Jump to content
IGNORERAD

Köpa lägenhet i BKK


dalahesten

Recommended Posts

Observera att jag här enbart pratar om 'farangstyle' objekt, dvs hus o lägenheter som erbjuder en standard som de flesta thailändare inte är intresserade av och inte heller vill bo i. Detta inte bara pga höga hyror utan att de ofta känner sig främmande i en miljö med ej genuina thai inslag.

Det räcker med att kolla på www.bathsold.com. Bortse man från rena lyxobjekt eller några få hus/lägenheter med fullständigt orealistisk prisnivå (de som ännu inte har fattat tidens villkor) så finner man att priserna överlag befinner sig långt under fasta kostnaderna samt räntekostanderna för motsvarande objekt.

Nu förstår jag inte riktigt begreppet "farangstyle"-objekt. Syftar du på boenden med turismvibbar eller lägenheter med västerländsk standard? För om du menar det sistnämnda så har jag vänner, både farang och thai, som bor väldigt flott (läs: dyrt) och det har ingenting med ursprung att göra utan snarare vilken samhällsklass de befinner sig i. Pratar hemma i Sverige ogärna om klasser i samhället men här i Thailand/Bangkok så är det svårt att komma undan den diskussionen eftersom det är så synligt. Att de skulle känna sig främmande i en lägenhet med västerländska inslag med ej genuina "thaiinslag" har jag aldrig hört talas om. Men det kanske stämmer om du syftar på den lokala somtam-tanten med sin odugliga man som endast har lärt sig att grilla kyckling i sitt liv vid den lokala bakgatan. Men i normala fall skulle jag inte tro att det stämmer...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dalahesten

    6

  • SatanG

    5

  • Singha711

    4

  • Jive

    3

Mest aktiva i denna tråd

Stämmer mycket väl att Bangkok är en väldigt fördelaktig stad att hyra boende i. Hyrorna är låga, utbudet är bra och det är inte svårt att ordna med ett kontrakt.

I mitt resonemang ligger också en bakomliggande 30 årskris. :D Har uppnått en viss ålder där jag vill investera och äga nånting av värde. Jag har varit på resande fot större delen av mitt vuxna liv, så allt jag äger kan i princip packas ned i två stora väskor. Även frekventa besök på IKEA i Bangna har väckt en lust av att bygga ett eget IKEA-kök här i Bangkok vilket också är en förklaring. :D

Skulle jag mot förmodan köpa mig en lägenhet i Bangkok så skulle det vara en som har 10-20 år på nacken och är i behov av renovering. Nyckeln till att hitt en bar lägenhet skulle vara ett lugnt område, nära till BTS/MRT och jag skulle nog provbo den någon månad första-sen hyra en long term room i närheten och renovera hela klabbet., nya AC anläggningar, ny el, nya våtutrymmen, nytt IKEA kök, nya ordentliga golv och kanske ytterligare ljuddämpning i lägenheten.

Men man måste vara på plats under hela processen med renoveringen så att inget går snett eller missförstås av hantverkarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan berätta för TS att här i mitt nybyggda område med hus för mellan 2 och 3,5 miljoner bor det bar Thailändsk, ska jag kalla det medelklass. Det finns pensionärer och barnfamiljer. Men även par och ensamstående i TS ålder. Det finns sjuksköterskor som köpt huset ensamma eller som paret tvärsöver gatan där han är ingenjör och hon ekonom och jobbar för goverment.

 
De har betalat 10% kontant och lånat resten på 30 år. Den ensamma tjejen på baksidan har lånat 100%.
Har ni jobb och inkomst så är finansiering säkert inga problem.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan berätta för TS att här i mitt nybyggda område med hus för mellan 2 och 3,5 miljoner bor det bar Thailändsk, ska jag kalla det medelklass. Det finns pensionärer och barnfamiljer. Men även par och ensamstående i TS ålder. Det finns sjuksköterskor som köpt huset ensamma eller som paret tvärsöver gatan där han är ingenjör och hon ekonom och jobbar för goverment.

 
De har betalat 10% kontant och lånat resten på 30 år. Den ensamma tjejen på baksidan har lånat 100%.
Har ni jobb och inkomst så är finansiering säkert inga problem.

Tror att det fetade och understrukna är nyckelordet. Det brukatr vara lätt att få lån på nybyygda hus, då byggherren hjälper till med att administrera lånen. Begagnat är inte alls lika lätt att få lån på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gumman sa att vi måste ha hus så det var det som gällde.

Mycket Thai i området fast husen är från 3 mille och uppåt.

Det skall väl vara någon kvotsystem av Thai på ett område?

Mittemot oss har en ensam Thaimilitär likadant hus som oss men har inte så mycket väggar inomhus utan mer öppen planlösning.

Blir lite avundsjuk på den planlösningen.

Skulle dock aldrig satsat på att köpa något om jag varit själv utan hyrt billigt.

Nu med värdeökningen slog det bra ut men det kan ju ändra sig och jag personligen äger inget på pappret:pudency:

Vi köpte i Bang Sare men det är ju relativt nära Bangkok.

 

Ändrades av Galten
T

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett condo hade inte suttit fel på ålderns höst. Som "fattigpensionär" låter det lysande att slippa hyra.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...