Jump to content
IGNORERAD

Priser byggmaterial?


leifen

Recommended Posts

Har fått för mig att priserna på stål och cement gått ner i pris här i Thailand.

Blev lite förvånad i dag när jag snackade med en norrman som skall till att bygga sitt andra hus här i närheten påstod att priserna fördubblats på ett enda år. Tillsaken hör att han bara betalar och hans fru sköter alla inköp och hennes äldste bror bygger.

Lite varning på plats, men någon som handlat nyss som P3 kanske vet hur det ligger till.

El och bränslepriser har ju gått ner rejält sista året och sånt brukar påverka byggmaterialpriser.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    10

  • frogfish

    8

  • Boa52

    8

  • leifen

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har fått för mig att priserna på stål och cement gått ner i pris här i Thailand.

Blev lite förvånad i dag när jag snackade med en norrman som skall till att bygga sitt andra hus här i närheten påstod att priserna fördubblats på ett enda år. Tillsaken hör att han bara betalar och hans fru sköter alla inköp och hennes äldste bror bygger.

Lite varning på plats, men någon som handlat nyss som P3 kanske vet hur det ligger till.

El och bränslepriser har ju gått ner rejält sista året och sånt brukar påverka byggmaterialpriser.

Sannolikt bygger han två hus, då blir ju det dubbelt så dyrt.

Men har en del erfarenhet från när området o kombinationen av fru som inköpare o svåger som byggare är nog ingen bra kombination, många gånger.

men är ju lätt att kolla om man vågar.

Vad jag förstått så har all bygg material gått ner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att priserna på stål och cement gått ner i pris här i Thailand.

Blev lite förvånad i dag när jag snackade med en norrman som skall till att bygga sitt andra hus här i närheten påstod att priserna fördubblats på ett enda år. Tillsaken hör att han bara betalar och hans fru sköter alla inköp och hennes äldste bror bygger.

Lite varning på plats, men någon som handlat nyss som P3 kanske vet hur det ligger till.

El och bränslepriser har ju gått ner rejält sista året och sånt brukar påverka byggmaterialpriser.

I trakterna av Buriram har det iaf blivit betydligt billigare med stål. Passade på att köpa en del nu när jag var nere eftersom vi ska bygga ut, och notan var betydligt mindre än den varit tidigare. Dock har jag inga exakta priser att komma med, då kvittona är oåtkomliga för tillfället....

Men du har nog fått för dig rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannolikt bygger han två hus, då blir ju det dubbelt så dyrt.

Men har en del erfarenhet från när området o kombinationen av fru som inköpare o svåger som byggare är nog ingen bra kombination, många gånger.

men är ju lätt att kolla om man vågar.

Vad jag förstått så har all bygg material gått ner. 

Vi byggde för ett år sedan och bygger nu igen samma priser som tidigare på byggmaterialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att priserna på stål och cement gått ner i pris här i Thailand.

Blev lite förvånad i dag när jag snackade med en norrman som skall till att bygga sitt andra hus här i närheten påstod att priserna fördubblats på ett enda år. Tillsaken hör att han bara betalar och hans fru sköter alla inköp och hennes äldste bror bygger.

Lite varning på plats, men någon som handlat nyss som P3 kanske vet hur det ligger till.

El och bränslepriser har ju gått ner rejält sista året och sånt brukar påverka byggmaterialpriser.

En rekommendation.

Byt fru och leverantör. 

Om ens fru och hennes bror lurar en på pengar då kan de dra båda två.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi byggde för ett år sedan och bygger nu igen samma priser som tidigare på byggmaterialet.

Antingen så fick du ett j*kligt bra pris för ett år sen, eller så är det nåt fuffens nu. Jag skulle nog kolla upp det där lite närmare, det är ganska mkt som priset på stål mm gått ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen så fick du ett j*kligt bra pris för ett år sen, eller så är det nåt fuffens nu. Jag skulle nog kolla upp det där lite närmare, det är ganska mkt som priset på stål mm gått ner.

Jag skulle då vilja veta mer konkret vad det kostar där du köper materialet t.e.x 50 kilo cement 1 kubik betong rör 3 tum klass 1 taktegel som exempel.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle då vilja veta mer konkret vad det kostar där du köper materialet t.e.x 50 kilo cement 1 kubik betong rör 3 tum klass 1 taktegel som exempel.

