Jump to content
IGNORERAD

Turistvisum


sepesko

Recommended Posts

Behöver skaffa ett turistvisum för Thailand då jag ska vara borta 40 dagar  ( från slutet av mars -16)

Läste på Ambassadens hemsida , men har några frågor ändå

Kan en annan person ( i mitt fall min far) lämna in ansökan på ambassaden i Stockholm  ( komplett med alla papper såklart!)

Det står:

  • All types of visa application should be submitted in person or by representative.

 

Det finns också ett fält på anökan där man skall ange "Guarantor in Thailand"

 

Vad ska man skriva där?  

 

Nån som har koll på detta?

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver skaffa ett turistvisum för Thailand då jag ska vara borta 40 dagar  ( från slutet av mars -16)

Läste på Ambassadens hemsida , men har några frågor ändå

Kan en annan person ( i mitt fall min far) lämna in ansökan på ambassaden i Stockholm  ( komplett med alla papper såklart!)

Det står:

  • All types of visa application should be submitted in person or by representative.

 

Det finns också ett fält på anökan där man skall ange "Guarantor in Thailand"

 

Vad ska man skriva där?  

 

Nån som har koll på detta?

 

 

 

 

Namn och adress där du ska vistas.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver skaffa ett turistvisum för Thailand då jag ska vara borta 40 dagar  ( från slutet av mars -16)

Läste på Ambassadens hemsida , men har några frågor ändå

Kan en annan person ( i mitt fall min far) lämna in ansökan på ambassaden i Stockholm  ( komplett med alla papper såklart!)

Det står:

  • All types of visa application should be submitted in person or by representative.

 

Det finns också ett fält på anökan där man skall ange "Guarantor in Thailand"

 

Vad ska man skriva där?  

 

Nån som har koll på detta?

 

 

 

 

Inga problem för någon annan att lämna och hämta. Min syster brukar sköta det åt mig sedan konsulatet i Göteborg slutade med postansökningar.

Fältet "Guarantor in Thailand" kan du lämna tomt, gäller bara om du har någon sådan.

 

Edit: Denna finns på ambassadens hemsida: http://thaiembassy.se/minmapp/filer/pdf-pages/the-2000/how_to_fill_in_application_NEW.pdf

Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl kanske smidigast att söka ett visum innan, men det går också idag att stanna upp till 60 dagar i Thailand utan att söka visum. Man får 30 dagars stämpeln "visa excempt" i passkontrollen när man landar. Sedan kan man inom de 30 dagarna gå till ett immigration-kontor i Thailand och få 30 dagar till. Kostnad: 1900 THB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver skaffa ett turistvisum för Thailand då jag ska vara borta 40 dagar  ( från slutet av mars -16)

Läste på Ambassadens hemsida , men har några frågor ändå

Kan en annan person ( i mitt fall min far) lämna in ansökan på ambassaden i Stockholm  ( komplett med alla papper såklart!)

Det står:

  • All types of visa application should be submitted in person or by representative.

 

Det finns också ett fält på anökan där man skall ange "Guarantor in Thailand"

 

Vad ska man skriva där?  

 

Nån som har koll på detta?

 

Ja du kan använda ett ombud T.e.x din far.

angående "Guarantor in Thailand" så ska du inte skriva någonting om det inte är så att någon annan står får ditt uppehälle i Thailand men antar att du står för det själv.

/matz

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl kanske smidigast att söka ett visum innan, men det går också idag att stanna upp till 60 dagar i Thailand utan att söka visum. Man får 30 dagars stämpeln "visa excempt" i passkontrollen när man landar. Sedan kan man inom de 30 dagarna gå till ett immigration-kontor i Thailand och få 30 dagar till. Kostnad: 1900 THB.

Ingen garanti att han kommer med planet utan visum om han inte har biljett ut ur landet inom 30 dagar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen garanti att han kommer med planet utan visum om han inte har biljett ut ur landet inom 30 dagar

Jag fick faktiskt frågan om returbiljett  för några månader sen när jag checkade in på Arlanda utan visum ordnat. Skulle flyga Thai till BKK och hade ingen retur eller resa vidare bokad.  Då fick jag skriva på ett papper typ att jag reste på egen risk och att det inte var Thai Airways ansvar att ta hand om mig, om jag skulle nekas inträde i Thailland pga att jag inte hade någon biljett vidare. Skrev på detta papper, och sedan var det bara att flyga. Inga problem i immigration sedan givetvis. Men detta är enda gången jag överhuvudtaget fått frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick faktiskt frågan om returbiljett  för några månader sen när jag checkade in på Arlanda utan visum ordnat. Skulle flyga Thai till BKK och hade ingen retur eller resa vidare bokad.  Då fick jag skriva på ett papper typ att jag reste på egen risk och att det inte var Thai Airways ansvar att ta hand om mig, om jag skulle nekas inträde i Thailland pga att jag inte hade någon biljett vidare. Skrev på detta papper, och sedan var det bara att flyga. Inga problem i immigration sedan givetvis. Men detta är enda gången jag överhuvudtaget fått frågan.

