Jump to content
IGNORERAD

Den thailändska julskinkan


Kitung

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Det var väl lite respektlöst mot dej, kan tyckas.

Hej

Ja det skulle man ju kunna tycka, men det har nog någon för Thailändare vettig förklaring, själv gissar jag på att fler släktingar till frugan hinner anlända till byn ifrån sina jobb i Bangkok och Korat.

Vi brukar faktiskt inte fira jul så ofta här i byn, vi hade ett stort julfirande med ett gäng Pattaya Svensksr här för rätt många år sedan, men annars har det blivit annandagsfesten i Udon Thani eller som nu dom senaste två åren, falangernas julfest i Phonphisai.

Men själv känner jag mig lite malplacerad där,det är lite för mycket "uppger class" för min smak, det är ju inte direkt några vanliga knegare och bönder på det kalaset, men pojken tycker förstås att det är roligt att vara med och öppna julklappar med dom andra utlänningarnas barn,så man får stå ut.

Klä upp sig och jämföra vem som har finast hus, högst lön och mest pengar är inte direkt min grej, dom får väl slaget när jag dyker upp med revoroch sår på både armar, ben och i ansiktet av alla taggbuskar vid ogräsrensningen, men dom brukar gilla min solbränna, alla dom andra har väl inomhus jobb här nere.

Förra året var jag den ende i kortbyxor och jag hoppade i poolen efter maten tillsammans med barnen, så dom börjar väl förstå lite hur jag är funtad.

Nu var jag kanske lite väl negativ, flera av gästerna är faktiskt vare sig dryga eller märkvärdiga, men vi har några riktiga skrytmånsar som tävlar med varandra.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    11

  • Galten

    4

  • Kitung

    4

  • thomas001

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

J

Hej

Ja det skulle man ju kunna tycka, men det har nog någon för Thailändare vettig förklaring, själv gissar jag på att fler släktingar till frugan hinner anlända till byn ifrån sina jobb i Bangkok och Korat.

Vi brukar faktiskt inte fira jul så ofta här i byn, vi hade ett stort julfirande med ett gäng Pattaya Svensksr här för rätt många år sedan, men annars har det blivit annandagsfesten i Udon Thani eller som nu dom senaste två åren, falangernas julfest i Phonphisai.

Men själv känner jag mig lite malplacerad där,det är lite för mycket "uppger class" för min smak, det är ju inte direkt några vanliga knegare och bönder på det kalaset, men pojken tycker förstås att det är roligt att vara med och öppna julklappar med dom andra utlänningarnas barn,så man får stå ut.

Klä upp sig och jämföra vem som har finast hus, högst lön och mest pengar är inte direkt min grej, dom får väl slaget när jag dyker upp med revoroch sår på både armar, ben och i ansiktet av alla taggbuskar vid ogräsrensningen, men dom brukar gilla min solbränna, alla dom andra har väl inomhus jobb här nere.

Förra året var jag den ende i kortbyxor och jag hoppade i poolen efter maten tillsammans med barnen, så dom börjar väl förstå lite hur jag är funtad.

Nu var jag kanske lite väl negativ, flera av gästerna är faktiskt vare sig dryga eller märkvärdiga, men vi har några riktiga skrytmånsar som tävlar med varandra.

Mvh isan lover

Ja de bryr sig inte alltid om att alla skall hinna.

På en onsdag i oktober nyss så fick vi reda på gummans pappa dog  och skall begravas på lördag. Gumman  var desperat och ringde storebrodern som har hand om det att vänta tills vi hinner fram.

Icke, han hade bestämt sig tydligen men vi hann fram som tur var.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var julskinkan  kokt och grilljerad, bara att slafsa i sig.hungry-emoticon.thumb.jpg.8837255d198915

001.thumb.JPG.cfa58b54e27497b56e6177d1d0003.thumb.JPG.1eac6478867481693332a8c1ef004.thumb.JPG.db9a694d42eb1614c7099bf068005.thumb.JPG.3e804b50e712b13ab63ef56eea

Tusan vad nöjd jag blev med den första skinka jag gjort, en gammal hederlig grå, lite smulig precis som min mormor gjorde dem och inte en röd seg skinka sprutad med salter som man köper färdigkokta.

skinka.thumb.JPG.1ad435d19a7bbe558a9121b

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tusan vad nöjd jag blev med den första skinka jag gjort, en gammal hederlig grå, lite smulig precis som min mormor gjorde dem och inte en röd seg skinka sprutad med salter som man köper färdigkokta.

skinka.thumb.JPG.1ad435d19a7bbe558a9121b

Hej

Ser förbannat god ut, även min mormor gjorde precis den här sortens skinka ifrån en egenhändigt uppfödd gris.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan vad nöjd jag blev med den första skinka jag gjort, en gammal hederlig grå, lite smulig precis som min mormor gjorde dem och inte en röd seg skinka sprutad med salter som man köper färdigkokta.

skinka.thumb.JPG.1ad435d19a7bbe558a9121b

När min mor gjorde skinka så fanns der en benpipa i mitten och god var den.