 

Betongrör har jag ingen aning om. Men taktegel har jag just köpt för 32 baht/pannan. Det är dock samma pris som tidigare och beställningsvara.

Det som var störst skillnad på var stål, cement och väggtegel (de små röda rackarna) senast. Jag kan kolla upp det under dagen och återkomma med siffror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betongrör har jag ingen aning om. Men taktegel har jag just köpt för 32 baht/pannan. Det är dock samma pris som tidigare och beställningsvara.

Det som var störst skillnad på var stål, cement och väggtegel (de små röda rackarna) senast. Jag kan kolla upp det under dagen och återkomma med siffror.

Jag är tacksam för svar. Det blir svårt att köpa 1 kubik betongrör 3 tum klass ett. Ledsen att jag inte är lika duktig som du på att skriva.

Link to comment
Dela på andra sajter

En rekommendation.

Byt fru och leverantör. 

Om ens fru och hennes bror lurar en på pengar då kan de dra båda två.  

Jag kommer inte att ge norrbaggen några råd alls, inte min "business" att förklara att dom mjölkar honom på kulor. Sen är frun en moster till min dam så ..............

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tacksam för svar. Det blir svårt att köpa 1 kubik betongrör 3 tum klass ett. Ledsen att jag inte är lika duktig som du på att skriva.

Ingen fara, ibland har jag svårt att förstå vad jag själv menar:big_smile:

Men jag hörde med "revisorn", och med reservation för att det var lite svårt med måttenheter och allmän språkförbistring på skype så fick jag följande ungefärliga skillnader i priser:

Cement: För 1 år sen 165 baht/säck. Nu 120 baht/säck.

Små röda tegelstenar: För 1 år sen 3 baht/sten. Nu 1,5 baht/sten.

Sand: Ungefär samma pris, dvs ingen skillnad.

Stål: I princip omöjligt att få nån vettig enhet via skype...... Men en prisnedgång på mellan 30-50% sedan förra året kunde vi enas om. Tyvärr kan jag inte ge några priser/enhet här.

Kanske inte så exakt svar som efterfrågades, men tendensen är iaf tydlig då priserna gått ner betydligt senaste året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara, ibland har jag svårt att förstå vad jag själv menar:big_smile:

Men jag hörde med "revisorn", och med reservation för att det var lite svårt med måttenheter och allmän språkförbistring på skype så fick jag följande ungefärliga skillnader i priser:

Cement: För 1 år sen 165 baht/säck. Nu 120 baht/säck.

Små röda tegelstenar: För 1 år sen 3 baht/sten. Nu 1,5 baht/sten.

Sand: Ungefär samma pris, dvs ingen skillnad.

Stål: I princip omöjligt att få nån vettig enhet via skype...... Men en prisnedgång på mellan 30-50% sedan förra året kunde vi enas om. Tyvärr kan jag inte ge några priser/enhet här.

Kanske inte så exakt svar som efterfrågades, men tendensen är iaf tydlig då priserna gått ner betydligt senaste året.

Tack för svaret. Vi betalar och betalade 115 baht/säck små röda 0,95 baht.Stålrör 3 tum klass ett 6 meter 490 baht/st. mvh/jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Vi betalar och betalade 115 baht/säck små röda 0,95 baht.Stålrör 3 tum klass ett 6 meter 490 baht/st. mvh/jonte

Där ser man:big_smile:

Det är bara att gratulera till bra priser, framför allt förra året.

Jag som retat några faranger i mina "hemtrakter" för överpriser, det kanske är dags att se över sin egen förhandlingstaktik.

Lycka till med bygget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man:big_smile:

Det är bara att gratulera till bra priser, framför allt förra året.

Jag som retat några faranger i mina "hemtrakter" för överpriser, det kanske är dags att se över sin egen förhandlingstaktik.

Lycka till med bygget.

Tack så Mycket. Vårt eget hus har vi byggt färdigt nu bygger vi ett litet till fruns pappa.

(Vi bygger själva gör våra egna inköp skaffar egen arbetskraft. Frun för dagbok hela tiden total koll)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte att ge norrbaggen några råd alls, inte min "business" att förklara att dom mjölkar honom på kulor. Sen är frun en moster till min dam så ..............

Tur att man inte är granne med dig......

Men bra att veta vem man ska undvika om man ska be nån om råd framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket kostar stål per kilo? Eller exempelvis 100x50

Har fått fram lite priser själv via frugan 2"x4"X1,6mm 510thb 6meter cement 50 kg 120 thb

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att man inte är granne med dig......

