Jump to content
IGNORERAD

Träning för er som ska ta körkort i Thailand


Nemo

Recommended Posts

Luke the Drifter

Den länken var bra förutom den lilla detaljen att jag inte kan se några bilder på många utav frågorna :blind:

Jag råkade hitta en länk där det finns ett antal frågor med bifogade bilder och där man ser svaret direkt och de testerna skulle jag traggla fram och åter tills jag kan frågorna flytande om jag var på väg att ta körkort idag.

Länk   http://phuket.dlt.go.th/index/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=65

Kör försiktigt där ute !

Lambretta_scooter_racing_at_3_sisters.th

 

// Luke the Drifter

 

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Mitt 5 åriga körkort går ut i år och ska förnyas igen, men då behöver jag förmodligen inte göra om provet, bara legitimera mig, ta ett nytt foto, visa mitt 1 års visa och styrka min adress.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Den länken var bra förutom den lilla detaljen att jag inte kan se några bilder på många utav frågorna :blind:

 

 

/ Luke the Drifter

 

Jag tror inte att det är bilder till alla frågor. Däremot så kan det vara svårt att se vad en del föreställer. Då får man gissa.     :D

question9.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Hej

Mitt 5 åriga körkort går ut i år och ska förnyas igen, men då behöver jag förmodligen inte göra om provet, bara legitimera mig, ta ett nytt foto, visa mitt 1 års visa och styrka min adress.

Mvh isan lover

Jag förnyade mitt körkort i Pranburi i december förra året och fick då göra tre tester. Det var ett test på färgseende, ett reaktionstest och ett avståndsbedömningstest.

Innan dess så hade jag varit till immigration för att skaffa ett adressintyg och intyg om att förnya körkortet.

Glöm inte att åka till en en doktor för att ordna ett läkarintyg för körkort och ta gärna en kopia på ditt gamla körkort, både framsida och baksida.

Ta för säkerhets skull med en signerad kopia på ditt pass med en kopia på sidan med ditt visum.

Foto behöver du inte ( i alla fall inte i Pranburi ) för det tar de direkt på "transportkontoret" 

Mvh Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag förnyade mitt körkort i Pranburi i december förra året och fick då göra tre tester. Det var ett test på färgseende, ett reaktionstest och ett avståndsbedömningstest.

Innan dess så hade jag varit till immigration för att skaffa ett adressintyg och intyg om att förnya körkortet.

Glöm inte att åka till en en doktor för att ordna ett läkarintyg för körkort och ta gärna en kopia på ditt gamla körkort, både framsida och baksida.

Ta för säkerhets skull med en signerad kopia på ditt pass med en kopia på sidan med ditt visum.

Foto behöver du inte ( i alla fall inte i Pranburi ) för det tar de direkt på "transportkontoret" 

Mvh Luke the Drifter

Hej

Tack för tipsen, foto tas ju numera mycket riktigt direkt på plats, doktor finns på andra sidan gatan direkt vid körkortsmyndigheten i Nong Khai, kopierar gör dom inne på myndigheten, adessintyg skriver dom ut i vårt Kommunkontor i Phonphisai.

Men då får jag kanske räkna med några test ändå, sist gång jag förnyade behövdes detta inte.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för tipsen, foto tas ju numera mycket riktigt direkt på plats, doktor finns på andra sidan gatan direkt vid körkortsmyndigheten i Nong Khai, kopierar gör dom inne på myndigheten, adessintyg skriver dom ut i vårt Kommunkontor i Phonphisai.

Men då får jag kanske räkna med några test ändå, sist gång jag förnyade behövdes detta inte.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Lokala skillnader förekommer ju, men de nämnda testerna är ju en barnlek att klara av. Klarar man inte dem så ska man inte ha ett körkort eller ge sig ut i trafiken.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lokala skillnader förekommer ju, men de nämnda testerna är ju en barnlek att klara av. Klarar man inte dem så ska man inte ha ett körkort eller ge sig ut i trafiken.   :)

Hej

Det ska nog gå bra.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det ska nog gå bra.

Med vänlig hälsning isan lover

Säkert. Och med närmare eftertanke, så måste jag rätta mig själv lite. Ett av testen, det med en cirkel med en massa olikfärgade prickar som skall bilda en siffra (har jag för mig) har jag alltid haft problem

med en färgkombination, där jag inte kan se vilken siffra det är. Men det har aldrig varit några problem från deras sida, de har bara blädrat fram till nästa.   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert. Och med närmare eftertanke, så måste jag rätta mig själv lite. Ett av testen, det med en cirkel med en massa olikfärgade prickar som skall bilda en siffra (har jag för mig) har jag alltid haft problem

med en färgkombination, där jag inte kan se vilken siffra det är. Men det har aldrig varit några problem från deras sida, de har bara blädrat fram till nästa.   :D

röd/grönt färgdefekt seende är inte ovanligt, dock vanligare hos män av nån anledning. Jag har själv det problemet och klarade sådana tester i sverige med att stirra på nåt vitt innan jag kikade ner på pappret. Varför jag skall ha fullgott färgseende för körkort (eller i senaste fallet traverskort som jag nästan aldrig behöver) fattar jag dock inte riktigt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får hoppas att man inte behöver göra detta test nu när men ska byta till sig ett Thai KK, Testade att svara på frågorna och det va inte så enkelt med bristande läsförståelse på engelska märkligt formulerade frågor och otydliga bilder, skyltar som inte har samma betydelse i Thailand som i Sverige.

Så man får se till att ha alla papper iordning när man väl kommer till trafikkontoret så man bara behöver göra det enkla testet med syn och reaktion.

 

/Matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan ni träna er på och memorera frågorna som kommer på provet.

http://thaidriving.info/

Det blev 84/90 efter att ha kollat in luke´s länk ( samtliga frågor fanns dock inte med där ), bland det viktigaste verkar vara att man parkerar rätt samt betalar skatterna och inte kör utan vindruta eller bakljusen eftersom dom frågorna dyker upp flera gånger (vet inte hur många procent som krävs för att få godkänt men kommer man ihåg dom sakerna så kanske provet blir godkänt....).

 

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får hoppas att man inte behöver göra detta test nu när men ska byta till sig ett Thai KK, Testade att svara på frågorna och det va inte så enkelt med bristande läsförståelse på engelska märkligt formulerade frågor och otydliga bilder, skyltar som inte har samma betydelse i Thailand som i Sverige.

Så man får se till att ha alla papper iordning när man väl kommer till trafikkontoret så man bara behöver göra det enkla testet med syn och reaktion.

 

/Matz

Om du har svenskt körkort, så behöver du inte göra teoriprovet.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...