Jump to content
IGNORERAD

Insättning på bankbok.


BanFang

Recommended Posts

Kan en kvinnlig vän sätta in pengar på mitt bankkonto?

Jag har konto samt visakort i Katsikorn Bank.

Mvh BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    10

  • Fritz

    4

  • matz

    4

  • gst

    3

Mest aktiva i denna tråd

Alla kan väl sätta in pengar på ditt konto, att ta ut dom däremot är en annan sak.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

ATM är utmärkt för att sätta in pengar på annans konto. Förutsatt att man har ett konto att föra över ifrån.

Annars får hon knalla in på en bank och föra över till dig med kontanter.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

ATM är utmärkt för att sätta in pengar på annans konto. Förutsatt att man har ett konto att föra över ifrån.

Annars får hon knalla in på en bank och föra över till dig med kontanter.

Går väl även att sätta in kontanter i insättningsautomaterna till valfritt konto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går väl även att sätta in kontanter i insättningsautomaterna till valfritt konto.

Stämmer :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar lite på hur det är ställt med säkerheten på bankerna? När vi kom ner här nu så var jag inne på min bank här i Korat "Krungsri bank" tog ut ett större belopp och ingen frågade om leg enligt tee raken så va det bara för att det va den banken jag öppnat kontot i.

Men va f-n dom känner väl inte mej och bankboken kunde ju lika gärna varit stulen från en annan farang, så boken gäller det att va rädd om.

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju såna CDM mackapärer (aldrig använt en) för att sätta in pengar, men hur dom fungerar vete fasiken.

Skall man överföra från Svenskt konto så måste det öppnas för överföringar har jag för mig (inte testat det heller).

Men jag funderar på just formuleringen "bankbok", kan det vara nåt speciellt med dessa... hade en sån för länge sen och då satte man in och tog ut pengar på banken med bankboken där det stämplades och skrevs, sen en gång per år så gick man in på banken för att stämpla in räntan dessutom.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju såna CDM mackapärer (aldrig använt en) för att sätta in pengar, men hur dom fungerar vete fasiken.

Skall man överföra från Svenskt konto så måste det öppnas för överföringar har jag för mig (inte testat det heller).

Men jag funderar på just formuleringen "bankbok", kan det vara nåt speciellt med dessa... hade en sån för länge sen och då satte man in och tog ut pengar på banken med bankboken där det stämplades och skrevs, sen en gång per år så gick man in på banken för att stämpla in räntan dessutom.

Bankboken är din säkerhet för ditt konto.

Ett ATM kort kan man tappa bort, och då är det bankboken tillsammans med passet som ger dig ett nytt.

Är båda borta så kan det säkert lösas också med en massa problem på vägen.

Har inte använt bankboken för uppdateringar av kontot på flera år, men vågar inte vara utan den här i Thailand.

En livlina.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar lite på hur det är ställt med säkerheten på bankerna? När vi kom ner här nu så var jag inne på min bank här i Korat "Krungsri bank" tog ut ett större belopp och ingen frågade om leg enligt tee raken så va det bara för att det va den banken jag öppnat kontot i.

Men va f-n dom känner väl inte mej och bankboken kunde ju lika gärna varit stulen från en annan farang, så boken gäller det att va rädd om.

/matz

Så har det alltid varit på den bank du öppnat konto i, om du tar ut i den banken behövs inget leg.

Sista sidan i boken fick du göra din signatur som sedan revs bort när du fick boken.  Och den sidan för de in under en lampa bakom disken och de ser om din signatur stämmer med den du skrivit på uttagsblanketten.  Stämmer den inte så begär bankpersonalen leg. Har hänt mig en gång, förmodligen på en måndag.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankboken är din säkerhet för ditt konto.

Ett ATM kort kan man tappa bort, och då är det bankboken tillsammans med passet som ger dig ett nytt.

Är båda borta så kan det säkert lösas också med en massa problem på vägen.

Har inte använt bankboken för uppdateringar av kontot på flera år, men vågar inte vara utan den här i Thailand.

En livlina.

Jo visst förstår jag det men vad är det för säkerhet när man kan ta ut pengar utan att visa ID bara för men har boken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så har det alltid varit på den bank du öppnat konto i, om du tar ut i den banken behövs inget leg.

Sista sidan i boken fick du göra din signatur som sedan revs bort när du fick boken.  Och den sidan för de in under en lampa bakom disken och de ser om din signatur stämmer med den du skrivit på uttagsblanketten.  Stämmer den inte så begär bankpersonalen leg. Har hänt mig en gång, förmodligen på en måndag.

