Nemo Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 Var ute och gick i morse och det fega aset flög på mig bakifrån och bet mig i ankeln/vristen. Bettet tog mest på fotknölen så det blev liksom inget blodvite, men huden blev ju avskrapad ungefär som ett skrapsår. Bör jag åka och ta nån form av spruta för detta? Ska ändå iväg och köpa nåt preparat till hunddjävulen som jag ska ge den i morgon, tänkte att jag skulle ta en sväng förbi sjukan samtidigt. Vad tycker ni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
in-ka Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 hände samma för mej för ett antal år sedan, åkte till bysjukan/cykelverkstan å fick rabiesspruta har för mej att det blev 4 sprutor totalt med några veckors mellanrumdom kan detta med rabies här i Thailand så det gick välldigt smidigt, obs ägaren till aset fick betala, obs igen rabies har man bara en gång, kanske inte troligt att aset har rabies men jag skulle definitivt åka å få en dos rabies-kur Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 Om det inge "gick hål" så räcker det säkert med noggrann rengöring, dock kostar inte en spruta några astronomiska summor så om du i alla fall har vägarna förbi----! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 Var ute och gick i morse och det fega aset flög på mig bakifrån och bet mig i ankeln/vristen. Bettet tog mest på fotknölen så det blev liksom inget blodvite, men huden blev ju avskrapad ungefär som ett skrapsår. Bör jag åka och ta nån form av spruta för detta? Ska ändå iväg och köpa nåt preparat till hunddjävulen som jag ska ge den i morgon, tänkte att jag skulle ta en sväng förbi sjukan samtidigt. Vad tycker ni? Tveklöst spruta(or) mot rabies. Preparat för hunden vad menar du då? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Horst Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 1. det viktigaste är att tvätta, helst spola. Det ska göras så fort som möjligt.2.stelkramp om man inte fått en spruta nyligen.3. Rabies vaccin ska alltid ges om huden gått sönder, en injekton direkt och sedan vid ytterliggare 4 tilfällen. Om såret är djupt(blöder) ges BÅDE vaccin och immunoglobulin. Har man fått vaccin nyligen så krävs ändå ytterliggare injektioner.4. Det finns risk för bakteriella infektioner som uppstår ett par dagar efter bettet, det ska behandas med antibiotika. Ibland ges antibiotika direkt för att förebygga infektion.5. Bettsår ska aldrig sys, risk att stänga in potentiell infektion.I ditt fall så Nemo gäller allt ovanstående utom immunglobulin, antibiotika kan man hoppa över om du tvättat ordentligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 Tveklöst spruta(or) mot rabies.Preparat för hunden vad menar du då?Undrar detsamma, vi fick våran hund förgiftad för några år sedan därför att "någon" blivit förbannad på andra lösspringande "vilda" jyckar, ingen behaglig upplevelse! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd November 19, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 19, 2015 Åkte till den lokala kliniken, skulle bli 5 sprutor à 400Baht. Fick tid till kl 11,00. Risken att ägaren betalar något av detta är mindre än noll även om jag går till snuten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 Åkte till den lokala kliniken, skulle bli 5 sprutor à 400Baht. Fick tid till kl 11,00. Risken att ägaren betalar något av detta är mindre än noll även om jag går till snuten. Så är det, det är ju defacto ditt fel, du skulle stannat i Sverige så hade hundstackaren sluppit obehaget med att nafsa dig i hasorna! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd November 19, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 19, 2015 Så är det, det är ju defacto ditt fel, du skulle stannat i Sverige så hade hundstackaren sluppit obehaget med att nafsa dig i hasorna! Naturligtvis. Måste klargöra att det var inget "nafs", utan ett regelrätt överfall bakifrån (den har provat 2 dagar på raken, men då har jag bara vänt mig om så backade kraken). Anledningen till att den lyckades idag var att jag hade hörlurarna till mp3 spelaren på mig och hörde inte när den kom, kände bara rävsaxen när den högg. Ska bli ett intressant möte igen i morgon. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd November 19, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 19, 2015 Åker nu till "läkaren" för den första sprutan............. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 Naturligtvis. [emoji3] Måste klargöra att det var inget "nafs", utan ett regelrätt överfall bakifrån (den har provat 2 dagar på raken, men då har jag bara vänt mig om så backade kraken). Anledningen till att den lyckades idag var att jag hade hörlurarna till mp3 spelaren på mig och hörde inte när den kom, kände bara rävsaxen när den högg. Ska bli ett intressant möte igen i morgon. Telegraferat från byhåla med tapatalk Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd November 19, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 19, 2015 Telegraferat från byhåla med tapatalk Mp3spelare sa jag, ingen djäkla telefon. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd November 19, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 19, 2015 Sådärja....... nyvaccinerad och fin (ja vaccinerad i alla fall). Kändes absolut ingenting. Nu får jag ju inga myggbett längre, men för dem som får det, måste det vara mer smärtsamt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 Sådärja....... nyvaccinerad och fin (ja vaccinerad i alla fall). Kändes absolut ingenting. Nu får jag ju inga myggbett längre, men för dem som får det, måste det vara mer smärtsamt. [emoji4]Vem sa telefon, mfd så spelar de fl telefoner mp3.Telegraferat från byhåla med tapatalk Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
