Jump to content
IGNORERAD

MC i Thailand


shell

Recommended Posts

Eftersom jag inte vill förstöra någon trevlig resetråd med mina frågor så kör jag en egen tråd

Har nu åkt norr/söder på Sukhumvit och inte lyckats hitta ngn skylt som säger mc =vägren (dock bara ca 40km S/N Ptt)

finns det en skylt i Bkk och en i Trat?

I min värld så skiljer man på motobike och bigbike, eller?

Touringhojar kan man vingla mellan bilar med men cruisinghojar är ju lite otympligare

Efter att ha blivit attackerad och fått diverse fingrar riktade mot mig funderar jag nu på att sluta köra hoj, trots att jag älskar det.

Eller är jag bara ömhudad?

Ser i framtiden för mig någon ''stressad'' medtrafikant som puttar mig rakt ut i spenaten 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    8

  • shell

    6

  • janne_h

    5

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har inte upplevt att bilisterna är aggressiva, prejar eller ligger för nära. Det har hänt att de tutar men mest som en varning att –Nu kör jag om. Nu åker jag ju runt på en 250cc så det är ingen monster maskin men det räcker förr att hänga med i tempot på de stora vägarna, de gångerna jag kör på dem.

Vad som är obehagligt är att så många mötande bilar korsar mittlinjen på de mindre och krokiga vägarna och att de kör om i min fil trotts att de måste ha  sett mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte dra på sig fingrar och andra påhopp.

Då gör man nåt fel.

Thailändare har ett system i all galenskap, man måste smälta in i det.

Omöjligt att veta vad som det beror på i ditt fall för en som inte vart på plats.

Om man åker med andra kanske dom kan förklara på ett bättre sätt än med ett finger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte upplevt att bilisterna är aggressiva, prejar eller ligger för nära. Det har hänt att de tutar men mest som en varning att –Nu kör jag om. Nu åker jag ju runt på en 250cc så det är ingen monster maskin men det räcker förr att hänga med i tempot på de stora vägarna, de gångerna jag kör på dem.

 

Vad som är obehagligt är att så många mötande bilar korsar mittlinjen på de mindre och krokiga vägarna och att de kör om i min fil trotts att de måste ha  sett mig.

 

Jo, jag har också upplevt det, enda fördelen är att man möter dom framifrån

Men det kan gå fort ibland, det känns som om 2hjulingar inte räknas alt vi kan alltid vingla undan

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte dra på sig fingrar och andra påhopp.

Då gör man nåt fel.

Thailändare har ett system i all galenskap, man måste smälta in i det.

Omöjligt att veta vad som det beror på i ditt fall för en som inte vart på plats.

Om man åker med andra kanske dom kan förklara på ett bättre sätt än med ett finger.

 

Jag tycker jag följer trafikrytmen försöker att inte ligga i högerfilen i onödan.

problemet med min hoj är att jag har så brett styre att det är svårt att glida mellan bilarna vid rödlysen och ibland går det inte att åka i vägrenen.

Åker ju hoj i Sverige också har aldrig råkat ut för något liknande.

Hade förut en 800cc utan dessa problem, nu kör jag 1800cc med raka rör så det mullrar en del. Kanske det som retar folk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker jag följer trafikrytmen försöker att inte ligga i högerfilen i onödan.

problemet med min hoj är att jag har så brett styre att det är svårt att glida mellan bilarna vid rödlysen och ibland går det inte att åka i vägrenen.

Åker ju hoj i Sverige också har aldrig råkat ut för något liknande.

Hade förut en 800cc utan dessa problem, nu kör jag 1800cc med raka rör så det mullrar en del. Kanske det som retar folk?

Varför ska du glida mellan bilarna när det är RÖTT du är ett fordon som alla andra. I Sverige ligger ni mitt på körbanan, okej men varför göra som thai med må hojar glida mellan bilarna, sen låter den högt, varför mera effekt eller du vill visa att du kommer, tror på det senare

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du glida mellan bilarna när det är RÖTT du är ett fordon som alla andra. I Sverige ligger ni mitt på körbanan, okej men varför göra som thai med må hojar glida mellan bilarna, sen låter den högt, varför mera effekt eller du vill visa att du kommer, tror på det senare

Det där är ju en bra fråga. Hur gör ni som kör större hojar i Thailand? Att alla små "Motobikes" rullar förbi bilkön, och stannar längst fram, det är ju

vedertagit körsätt. Men med en stor hoj, håller man sin plats i kön, eller?

