Jump to content
IGNORERAD

Köpa lägenhet i BKK


dalahesten

Recommended Posts

Goddagens!

Jag undrar vad som gäller när man köper en condo i Bangkok? Ponera att lägenheten kostar runt 4-5 miljoner baht - hur många procent måste man lägga ut i kontantavgift t ex? Och lönar det sig att låna från en bank här i Thailand eller borde jag göra det från Sverige? Vad ligger räntan på? Hur många år kan man dela upp delbetalningen på? Just nu betalar jag en hyra på 17 000 baht + internet/el/vatten och det känns lite mustigt.

Förutsätt att jag är thailändsk medborgare och har ett fast jobb här i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dalahesten

    6

  • SatanG

    5

  • Singha711

    4

  • Jive

    3

Mest aktiva i denna tråd

Goddagens!

Jag undrar vad som gäller när man köper en condo i Bangkok? Ponera att lägenheten kostar runt 4-5 miljoner baht - hur många procent måste man lägga ut i kontantavgift t ex? Och lönar det sig att låna från en bank här i Thailand eller borde jag göra det från Sverige? Vad ligger räntan på? Hur många år kan man dela upp delbetalningen på? Just nu betalar jag en hyra på 17 000 baht + internet/el/vatten och det känns lite mustigt.

Förutsätt att jag är thailändsk medborgare och har ett fast jobb här i Bangkok.

Lite olika "down payments", tippar på minst 10%, saken är den att behöver du låna så behöver du vara Thai samt tjäna tillräckligt för att få lån.

Att du lånar pengar i Sverige för att skriva bostaden på någon annan känns mer än lovligt korkat.

Räntan i Thailand ligger på dryga 5% och lån brukar skrivas på 30 år men du kan slutbetala efter 3 år eller betala mer av lånet än överenskomna måndssumman säger för att dra ner på räntekostnader. Jag har för mig att frugan kunde dra av en del av låneräntan på skatten när hon lånade till vårt hus så skattar din fru kan hon dra av en del. Har för mig att det går dra av upp till 100K, alltså betala skatt på 100K mindre än verkliga bruttolön. Hon kan även dra av skatt för dig, om du inte jobbar och betalar skatt i Thailand

Vad det gäller för de thai som betalar skatt i Thailand kan det även vara ide att ta en bankförsäkring i Thailand. Ex. betala 100K om året i X antal år för att efter 10 år få ut en större summa då detta också är skatteförmånligt i Thailand.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite olika "down payments", tippar på minst 10%, saken är den att behöver du låna så behöver du vara Thai samt tjäna tillräckligt för att få lån.

Att du lånar pengar i Sverige för att skriva bostaden på någon annan känns mer än lovligt korkat.

Räntan i Thailand ligger på dryga 5% och lån brukar skrivas på 30 år men du kan slutbetala efter 3 år eller betala mer av lånet än överenskomna måndssumman säger för att dra ner på räntekostnader. Jag har för mig att frugan kunde dra av en del av låneräntan på skatten när hon lånade till vårt hus så skattar din fru kan hon dra av en del. Har för mig att det går dra av upp till 100K, alltså betala skatt på 100K mindre än verkliga bruttolön. Hon kan även dra av skatt för dig, om du inte jobbar och betalar skatt i Thailand

Vad det gäller för de thai som betalar skatt i Thailand kan det även vara ide att ta en bankförsäkring i Thailand. Ex. betala 100K om året i X antal år för att efter 10 år få ut en större summa då detta också är skatteförmånligt i Thailand.

 

/ SatanG 

Tack för ett mycket informativt svar!

Det är dock ingen fruga som ska låna eller köpa lägenhet åt mig, det är jag själv som planerar det då jag förhoppningsvis har mitt thailändska medborgarskap färdigt nästa år. 

Är det ens möjligt att få ett bostadslån av t ex Swedbank om man har ett jobb i Thailand? Eller måste man jobba i Sverige? Lönen är naturligtvis lägre här, men det gäller även levnadskostnaderna, är det något som de tar hänsyn till tro?