Jag har dock hört om sådana som blivit nekade att komma ombord på planet, så varför chansa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dock hört om sådana som blivit nekade att komma ombord på planet, så varför chansa?

Visst, jag skrev ju också i mitt första inlägg att det bästa kanske är att ordna turistvisumet innan, men upplyste även om ett annat alternativ som finns och som oftast är problemfritt, är helt legitimt och som många utnyttjar för en vistelse under 60 dagar. 

Hur TS, du eller andra väljer att göra....."up to you" som man brukar säga i the land of smiles :haha:

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att söka ett turistvisa  hemma för 300kr är att man slipper offra tid på att besöka ett IM som kostar 1900b plus kopieringar och ev. foton.

Det kan vara köer som gör att det tar en hel dag om man har otur :(

Alla städer i Thailand har inte IM, och de som har IM kräver väl taxi, tuktuk som extra kostnader.

Är vissa flygbolag kinkigare och inte kan reglerna så är det en viktig sak att informera om på ett thaiforum.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det är väl kanske smidigast att söka ett visum innan, men det går också idag att stanna upp till 60 dagar i Thailand utan att söka visum. Man får 30 dagars stämpeln "visa excempt" i passkontrollen när man landar. Sedan kan man inom de 30 dagarna gå till ett immigration-kontor i Thailand och få 30 dagar till. Kostnad: 1900 THB.

billigare och få 60 dagar från konsulatet 

Var på imigration idag jomtien till vänster om imigration ska det tas foto (fick 60 dagar på konsulatet i götet)  behöver 30 dar till och till vänster om i migration ska man passa sig frågade en käring om jag ska pröjsa här ja pep hon hur mycket 3000bath tog en pillsner och lungna mig lill kurre hadde ju sagt 1900 bath så jag gick in till informationen på imigration och fick besked betala här 1900 bath

Så man får va vaken

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

billigare och få 60 dagar från konsulatet 

Var på imigration idag jomtien till vänster om imigration ska det tas foto (fick 60 dagar på konsulatet i götet)  behöver 30 dar till och till vänster om i migration ska man passa sig frågade en käring om jag ska pröjsa här ja pep hon hur mycket 3000bath tog en pillsner och lungna mig lill kurre hadde ju sagt 1900 bath så jag gick in till informationen på imigration och fick besked betala här 1900 bath

Så man får va vaken

För 1900+1100=3000 kan du åka direkt till närmaste bar och dricka mera öl utan att behöva gå in I immigration. Och hämta ditt pass efter ett par timmar eller dagen efter.  Om det är värt 1100 att slippa väntar X antal timmar är upp till var och en

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver skaffa ett turistvisum för Thailand då jag ska vara borta 40 dagar  ( från slutet av mars -16)

Läste på Ambassadens hemsida , men har några frågor ändå

Kan en annan person ( i mitt fall min far) lämna in ansökan på ambassaden i Stockholm  ( komplett med alla papper såklart!)

Det står:

  • All types of visa application should be submitted in person or by representative.

 

Det finns också ett fält på anökan där man skall ange "Guarantor in Thailand"

 

Vad ska man skriva där?  

 

Nån som har koll på detta?

 

 

 

 

 

EDIT såg nu att du fått samma svar tidigare i tråden.............

 

Här finns ett exempel på ifylld blankett.

http://www.thaiconsulate.se/dokument/Application-Consulate-10-2012-IFYLLD.pdf

"Guarantor in Thailand" kan lämnas blankt.

Annan person kan lämna in ansökan.

mvh

biker

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

För 1900+1100=3000 kan du åka direkt till närmaste bar och dricka mera öl utan att behöva gå in I immigration. Och hämta ditt pass efter ett par timmar eller dagen efter.  Om det är värt 1100 att slippa väntar X antal timmar är upp till var och en

 

å fan det var därför detfylldes i blanketer till höger å vänster 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

å fan det var därför detfylldes i blanketer till höger å vänster 

Hmm nej Blanketterna behövs fyllas i oavsett.