Å andra sidan, här i Korat ser jag ofta TukTuk-förarna göra likadant, alltså rulla förbi kön vid rött ljus.

Och de är ju "större" än tunga mc.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ju en bra fråga. Hur gör ni som kör större hojar i Thailand? Att alla små "Motobikes" rullar förbi bilkön, och stannar längst fram, det är ju

vedertagit körsätt. Men med en stor hoj, håller man sin plats i kön, eller?

Å andra sidan, här i Korat ser jag ofta TukTuk-förarna göra likadant, alltså rulla förbi kön vid rött ljus.

Och de är ju "större" än tunga mc.

mvh

biker

 

Bra men måste du göra som thai, kör bara små mc men gör som i Sverige,  min plats i kön. Har även en tuktuk den har också sin plats i kön

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du glida mellan bilarna när det är RÖTT du är ett fordon som alla andra. I Sverige ligger ni mitt på körbanan, okej men varför göra som thai med må hojar glida mellan bilarna, sen låter den högt, varför mera effekt eller du vill visa att du kommer, tror på det senare

Om jag är ute och åker bara,  känner jag inget behov av att ta mig först vid rödlysen

Däremot har det hänt att bilen bakom tutar och tycker jag ska flytta mig, väldigt svårt att missförstå vad han menade när han vid grönt gör en manöver och tränger sig in före mig

Sedan att det är raka rör, det satt på när jag köpte hojen.

Men jag kan inte neka till att jag gillar ljudet, bagetten känns också större :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker jag följer trafikrytmen försöker att inte ligga i högerfilen i onödan.

problemet med min hoj är att jag har så brett styre att det är svårt att glida mellan bilarna vid rödlysen och ibland går det inte att åka i vägrenen.

Åker ju hoj i Sverige också har aldrig råkat ut för något liknande.

Hade förut en 800cc utan dessa problem, nu kör jag 1800cc med raka rör så det mullrar en del. Kanske det som retar folk?

Det som händer ibland är att thai pojkar blir irriterade när man kör ifrån dom.

Om du står i vänsterfilen för rött när andra vill svänga vänster där mot rött kan jag tänka mig det blir gnäll, annars har jag inga idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sedan att det är raka rör, det satt på när jag köpte hojen.

Men jag kan inte neka till att jag gillar ljudet, bagetten känns också större :big_smile:

Kan vara bra att höras. Hade en 600:a riskokare här i Sverige. Var ingen jävel som tog notis om den vid filbyten osv.

Sen en dag låg jag bakom en Ducce Monster som hördes duktigt. Då var det inga missförstånd, alla uppmärksammade den.

Kanske skulle satsa på en Husaberg Nuda 900...

https://www.youtube.com/watch?v=4uSlAFiQfCM

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag är ute och åker bara,  känner jag inget behov av att ta mig först vid rödlysen

Däremot har det hänt att bilen bakom tutar och tycker jag ska flytta mig, väldigt svårt att missförstå vad han menade när han vid grönt gör en manöver och tränger sig in före mig

Sedan att det är raka rör, det satt på när jag köpte hojen.

Men jag kan inte neka till att jag gillar ljudet, bagetten känns också större :big_smile:

Ha ha, tror dej att allt känns större, ljudet gör mycket, inte lätt att förstå thai i trafiken

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag har en cbr 650 som jag kör mycket i Bangkok. Så har jag lite erfarenhet av detta. Det är lagstadgat att en motorcykel ska ligga till vänster. Dock precis som Nicholas skrev. Så kan man inte blockera vänster körfält vid rödljus. Då det är praxis att köra mot rött om man ska svänga vänster. Detta kan skapa stor irritation av bakomvarande bilar,då man blir en stopp kloss i trafiken i övrigt ser jag ingen skillnad på en moppe kontra en 1800cc hoj i framförandet. Annat än att den stora hojen är mera klumpig i stadstrafik.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag har en cbr 650 som jag kör mycket i Bangkok. Så har jag lite erfarenhet av detta. Det är lagstadgat att en motorcykel ska ligga till vänster. Dock precis som Nicholas skrev. Så kan man inte blockera vänster körfält vid rödljus. Då det är praxis att köra mot rött om man ska svänga vänster. Detta kan skapa stor irritation av bakomvarande bilar,då man blir en stopp kloss i trafiken i övrigt ser jag ingen skillnad på en moppe kontra en 1800cc hoj i framförandet. Annat än att den stora hojen är mera klumpig i stadstrafik.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Med vänster menar du vägrenen eller vänster körfält?