Men bra att veta vem man ska undvika om man ska be nån om råd framöver.

Det är norrmannen som bara sitter och dricker öl samt är kaxig, och som jag inte umgås med. Varför skall jag förstöra för thaisläkten med skvaller som bara kommer att drabba mig själv i slutändan.

Kommer han däremot och frågar om råd så är det en annan sak.

Man ska inte lägga sig i allt man hör och skvallra i Thailand. Speciellt inte utanför sin bekantskapskrets.

Så lojal är jag inte för andra faranger.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här mina siffror. 

Ett år sedan...

105 baht 50 kg vanlig cement.  

100 Baht 50 kg färdigmix.

Armeringsjärn 12 mm full styrka 210 Baht 10 meter.

Vanliga gråblock 5.10 baht

Nu...

98 baht vanlig cement. 

86 Baht färdigmix. 

131 baht för armering. 

Gråblock 4.70 baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är norrmannen som bara sitter och dricker öl samt är kaxig, och som jag inte umgås med. Varför skall jag förstöra för thaisläkten med skvaller som bara kommer att drabba mig själv i slutändan.

Kommer han däremot och frågar om råd så är det en annan sak.

Man ska inte lägga sig i allt man hör och skvallra i Thailand. Speciellt inte utanför sin bekantskapskrets.

Så lojal är jag inte för andra faranger.

Vi är alla olika.

Att veta att nån blir grundlurad av den som ska stå honom närmast, och bara sitta och titta på för att man inte vill stöta sig med släkten är ju ett sätt att "jobba" på. I mina kretsar kallas en sån för jellyfish.

Man vet ju inte förrän det är för sent, men jag hoppas jag hållit mig undan från såna. Dessutom har jag ju nu fått ett tips angående en till som jag ska hålla på armslängds avstånd.

Men, som sagt, vi är alla olika.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är alla olika.

Att veta att nån blir grundlurad av den som ska stå honom närmast, och bara sitta och titta på för att man inte vill stöta sig med släkten är ju ett sätt att "jobba" på. I mina kretsar kallas en sån för jellyfish.

Man vet ju inte förrän det är för sent, men jag hoppas jag hållit mig undan från såna. Dessutom har jag ju nu fått ett tips angående en till som jag ska hålla på armslängds avstånd.

Men, som sagt, vi är alla olika.....

Dom har varit gifta i tio år och hon kan norska, så har han inte något mellan ögonen själv så skiter jag i det. 

Men du verkar vara en annan typ som gillar att lägga näsan i blöt och skapa skvaller på hörsägen för människor du inte känner eller umgås med.

I mina kretsar kallar vi sådana kärringar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har varit gifta i tio år och hon kan norska, så har han inte något mellan ögonen själv så skiter jag i det. 

Men du verkar vara en annan typ som gillar att lägga näsan i blöt och skapa skvaller på hörsägen för människor du inte känner eller umgås med.

I mina kretsar kallar vi sådana kärringar.

Det är väl inte skvaller om det är fakta? Annars är det ju du som sitter och skvallrar här om det inte är sant, varför sprider du osanna saker på mpr (kärringvarning?)? Är det sant eller inte?

Sen är det väl inte mkt att bli upprörd över? Du beskriver ditt beteende, jag säger att jag undviker folk med sånt beteende. Vad är problemet?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket skall man betala för en gråblocksmur runt en tomt på ca en halv rai mellan tummen och pekfingret med material och arbete?

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte skvaller om det är fakta? Annars är det ju du som sitter och skvallrar här om det inte är sant, varför sprider du osanna saker (kärringvarning?)?

Sen är det väl inte mkt att bli upprörd över? Du beskriver ditt beteende, jag säger att jag undviker folk med sånt beteende. Vad är problemet?

Tack, undvik mig då. Sprider inte osanning alls. Varför nämnde  du Jellyfish?

En öldrucken berusad  norrman  tar jag inte alls på allvar, kan vara skryt också om rikedom. Men jag blev nyfiken på de riktiga priserna

och det kommit mycket bra fakta och svar från andra skribenter. 

Skulle han luras på pengar, så vet hela thaisläkten om det men kniper käft. Tror de flesta thai tycker att det är helt ok dessutom.

Farligt att lägga sig i sånt här som utlänning.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...