Ser dock att du snyltat på den? Det är inte julafton än.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

När min mor gjorde skinka så fanns der en benpipa i mitten och god var den.

Precis det är så det ska vara 

Link to comment
Dela på andra sajter

När min mor gjorde skinka så fanns der en benpipa i mitten och god var den.

Ser dock att du snyltat på den? Det är inte julafton än.

Det går väl inte går väl inte att äta en benpipa och hur skar de upp skinkan om det var ett ben i mittenimages_(1).thumb.jpg.9f122306b3bd843bc80, , nä benpipor är hundmat.33955916-okay-smiley.thumb.jpg.e9344e791

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl inte går väl inte att äta en benpipa och hur skar de upp skinkan om det var ett ben i mittenimages_(1).thumb.jpg.9f122306b3bd843bc80, , nä benpipor är hundmat.33955916-okay-smiley.thumb.jpg.e9344e791

På finlandsbåtarna sitter alltid benet kvar på skinkan eller gjortde i alla fall ,smakade mkt bra faktiskt ,smaken sitter ju i benete bla och skära inga problem alls

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl inte går väl inte att äta en benpipa och hur skar de upp skinkan om det var ett ben i mittenimages_(1).thumb.jpg.9f122306b3bd843bc80, , nä benpipor är hundmat.33955916-okay-smiley.thumb.jpg.e9344e791

En riktig skinka väger ett antal kilo så det blir riktiga skivor av skinka. en falsk skinka är en del bredvid benet.

Och varför skall skinkan kokas.

Bäst är ungstekt.

I år köpte jag dock en vanlig kommersiell kokt skinka av lathet och en stor går inte för det är bara jag som gillar skinka i familjen.

Ändrades av Galten
t

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej om den är thailändsk eller Jul men skinkor är det iaf

namnls_53345197.thumb.jpg.ad50de7274b357

 

Jag kan bara inte hålla mig i om allt snack om svensk mat i Thailand :big_smile:

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Så trist

Jag fick släng min skinka :-(

I receptet stod att den skulle rimmas 2-3 veckor, och när jag smakade efter grilljeringen så var den så salt att det bara var att slänga de. Torde inte en ge den till hundarna

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Så trist

Jag fick släng min skinka :-(

I receptet stod att den skulle rimmas 2-3 veckor, och när jag smakade efter grilljeringen så var den så salt att det bara var att slänga de. Torde inte en ge den till hundarna

Kitung

Så trist, har inte rimmat skinka men saltat kött för att torkas och det tar ju bara några dagar - för en skinka så tar det nog lite längre då mina köttbitar inte är lika tjocka.

Kanske skulle gått att rädda köttet i alla fall med urlakning, men jag använder bitar av torrkött som smaksättare i köttsoppa tex när jag råkat glömma dom lite för länge.

Urlakad hade den passat som hundmat i alla fall, men dom skall inte ha salt så det var klokt att inte prova mata dom med den i översaltat skick.

Nåja, du fick i alla fall doften av griljerad skinka i kåken, man får se det från den positiva sidan.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Så här ser vårt vildsvin ut just nu, men det är åtslikilliga timmar på grillen kvar.

image.thumb.jpeg.9ea833fe340cd270c4bcf47Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan vad nöjd jag blev med den första skinka jag gjort, en gammal hederlig grå, lite smulig precis som min mormor gjorde dem och inte en röd seg skinka sprutad med salter som man köper färdigkokta.

skinka.thumb.JPG.1ad435d19a7bbe558a9121b

Tyckte att skinkan blev så lyckad och god så jag hämtade 5 kilo till nu på morgonen.hungry-emoticon.thumb.jpg.418ba9697f1e24

004.thumb.JPG.f8045e05b81fc67ca8f5d6cc25005.thumb.JPG.e676bd1dc2a6529fb4e990771d

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...