in-ka Inlagd November 19, 2015 Dela Inlagd November 19, 2015 Ska bli ett intressant möte igen i morgon. när jag är ute och går eller cyklar har jag beväpnat mej med en bambukäpp med taggar av järntråd så det ska svida ordentligt, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd November 20, 2015 Dela Inlagd November 20, 2015 Var "glad" att det hände i Thailand-När jag blev hundbiten så tog jag 1:a sprutan i Thailand.När jag kom hem till Sverige och gick till sjukstugan så kostade varje spruta 750 sv kronor vid 3 tillfällenBorn41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 21, 2015 Dela Inlagd November 21, 2015 Var ute och gick i morse och det fega aset flög på mig bakifrån och bet mig i ankeln/vristen. Bettet tog mest på fotknölen så det blev liksom inget blodvite, men huden blev ju avskrapad ungefär som ett skrapsår. Bör jag åka och ta nån form av spruta för detta? Ska ändå iväg och köpa nåt preparat till hunddjävulen som jag ska ge den i morgon, tänkte att jag skulle ta en sväng förbi sjukan samtidigt. Vad tycker ni? Hej Förmodligen inga problem men ta rabiessprutor ändå. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 21, 2015 Dela Inlagd November 21, 2015 Åkte till den lokala kliniken, skulle bli 5 sprutor à 400Baht. Fick tid till kl 11,00. Risken att ägaren betalar något av detta är mindre än noll även om jag går till snuten. Hej Märkligt det borde ju vara gratis, hos oss kostar dessa sprutor ingenting. Måste du betala så glöm inte din Svenska reseförsäkring, där får du kanske igen det mesta. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cavemannen Inlagd November 21, 2015 Dela Inlagd November 21, 2015 Jag vart hundbiten 2007 och då kostade sprutorna 4st + stelkramp(den 5:e tog jag i Sverige) nästan exakt samma som självrisken på försäkringen var. Här ett foto på spruta nr4 som jag fick på Bumrungrad i Bangkok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd November 21, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 21, 2015 Hej Märkligt det borde ju vara gratis, hos oss kostar dessa sprutor ingenting. Måste du betala så glöm inte din Svenska reseförsäkring, där får du kanske igen det mesta. Mvh isan lover Har varit här i 15 år, tror inte den gäller längre. Jo jag har för mig att du nämnde detta tidigare om att ni har rätt till "30 Baht systemet" där du är, gäller dessvärre inte för mig vad jag vet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nissehult_13 Inlagd November 21, 2015 Dela Inlagd November 21, 2015 Var "glad" att det hände i Thailand- När jag blev hundbiten så tog jag 1:a sprutan i Thailand. När jag kom hem till Sverige och gick till sjukstugan så kostade varje spruta 750 sv kronor vid 3 tillfällen Born41 Konstigt det skall vara gratis I sverige, det var det förra året då jag fick sprutorna. Nissehult_13 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd November 21, 2015 Dela Inlagd November 21, 2015 (ändrad) En stump av blått plastvattenrör inger respekt i hundvärlden och är en bra promenadkäpp också. Har en sådan när jag bara går promenad runt utanför husområdet ibland. Nu när du får sprutor så är man ju på den säkra sidan. En elak vakthund är en bra vakthund i tjejens by och släpps bara loss på natten. Ändrades November 21, 2015 av Galten grammatik Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd November 21, 2015 Dela Inlagd November 21, 2015 Hej Märkligt det borde ju vara gratis, hos oss kostar dessa sprutor ingenting. Måste du betala så glöm inte din Svenska reseförsäkring, där får du kanske igen det mesta. Mvh isan lover Hej IL. Du ska vara mycket glad att ingen pa MPR bor i din by,tycker du kan sluta ljuga nu!. Rabiesspruta,tandvard (lagning av tand och tandprotes far thai betala sjalva),Eller kanske alla i din by har nya tander?. Hela min thaifamilj cirka 137 st funderar pa att skriva sig in din superby/provins,Eller alla thai/faranger skriver sig i nong khai.Sa kan alla ha nya tandproteser/benproteser och allt annat gratis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd November 21, 2015 Dela Inlagd November 21, 2015 Ska bli ett intressant möte igen i morgon. när jag är ute och går eller cyklar har jag beväpnat mej med en bambukäpp med taggar av järntråd så det ska svida ordentligt, Jag går ingenstans i byn utan min bambukäpp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd November 21, 2015 Dela Inlagd November 21, 2015 Hej IL. Du ska vara mycket glad att ingen pa MPR bor i din by,tycker du kan sluta ljuga nu!. Rabiesspruta,tandvard (lagning av tand och tandprotes far thai betala sjalva),Eller kanske alla i din by har nya tander?. Hela min thaifamilj cirka 137 st funderar pa att skriva sig in din superby/provins,Eller alla thai/faranger skriver sig i nong khai.Sa kan alla ha nya tandproteser/benproteser och allt annat gratis Tror du har lite fel. Varje mindre statligt Thailändskt sjukhus har en tandläkare.(inte små kliniker).Där kan varje Thailändare få gratis tandvård. Problemet är att det oftast är lång väntetid. Så många vänder sig till privat tandvård. Men visst är det gratis om du har tid att vänta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu