Jump to content
IGNORERAD

Att se analoga kanaler i smart tv


kenneth073

Recommended Posts

Vet att det finns många på detta forum som tillskillnad från mig är duktiga på elektronik.

Tänkte fråga er hur man gör för att kunna se analoga kanaler i en smart tv med modul.

Hade en digitalbox med kort från com hem på min gamla tv,där jag kunde jag växla genom att se digitala (köpkanaler ,8 favoriter)och analoga kanaler genom att stänga av boxen med fjärrkontrollen så jag kunde se analoga kanalerna 3,5,7,8,9,11 osv,hade en fjärrkontrol för boxen och en för tvn.

Köpte en smart tv med modul  Philips 55pus7150 och då får jag bara in digitalkanalerna dom analoga är låsta.Är ju jobbigt om man måste ta ur modulen varje gång man ska se analogkanalerna.

Går väl iofs att köra med dekodern som förut men det känns ju lite dumt nu när man har en modul att använda 2 fjärrkontroller .

Hoppas på att det finns nåt enkelt knep

 

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • jocko53

    7

  • Enis

    6

  • kenneth073

    6

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du har flera hdmi ingångar, ha båda inkopplade, sen köper du en programmerbar fjärrkontroll.

Kör min utan smarttve och har alla funktioner bioanläggning DVD o appeltven med en kontroll funkar perfekt..

IMG_9926.thumb.JPG.fad9c2f163a4caae4320b

IMG_9927.thumb.JPG.c5dabe4158d1d3a918f98

               FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har flera hdmi ingångar, ha båda inkopplade, sen köper du en programmerbar fjärrkontroll.

Kör min utan smarttve och har alla funktioner bioanläggning DVD o appeltven med en kontroll funkar perfekt..

IMG_9926.thumb.JPG.fad9c2f163a4caae4320b

IMG_9927.thumb.JPG.c5dabe4158d1d3a918f98

               FF

Harmony One är en höjdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen men jag är inte riktigt med i matchen ,att ha bägge ingångarna inkopplade ?

Hur menar du då och det verkar ju lite tokigt,först köper man en dyr tv sedan en modul och sen måste man köpa en programerbar fjärrkontroll.

Men det kanske är enda sättet,tack för rådet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta tips trodde jag att du ville slippa ha 2 fjärrkontroller, dom är inte så dyra har för mig att jag betalde 400 pix för min..

                FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara något fel med TV:n reklamera skiten

 

 

Har aldrig

 hört att man inte skall kunna använda analoga och digitala motagaren samtidigt i någon TV

Vänd dig dit du köpt

 

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Med fjärrkontrollen till TV,n väljer du om du vill titta på analog eller digital TV. Du ska inte behöva några fler grejor. Analog TV finns i alla smart TV som jag vet av. Bara att ställa in och välja med fjärrkontrollen. Har Philips spärrat de analoga kanalerna när du sätter dit digitalmodulen är de mycket dummare än jag trodde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt när supporten skriver om att man skall uppdatera till senaste mjukvaran och boota om TVn, fan nu kan jag bli TV reparatör åxå. ;)

Orkar inte vänta på nedladdningen av http://download.p4c.philips.com/files/5/55pus7150_12/55pus7150_12_dfu_swe.pdf pga segt internet men skulle tro att i avsnittet om antingen sourceknappen eller CI modulen finns svaret. Men detta är bara spekulationer - jag har en tjocktv hemma som är dummare än tåget. Har inte ens sett en smartTV så lita inte på mig. RTFM istället.

Annars brukar ett säkert kort vara ungdomarna i huset, dom behöver inte ens manualer... Fan vet hur dom gör ???

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara något fel med TV:n reklamera skiten

 

 

Har aldrig

 hört att man inte skall kunna använda analoga och digitala motagaren samtidigt i någon TV

Vänd dig dit du köpt

 

/Enis

det är kanske fel att man struntar i att läsa manualen.

Kanske tv måste reklamera en oduglig ägare.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en funktion i fjärrkontrollen där man kan välja olika signal källor och ingångar. 

I Options sök Sources 

Koppla antennkablar på rätt sätt 

Läs manualen där står allt

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat det har 4 htmi ingångar varav 1 ger ingen signal.

Inne i varje så är det som du säger en massa options men ingen för analog.

Har kabeltv med en antennkabel så där kan inte ens jag göra fel.

Får försöka släpa med någon granne som kan detta.

En annan sak är att jag får inget ljud från internet om ska se på youtube tex

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat det har 4 htmi ingångar varav 1 ger ingen signal.

Inne i varje så är det som du säger en massa options men ingen för analog.

Har kabeltv med en antennkabel så där kan inte ens jag göra fel.

Får försöka släpa med någon granne som kan detta.