Har hört lite olika om detta, men det ska enligt uppgift vara skyltat  om det är förbud.

Det där med att blockera vänstersvängande känner jag väl till, det gäller alla utom grisbilarna och självmordsbussarna:big_smile:

Sedan tycker jag  nästan att det är färre incidenter där det är ren ouppmärksamhet från bilföraren än i Sverige, det finns ju en större vana med 2hjulingar här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte vill förstöra någon trevlig resetråd med mina frågor så kör jag en egen tråd

Har nu åkt norr/söder på Sukhumvit och inte lyckats hitta ngn skylt som säger mc =vägren (dock bara ca 40km S/N Ptt)

finns det en skylt i Bkk och en i Trat?

I min värld så skiljer man på motobike och bigbike, eller?

Touringhojar kan man vingla mellan bilar med men cruisinghojar är ju lite otympligare

Efter att ha blivit attackerad och fått diverse fingrar riktade mot mig funderar jag nu på att sluta köra hoj, trots att jag älskar det.

Eller är jag bara ömhudad?

Ser i framtiden för mig någon ''stressad'' medtrafikant som puttar mig rakt ut i spenaten 

Hej shell.

Du ska absolut inte sluta att kora hoj,det ar bara bitra thai som ar avunsjuka.

Dom sjalva har nog en Stor avbetalning pa bilen och en 10 ar gammal honda wave;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Med vänster menar du vägrenen eller vänster körfält?

Har hört lite olika om detta, men det ska enligt uppgift vara skyltat  om det är förbud.

Det där med att blockera vänstersvängande känner jag väl till, det gäller alla utom grisbilarna och självmordsbussarna:big_smile:

Sedan tycker jag  nästan att det är färre incidenter där det är ren ouppmärksamhet från bilföraren än i Sverige, det finns ju en större vana med 2hjulingar här.

Vänster körfält är det som gäller. Det är en generell regel varav det inte finns några skyltar som styr detta. Brukar personligen strunta i detta. Då det är ganska farligt då folk kör rakt ut från sidovägarna. Och jag tar hellre böter för att ligga och köra i omkörningsfilen.

En annan regel är att du inte får köra med MC på motorvägarna. Men det är väl bara Bangkokpolisen som håller hårt på den regeln.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänster körfält är det som gäller. Det är en generell regel varav det inte finns några skyltar som styr detta. Brukar personligen strunta i detta. Då det är ganska farligt då folk kör rakt ut från sidovägarna. Och jag tar hellre böter för att ligga och köra i omkörningsfilen.

En annan regel är att du inte får köra med MC på motorvägarna. Men det är väl bara Bangkokpolisen som håller hårt på den regeln.

Vägrenen på landsväg / motorväg.

Heldragen vit linje.

Bilar ska inte vara där och motorcykel ska inte vara utanför.

Det följs lite sisådär.

Thailand har inga undantag för big bikes eftersom dom är få / nymodighet.

Men antar ingen får för sig att straffa någon för avvikelser.

Men såsar du med 2 hjuling i vänster körfält kan jag helt säkert tro att man får tutan ifall det finns mc fält (vägren)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vägrenen på landsväg / motorväg.

Heldragen vit linje.

Bilar ska inte vara där och motorcykel ska inte vara utanför.

Det följs lite sisådär.

Thailand har inga undantag för big bikes eftersom dom är få / nymodighet.

Men antar ingen får för sig att straffa någon för avvikelser.

Men såsar du med 2 hjuling i vänster körfält kan jag helt säkert tro att man får tutan ifall det finns mc fält (vägren)

Det där är en sanning med modifikation. Utanför Bangkok bryr sig inte polisen. I Bangkok är dom stenhårda och hojar är totalförbjudna på motorvägen. Har själv blivit stoppad då jag som exempel kört på motorvägen under utanför don muang som exempel. Det finns sidovägar bredvid motorvägen som motorcyklar får köra på.