Jag använde mig av Swedbanks bostadslånkalkyl på deras hemsida och där gällde 15% kontantinsats och sedan 2% i ränta... Men det kanske var väldigt optimistiska siffror? :D

Ser att Bangkok Bank erbjuder 10% kontantinsats, 30 år och runt 5% i ränta som du har skrivit. Just 5% känns ganska mycket dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett mycket informativt svar!

Det är dock ingen fruga som ska låna eller köpa lägenhet åt mig, det är jag själv som planerar det då jag förhoppningsvis har mitt thailändska medborgarskap färdigt nästa år. 

Är det ens möjligt att få ett bostadslån av t ex Swedbank om man har ett jobb i Thailand? Eller måste man jobba i Sverige? Lönen är naturligtvis lägre här, men det gäller även levnadskostnaderna, är det något som de tar hänsyn till tro?

Jag använde mig av Swedbanks bostadslånkalkyl på deras hemsida och där gällde 15% kontantinsats och sedan 2% i ränta... Men det kanske var väldigt optimistiska siffror? :D

Ser att Bangkok Bank erbjuder 10% kontantinsats, 30 år och runt 5% i ränta som du har skrivit. Just 5% känns ganska mycket dock...

Ok jag är med på resonemanget. Kan du få någon medborgenär i Sverige borde det vara det bästa OM du gör överföringen vid rätt tidpunkt. Fråga bankerna och hör vad de säger. När vi lånade till hus var thaibankerna totalt ointresserade av min inkomst men jag har heller ingen lön i Thailand eller är thailändsk medborgare så frugan fick ta lånet själv. Jag skulle tro att det kan bli svårt för dig att ta lån i Thailand men att det ev. kan lösas genom en större down payment på lägenheten.

Vad det gäller att räntan är högre i Thailand så skulle det sannolikt vara bättre att låna i Sverige. Jag skriver sannolikt för man vet ju inte hur valutakursen kommer fluktuera i framtiden. Lån i Sverige med svensk inkomst insatt på svensk bank borde vara det bästa men det gäller ju inte i detta fallet.

Räntan är högre i Thailand men å andra sidan äter ju inflationen upp en del av kakan, för de som inte har möjlighet att välja alltså.

Detta är hur jag har fått för mig det ligger till, det är frugan som är finanshajen i familjen, lycka till med köp/lån. 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Bostadslån i Sverige ges så gott som undantagslöst enbart mot säkerhet i hus/lägenhet.

En förutsättning är att huset/lägenheten ligger i ett territorium där svenska lagar har oinskränkt giltighet, dvs i Sverige.

Banken måste ha säkerhet att kunna sälja huset/lägenheten när det blir problem med betalningen eller vid dödsfall där det inte finns arvingar eller arvingarna inte accepterar arvet, dvs evtl skuld.

Jag har därför mycket svårt att tänka mig att en svensk bank accepterar en lägenhet i Thailand som säkerhet för ett bostadslån, i synnerhet när du inom kort byter till ett thailändsk medborgarskap.

Däremot är det fritt fram att söka ett 'blanco-'lån utan säkerhet. Men då gäller helt andra räntenivåer (upp till ca 10%), iaf mycket högre än ett hus-/lägenhetslån i Thailand där huset/lägenheten kan tecknas in som säkerhet för att minimera räntekostnaderna.

Mvh

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om den bästa, eller den enda realistiska lösningen, är att teckna ett bostadslån i Thailand. Har sett att ett krav är att jag måste ha jobbat i minst ett år före det kan tecknas så jag antar att det bästa är om jag väntar ett tag med mitt lägenhetsköp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade själv på lägenheter i Bangkok för några år sedan och förvånades över hur "billigt" det var att hyra jämfört med att köpa. Många verkar spekulera i att göra stora vinster på en eventuell värdeökning och därför beredda att hyra ut till låga hyror i väntan på värdeökningen. Många lägenheter hade då en årshyra mellan 4-6% av priset vilket känns lågt med tanke på räntenivån i Thailand.

