Jump to content
IGNORERAD

Överklagande - hur?


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag har en vän som har ett minderårigt barn i Thailand som har ansökt om besöksvisum till Sverige och fått avslag.

- Var skickar man sitt överklagande till? Migrationsverket i Sverige eller Ambassaden i Thailand? Kan man mejla sitt överklagande?

- Vem överklagar? Barnet eller vårdnadshavaren?

:::
Tack på förhand för hjälpen!

 

Mvh

Magrood

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt.

Med risk för att inte vara så jättehjälpsam skulle jag nog råda dig (?) att kontakta ambassaden i Thailand i första hand. De brukar åtminstone vara behjälpliga med hyffsat snabba svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överklagandet ska lämnas till ambassaden i Bangkok senast 3 veckor efter det att beslutet om avslag mottagits. Det är vårdnadshavaren eller dennes ombud som överklagar. Ambassaden kommer att titta på ärendet igen om det finns skäl att ompröva ärendet. I annat fall skickar de överklagan vidare till Migrationsdomstolen i Göteborg. Ni ska tala om vad ni tycker är fel och varför. Ni ska helst kunna styrka att ambassaden har fel.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för hjälpen!

Jag tolkar det som att vårdnadshavare ensam kan överklaga direkt.
Stämmer det?

:::

God jul och Gott nytt år!


Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vårdnadshavaren kan ensam överklaga beslutet.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vårdnadshavaren kan ensam överklaga beslutet.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Hej thaikonsult. Vill önska dig och din familj en god fortsättning och gott nytt år.

Under min tid här tycker jag du hjälper och kommer med bra input hur man ska gå tillväga med olika ansökningar. Tror alla uppskattar det. Tack ska du ha.

Mvh

Nilsson

Tapatalkat

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har en vän som har ett minderårigt barn i Thailand som har ansökt om besöksvisum till Sverige och fått avslag.

- Var skickar man sitt överklagande till? Migrationsverket i Sverige eller Ambassaden i Thailand? Kan man mejla sitt överklagande?

- Vem överklagar? Barnet eller vårdnadshavaren?

:::
Tack på förhand för hjälpen!

 

Mvh

Magrood

 

 

Vänta en månad

Kolla vad som fattas i papper! Skälet till avslag!

Gör en ny ansökan, med kompletta papper.

Vårdnads intyg från Thai domstol är bra att ha med.

Något måste vara fel i ansökan, som tidigare lämnats in.

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Överklagandet ska lämnas till ambassaden i Bangkok senast 3 veckor efter det att beslutet om avslag mottagits. Det är vårdnadshavaren eller dennes ombud som överklagar. Ambassaden kommer att titta på ärendet igen om det finns skäl att ompröva ärendet. I annat fall skickar de överklagan vidare till Migrationsdomstolen i Göteborg. Ni ska tala om vad ni tycker är fel och varför. Ni ska helst kunna styrka att ambassaden har fel.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Hej

Ett alternativ kan väl vara att söka visum för en längre vistelse för då blir det ju Migrationsverket som tar sig an ärendet och inte ambassaden?

Har själv upplevt ambassaden som lite osamsrbetsvilligare än Migrationsverket i såna här ärenden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill söka för längre vistelser hos Migrationsverket heter det uppehållstillstånd för besök. Kan vara ett alternativ men som vid alla ansökningar bör handlingarna vara kompletta och alla uppgifter vara med.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vänta en månad

Kolla vad som fattas i papper! Skälet till avslag!

Gör en ny ansökan, med kompletta papper.

Vårdnads intyg från Thai domstol är bra att ha med.

Något måste vara fel i ansökan, som tidigare lämnats in.

 

Om man vill söka för längre vistelser hos Migrationsverket heter det uppehållstillstånd för besök. Kan vara ett alternativ men som vid alla ansökningar bör handlingarna vara kompletta och alla uppgifter vara med.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

tyvärr så behöver det inte vara ett endaste fel eller ett endaste missat eller ofullständigt papper för att få ett nej

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

 

tyvärr så behöver det inte vara ett endaste fel eller ett endaste missat eller ofullständigt papper för att få ett nej

 

enis

Det brukar gå snabbare att ansöka på nytt.  Än att överklaga.

Något har dom hängt upp sig på.

Man ska vara noga med att skriva ansökan med aldrig skriva för mycket.

Jag har skriver 9 olika ansökningar till Bangkok

samt 2 i Manila.  Inga avslag.

Plus 4 UT/PUT till Malmö, två Svenska medborgarskap (Nitt71 o Bob.nu 18år)

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det brukar gå snabbare att ansöka på nytt.  Än att överklaga.

Något har dom hängt upp sig på.

Man ska vara noga med att skriva ansökan med aldrig skriva för mycket.

Jag har skriver 9 olika ansökningar till Bangkok

samt 2 i Manila.  Inga avslag.

Plus 4 UT/PUT till Malmö, två Svenska medborgarskap (Nitt71 o Bob.nu 18år)

Hur kan du veta att det går snabbare att söka på nytt än att överklaga? Du har ju aldrig fått avslag. Jag har fått det och överklagade det pga felaktigheter i beslutet,det fixades på några timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla visum upp till 3 månader handläggs enbart av ambassaden och skall också överklagas dit.

När min svärdotter blev nekad visum för några år sedan så räckte det med ett mejl från mig som förtydligade vår anknytning med lite foton osv. Ambassaden ringde direkt tillbaks och ville att hon skulle komma och hämta sitt visum. Handläggningstiden blev från överklagande till visum i handen två dygn.

Om visumet söks för längre tid än 3 månader handläggs det av Migrationsverket. Dom har annat att göra nu för tiden och då kan handläggningstiderna bli hur långa som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

tyvärr så behöver det inte vara ett endaste fel eller ett endaste missat eller ofullständigt papper för att få ett nej

 

enis

Håller med! Får de för sig något så gör de som de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...