Jump to content
IGNORERAD

Turist som bets vid ormshow på Phuket kompenseras


MPR Nyheter

Recommended Posts

En 29-årig kinesisk kvinna som blev biten av en pytonorm hon poserade med för ett fotografi har accepterat en kompensation på 135,000 baht från organisatören av ormshowen incidenten inträffade vid.
Attacken inträffade på söndagen när turisten besökte en butik som drivs av Phuket Bio Technology där man säljer örtmediciner och har en gratis ormshow. Efter showen får turister chansen att ta fotografier tillsammans med pytonormar. När den kinesiska kvinnan skulle göra just detta blev hon dock biten i näsan och var tvungen att sy fem stygn.
Butiksägaren har erbjudit henne 135,000 baht i kompensation, vilket hon nu har accepterat. Santi Pawai – chef för det provinsiella turism- och sportkontoret – har inspekterat butiken och sagt att han kallat affärsidkare inom turistsektorn till ett möte den 14:e januari för att ta till åtgärder för att förebygga att liknande incidenter inträffar igen.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/822708/tourist-compensated-for-phuket-snake-bite

c1_822708_160111102909_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Biten i näsan av orm. Ja, man skall inte hålla på och leka med vilda djur. Ingen ormexpert och har aldrig blivit biten, men blir det inte bara ett par små hål i huden vid ett ormbett? Tycker det låter som ett större köttsår om man behöver 5 stygn för att sy igen det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Biten i näsan av orm. Ja, man skall inte hålla på och leka med vilda djur. Ingen ormexpert och har aldrig blivit biten, men blir det inte bara ett par små hål i huden vid ett ormbett? Tycker det låter som ett större köttsår om man behöver 5 stygn för att sy igen det.

Nja, små hål blir det inte om ormen har någorlunda storlek. Jag höll själv på med pytomormar i mina yngre år och dom är otroligt svårtolkade när dom får för sig att bita.  Dom har ju en hel uppsättning av tänder, ungefär som en haj.  Jag blev själv biten av en av dom mindre jag hade och det är inte att leka med,  kanske främst för att man kan få stelkramp osv.  för man borstar ju inte tänderna på dom varje dag.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Nja, små hål blir det inte om ormen har någorlunda storlek. Jag höll själv på med pytomormar i mina yngre år och dom är otroligt svårtolkade när dom får för sig att bita.  Dom har ju en hel uppsättning av tänder, ungefär som en haj.  Jag blev själv biten av en av dom mindre jag hade och det är inte att leka med,  kanske främst för att man kan få stelkramp osv.  för man borstar ju inte tänderna på dom varje dag.

perfekt igen 5555 du måste bli kåsör på gammla dar 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, små hål blir det inte om ormen har någorlunda storlek. Jag höll själv på med pytomormar i mina yngre år och dom är otroligt svårtolkade när dom får för sig att bita.  Dom har ju en hel uppsättning av tänder, ungefär som en haj.  Jag blev själv biten av en av dom mindre jag hade och det är inte att leka med,  kanske främst för att man kan få stelkramp osv.  för man borstar ju inte tänderna på dom varje dag.

Ja du ser, man lär sig nåt nytt varje dag.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dessa "fotografidjur" som man stöter på, och blir erbjuden att ta en bild på tillsammans med sig själv, är avancerat djurplågeri, då ägarna inte har någon känsla för vad som är djurplågeri.

Bojkotta alla sådana erbjudanden oavsett vilka djur det gäller.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Biten i näsan av orm. Ja, man skall inte hålla på och leka med vilda djur. Ingen ormexpert och har aldrig blivit biten, men blir det inte bara ett par små hål i huden vid ett ormbett? Tycker det låter som ett större köttsår om man behöver 5 stygn för att sy igen det.

Om du är kall nog att hålla ansiktet stilla när du blivit biten får du lite mindre skador, det är inte säkert att ormen släpper direkt efter hugget den är ett muskelknippe och inte helt lätt att få loss alla gånger.

1452399982_1-org.thumb.jpg.84f43eba81f8d

Kvinnan som blev biten.

palatine_teeth2.thumb.jpg.b0de8dde7447be

Tänderna på en Nätpyton (Pyton reticulatus) samma art som bet kvinnan.

146e7ec25dc6c2fe89174c8b0a733115.thumb.j

Förstå att dom tänderna kan orsaka skador om man får panik och försöker slita sig loss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är kall nog att hålla ansiktet stilla när du blivit biten får du lite mindre skador, det är inte säkert att ormen släpper direkt efter hugget den är ett muskelknippe och inte helt lätt att få loss alla gånger.

1452399982_1-org.thumb.jpg.84f43eba81f8d

Kvinnan som blev biten.

palatine_teeth2.thumb.jpg.b0de8dde7447be

Tänderna på en Nätpyton (Pyton reticulatus) samma art som bet kvinnan.

146e7ec25dc6c2fe89174c8b0a733115.thumb.j

Förstå att dom tänderna kan orsaka skador om man får panik och försöker slita sig loss.

Ja då förstår jag de 5 stygnen. Trodde ju att de bara hade de där 2 gifttänderna att hugga med. Fast pytonormen har väl inget gift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då förstår jag de 5 stygnen. Trodde ju att de bara hade de där 2 gifttänderna att hugga med. Fast pytonormen har väl inget gift.

Nej pytonormar har inga gifttänder dom är "constrictorer" (kväver sina byten genom att lägga ett väldigt tryck på bröstkorgen så att bytet inte kan vidga sina lungor för att få luft)

Pytonormar finns i Gamla Världen (Asien Afrika Australien) och är äggläggande. Boaormar finns i Nya Världen (Americas) och föder levande ungar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänderna är till för att mata in bytet så ormen kan svälja det helt, en lika viktig egenskap som två gifttänder. 

Därav vinklingen bakåt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänderna är till för att mata in bytet så ormen kan svälja det helt, en lika viktig egenskap som två gifttänder. 

Därav vinklingen bakåt.

Samt att hålla fast bytet tills den fått sin kropp runt det. Jag har sett en afrikansk Klippyton ta en Thomson gasell i Masai Mara Kenya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan fa mycket stora och svarlakta infektioner av ett pytonbett,traffade en kille som hade blivit biten i handen.

Efter jag horde hans och doktorns historia ang pytonbettet,sa var nog min infektion en prutt i rymden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan fa mycket stora och svarlakta infektioner av ett pytonbett,traffade en kille som hade blivit biten i handen.

Efter jag horde hans och doktorns historia ang pytonbettet,sa var nog min infektion en prutt i rymden...

Helt rätt, massor av "nasty" bakterier i munnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan fa mycket stora och svarlakta infektioner av ett pytonbett,traffade en kille som hade blivit biten i handen.

Efter jag horde hans och doktorns historia ang pytonbettet,sa var nog min infektion en prutt i rymden...

Åja din infektion var inte ankskit den heller. 

Såg riktigt illa ut ett tag . Hoppas du är återställd .

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Åja din infektion var inte ankskit den heller. 

Såg riktigt illa ut ett tag . Hoppas du är återställd .

 

Mvh Hobbe 

Infektionfoten storlek 46 i skor,den normala 43 i storlek...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...