17 000 per månad för en lägenhet på 4,5 miljoner innebär en "ränta" på under 5%

/Krille

 

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det verkar som om den bästa, eller den enda realistiska lösningen, är att teckna ett bostadslån i Thailand. Har sett att ett krav är att jag måste ha jobbat i minst ett år före det kan tecknas så jag antar att det bästa är om jag väntar ett tag med mitt lägenhetsköp...

Intressant med svenskar som jobbar i Thailand, har du lust att utvecka vad/hur/lön du jobbar etc.?

Hyffsat besvärligt att skaffa thailändskt medborgarskap, varför väljer du att göra det?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man som farang överhuvud taget köpa ett hus/lägenhet i Thailand nu när det är betydligt förmånligare att hyra?

Det har byggts och investerats på tok för mycket de senaste årtionden i just faranghus/-condo i tron att efterfrågan av faranger närmast skall explodera.

Alla vet vi nu att det har blivit tvärtom: finanskrisen, försämrad ekonomi i framförallt Ryssland och minkad investeringsvilja till följd av en påtaglig politisk instabilitet i Thailand har gjort att utländska hus-/lägenhetsägare har allt svårare att hyra ut sina objekt med dramatiska prissänkningar som direkt följd.

Observera att jag här enbart pratar om 'farangstyle' objekt, dvs hus o lägenheter som erbjuder en standard som de flesta thailändare inte är intresserade av och inte heller vill bo i. Detta inte bara pga höga hyror utan att de ofta känner sig främmande i en miljö med ej genuina thai inslag.

Det räcker med att kolla på www.bathsold.com. Bortse man från rena lyxobjekt eller några få hus/lägenheter med fullständigt orealistisk prisnivå (de som ännu inte har fattat tidens villkor) så finner man att priserna överlag befinner sig långt under fasta kostnaderna samt räntekostanderna för motsvarande objekt.

Bara detta är en indikation att inte investera i hus-/lägenhetsköp just nu. Och det kommer att vara så i bra många år till.

Dessutom kan man ju utan några problem flytta eller säga upp kontraktet när man behagar. Denna flexibilitet är också värd mycket pengar.

Mvh

//Singha711   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man som farang överhuvud taget köpa ett hus/lägenhet i Thailand nu när det är betydligt förmånligare att hyra?

Det har byggts och investerats på tok för mycket de senaste årtionden i just faranghus/-condo i tron att efterfrågan av faranger närmast skall explodera.

Alla vet vi nu att det har blivit tvärtom: finanskrisen, försämrad ekonomi i framförallt Ryssland och minkad investeringsvilja till följd av en påtaglig politisk instabilitet i Thailand har gjort att utländska hus-/lägenhetsägare har allt svårare att hyra ut sina objekt med dramatiska prissänkningar som direkt följd.

Observera att jag här enbart pratar om 'farangstyle' objekt, dvs hus o lägenheter som erbjuder en standard som de flesta thailändare inte är intresserade av och inte heller vill bo i. Detta inte bara pga höga hyror utan att de ofta känner sig främmande i en miljö med ej genuina thai inslag.

Det räcker med att kolla på www.bathsold.com. Bortse man från rena lyxobjekt eller några få hus/lägenheter med fullständigt orealistisk prisnivå (de som ännu inte har fattat tidens villkor) så finner man att priserna överlag befinner sig långt under fasta kostnaderna samt räntekostanderna för motsvarande objekt.

Bara detta är en indikation att inte investera i hus-/lägenhetsköp just nu. Och det kommer att vara så i bra många år till.

Dessutom kan man ju utan några problem flytta eller säga upp kontraktet när man behagar. Denna flexibilitet är också värd mycket pengar.