En annan sak är att jag får inget ljud från internet om ska se på youtube tex

 

Så här står det i sidan 29 i manualen

Tips

Du kan enkelt växla mellan de två mottagarna i menyn Källor. Tryck på  SOURCES och välj Titta på TV för att byta till antenn/kabelmottagaren. Välj Titta på satellit för att byta till satellitmottagaren. TV:n öppnar alltid den senast valda kanallistan för den valda mottagaren.

Här har du manualen

http://download.p4c.philips.com/files/5/55pus7150_12/55pus7150_12_dfu_swe.pdf

Några sidor innan texten jag kopierade finns fjärrkontrollen beskriven. 

Sourceknappen är högst upp till vänster.

Du verkar ju ha sökt igenom de analoga kanalerna eftersom du kan få fram dom om du tar ut modulen. Därför bör du ha allt ok för att bara välja med sourceknappen.

Men den TV'n har många möjligheter så att garantera något kan jag inte göra. 

Antennuttaget stöder DVB - C,  (Cable). Den standarden stöder analoga signaler än så länge och känner automatiskt av om kabel TV signalen är av digital eller analog typ. Hur länge till tror jag inte att de bestämt än. Alltså kommer det stödet att finnas kvar bra länge till. Fortfarande finns en hel del gamla tjock TV i bruk.

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket Wangthong för att du orkar bry dig.

Har laddat hem analoga kanaler på dvb- antenn ,så nu får jag in dom men har ingen ordning på hur + att jag nu inte hittar dom digitala.

Ser att du länkat anualen ,tack för det.

Ska läsa och se om jag hittar något där.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte,är du i Sverige? Sverige har slutat att sända analogt för flera år sedan,du kanske menar markbundna sändningar.

även dessa är digitala,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte,är du i Sverige? Sverige har slutat att sända analogt för flera år sedan,du kanske menar markbundna sändningar.

även dessa är digitala,

ComHem sänder en del kanaler analogt i sitt kabeltv-nät.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket Wangthong för att du orkar bry dig.

Har laddat hem analoga kanaler på dvb- antenn ,så nu får jag in dom men har ingen ordning på hur + att jag nu inte hittar dom digitala.

Ser att du länkat anualen ,tack för det.

Ska läsa och se om jag hittar något där.

 

Genom att välja olika alternativ med Sourceknappen ska du kunna växla mellan de olika alternativen som du får dina signaler ifrån. Du bör med den knappen kunna hitta tillbaka till dina digitala kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte,är du i Sverige? Sverige har slutat att sända analogt för flera år sedan,du kanske menar markbundna sändningar.

även dessa är digitala,

Många har fortfarande kvar gamla tjock TV som inte klarar av att se annat än analoga kanaler utan digitalbox. Trots att de är utan digitalbox kan de fortfarande se TV. Hur går det till om inte det finns analoga kanaler längre. Min gamla mor bor på ett äldreboende där hon fortfarande kan använda sin gamla tjock TV.

ComHem sänder en del kanaler analogt i sitt kabeltv-nät.

Inte bara ComHem det finns andra alternativ också, vet inte vilka. Men i huset där jag bor nu finns det en som fortfarande ser med gammal tjock TV och inte vill ha några extra kanaler. Tror att han bara har 1, 2, 4 och kanske 6. Själv vet jag inte om jag såg digitalt eller analogt tidigare. För några veckor sedan fick vi dock en digitalbox vi kopplade in via fibernätet. 

På stället jag bodde innan så sa TV'n att jag skannade in x antal digitala och x antal analoga kanaler i kabelnätet, och det var inte ComHem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Många länder har övergått till digitala sändningar och har då också släckt ner de analoga sändningarna. Nedan följer några datum när det släckts ner i olika länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många länder har övergått till digitala sändningar och har då också släckt ner de analoga sändningarna. Nedan följer några datum när det släckts ner i olika länder.

Via marknätet ja....

i de flesta  kabel TV näten så har de den kundvänliga alternativet kvar

/enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabel bolagen  har inte tillgång till några andra system,dom får sina signaler  digitalt, kabelbolagen kan koda av digital signalen till vad dom tycker är bäst,men jag ser ingen fördel med att ha sämre bild,

annars är det bara gamla VHS kassetter hemma som är analoga, 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabel bolagen  har inte tillgång till några andra system,dom får sina signaler  digitalt, kabelbolagen kan koda av digital signalen till vad dom tycker är bäst,men jag ser ingen fördel med att ha sämre bild,

annars är det bara gamla VHS kassetter hemma som är analoga, 

Tycker det räcker bra på andra och tredje tv-n

 

betala för ca-moduler och en massa kortavgifter känns onödigt

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som räcker ?

Den analoga Bildkvalitén och programutbudet

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...