Det är en service dom har om du inte kan eller vill göra det själv och lite dricks för jobbet uppskattas typ ett par 20 lappar

Ändrades av ola33
Stavfel
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hmm nej Blanketterna behövs fyllas i oavsett.

Det är en service dom har om du inte kan eller vill göra det själv och lite dricks för jobbet uppskattas typ ett par 20 lappar

Blanketterna fyllde jag själv i men en undran ska ju dit 22 januari när bör man vara där för å slippa värsta kön 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanketterna fyllde jag själv i men en undran ska ju dit 22 januari när bör man vara där för å slippa värsta kön 

Slippa värsta kön blir svårt på högsäsongen:waaaht: 

Hade det varit jag så hade jag gått dit När dom öppnar den 21st.

Fredagar o måndagar vill jag undvik på högsäsongen

Sen kan man ju alltid gå och käka frukost nånstans om det är många nr före

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanketterna fyllde jag själv i men en undran ska ju dit 22 januari när bör man vara där för å slippa värsta kön 

Vet inte, men jag lyckades pricka in lunchen i isaan och det förlängde ju väntan ett tag. Var på Fm i jomtien och efter jag fyllt i pappren så gick det ju ganska fort (att få avslag). Tog längre tid att fylla i pappren faktiskt. Sen skall man väl räkna in tiden för att gjort kopior, tagit foton osv åxå.

Dom vill verkligen att vi turister skall stanna här känns det som... :ironi:

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver skaffa ett turistvisum för Thailand då jag ska vara borta 40 dagar  ( från slutet av mars -16)

Läste på Ambassadens hemsida , men har några frågor ändå

Kan en annan person ( i mitt fall min far) lämna in ansökan på ambassaden i Stockholm  ( komplett med alla papper såklart!)

Det står:

  • All types of visa application should be submitted in person or by representative.

 

Det finns också ett fält på anökan där man skall ange "Guarantor in Thailand"

 

Vad ska man skriva där?  

 

Nån som har koll på detta?

 

 

 

 

Här har du en mall på svenska hur du fyller i ansökan

http://www.thaiembassy.se/minmapp/filer/pdf-pages/the-2000/how_to_fill_in_application_NEW.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sitter och klurar (igen) på hur jag skall lägga upp resan, skulle vilja åka i aug och hem i mars typ men... METV får jag ju inte då jag inte har jobb och kan inte visa upp dokumenten som efterfrågas (sen var det inte vidare vettigt ändå) dual hade ju varit trevligt men den har försvunnit så två single entry verkar det bli.

 

Första idén

 

ARN -> PNH 2016-08-11
PNH -> BKK 2016-09-09 30 Dagar i Kambodja
VISA+EXT 2016-12-07   90 Dagar i Thailand på visum+förlängning
BKK -> ? 2017-01-05   Måste lämna landet, Laos

Sen blev det klurigare... Laos, kan jag fixa inträde dit vid gränsen och sen söka ett single till Thailand igen? Troligen i Vientiane i alla fall. Kan jag fixa ett single entry så blir det ju

ARN -> PNH  2016-08-11
PNH -> BKK  2016-09-09  30 Dagar i Kambodja
VISA+EXT    2016-12-07  90 Dagar i Thailand på visum+förlängning
BKK -> VTE  2017-01-05 	
VTE -> nån- 2017-01-19	15 Dagar i Laos
stans i Thailand, buss?	
BKK -> ARN	2017-03-19	60 Dagar i Thailand

Går det att fixa single visum vid gränsen inne i Laos så är det ju ännu bättre. Men här kommer funderingen, får ju 15 dagar när jag passerar gränsen och om jag förlänger dom istället med 30 så får jag ju 45 dagar (hem 2017-03-06), single ger mig 60+30 men jag vet inte om jag vill stanna till april (så jäkla varmt).

 

Blir nog att boka longhaulen i alla fall via nonki denna gång då jag inte ens vet när jag vill åka, ;) men jag vill boka tidigt. Knäppt ??? Anar billigt flyg till Laos - vännen har aldrig varit på ett flyg, men sen buss tillbaka så kan vi stanna till hos hennes hem en sväng åxå.

 

Ursäkta att det blev så kortfattat, ville bara få ner tankarna nånstans så slipper jag dom ett tag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...