Jump to content
IGNORERAD

Drink and drive


Benjamas

Recommended Posts

Hittade det här på nätet idag postat av ägaren till Pattaya Mail.
Skapligt trovärdig källa, nån som vet mer/kan bekräfta?

YOU WILL GO STRAIGHT TO JAIL FOR DRUNK DRIVING

Today the law on Drinking & Driving takes effect.
10,000 baht FINE and go straight to JAIL for ONE MONTH.
No appeals, No suspended sentence and No community work.
Your vehicles will be impounded.

POLICE STOP YOU, YOU BLOW INTO BREATHALYSER, YOU HAVE HIGH LEVEL OF ALCOHOL...YOU GO TO JAIL!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    7

  • Baa

    6

  • rolba

    5

  • Jive

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo det verkar allvar den här gången. Min svåger som jämt brukar trycka i sig en kvarting med soda till middagen. och sen köra bil, tog bara en öl i går kväll!

Dom som åker fast och är statligt anställda förlorar även jobbet säger han.

Gränsen är enligt uppgift 0,5 promille för 5-årigt KK och 0,2 för nybörjare med "provisional" 1-årigt körkort.

Gäller givetvis både bil &MC/moppe

 

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta verkar gälla hela Thailand, men undrar hur det är i "Gallernas" lilla mönsterby uppe i NE i närheten av Nong Khai?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För dom som mutar sig fria spelar det endast roll för "gåvans" storlek, förmodligen minst 5000 Thb.

Born41

Om fängelsetiden man ska köpa sig loss ifrån är en mån så kan du fetglömma 5000 som falang, lägg på en nolla, och det gäller nog att ha dom pengarna i fickan när man åker dit för väl på station blir det nog värre.

Har ju 5 årigt kk så 0.5 promille då vilket man ju kan va salongs på men får nog fn bli trampcykeln framöver när jag ska på stan, eller ringa tjejen så får hon komma å hämta ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte finkan direkt, men däremot bilen beslagen över nyårshelgen om msn kör med över 0,5 promille. Detta enligt en artikel i dagens Nation:

"Tough measures imposed to cut road toll over new yea break. DRUNK DRIVERS will have to give up their vehicles for a while if their blood-alcohol level is found to be over legal limits during the upcoming New Year break. 

Authorities will take custody of the vehicle at least until January 4 or 5 if a driver's blood alcohol level is found to be above 50 milligrams.  Those whose blood alcohol level is within the legal limit but appear to be drunk will also be apprehended, until they sober up. 

The National Council for Peace and Order (NCPO) has launched these harsh measures in a bid to seriously deter drunk driving."

http://www.nationmultimedia.com/national/Drunk-drivers-cars-to-be-impounded-30275709.html

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte finkan direkt, men däremot bilen beslagen över nyårshelgen om msn kör med över 5 promille. Detta enligt en artikel i dagens Nation:

"Tough measures imposed to cut road toll over new yea break. DRUNK DRIVERS will have to give up their vehicles for a while if their blood-alcohol level is found to be over legal limits during the upcoming New Year break. 

Authorities will take custody of the vehicle at least until January 4 or 5 if a driver's blood alcohol level is found to be above 50 milligrams.  Those whose blood alcohol level is within the legal limit but appear to be drunk will also be apprehended, until they sober up. 

The National Council for Peace and Order (NCPO) has launched these harsh measures in a bid to seriously deter drunk driving."

http://www.nationmultimedia.com/national/Drunk-drivers-cars-to-be-impounded-30275709.html

 

Jo, enl annonser jag sett från officiellt håll är "finkan direkt en månad" en av ingredienserna i straffet + 10 000 Baht i böter. Rakt av utan snack.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, enl annonser jag sett från officiellt håll är "finkan direkt en månad" en av ingredienserna i straffet.

Jo, jag har sett annonserna, bland annat i den här tråden. Budskapet i The Nation är dock annorlunda och bygger på uttalanden från talesmän från såväl juntan som polisen, och rör hårdare tag under nyårshelgen. Vi får väl se hur det blir i praktiken helt enkelt, kanske helt annorlunda såsom det ofta brukar bli avseende lag och ordning i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har sett annonserna, bland annat i den här tråden. Budskapet i The Nation är dock annorlunda och bygger på uttalanden från talesmän från såväl juntan som polisen, och rör hårdare tag under nyårshelgen. Vi får väl se hur det blir i praktiken helt enkelt, kanske helt annorlunda såsom det ofta brukar bli avseende lag och ordning i Thailand.