Mvh

//Singha711   

 

Prata för dej själv du och lägg inte dina personliga floskler i andras vågskålar.

Den största anledningen till att jag köpte hus var, att min fru kan vara säker på att bo kvar i sitt hem när jag tar ner skylten.

Min fru känner sej definitivt inte främmande i vårt hus med farangstandard. Hon trivs väldigt bra i sitt hem och tycker att besöken hos sina föräldrar i risbyn är påfrestande med tanke på standarsänkningen i boendet det innebär och som hon har vant sej vid.

"Känner sig främmande i en miljö med ej genuina thai inslag". Sicket kvalificerat skitsnack!  Du menar alltså att thailändarna föredrar att leva kvar på grottnivån bara för det är så genuint thai? Nä du min bäste Singa, det handlar om brist på pengar.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prata för dej själv du och lägg inte dina personliga floskler i andras vågskålar.

Den största anledningen till att jag köpte hus...

Herregud, vem pratat om dig?

Eller har du trampat i hundskit imorse?

Over and out....

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud, vem pratat om dig?

Eller har du trampat i hundskit imorse?

Over and out....

//Singha711

 

Jag tillhör ju kategorin som du talar om i första meningen och jag ger dej ett svar på varför faranger finner anledning att köpa hus i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Intressant med svenskar som jobbar i Thailand, har du lust att utvecka vad/hur/lön du jobbar etc.?

Hyffsat besvärligt att skaffa thailändskt medborgarskap, varför väljer du att göra det?

 

/ SatanG

Kan ju vara att TS har en förälder som är thai och då kan man nog skaffa ett medborgarskap i Thailand

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man som farang överhuvud taget köpa ett hus/lägenhet i Thailand nu när det är betydligt förmånligare att hyra?

   Dessutom kan man ju utan några problem flytta eller säga upp kontraktet när man behagar. Denna flexibilitet är också värd mycket pengar.

Mvh

//Singha711   

 

Varför köpa? Jo, då kan man bo kvar i huset så länge man vill (om inte kärringen får för sig att skiljas och sparkar ut en) utan att hyresvärden utnyttjar "flexibiliteten" och säger upp ditt kontrakt.

Man kan göra lite som man vill med ändringar  av huset utan att fråga någon om lov. Kort sagt, det känns säkrare att bo i ett "eget" hus jämfört med att hyra. 

Naturligtvis så måste man ha i bakhuvudet att det kan gå åt helsicke och se till att man har planerat för detta och inte lagt alla pengar på husköpet.     :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör ju kategorin som du talar om i första meningen och jag ger dej ett svar på varför faranger finner anledning att köpa hus i Thailand.

Ja, det är bra Jive..

Du får gärna 'komplettera' mina inlägg med dina rätt så 'personliga visdomsord' om du finner nöje eller lättnad i detta.

Men glöm inte att även andra kan läsa 'mellan raderna'...

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är bra Jive..

Du får gärna 'komplettera' mina inlägg med dina rätt så 'personliga visdomsord' om du finner nöje eller lättnad i detta.

Men glöm inte att även andra kan läsa 'mellan raderna'...

//Singha711

Jag förstår att det är nåt du vill ha sagt till mej, men jag fattar inte riktigt vad det är. Vad är det du läser mellan raderna? Ut med språket!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man som farang överhuvud taget köpa ett hus/lägenhet i Thailand nu när det är betydligt förmånligare att hyra?

Det har byggts och investerats på tok för mycket de senaste årtionden i just faranghus/-condo i tron att efterfrågan av faranger närmast skall explodera.

Alla vet vi nu att det har blivit tvärtom: finanskrisen, försämrad ekonomi i framförallt Ryssland och minkad investeringsvilja till följd av en påtaglig politisk instabilitet i Thailand har gjort att utländska hus-/lägenhetsägare har allt svårare att hyra ut sina objekt med dramatiska prissänkningar som direkt följd.

