Jump to content
IGNORERAD

Blev hundbiten i morse.


Nemo

Recommended Posts

Var ute och gick i morse och det fega aset flög på mig bakifrån och bet mig i ankeln/vristen.   :wacko:  Bettet tog mest på fotknölen så det blev liksom inget blodvite, men huden blev ju avskrapad ungefär som ett skrapsår.

Bör jag åka och ta nån form av spruta för detta? Ska ändå iväg och köpa nåt preparat till hunddjävulen som jag ska ge den i morgon, tänkte att jag skulle ta en sväng förbi sjukan samtidigt. Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • L200

    6

  • Horst

    6

  • thomas001

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

hände samma för mej för ett antal år sedan, åkte till bysjukan/cykelverkstan å fick rabiesspruta har för mej att det blev 4 sprutor totalt med några veckors mellanrum

dom kan detta med rabies här i Thailand så det gick välldigt smidigt, obs ägaren till aset fick betala, obs igen rabies har man bara en gång, kanske inte troligt att aset har rabies men jag skulle definitivt åka å få en dos rabies-kur

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inge "gick hål" så räcker det säkert med noggrann rengöring, dock kostar inte en spruta några astronomiska summor så om du i alla fall har vägarna förbi----!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ute och gick i morse och det fega aset flög på mig bakifrån och bet mig i ankeln/vristen.   :wacko:  Bettet tog mest på fotknölen så det blev liksom inget blodvite, men huden blev ju avskrapad ungefär som ett skrapsår.

Bör jag åka och ta nån form av spruta för detta? Ska ändå iväg och köpa nåt preparat till hunddjävulen som jag ska ge den i morgon, tänkte att jag skulle ta en sväng förbi sjukan samtidigt. Vad tycker ni?

Tveklöst spruta(or) mot rabies.

Preparat för hunden vad menar du då?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. det viktigaste är att tvätta, helst spola. Det ska göras så fort som möjligt.

2.stelkramp om man inte fått en spruta nyligen.

3. Rabies vaccin ska alltid ges om huden gått sönder, en injekton direkt och sedan vid ytterliggare 4 tilfällen. Om såret är djupt(blöder) ges BÅDE vaccin och immunoglobulin. Har man fått vaccin nyligen så krävs ändå ytterliggare injektioner.

4. Det finns risk för bakteriella infektioner som uppstår ett par dagar efter bettet, det ska behandas med antibiotika. Ibland ges antibiotika direkt för att förebygga infektion.

5. Bettsår ska aldrig sys, risk att stänga in potentiell infektion.

I ditt fall så Nemo gäller allt ovanstående utom immunglobulin, antibiotika kan man hoppa över om du tvättat ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst spruta(or) mot rabies.

Preparat för hunden vad menar du då?

Undrar detsamma, vi fick våran hund förgiftad för några år sedan därför att "någon" blivit förbannad på andra lösspringande "vilda" jyckar, ingen behaglig upplevelse!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte till den lokala kliniken, skulle bli 5 sprutor à 400Baht.   :wacko:    Fick tid till kl 11,00.  Risken att ägaren betalar något av detta är mindre än noll även om jag går till snuten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte till den lokala kliniken, skulle bli 5 sprutor à 400Baht.   :wacko:    Fick tid till kl 11,00.  Risken att ägaren betalar något av detta är mindre än noll även om jag går till snuten.

Så är det, det är ju defacto ditt fel, du skulle stannat i Sverige så hade hundstackaren sluppit obehaget med att nafsa dig i hasorna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det, det är ju defacto ditt fel, du skulle stannat i Sverige så hade hundstackaren sluppit obehaget med att nafsa dig i hasorna!

Naturligtvis.    :D      Måste klargöra att det var inget "nafs", utan ett regelrätt överfall bakifrån (den har provat 2 dagar på raken, men då har jag bara vänt mig om så backade kraken). Anledningen till att den lyckades idag var att jag hade hörlurarna till mp3 spelaren på mig och hörde inte när den kom, kände bara rävsaxen när den högg.  :music:      Ska bli ett intressant möte igen i morgon.  :wink: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis.    [emoji3]      Måste klargöra att det var inget "nafs", utan ett regelrätt överfall bakifrån (den har provat 2 dagar på raken, men då har jag bara vänt mig om så backade kraken). Anledningen till att den lyckades idag var att jag hade hörlurarna till mp3 spelaren på mig och hörde inte när den kom, kände bara rävsaxen när den högg.  :music:      Ska bli ett intressant möte igen i morgon.  :wink: 

ab3319b0668531e7d67224638724b229.jpg

Telegraferat från byhåla med tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja....... nyvaccinerad och fin (ja vaccinerad i alla fall).  Kändes absolut ingenting. Nu får jag ju inga myggbett längre, men för dem som får det, måste det vara mer smärtsamt.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja....... nyvaccinerad och fin (ja vaccinerad i alla fall).  Kändes absolut ingenting. Nu får jag ju inga myggbett längre, men för dem som får det, måste det vara mer smärtsamt.    [emoji4]

Vem sa telefon, mfd så spelar de fl telefoner mp3.

