Jump to content
IGNORERAD

Det här åt jag inte idag.


stefan5300

Recommended Posts

Vad tycker du om surströmming och kräftor?

Många på vår planet som finner det mycket märkligt att man kan stoppa dyligt i munnen

 

/Enis

Surstromming aldrig i livet, har forsokt, svenska kräftor och havskräftor går an men det importerade klarar jag mig utan,  äter hellre räkor.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    7

  • stefan5300

    6

  • Boa52

    4

  • Nemo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du har ju delvis rätt vad gäller fattigdom men jag tror inte att Kitungmakmak´s kompisar, Isaan Lover eller mina grannar behover äta råtta for att overleva.

 

Denna råtta hade en av mina hundar fångat, den ville grannen ha, urk

post-3132-0-04686400-1360463393.thumb.jp

Tycker att Thailändare och deras mathållning forovrigt är lite snuskig när de äter mat tillsammans med 100-tals flugor på de där stora borden som finns i varje hem i obygden, skulle aldrig sätta mig att äta där. 

Frågade grannpojken en gång om han tyckte koskit var gott,  jag äter inte koskit sa han och skrattade, jo de där flugorna som sitter i din mat nu kom precis från koskiten där ute på gatan men det forstod han inte.

Dom är lite finurligare här, jag käkar ute med flugorna (lockar dit dom så att säga) och resten sitter inne på golvet och käkar helt utan flugor.

Men sätter jag mig på golvet så får jag ena jäkla problem att ta mig upp och det finns inga bord inne i kåken.

Dom tjänar inte mycket, så lite risråtta kan vara en sparad peng - och ingen har ju dött av dom heller. Fisken han fångar säljs för det mesta, sandkrabbor (eller vad man skall kalla dom) blir till mos som blandas med chili och ris.

Dom äter det mesta - och så länge jag slipper så får dom väl göra det åxå.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du om surströmming och kräftor?

Många på vår planet som finner det mycket märkligt att man kan stoppa dyligt i munnen

 

/Enis

Stämmer nog bra, Och var inte alkoholen uppfunnen, så skulle nog ingen äta det.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer nog bra, Och var inte alkoholen uppfunnen, så skulle nog ingen äta det.  

Är väl inget fel på surströmming och delikata kräftor. Sista surströmmingsvändan här i Thailand hade vi t.o.m. en dansk med som åt, dock hade han jobbat på Grönland och

övat sig på norsk rakörret. Thaidamerna slabbar i sig utan alkohol, en grannfru som varit till Sverige (Skåne) en sväng med sin man kom med 2 burkar Röda Ulven som ska

konsumeras i Januari. Hennes man kokar vi lite 'barnmat' till och placerar i lovart.

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inget fel på surströmming och delikata kräftor. Sista surströmmingsvändan här i Thailand hade vi t.o.m. en dansk med som åt, dock hade han jobbat på Grönland och

övat sig på norsk rakörret. Thaidamerna slabbar i sig utan alkohol, en grannfru som varit till Sverige (Skåne) en sväng med sin man kom med 2 burkar Röda Ulven som ska

konsumeras i Januari. Hennes man kokar vi lite 'barnmat' till och placerar i lovart.

 

Oscar.

Bara lukten stanken borde avskräcka de flesta....

Link to comment
Dela på andra sajter

När min fru kom till Sverige för 10 år sedan gjorde jag tunnpannkaka det gick inte hem hos henne, det äter hon fortfarande inte men tjockpannkaka med fläsk tycker hon om , märkligt. Hennes mamma och kusiner var här för att plocka bär bjöd jag på palt, de blev som en hamster i munnen snacka om att det var dåligt tyckte dom så vi är nog olika