Observera att jag här enbart pratar om 'farangstyle' objekt, dvs hus o lägenheter som erbjuder en standard som de flesta thailändare inte är intresserade av och inte heller vill bo i. Detta inte bara pga höga hyror utan att de ofta känner sig främmande i en miljö med ej genuina thai inslag.

Det räcker med att kolla på www.bathsold.com. Bortse man från rena lyxobjekt eller några få hus/lägenheter med fullständigt orealistisk prisnivå (de som ännu inte har fattat tidens villkor) så finner man att priserna överlag befinner sig långt under fasta kostnaderna samt räntekostanderna för motsvarande objekt.

Bara detta är en indikation att inte investera i hus-/lägenhetsköp just nu. Och det kommer att vara så i bra många år till.

Dessutom kan man ju utan några problem flytta eller säga upp kontraktet när man behagar. Denna flexibilitet är också värd mycket pengar.

Mvh

//Singha711   

 

Har du lust att utveckla faranghus / farangstyle, förstår inte riktigt vad du syftar på. Du verkar tro att alla thai är fattiga, finns de med gott om flis också och en växande medelklass som vill ha det bra. Arbetslösheten är mycket låg vilket ökat lönerna snabbt för de med utbildning, frugans upp ca 1000% de sista 10 åren. Det finns, tro det eller ej, en stor marknad på dyra husprojekt i Bangkok, nära oss byggs nu ett projekt villor där husen kostar mellan 35-60 miljoner Baht (Grand Boulevard). På andra sidan vägen har jag sett hus med prislappar på uppemot 125 mille, i andra hand. 

Vad det gäller mig och frugan så ville vi gärna ha ett eget hus då vi var på gång att utöka familjen, vilket jag tror är ganska vanligt. Min lön var fullständigt ointressant för bankerna så frugan var den som tog hela risken med lån. Nu fem år senare är lånet betalt, värdeökning gissningsvis någon miljon baht och det lär inte minska då vi 2020 kommer ha BTS på varje sida av soien vi bor på. Boendet är på en hög nivå och kostnaden är löjligt liten vilket bäddar för en behaglig tidig pensionering samt det kommer förhoppningsvis bringa ett värde för våra barn någon gång. Även om det byggs, och har byggts, mycket har jag svårt att se ev, bostadsbubblor i städer som Bangkok vars inflöde av människor aldrig sinar, de behöver också bo någonstans. Hade det varit i en liten småstad eller mindre turistort hade det möjligtvis kunnat påverkas i någon utsträckning. Men det är bara mina spekulationer och det var inte i spekulativt syfte vi valde att köpa vårt hus.  

Man är ju inte heller utsatt för att någon annans avgörande/nycker om man kan bo kvar, bygga till eller göra om etc. Litar man inte på sin partner så får man väl skriva leasing eller usufruitavtal. För mig var detta ointressant då frugan uppenbart litade på mig då hon ensam tog lån så får väl jag göra detsamma tillbaka.

Tänk på att även om räntan är högre i Thailand än i Sverige så äts en stor del av räntekostnaderna upp av den verkliga inflationen samt ränteavdrag för de som skattar.

 

/ SatanG     

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok klarar sig säkert precis som Stockholm.

Resten av Thailand skulle jag inte lägga pengar på.

Speciellt inte som jag inte får äga.

"jag" bor i ägt hus förvisso med det är frugans hus det.

Inhyseshjon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prata för dej själv du och lägg inte dina personliga floskler i andras vågskålar.

Den största anledningen till att jag köpte hus var, att min fru kan vara säker på att bo kvar i sitt hem när jag tar ner skylten.

Min fru känner sej definitivt inte främmande i vårt hus med farangstandard. Hon trivs väldigt bra i sitt hem och tycker att besöken hos sina föräldrar i risbyn är påfrestande med tanke på standarsänkningen i boendet det innebär och som hon har vant sej vid.

