Jump to content
IGNORERAD

Ersättning för försenad flyg


Navanan

Recommended Posts

hej,

är det nån som vet vem vi kan prata med angående ett försenat flyg och eventuell ersättning?

reseförsäkring finns eftersom resan betaldes med Nordeakort 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.sydsvenskan.se/varlden/vulkan/10-fragor-och-svar-om-flyg-och-forsakringar/

http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/

 

Sen skall man väl ha dokumentation på sin biljett och de verkliga tiderna om man är försenad så man kan styrka förseningen.

Handlar det om en halvtimma/timma så är det inget att gnälla över, mycket tramsande med att försöka få resan betald gör bara det dyrare för alla andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

är det nån som vet vem vi kan prata med angående ett försenat flyg och eventuell ersättning?

reseförsäkring finns eftersom resan betaldes med Nordeakort

Börja med att prata med flygbolaget. Hur stor försening gäller det hela?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

är det nån som vet vem vi kan prata med angående ett försenat flyg och eventuell ersättning?

reseförsäkring finns eftersom resan betaldes med Nordeakort 

 

Kan alltid kolla med flygforsening.se om ditt fall ger rätt till ersättning.

Mitt "fall" tog tid eftersom flygbolaget förhalar så mycket det går men till sist fick jag ersättning.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

 

1. Flygbolaget.

2. Kortutfärdaren.

3. Hemförsäkringen.

 

Har själv fått ersättning av samtliga för en och samma resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den länken! Kom hem ca 15timmar för sent från Bangkok för tre veckor sedan. Ryssarna blev oroliga för ett par turkar i planet som sedemera blev utkastade. Blev övernattning i Moskva...

Har fått 1400kr från Visa reseförsäkring redan men ryssarna har inte svarat på mitt mail och jag ska testa med den länken...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Börja med att prata med flygbolaget. Hur stor försening gäller det hela?

 

 

gäller en resa från London - New York.

flyget blev inställt och fick plats på ett annat flyg dagen efter.

total försening ca 18 timmar

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta om ersättningar för förseningar för resa betalad med Nordeakort. 4-8 timmar ser ut att ge 500 SEK i schablonersättning. 8-24 timmar ytterligare 500 och mer än 24 timmar 2000 i schablon och sen max 6.500 mot uppvisande av kvitton.

https://www.nordea.se/Images/39-14006/forsakringsvillkor-bankkort-visa.pdf

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på min reseförsäkring, mellan 8- 36 timmar försening ersätts med 1000kr. Sen kan man få en ersättning för reseavbrott med 500kr per dag

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

vill bara berätta vad som hänt :

ett mail skickades till American Airlines, de svarade ett par dagar senare och meddelade att de betalar ut 600 Euro direkt eller 1000 Usd i resor som bokas via dem.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej på er!

Nu har det gått alldeles för lång tid sedan jag var här. :)

Jag såg tråden och tänkte att jag kan dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter av förseningar, hur man går till väga och tipsar om var man kan söka efter mer info samt länka till dessa.

Nedan har jag kategoriserat upp fyra punkter som jag tror att de flesta kan ha nytta av. 

Jag har även tagit med två filer som är mallar på kompensationskrav som ni kan använda er av för att begära kompensation.
Det ena är på svenska för krav mot SAS, Norwegian och andra skandinaviska flygbolag inkl. flyg som anlitas utav charterbolag såsom Tuifly, Thomson m.fl.
Det andra är på engelska för krav mot utländska flygbolag.

--- 

ÄR FLYGET FÖRSENAT ELLER INSTÄLLT?
VAD HAR JAG FÖR RÄTTIGHETER?
---
VAD GÄLLER FÖR INCHECKAT BAGAGE MED MELLANLANDNING?
---
VAD HAR JAG FÖR RÄTTIGHETER OM MITT BAGAGE ÄR FÖRSENAT/BORTTAPPAT?
---
BÄSTA SÄTTET ATT HITTA BILLIGA FLYGBILJETTER?
---
Här finns lite info, tips och annat bra att ha vid olika tillfällen eller om ni är stressade .
Fortsätt ställ frågor här på sidan. Denna post är främst till för att göra förenkla det för er när ni står stressade på flygplatsen och men lätthet kan ta fram info att använda mot flygbolaget vid förseningar eller inställda flyg.
Här fokuserar jag på resor som är minst 3500 km. eftersom gruppen är till för Thailandsresenärer.
Om MOD vill och anser det lämpligt får ni mer än gärna starta en tråd som handlar om förseningar, inställda flyg och annat och använda er av denna post på det sätt som ni anser mest lämpligt. :) 