För att ta det säkra före det osäkra, så har jag bokat hotellrum åt mej och frugan i Pattis nyårsafton. Umgås också med tanken att långtidshyra något övernattningsrum inne i Pattis för en rimlig peng.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du 5 promille eller över och "kan" köra bil är du en riktig alkoholist 

De flesta kan ej köra bil vid 5 promille.

Har läst någonstans att dödlig alkohol förgiftning är strax över 3 promille vid 5 bukar man bli körd till akuten eller i likbilen  

Link to comment
Dela på andra sajter

116 bilar och 92 motorcyklar konfiskerade hittills..samt 82 körkort. Låter inte så jättemycket, men i alla fall....

'http://www.nationmultimedia.com/national/Seizure-of-drunks-cars-may-become-official-policy-30275830.html

 

Man vet ju inte hur många som har blivit avskräckta pga polisens "reklam" och låtit bli att köra, men de är nog en del.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta verkar gälla hela Thailand, men undrar hur det är i "Gallernas" lilla mönsterby uppe i NE i närheten av Nong Khai?

Det måste väl till en kontroll först om man ska bli haffad och enligt utsago finns ingen nykter polis som kan utföra en sådan test även om det funnits en kontroll, är nog i lite större orter man kan finna dessa, för egen del helvitt om det skall köras bil!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl avvakta statistiken och se om det får något genomslag i den.

116 bilar och 92 motorcyklar konfiskerade hittills..samt 82 körkort. Låter inte så jättemycket, men i alla fall....

'http://www.nationmultimedia.com/national/Seizure-of-drunks-cars-may-become-official-policy-30275830.html

 

Statistiskt sett borde alltså 126 fordon framförts av förare utan körkort, egentligen inget som förvånar om det nu är så!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Statistiskt sett borde alltså 126 fordon framförts av förare utan körkort, egentligen inget som förvånar om det nu är så!

eller också var de låggradigt berusade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vet ju inte hur många som har blivit avskräckta pga polisens "reklam" och låtit bli att köra, men de är nog en del.

Här i lilla Rawai har haft 4 kontroller på plats sedan i morse. Men jag jar inte sett att de stoppat någon. Men i alla fall jag har tagit det lugnt och åkt lite promillevägar på kvällskvisten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Imorse kl 6 åkte gumman å 7 vänner till tempelbesök söderut ifrån Pattis

och tillbaks  kl 12,chaufören fick stanna å blåsa 3 ggr   :im_happy:

Link to comment
Dela på andra sajter

eller också var de låggradigt berusade!

Jo, funderade ett tag på anledningen också, men varför konfiskerades i så fall fordonen? 

Inget att egentligen grubbla över, TIT som vanligt, Orsa kompani lovar inget bestämt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Detta verkar gälla hela Thailand, men undrar hur det är i "Gallernas" lilla mönsterby uppe i NE i närheten av Nong Khai?

Hej

Inga förändringar alls på lokal nivå, men byborna är sedan många år lite oroliga när dom ska köra långt på stora vägar och till större städer, men ute i byarna betyder det som vanligt ingenting vad dom hittar på i Bangkok.

Vi hade besök av ett par yrkeschaufförer ifrån Sakhon Nakhon igår som jobbar ihop med en av morbröderna, dom tog bara en stor öl var innan dom körde hem för att fira nyår, dom vågade inte dricka mer och köra bil innan dom kom hem till sin by.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

Statistiskt sett borde alltså 126 fordon framförts av förare utan körkort, egentligen inget som förvånar om det nu är så!

Hej

Egentligen inte eftersom man åtminstone tidigare har uppgett att ca 50% av trafikanterna brukar ha körkort.

Men jag tror att antalet med körkort ökar lite år för år.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Egentligen inte eftersom man åtminstone tidigare har uppgett att ca 50% av trafikanterna brukar ha körkort.

Men jag tror att antalet med körkort ökar lite år för år.

Mvh isan lover

Det minskade med 82 st igår i alla fall :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...