"Känner sig främmande i en miljö med ej genuina thai inslag". Sicket kvalificerat skitsnack!  Du menar alltså att thailändarna föredrar att leva kvar på grottnivån bara för det är så genuint thai? Nä du min bäste Singa, det handlar om brist på pengar.

 

Jive,

Du pratar goja som vanligt, tycks inte veta något, du missar fullständigt vad Singa skriver, väldigt kloka ord från Singa.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er,

Kan inte låta bli att ge mej in i debatten, TS funderar på att köpa lägenhet i Bkk, han hyr idag och tycker 17000bht/mån är mustigt, tycker nog det bästa är att avråda TS att köpa med dom ekonomiska förutsättningarna, läs vad Singa skriver mycket läsvärt och klokt skrivet men tydligen känner några sig trampade på fötterna utan att förstå Singa's inlägg, sen finns det nick som SatanG som gärna framhåller hur mycket han och hans familj drar in i guld men tror inte riktigt att det går att applicera på TS, visst finns det en jäkla massa väl förmedlade Thailändare framför allt i Bkk området men överväga del av befolkningen lever under enkla förhållande med taskiga krediter, uteslutande del av dom välförmedlade Thailändarna som investerar i projekt liknande vad Satan skriver gör det för att tvätta smutsiga pengar alt. korrumptions pengar.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er,

Kan inte låta bli att ge mej in i debatten, TS funderar på att köpa lägenhet i Bkk, han hyr idag och tycker 17000bht/mån är mustigt, tycker nog det bästa är att avråda TS att köpa med dom ekonomiska förutsättningarna, läs vad Singa skriver mycket läsvärt och klokt skrivet men tydligen känner några sig trampade på fötterna utan att förstå Singa's inlägg, sen finns det nick som SatanG som gärna framhåller hur mycket han och hans familj drar in i guld men tror inte riktigt att det går att applicera på TS, visst finns det en jäkla massa väl förmedlade Thailändare framför allt i Bkk området men överväga del av befolkningen lever under enkla förhållande med taskiga krediter, uteslutande del av dom välförmedlade Thailändarna som investerar i projekt liknande vad Satan skriver gör det för att tvätta smutsiga pengar alt. korrumptions pengar.

Chan2014

Jaså bitterfittan har vaknat.

Jag svarade TS tidigt vilket han tyckte var mycket informativt, vad har du bidragit med? Håll inte tillbaka, kom med något klokt för en gångs skull.

 

/ SatanG  

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag inte köpa någon lägenhet i Bangkok idag. Jag hyr en 2 bedroom condo på Ratchada Soi 10 sedan många år och betalar 9000 THB i månaden för detta. I den kostnaden så ingår den här "communal fee" till vakter, trädgårdsmästare o,dyl. som annars ligger på cirka 1400 THB för de 85 kvadratmeter som lägenheten är på.

Damen som äger lägenheten har den till salu för 3.8 miljoner battingar så det känns som om jag inte kan motivera ett köp baserat på de ekonomiska fördelarna-förutsatt att jag inte har 3.8 miljoner som ligger och skräpar någonstans.

Sen att bli utkastad av nyckfulla hyresvärdar... Har två månaders uppsägning enligt kontraktet och skulle hon säga upp kontraktet så finns där gott om andra lägenheter i området att hyra ifall jag vill.

En annan fördel med att hyra är ju att jag kan flytta snabbt och smidigt ifall jag hittar något som jag anser vara bättre utan att ha problemet med att sälja den gamla lägenheten.

Men allting är ju upp till individen vad man värdesätter,

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Intressant med svenskar som jobbar i Thailand, har du lust att utvecka vad/hur/lön du jobbar etc.?

Hyffsat besvärligt att skaffa thailändskt medborgarskap, varför väljer du att göra det?