FÖRSENAT ELLER INSTÄLLT FLYG?
Alla resenärer har rättigheter enligt en lag, (EC) 261/2004, som är EU’s regler om passagerares rättigheter.
(Länk till lagen) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&qid=1455675351976&from=EN

Lagen gäller för samtliga flygbolag som är registrerade inom EU som transporterar passagerare från och till EU samt samtliga flygbolag i hela världen som transporterar passagerare från och inom EU.

Kortfattat:
a) Nekad ombordstigning mot passagerares vilja:
1; skall det först och främst göra en förfrågan efter frivilliga som är beredda att avstå från sina platsreservationer i utbyte mot förmåner på villkor som den berörda passageraren och flygbolaget kommer överens om.
2; Om det inte finns tillräckligt många frivilliga för att återstående passagerare med platsreservationer skall kunna komma med på flygningen, får lufttrafikföretaget mot passagerarnas vilja neka dem ombordstigning.
3; Om passagerare nekas ombordstigning mot sin vilja skall lufttrafikföretaget omedelbart kompensera dem.

b: Inställd flygning: = €600 ersättning.
c: Försenad flygning: Minst fyra timmar till destinationen = €600 ersättning.

När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning och ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen med fyra timmar för alla flygningar får det flygbolaget som utför flygningen minska den kompensation som föreskrivs med 50 procent.
Passagerare skall utan kostnad erbjudas:

a: måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden,

b: hotellrum i sådana fall

- då övernattning under en eller flera nätter blir nödvändig, eller

- då en längre vistelse än den passageraren planerat blir nödvändig,

c: transport mellan flygplatsen och inkvarteringsorten (hotell eller annan).

2. Passagerare skall dessutom erbjudas att utan kostnad ringa två telefonsamtal eller skicka två telex, fax eller e-postmeddelanden.

3. Kompensationen skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster. Jag rekommenderar starkt att få kompensationen kontant eller insatt på sitt bankkonto.

Extraordinära omständigheter innebär väderförhållanden på den aktuella flygplatsen eller på destinationens flygplats och flyget inte kan starta eller landa, ett tekniskt problem ombord i luften som ej hade kunnat förutses, omdirigering pga flygtrafikledning eller orsaker som flygbolaget ej kan förutse och råda över.
Utlysta strejker anses också som extraordinära omständigheter och ger ej rätt till kompensation.
Däremot skall flygbolaget göra allt de kan för att hantera situationen såsom erbjuda kostnadsfri ersättning för mat och dryck, se över möjligheterna att omboka resenärerna till andra flygbolag eller till en närliggande destination om passagerarna så önskar.
Ett bra verktyg som man kan använda är http://matrix.itasoftware.com och http://www.expertflyer.com där ni främst genom matrix kan söka på alternativa lösningar som ni sedan visar upp för incheckningsagenten eller personalen i flygbolagets servicedisk. I bästa fall bokar de om er till den alternativa rutten så att ni kommer fram som ni ska och kan även få en kontant ersättning för att ha blivit ombokade till en annan rutt och ett annat flygbolag än det som ni har betalat för.

Ankommer flyget sent till avreseflygplatsen har man rätt till kompensation då tidigare förseningar ej utgör extraordinära omständigheter.
Är ni osäkra, hör av er till mig så kollar jag upp det åt er. :)

---

VAD GÄLLER FÖR INCHECKAT BAGAGE MED MELLANLANDNING?

När man kommer till flygplatsen så kan man be om att få sitt bagage incheckat till slutdestinationen även om man reser på två separata bokningar, exempelvis med Thai Airways från Stockholm Arlanda (ARN) via Bangkok Suvarnabhumi (BKK) till Trat (TDX) så är det inte några problem.

Det beror på att många flygbolag har ett så kallat Interline Partnership. Viktigt här är att man bokar med minst 1 timmes anslutning mellan flygningarna då Minimum Connection Time (MCT) i på BKK är 1 timme. Se hellre till att ni har minst 2-3 timmar om flyget skulle vara försenat.

