beredd att trycka pa nagon tangent for att komma in i bios. Sen letar du efter boot order och valjer dvdspelaren, klart.  Sjalv maste jag tydligen fa till de svenska bokstaverna pa den har maskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dir är en katalog som innehåller andra filer

Du skriver: CD och namnet som står framför DIR  tex  cd  Setup

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inget funkar så stäng av hela datorn och sätt på den igen låt dvdskivan sitta kvar.

Var uppmärksam på skärmen om det kommer en text där det står :

"Tryck på en tangent om du vill starta med dvd skivan"

Direkt när den texten syns så trycker du på t.ex mellanslag då borde installatioen starta

Det låter konstigt att det inte ligger en setupfil när du är på D:   troligtvis så ligger den inne i en av Dir mapparna

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...