Dock är lagen lika i hela landet men praktiseras inte lika.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

 

Det där är en sanning med modifikation. Utanför Bangkok bryr sig inte polisen. I Bangkok är dom stenhårda och hojar är totalförbjudna på motorvägen. Har själv blivit stoppad då jag som exempel kört på motorvägen under utanför don muang som exempel. Det finns sidovägar bredvid motorvägen som motorcyklar får köra på.

Dock är lagen lika i hela landet men praktiseras inte lika.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

 

Vägrenen på landsväg / motorväg.

 

Heldragen vit linje.

 

Bilar ska inte vara där och motorcykel ska inte vara utanför.

 

Det följs lite sisådär.

 

Thailand har inga undantag för big bikes eftersom dom är få / nymodighet.

 

Men antar ingen får för sig att straffa någon för avvikelser.

 

Men såsar du med 2 hjuling i vänster körfält kan jag helt säkert tro att man får tutan ifall det finns mc fält (vägren)

 

 

Jag förstår inte riktigt skillnaden på dessa inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänster körfält är det som gäller. Det är en generell regel varav det inte finns några skyltar som styr detta. 

I Pattaya finns det skyltar bla sai sam Pattaya tai står det att du inte får svänga vänster vid rött ljus 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en sanning med modifikation. Utanför Bangkok bryr sig inte polisen. I Bangkok är dom stenhårda och hojar är totalförbjudna på motorvägen. Har själv blivit stoppad då jag som exempel kört på motorvägen under utanför don muang som exempel. Det finns sidovägar bredvid motorvägen som motorcyklar får köra på.

Dock är lagen lika i hela landet men praktiseras inte lika.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Jag ska fota skyltarna som påbjuder detta.

Skyltas i en jämn ström längs vägarna.

Jag har aldrig sett någon bli stoppad gör någonting överhuvudtaget ute på vägarna.

Men bilister kan nog påpeka att du ligger fel med tutan.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattaya finns det skyltar bla sai sam Pattaya tai står det att du inte får svänga vänster vid rött ljus 

Det skyltas i det fall man inte får svänga vänster på rött.

Dvs vid undantag från huvudregeln.

Ibland får man inte svänga höger vid rusningstrafik tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det skyltas i det fall man inte får svänga vänster på rött.

Dvs vid undantag från huvudregeln.

Ibland får man inte svänga höger vid rusningstrafik tex.

 

Riktigt, men skyltdjävulen är skriven på Thai.   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man ska inte dra på sig fingrar och andra påhopp.

Då gör man nåt fel.

Thailändare har ett system i all galenskap, man måste smälta in i det.

Omöjligt att veta vad som det beror på i ditt fall för en som inte vart på plats.

Om man åker med andra kanske dom kan förklara på ett bättre sätt än med ett finger.

 

Hej

Förmodligen följer han trafikreglerna och då blir det nog problem?

Själv skulle jag nog också dra mig för att åka MC på långturer i Thailand, riskerna är enligt mig stora.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har inte upplevt att bilisterna är aggressiva, prejar eller ligger för nära. Det har hänt att de tutar men mest som en varning att –Nu kör jag om. Nu åker jag ju runt på en 250cc så det är ingen monster maskin men det räcker förr att hänga med i tempot på de stora vägarna, de gångerna jag kör på dem.

 

Vad som är obehagligt är att så många mötande bilar korsar mittlinjen på de mindre och krokiga vägarna och att de kör om i min fil trotts att de måste ha  sett mig.

 

Hej

Håller med dig, det är både obehagligt och jobbigt att mötande bilar ibland helt enkelt tar över ens eget körfält, detta händer ju inte bara vid omkörningar utan även vid vägarbeten, parkerade fordon och större hål i vägen, då anses det enligt Thailändare vara helt ok att ta mötande trafiks körfält och det oavsett hur det påverkar det fordon som egentligen har rätt till det körfältet.

Har diskuterat detta med många Thailändare och dom är helt oförstående mot vår kritik mot detta sätt att köra, finns det t.ex ett hål i vägen på motsatt körfält så förväntas man förutse att mötande fordon då väljer att köra i "ditt" körfält, man förväntas då lämna företräde åt dessa fast dom egentligen enligt reglerna skulle ge dig företräde.

Detta ska man bara acceptera säger Thailändarna annars kommer man att dö, så är det bara.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...