För er som reser med Thai Airways och Bangkok Airways kan ni läsa mer här:

http://www.thaiairways.com/.../Ter.../interline_partner.page

https://www.bangkokair.com/pages/view/check-in-airport

De flesta flygbolag har denna info på sina hemsidor. Om inte finner ni mycket av denna info genom att söka på Google.

Har ni några frågor, hör gärna av er. :) 

---

VAD HAR JAG FÖR RÄTTIGHETER OM MITT BAGAGE ÄR FÖRSENAT/BORTTAPPAT?

Det är aldrig kul när ens bagage inte dyker upp på bagagebandet. Men det finns regler som flygbolaget måste rätta sig efter men även försäkringar som täcker upp kostnader som uppstår.

När ni inte hittar er väska på bagagebandet och inser att den är borta, kontakta flygbolaget eller flygplatsens servicedisk och anmäl detta. Vid disken ber ni om att få en ”PIR” vilket är en förkortning för Property Irregularity Report.

Denna behöver ni ha när ni ska få ersättning för ert försenade eller förlorade bagage.

Nedan följer några försäkringar som täcker kostnaderna för inköp samt hur många timmar bagaget måste vara borta för att försäkringen ska slå in. Observera att ni måste ha betalat er resa med det kortet som försäkringen gäller.

1) Amex (Solid Försäkring)

4000kr /pers ersättning för bagage 4h
4000kr /pers ersättning för bagage 48h

"Vi ber er att tillhandahålla följande uppgifter för att underlätta vår bedömning:
-Bokningsbekräftelse för er resa tur och retur. (Obs! vi godtar inte boardingkort.)
-Handling som styrker att er resa är betald via American Express.
-PIR-rapport gällande det försenade bagaget.
-Kvitto i original som styrker utlägg.”

2)
SEB Visa Privat (använder Trygg-Hansa) betalat minst 75% av resan med det kortet vilket skulle ge.
1000kr mer än 6h (max 5000kr)
2000kr mer än 48h (max 10000kr)

3)
SEB Visa Företag, även här minst 75% av resan betald med kortet och det var samma belopp dock utan maxbelopp specificerat.

4)
COOP MedMera Mer Mastercard:
2000kr mer än 6h
5000kr mer än 24h

5)
IF Företag, max 2000kr och med en självrisk på 5000kr (???). Måste ha missuppfattat detta.

6)
IF hemförsäkring - IF stora hem med extra reseförsäkring: 2400kr /pers direkt insatt på bankkonto.

---

BÄSTA SÄTTET ATT HITTA BILLIGA FLYGBILJETTER?

Det är en djungel att finna flygbiljetter… Men det går om man klurar lite.

Jag rekommenderar att man letar under hela året om man har möjlighet att ha framförhållning och boka 2-4 månader före den planerade resan. Skulle man finna ett pris som är ”för bra för att vara sant” så passa på att slå till.

Jag använder mig av  för att hitta både flyg och hotell då momondo samlar alla boxningssidor på ett och samma ställe och på så sätt finner det billigaste priset. www.momondo.se

Nu är detta endast ett verktyg då jag till 95% bokar mina flygbiljetter direkt hos flygbolaget. Anledningen är att när man bokar och betalar för sin flygbiljett så sluter ni som köpare ett avtal direkt med flygbolaget som ansvarar för att ni ska komma fram till er destination i tid. Bokar ni och betalar hos en online resebyrå så har ni slutit avtalet med de vilket kan ställa till med problem.

Kostar biljetten upp till 500kr extra hos flygbolaget, se det som en extra försäkring. Blir det problem med resebyrån så har ni svårt att få hjälp. Och jag skulle aldrig någonsin betala extra för olika tilläggspaket då dessa endast är till för att lura kunderna.

En bra sida att hitta priser på flygbiljetter som ni sedan kontaktar flygbolagen för att boka direkt hos är:

http://matrix.itasoftware.com

Det går inte att boka flygbiljetter via Matrix utan se det som ett fiffigt verktyg som med fördel används om ert flyg är inställt eller försenat med väldigt många timmar. Där kan ni hitta alternativa flygavgångar som tar er till destinationen eller hem.



Jag tänker inte bli för långrandig utan enbart ge er den viktigaste info som ni behöver om någonting skulle hända. Har ni några frågor eller funderingar så skriv här i tråden, skriv öppet eller skicka ett PM.

