Jump to content
IGNORERAD

Bodelning med mark i Thailand


jach

Recommended Posts

Hej, jag har en kvinnlig bekant som är thailändska hon bor i sverige och var tidigare gift med en svensk man, de skilde sig år 2012 och mannen avled i sjukdom några månader efter deras skilsmässa, det har inte gjorts någon bodelning och ej heller arvskifte, de har ett gemensamt barn och tre barn som mannen var far till, det som har blivit ett tvistemål är att de år 2008 köpte mark i Thailand (de var gifta då) och denna mark finns ingen chanod på, vid försök till bodelning så säger kvinnan att hennes bror har försålt denna mark utan hennes vetskap och dessutom är han försvunnen, det ser ut som att detta kommer att få avgöras i svensk tingsrätt då dödsboet vill att denna mark ska inräknas däri och som sagt marken finns inte kvar, finns det någon som har erfarenheter utav hur tingsrätten kan se på ett fall som detta?

m v h

Jach

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har en kvinnlig bekant som är thailändska hon bor i sverige och var tidigare gift med en svensk man, de skilde sig år 2012 och mannen avled i sjukdom några månader efter deras skilsmässa, det har inte gjorts någon bodelning och ej heller arvskifte, de har ett gemensamt barn och tre barn som mannen var far till, det som har blivit ett tvistemål är att de år 2008 köpte mark i Thailand (de var gifta då) och denna mark finns ingen chanod på, vid försök till bodelning så säger kvinnan att hennes bror har försålt denna mark utan hennes vetskap och dessutom är han försvunnen, det ser ut som att detta kommer att få avgöras i svensk tingsrätt då dödsboet vill att denna mark ska inräknas däri och som sagt marken finns inte kvar, finns det någon som har erfarenheter utav hur tingsrätten kan se på ett fall som detta?

m v h

Jach

Nu är jag inte jurist, men om man får gissa lite, så kan väl dödsboet glömma den thailändska marken helt eftersom den inte har kunnat ägas av den svenska mannen, dessutom är den ju försvunnen.

Däremot bör ju din bekant begära att få till stånd en bodelning efter skilsmässan så fort som möjligt, innan boet skingras av andra orsaker. Men något arv har hon väl inte rätt till om skilsmässan vunnit laga kraft. Men det gemensamma barnet har ju sin arvsrätt förstås. Och hon bör ju bevaka ett eventuellt testamente.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte har fel, så klan man väl inte sälja mark utan en chanod?

Den marken äger man inte, man får bruka den, tills staten kommer och säger att nu ska
det bli en flygplats här, t.ex.  Och då får man lämna ifrån sig marken. Marken ägs alltså av staten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om jag inte har fel, så klan man väl inte sälja mark utan en chanod?

Den marken äger man inte, man får bruka den, tills staten kommer och säger att nu ska
det bli en flygplats här, t.ex.  Och då får man lämna ifrån sig marken. Marken ägs alltså av staten.

Hej

Mark utan chanod säljs dagligen runt om i landet p.g.a olika anledningar t.ex att den tidigare brukaren avlider, flyttar eller-element enkelt behöver pengar till något annat, i många fall har marken kanske sålts 5-10 gånger redan.

Men dessa försäljningar registreras inte av det officiella markkontoret typ vårt lantmäteri, man använder istället en blankett som säljare, köpare, bychefer och några betrodda bybor bevittnar och signerar, i samband med detta överlämnas original dokumentet med kartan på marken till den nye ägaren.

Den nye ägaren tar sedan med sig dessa dokument när han ska börja betala skatt för denna mark, vilket sker en gång om året på lokala distriktskontoret, det är viktigt att den nye ägaren gör detta och ingen annan.

Vid ett arv där markägaren fortfarande är i livet kan denne innan sin död fördela marken på sina barn precis hur denne vill, då får barnen ett nytt dokument på marken i sitt eget namn även om marken inte är chanod, vilket ju är bra.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Du äger hallva kåken

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte jurist, men om man får gissa lite, så kan väl dödsboet glömma den thailändska marken helt eftersom den inte har kunnat ägas av den svenska mannen, dessutom är den ju försvunnen.

Däremot bör ju din bekant begära att få till stånd en bodelning efter skilsmässan så fort som möjligt, innan boet skingras av andra orsaker. Men något arv har hon väl inte rätt till om skilsmässan vunnit laga kraft. Men det gemensamma barnet har ju sin arvsrätt förstås. Och hon bör ju bevaka ett eventuellt testamente.

Det är rätt hon ska ha sin del i bodelningen arvsrätten gäller för barnen då de var skilda när mannen avled, först gäller bodelning därefter arvsrätt men de som företräder barnen har vetskap om markköpet och vill att dess värde ska ingå i bodelningen och arvsrätten för att komma barnen till del men jag tror inte att de papper som finns från Thailand håller i svensk rätt dessutom är det mark utan chanod och marken ägs utav staten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rätt hon ska ha sin del i bodelningen arvsrätten gäller för barnen då de var skilda när mannen avled, först gäller bodelning därefter arvsrätt men de som företräder barnen har vetskap om markköpet och vill att dess värde ska ingå i bodelningen och arvsrätten för att komma barnen till del men jag tror inte att de papper som finns från Thailand håller i svensk rätt dessutom är det mark utan chanod och marken ägs utav staten...

Det är ungefär som att barn skulle ärva  värdet på ett hyreskontrakt, vilket i princip är noll

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ungefär som att barn skulle ärva  värdet på ett hyreskontrakt, vilket i princip är noll

Är det inte mer att likna vid värdet på en bostadsrätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte mer att likna vid värdet på en bostadsrätt?

Nej en br äger du ett hyreskontrakt är just det ett hyreskontrakt och land utan papper är värd noll speciellt för en svensk som inte ens kan äga mark med papper

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inget att hämta då den avlidne inte kan äga mark i Thailand, oavsett papper eller inte.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...