 

/ SatanG

Det stämmer vad Kenneth4618 tidigare skrev, jag är en sån där "ลูกครึ่ง"-unge. :P 

Har tidigare aldrig brytt mig om mitt thailändska medborgarskap eftersom jag är både född och uppväxt i Sverige och alltid trott att jag vill bo och leva där. Men efter att ha bott här i Bangkok i sammanlagt tre år har jag bestämt mig för att jag vill stanna här. Visumreglerna blir mer komplicerade för varje år som går, och på toppen av det har jag byggt upp ett obeskrivligt hat gentemot Chaeng Wattanas immigrationsavdelning, så jag har vid 29 års ålder börjat att ansöka om ett thailändskt ID/pass.

Just nu studerar jag här i Bangkok men i juni kommer jag att börja ett internship hos ett av världens största företag inom elkraft/automation just här i Bangkok som är tänkt att leda till en framtida anställning. Kommer främst att syssla med elektriska drivsystem, reläskyddsanalys, kortslutningsberäkningar etc. Lönen under praktiken är lägre än vad illegala burmeser som jobbar i gatukök tjänar men förhoppningsvis stiger jag i lön efter avklarad examen. ;)

Jag har ingen omfattande erfarenhet om hur det är att ordna ett jobb här i Thailand men intrycket som jag har fått är att kontakter betyder allt. Det var min professor på mitt universitet som ordnade intervjun åt mig och tack vare min akademiska bakgrund, relevanta arbetslivserfarenhet och (snart) thailändska medborgarskap så lyckades jag få positionen. Tvivlar på att jag hade fått denna möjlighet utan dessa punkter...

Ontopic:

Det stämmer att 17 000 baht är ganska mycket. Jag delar hyran 50/50 med min flickvän just nu och det känns bara att det hade varit väldigt fördelaktigt att slippa denna utgift varje månad. Vi är båda tyvärr ganska låsta att bo i Victory Monument-området pga jobb och skola och hyrorna är ganska höga här. Har tidigare bott i ghetton i utkanten av Bangkok utan några problem, men nu har både jag och min flickvän vant oss med denna "högre" standard och vill fortsätta ha det så här. ;)

Personligen skulle jag tro att det är ett ganska säkert kort att investera i Victory Monument då stadsdelen är och kommer alltid att vara en viktig och central del av Bangkok. Sukhumvit till exempel (speciellt nedre), bygger mycket på turism som kommer och går... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag inte köpa någon lägenhet i Bangkok idag. Jag hyr en 2 bedroom condo på Ratchada Soi 10 sedan många år och betalar 9000 THB i månaden för detta. I den kostnaden så ingår den här "communal fee" till vakter, trädgårdsmästare o,dyl. som annars ligger på cirka 1400 THB för de 85 kvadratmeter som lägenheten är på.

Damen som äger lägenheten har den till salu för 3.8 miljoner battingar så det känns som om jag inte kan motivera ett köp baserat på de ekonomiska fördelarna-förutsatt att jag inte har 3.8 miljoner som ligger och skräpar någonstans.

Sen att bli utkastad av nyckfulla hyresvärdar... Har två månaders uppsägning enligt kontraktet och skulle hon säga upp kontraktet så finns där gott om andra lägenheter i området att hyra ifall jag vill.

En annan fördel med att hyra är ju att jag kan flytta snabbt och smidigt ifall jag hittar något som jag anser vara bättre utan att ha problemet med att sälja den gamla lägenheten.

Men allting är ju upp till individen vad man värdesätter,

Stämmer mycket väl att Bangkok är en väldigt fördelaktig stad att hyra boende i. Hyrorna är låga, utbudet är bra och det är inte svårt att ordna med ett kontrakt.

I mitt resonemang ligger också en bakomliggande 30 årskris. :D Har uppnått en viss ålder där jag vill investera och äga nånting av värde. Jag har varit på resande fot större delen av mitt vuxna liv, så allt jag äger kan i princip packas ned i två stora väskor. Även frekventa besök på IKEA i Bangna har väckt en lust av att bygga ett eget IKEA-kök här i Bangkok vilket också är en förklaring. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...