Ha en fortsatt bra helg!
Med vänlig hälsning,

Smuffe

Försenat eller inställt flyg - ENGLISH MALL.pdf

Försenat eller inställt flyg - MALL.pdf

โดยไม่เปิดไฟ เป็นเพียง วิทยุถ่ายทอดสด ...
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Nu har det gått alldeles för lång tid sedan jag var här. :)

Jag såg tråden och tänkte att jag kan dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter av förseningar, hur man går till väga och tipsar om var man kan söka efter mer info samt länka till dessa.

Nedan har jag kategoriserat upp fyra punkter som jag tror att de flesta kan ha nytta av. 

Jag har även tagit med två filer som är mallar på kompensationskrav som ni kan använda er av för att begära kompensation.
Det ena är på svenska för krav mot SAS, Norwegian och andra skandinaviska flygbolag inkl. flyg som anlitas utav charterbolag såsom Tuifly, Thomson m.fl.
Det andra är på engelska för krav mot utländska flygbolag.

--- 

ÄR FLYGET FÖRSENAT ELLER INSTÄLLT?
VAD HAR JAG FÖR RÄTTIGHETER?
---
VAD GÄLLER FÖR INCHECKAT BAGAGE MED MELLANLANDNING?
---
VAD HAR JAG FÖR RÄTTIGHETER OM MITT BAGAGE ÄR FÖRSENAT/BORTTAPPAT?
---
BÄSTA SÄTTET ATT HITTA BILLIGA FLYGBILJETTER?
---
Här finns lite info, tips och annat bra att ha vid olika tillfällen eller om ni är stressade .
Fortsätt ställ frågor här på sidan. Denna post är främst till för att göra förenkla det för er när ni står stressade på flygplatsen och men lätthet kan ta fram info att använda mot flygbolaget vid förseningar eller inställda flyg.
Här fokuserar jag på resor som är minst 3500 km. eftersom gruppen är till för Thailandsresenärer.
Om MOD vill och anser det lämpligt får ni mer än gärna starta en tråd som handlar om förseningar, inställda flyg och annat och använda er av denna post på det sätt som ni anser mest lämpligt. :) 


FÖRSENAT ELLER INSTÄLLT FLYG?
Alla resenärer har rättigheter enligt en lag, (EC) 261/2004, som är EU’s regler om passagerares rättigheter.
(Länk till lagen) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&qid=1455675351976&from=EN

Lagen gäller för samtliga flygbolag som är registrerade inom EU som transporterar passagerare från och till EU samt samtliga flygbolag i hela världen som transporterar passagerare från och inom EU.

Kortfattat:
a) Nekad ombordstigning mot passagerares vilja:
1; skall det först och främst göra en förfrågan efter frivilliga som är beredda att avstå från sina platsreservationer i utbyte mot förmåner på villkor som den berörda passageraren och flygbolaget kommer överens om.
2; Om det inte finns tillräckligt många frivilliga för att återstående passagerare med platsreservationer skall kunna komma med på flygningen, får lufttrafikföretaget mot passagerarnas vilja neka dem ombordstigning.
3; Om passagerare nekas ombordstigning mot sin vilja skall lufttrafikföretaget omedelbart kompensera dem.

b: Inställd flygning: = €600 ersättning.
c: Försenad flygning: Minst fyra timmar till destinationen = €600 ersättning.

När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning och ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen med fyra timmar för alla flygningar får det flygbolaget som utför flygningen minska den kompensation som föreskrivs med 50 procent.
Passagerare skall utan kostnad erbjudas:

a: måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden,

b: hotellrum i sådana fall

- då övernattning under en eller flera nätter blir nödvändig, eller

- då en längre vistelse än den passageraren planerat blir nödvändig,

c: transport mellan flygplatsen och inkvarteringsorten (hotell eller annan).

2. Passagerare skall dessutom erbjudas att utan kostnad ringa två telefonsamtal eller skicka två telex, fax eller e-postmeddelanden.

3. Kompensationen skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster. Jag rekommenderar starkt att få kompensationen kontant eller insatt på sitt bankkonto.