Den signaturen kan dom se på andra bankkontor också inom samma koncern. Stämmer att jag visade ingen leg, vid ett uttag på 120.000b i "original banken".

Signaturen kollades på andra banker genom att belysa med UV-ljus. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst förstår jag det men vad är det för säkerhet när man kan ta ut pengar utan att visa ID bara för men har boken?

Om ditt foto från passet dyker på deras skärm när dom knappar in ditt kontonummer, så är det väl hyfsat säkert.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ditt foto från passet dyker på deras skärm när dom knappar in ditt kontonummer, så är det väl hyfsat säkert.

Ja om det är på det viset så Ok

vad det gäller min signatur så måste det väl finnas en viss felmarginal då jag inte tillhör dom som skriver exakt lika varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den signaturen kan dom se på andra bankkontor också inom samma koncern. Stämmer att jag visade ingen leg, vid ett uttag på 120.000b i "original banken".

Signaturen kollades på andra banker genom att belysa med UV-ljus. 

Signaturen jämförs alltid på boken mot uttagsblanketten. Det är bara på "originalbanken"  som du inte behöver visa ID  eller pass. ID eller pass måste du däremot alltid visa vid uttag i annan bank inom concernen.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankboken är din säkerhet för ditt konto.

Har inte använt bankboken för uppdateringar av kontot på flera år, men vågar inte vara utan den här i Thailand.

En livlina.

Har du aldrig behövt göra att större uttag från din Thaibank under din tid i Thailand ? Grattis i så fall ! :thumbsup:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många har en bankbok ens, jag har en på ett jättegammalt konto. Men dom nyare så har jag inget bevis på att jag ens har pengar där utan ID.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du aldrig behövt göra att större uttag från din Thaibank under din tid i Thailand ? Grattis i så fall ! :thumbsup:

Fritz..

Bläddra uppåt så gjorde jag ett på 120.000b i ett inlägg. Överföringar till andra konton via ATM på 80.000 - 100.000 flera gånger.

Mest använder jag ATM till allt. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bläddra uppåt så gjorde jag ett på 120.000b i ett inlägg. Överföringar till andra konton via ATM på 80.000 - 100.000 flera gånger.

Mest använder jag ATM till allt. 

Jag missuppfattade tydligen, uppfattade det som du inte fått din bankbok uppdaterad på flera år. Dom få gånger jag gör ett större uttag på banken så åker min bankbok ut och in i en maskin och alla uttag som gjorts i en automat sen sista bankbesöket registreras i boken, brukar bli många sidor, jajjamensan.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag missuppfattade tydligen tydligen, uppfattade det som du inte fått din bankbok uppdaterad på flera år. Dom få gånger jag gör ett större uttag på banken så åker min bankbok ut och in i en maskin och alla uttag som gjorts i en automat sen sista bankbesöket registreras i boken, brukar bli många sidor, jajjamensan.

Fritz..

Nja, du får rätt, senaste besöket var 19 december 2013 inne på en SCB bank och boken uppdaterades.

Jag gör nästan allt numera via ATM.

Skulle jag knalla in på banken för uppdatering blir det många lösa sidor som häftas in med klammer.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, du får rätt, senaste besöket var 19 december 2013 inne på en SCB bank och boken uppdaterades.

Jag gör nästan allt numera via ATM.

Skulle jag knalla in på banken för uppdatering blir det många lösa sidor som häftas in med klammer.

Nejdå, du får en ny bankbok när den gamla tar slut och räcker inte den till så får du ännu en. Inga klammer med lösa sidor på SCB, jag har den banken :)

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, du får en ny bankbok när den gamla tar slut och räcker inte den till så får du ännu en. Inga klammer på SCB, jag har den banken :)

Fritz..

Nope, jag har en lös sida med klammer, ska jag ha en ny bankbok måste jag ta mig till Kanchanaburi där den är utfärdad. 

Jag kan skaffa en ny här i CP, men då måste nuvarande konto avslutas genom att ta ut hela saldot och att jag öppnar ett nytt med sämre ränta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, du får en ny bankbok när den gamla tar slut och räcker inte den till så får du ännu en. Inga klammer på SCB, jag har den banken :)

Fritz..

Jag har SCB och får klamrat de här lösa sidorna, men ber jag om en ny bok, så får jag det

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope, jag har en lös sida med klammer, ska jag ha en ny bankbok måste jag ta mig till Kanchanaburi där den är utfärdad. 

Jag kan skaffa en ny här i CP, men då måste nuvarande konto avslutas genom att ta ut hela saldot och att jag öppnar ett nytt med sämre ränta.

Haha, du får göra som jag. Bosätta dig på ett ställe för gott och sluta flänga runt som en osalig ande. ;)

Bankmannen Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...