Telegraferat från byhåla med tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli ett intressant möte igen i morgon.  :wink: 

 

när jag är ute och går eller cyklar har jag beväpnat mej med en bambukäpp med taggar av järntråd så det ska svida ordentligt, 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Var "glad" att det hände i Thailand-

När jag blev hundbiten så tog jag 1:a sprutan i Thailand.

När jag kom hem till Sverige och gick till sjukstugan så kostade varje spruta 750 sv kronor vid 3 tillfällen

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var ute och gick i morse och det fega aset flög på mig bakifrån och bet mig i ankeln/vristen.   :wacko:  Bettet tog mest på fotknölen så det blev liksom inget blodvite, men huden blev ju avskrapad ungefär som ett skrapsår.

Bör jag åka och ta nån form av spruta för detta? Ska ändå iväg och köpa nåt preparat till hunddjävulen som jag ska ge den i morgon, tänkte att jag skulle ta en sväng förbi sjukan samtidigt. Vad tycker ni?

Hej

Förmodligen inga problem men ta rabiessprutor ändå.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Åkte till den lokala kliniken, skulle bli 5 sprutor à 400Baht.   :wacko:    Fick tid till kl 11,00.  Risken att ägaren betalar något av detta är mindre än noll även om jag går till snuten.

Hej

Märkligt det borde ju vara gratis, hos oss kostar dessa sprutor ingenting.

Måste du betala så glöm inte din Svenska reseförsäkring, där får du kanske igen det mesta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vart hundbiten 2007 och då kostade sprutorna 4st + stelkramp(den 5:e tog jag i Sverige) nästan exakt samma som självrisken på försäkringen var.

Här ett foto på spruta nr4 som jag fick på Bumrungrad i Bangkok.

Picture_576.thumb.jpg.51a44cd87cea7317c4

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Märkligt det borde ju vara gratis, hos oss kostar dessa sprutor ingenting.

Måste du betala så glöm inte din Svenska reseförsäkring, där får du kanske igen det mesta.

Mvh isan lover

Har varit här i 15 år, tror inte den gäller längre.  :)     Jo jag har för mig att du nämnde detta tidigare om att ni har rätt till "30 Baht systemet" där du är, gäller dessvärre inte för mig vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Var "glad" att det hände i Thailand-

När jag blev hundbiten så tog jag 1:a sprutan i Thailand.

När jag kom hem till Sverige och gick till sjukstugan så kostade varje spruta 750 sv kronor vid 3 tillfällen

Born41

Konstigt det skall vara gratis I sverige, det var det förra året då jag fick sprutorna.

 

 

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

En stump av blått plastvattenrör inger respekt i hundvärlden och är en bra promenadkäpp också.

Har en sådan när jag bara går promenad runt utanför husområdet ibland.

Nu när du får sprutor så är man ju på den säkra sidan.

En elak vakthund är en bra vakthund i tjejens by och släpps bara loss på natten.

 

Ändrades av Galten
grammatik

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Märkligt det borde ju vara gratis, hos oss kostar dessa sprutor ingenting.

Måste du betala så glöm inte din Svenska reseförsäkring, där får du kanske igen det mesta.

Mvh isan lover

Hej IL.

Du ska vara mycket glad att ingen pa MPR bor i din by,tycker du kan sluta ljuga nu!.

Rabiesspruta,tandvard (lagning av tand och tandprotes far thai betala sjalva),Eller kanske alla i din by har nya tander?.

Hela min thaifamilj cirka 137 st funderar pa att skriva sig in din superby/provins,Eller alla thai/faranger skriver sig i nong khai.Sa kan alla ha nya tandproteser/benproteser och allt annat gratis:blah:

;)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli ett intressant möte igen i morgon.  :wink: 

 

när jag är ute och går eller cyklar har jag beväpnat mej med en bambukäpp med taggar av järntråd så det ska svida ordentligt, 

 

Jag går ingenstans i byn utan min bambukäpp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej IL.

Du ska vara mycket glad att ingen pa MPR bor i din by,tycker du kan sluta ljuga nu!.

Rabiesspruta,tandvard (lagning av tand och tandprotes far thai betala sjalva),Eller kanske alla i din by har nya tander?.

Hela min thaifamilj cirka 137 st funderar pa att skriva sig in din superby/provins,Eller alla thai/faranger skriver sig i nong khai.Sa kan alla ha nya tandproteser/benproteser och allt annat gratis:blah:

;)

 

Tror du har lite fel. Varje mindre statligt Thailändskt sjukhus har en tandläkare.(inte små kliniker).Där kan varje Thailändare få gratis tandvård. Problemet är att det oftast är lång väntetid. Så många vänder sig till privat tandvård. Men visst är det gratis om du har tid att vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...