Extraordinära omständigheter innebär väderförhållanden på den aktuella flygplatsen eller på destinationens flygplats och flyget inte kan starta eller landa, ett tekniskt problem ombord i luften som ej hade kunnat förutses, omdirigering pga flygtrafikledning eller orsaker som flygbolaget ej kan förutse och råda över.
Utlysta strejker anses också som extraordinära omständigheter och ger ej rätt till kompensation.
Däremot skall flygbolaget göra allt de kan för att hantera situationen såsom erbjuda kostnadsfri ersättning för mat och dryck, se över möjligheterna att omboka resenärerna till andra flygbolag eller till en närliggande destination om passagerarna så önskar.
Ett bra verktyg som man kan använda är http://matrix.itasoftware.com och http://www.expertflyer.com där ni främst genom matrix kan söka på alternativa lösningar som ni sedan visar upp för incheckningsagenten eller personalen i flygbolagets servicedisk. I bästa fall bokar de om er till den alternativa rutten så att ni kommer fram som ni ska och kan även få en kontant ersättning för att ha blivit ombokade till en annan rutt och ett annat flygbolag än det som ni har betalat för.

Ankommer flyget sent till avreseflygplatsen har man rätt till kompensation då tidigare förseningar ej utgör extraordinära omständigheter.
Är ni osäkra, hör av er till mig så kollar jag upp det åt er. :)

---

VAD GÄLLER FÖR INCHECKAT BAGAGE MED MELLANLANDNING?

När man kommer till flygplatsen så kan man be om att få sitt bagage incheckat till slutdestinationen även om man reser på två separata bokningar, exempelvis med Thai Airways från Stockholm Arlanda (ARN) via Bangkok Suvarnabhumi (BKK) till Trat (TDX) så är det inte några problem.

Det beror på att många flygbolag har ett så kallat Interline Partnership. Viktigt här är att man bokar med minst 1 timmes anslutning mellan flygningarna då Minimum Connection Time (MCT) i på BKK är 1 timme. Se hellre till att ni har minst 2-3 timmar om flyget skulle vara försenat.

För er som reser med Thai Airways och Bangkok Airways kan ni läsa mer här:

http://www.thaiairways.com/.../Ter.../interline_partner.page

https://www.bangkokair.com/pages/view/check-in-airport

De flesta flygbolag har denna info på sina hemsidor. Om inte finner ni mycket av denna info genom att söka på Google.

Har ni några frågor, hör gärna av er. :) 

---

VAD HAR JAG FÖR RÄTTIGHETER OM MITT BAGAGE ÄR FÖRSENAT/BORTTAPPAT?

Det är aldrig kul när ens bagage inte dyker upp på bagagebandet. Men det finns regler som flygbolaget måste rätta sig efter men även försäkringar som täcker upp kostnader som uppstår.

När ni inte hittar er väska på bagagebandet och inser att den är borta, kontakta flygbolaget eller flygplatsens servicedisk och anmäl detta. Vid disken ber ni om att få en ”PIR” vilket är en förkortning för Property Irregularity Report.

Denna behöver ni ha när ni ska få ersättning för ert försenade eller förlorade bagage.

Nedan följer några försäkringar som täcker kostnaderna för inköp samt hur många timmar bagaget måste vara borta för att försäkringen ska slå in. Observera att ni måste ha betalat er resa med det kortet som försäkringen gäller.

1) Amex (Solid Försäkring)

4000kr /pers ersättning för bagage 4h
4000kr /pers ersättning för bagage 48h

"Vi ber er att tillhandahålla följande uppgifter för att underlätta vår bedömning:
-Bokningsbekräftelse för er resa tur och retur. (Obs! vi godtar inte boardingkort.)
-Handling som styrker att er resa är betald via American Express.
-PIR-rapport gällande det försenade bagaget.
-Kvitto i original som styrker utlägg.”

2)
SEB Visa Privat (använder Trygg-Hansa) betalat minst 75% av resan med det kortet vilket skulle ge.
1000kr mer än 6h (max 5000kr)
2000kr mer än 48h (max 10000kr)

3)
SEB Visa Företag, även här minst 75% av resan betald med kortet och det var samma belopp dock utan maxbelopp specificerat.

4)
COOP MedMera Mer Mastercard:
2000kr mer än 6h
5000kr mer än 24h

5)
IF Företag, max 2000kr och med en självrisk på 5000kr (???). Måste ha missuppfattat detta.

