Jump to content
IGNORERAD

Hjortfile!


thomas001

Recommended Posts

Kom hem från Changmai igår. Har varit där sedan 31 dec. Har haft besök av två goa polare från Borås. Jag och polarna drog på nyårsafton, gick att köra runt 140 till 150km/tim i princip hela vägen. Igår var det kö hela vägen hem.(ensam i bilen) Kompisarna tog direktflyg ChangMai till Pattaya idag på morgonen. Stannade ca 8 mil  söder om ChangMai för att handla lite godis på en jättemarknad som har öppet alla dagar året runt.

Så här får man godsakerna paketerade.

031.thumb.JPG.4075a72a2f07f40e6b4a4dd943

4kg färsk Hjortfile inköptes till det facila priset av 170 Baht/kg.

032.thumb.JPG.df10a8fb91ced43818271f205c

Skivades upp i lagom stora fileer.

033.thumb.JPG.1fc1e30d8e8b11b875186a0787

Ändbitarna skars i lagom stora grytbitar.

035.thumb.JPG.269352e28ed9b9efa48ae243e2

Blev 10 påsar med 4st fileer i varje. Går in i frysen för framtida bruk.

038.thumb.JPG.12192ab8bb857aa8200076cef6

Dessa ska tillagas i kväll med råstekta plugg och Bea.

039.thumb.JPG.913293a08a04e6ce007cb93da8

 

Har köpt detta flera ggr. Jämnfört med Svensk oxfile för 800kr/kg så kan jag lova att detta kött är mörare och med mer smak!!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Härligt, käkat rygg av hjort eller om det var rådjur. Med gräddsås så var den ju bara helt underbar.

Och för det priset... tja, jag skulle åxå köpt på mig ett par kilo.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad heter stället och var ligger det?

Vad det heter vet jag inte. Men startar du i Changmai och kör mot Lampang. Så ligger det  på vänster sida när den krokiga motorvägen över bergen tar slut. Går inte att missa, hundratals bilar och massor av bussar stannar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det heter vet jag inte. Men startar du i Changmai och kör mot Lampang. Så ligger det  på vänster sida när den krokiga motorvägen över bergen tar slut. Går inte att missa, hundratals bilar och massor av bussar stannar där.

Ok, söderut med andra ord. Ska kolla på det.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, söderut med andra ord. Ska kolla på det.  :)

Helt rätt!!!  Givetvis ska det vara söder om ChangMai! Skrev och tänkte fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Visade vännen denna, tja översatt till thai. Och hon säger att det finns bara ett ställe som serverar hjort i Pattaya (fast hon är ju snål, snålare än jag så det kan finnas fler). Men i alla fall så har vi varit där för att hon skulle få avnjuta detta och jag min dumma fan trodde det var åsna hon käkade så jag beställde nåt annat.

Men efter lite googlande och bildvisande så är det hjort dom serverar där (nånstans i södra pattis) till ett vettigt pris. Fast beskrivningen på thengelska var väldigt nära åsna i alla fall kan jag väl säga till mitt försvar för min feltolkning.

Får väl dra dit igen nån dag och så får jag oxå testa lite hjortsoppa.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kilopriset ökar en aning när bilderna på posten anländer  ;);)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kilopriset ökar en aning när bilderna på posten anländer  ;);)

Förklara gärna....fattar nada!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna....fattar nada!

Fartkamerafoton :police:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nån som vet om det går att köpa hjort i pattis/jomtien? damen älskar detta, och göra en stew på den hemma borde hon klara av - jag har svart bälte på googling av recept om inte annat. Och vi har ju faktiskt ett kök - lite spartanskt men vafan...

Kan 33an fixa käk i hans lilla etta så skall jag nog åxå klara av det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om det går att köpa hjort i pattis/jomtien? damen älskar detta, och göra en stew på den hemma borde hon klara av - jag har svart bälte på googling av recept om inte annat. Och vi har ju faktiskt ett kök - lite spartanskt men vafan...

Kan 33an fixa käk i hans lilla etta så skall jag nog åxå klara av det.

Makro.

Deer.

Inte lika fin, men kanske funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Varit på makro och dom hade det inte när jag var där - i så fall hade damen köpt det direkt. Men det kanske var en tillfällig svacka.

Nöt och såklart gris fanns, fast jag kollade inte i frysdisken - det är kanske där dom gömmer sig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Varit på makro och dom hade det inte när jag var där - i så fall hade damen köpt det direkt. Men det kanske var en tillfällig svacka.

Nöt och såklart gris fanns, fast jag kollade inte i frysdisken - det är kanske där dom gömmer sig.

På Macro så finns de nog i frysdisken, om det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

På Macro så finns de nog i frysdisken, om det finns.

Tja, det förklarar saken, ledsnade på att kolla i den efter en 8m med pommes så vandrade jag vidare till den riktiga charken.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt fryst Hjort ( Red Deer ) på Makro i Pattaya, inte filé som filé i Sverige utan filét som i 'skivad' som i resten av världen, d.v.s. hjortkött i bitar/skivor.

En filé som filé i Sverige heter Tenderloin på här i Thailand möjligtvis användbar utrikiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...