6)
IF hemförsäkring - IF stora hem med extra reseförsäkring: 2400kr /pers direkt insatt på bankkonto.

---

BÄSTA SÄTTET ATT HITTA BILLIGA FLYGBILJETTER?

Det är en djungel att finna flygbiljetter… Men det går om man klurar lite.

Jag rekommenderar att man letar under hela året om man har möjlighet att ha framförhållning och boka 2-4 månader före den planerade resan. Skulle man finna ett pris som är ”för bra för att vara sant” så passa på att slå till.

Jag använder mig av  för att hitta både flyg och hotell då momondo samlar alla boxningssidor på ett och samma ställe och på så sätt finner det billigaste priset. www.momondo.se

Nu är detta endast ett verktyg då jag till 95% bokar mina flygbiljetter direkt hos flygbolaget. Anledningen är att när man bokar och betalar för sin flygbiljett så sluter ni som köpare ett avtal direkt med flygbolaget som ansvarar för att ni ska komma fram till er destination i tid. Bokar ni och betalar hos en online resebyrå så har ni slutit avtalet med de vilket kan ställa till med problem.

Kostar biljetten upp till 500kr extra hos flygbolaget, se det som en extra försäkring. Blir det problem med resebyrån så har ni svårt att få hjälp. Och jag skulle aldrig någonsin betala extra för olika tilläggspaket då dessa endast är till för att lura kunderna.

En bra sida att hitta priser på flygbiljetter som ni sedan kontaktar flygbolagen för att boka direkt hos är:

http://matrix.itasoftware.com

Det går inte att boka flygbiljetter via Matrix utan se det som ett fiffigt verktyg som med fördel används om ert flyg är inställt eller försenat med väldigt många timmar. Där kan ni hitta alternativa flygavgångar som tar er till destinationen eller hem.



Jag tänker inte bli för långrandig utan enbart ge er den viktigaste info som ni behöver om någonting skulle hända. Har ni några frågor eller funderingar så skriv här i tråden, skriv öppet eller skicka ett PM.

Ha en fortsatt bra helg!
Med vänlig hälsning,

Smuffe

Försenat eller inställt flyg - ENGLISH MALL.pdf

Försenat eller inställt flyg - MALL.pdf

Kan tillägga att om ni blir av med bagaget på hemvägen så gäller samma procedur som ovan.

Skillnaden är att det är inte hemförsäkringen eller om du betalat med kort och försöker få den vägen.

Det är flygbolaget som ska ersätta!

Har råkat ut för detta och hade ju självklart inga kvitton, mesta var kläder till mig och sönerna.

Då fick jag ersättning per kilo, har man då som i mitt fall lite elektronik så räcker inte kg priset långt.

Dessutom hade jag uppgett vid anmälan att mitt bagage vägde 14,8 kg som jag kom ihåg av någon anledning.

Detta gjorde jag för att jag hade hopp om att få tillbaka min (nya) omärkta väska

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att om ni blir av med bagaget på hemvägen så gäller samma procedur som ovan.

Skillnaden är att det är inte hemförsäkringen eller om du betalat med kort och försöker få den vägen.

Det är flygbolaget som ska ersätta!

Har råkat ut för detta och hade ju självklart inga kvitton, mesta var kläder till mig och sönerna.

Då fick jag ersättning per kilo, har man då som i mitt fall lite elektronik så räcker inte kg priset långt.

Dessutom hade jag uppgett vid anmälan att mitt bagage vägde 14,8 kg som jag kom ihåg av någon anledning.

Detta gjorde jag för att jag hade hopp om att få tillbaka min (nya) omärkta väska

Som @shell skrev så är det självklart flygbolaget som ska ersätta.
MEN, har man betalat med något av de nämnda kort (jag har inte orkat kolla upp några andra) så får man ut ersättning enligt nämnda tabeller. :)

Med andra ord ska flygbolaget ersätta samt att man även får ut pengar från kortutgivarnas försäkring.

โดยไม่เปิดไฟ เป็นเพียง วิทยุถ่ายทอดสด ...
Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

är det nån som vet vem vi kan prata med angående ett försenat flyg och eventuell ersättning?

reseförsäkring finns eftersom resan betaldes med Nordeakort 

 

Kompletterade Reseförsäkring med Nordea. Man måste väl fortfarande ha en Hemförsäkring eller annan Reseförsäkring i grunden.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...