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten historia till om mat, tror jag skrivit om den förut, kanske. Då var även Mamma till min fru här. Åkte till jobbet en fredags morgon och såg en älg som var ihjälkörd, ringde hem och berätta det åk dit så får dom se en älg även om den är död. Min fru ringde kl 10 och sa dom har varit och tittat på älgen, tänkte då fan det är ju mat för dom men jobbade vidare, såg dom en överkörd ekorre skrek dom stanna det är ju mat. När jag kom hem från jobbet är det första jag ser ,älgöron på bron, tänkte va fan har dom nu gjort. Allt var okej dom hade fått älgen av markägaren. det blev två scanbackar full med kött som styckarredskap hade dom använt min klyvyxa, fin styckning kan man tro. Åkte iväg och hämtade köttkvarnen som vi har i älgjakten, malade en hel back full, sen ville dom göra älgkorv åkte in till Umeå tidigt på lördags morgonen och köpte, kommer inte ihåg vad det heter men korvskinn. Dom gjorde 25 m älg korv som hängde i träden, såg fördj rolikt ut, den blev god men annorlunda

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten historia till om mat, tror jag skrivit om den förut, kanske. Då var även Mamma till min fru här. Åkte till jobbet en fredags morgon och såg en älg som var ihjälkörd, ringde hem och berätta det åk dit så får dom se en älg även om den är död. Min fru ringde kl 10 och sa dom har varit och tittat på älgen, tänkte då fan det är ju mat för dom men jobbade vidare, såg dom en överkörd ekorre skrek dom stanna det är ju mat. När jag kom hem från jobbet är det första jag ser ,älgöron på bron, tänkte va fan har dom nu gjort. Allt var okej dom hade fått älgen av markägaren. det blev två scanbackar full med kött som styckarredskap hade dom använt min klyvyxa, fin styckning kan man tro. Åkte iväg och hämtade köttkvarnen som vi har i älgjakten, malade en hel back full, sen ville dom göra älgkorv åkte in till Umeå tidigt på lördags morgonen och köpte, kommer inte ihåg vad det heter men korvskinn. Dom gjorde 25 m älg korv som hängde i träden, såg fördj rolikt ut, den blev god men annorlunda

Den historien om när thaifolket styckade älgen i diket med klyvyxa gick runt i Umeå länge

Link to comment
Dela på andra sajter

bd07d9a439f5499297864ea5b092ccdf.jpg

 

af7c263b84a5d5b9817b1feb8e19969d.jpg

 

Sista bilden borde vara en groda men jag ser det bara inte - dom brukar väl grillas mellan 4 pinnar (2 på ovansidan och 2 under) när jag sett dom säljas i alla fall. Men jag har inte testat käka dessa än. Och kommer nog inte göra de heller - bara ben får jag för mig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Doften av bränt hår sprider sig i huset igen, nu var jag ute innan dom påbörjade tillagningen av denna mai pet, mai prik läckerhet.

Först kollar jag in kryddningen... Tja, dom där röda paprikorna är säkert inte så starka ändå - men dom är misstänkt lika birds eye chili. Tror jag står över såsen idag igen. Rännskita med en isaan toa är inte alls bra ifall nu inte alla redan vet om det.

2015-12-21_07.30.09.thumb.jpg.75591f696f

Sen själva huvudråätten, ett par fina exemplar av... tja älgar var det inte i alla fall. Nån typ av gnagare ser det ut att vara tror jag. Bisonoxe är det inte men bisamråtta eller nåt ditåt skulle jag tro. Dom kallar det arroy, tja det gör dom med all mat som ser äcklig ut så jag får revidera min ordbok litegrann, jag trodde arroy var samma som gott.

2015-12-21_07.33.25.thumb.jpg.d18c14c8a6

Jag tror jag står över igen - bara lukten av bränt hår gör mig lite mindre hungrig. Får väl livnära mig på KitKat om nu inte dom käkat upp mitt förråd (igen).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ätit det mesta men man äter med ögonen också, risråtta okej men var med min kompis Pong när han koka fladdermöss, ett snöre runt vingarna när fl.musen ca fem st blev kokta inge skinn kvar på vingarna såg ut som en köttklump på tandpetare, usch

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ätit det mesta men man äter med ögonen också, risråtta okej men var med min kompis Pong när han koka fladdermöss, ett snöre runt vingarna när fl.musen ca fem st blev kokta inge skinn kvar på vingarna såg ut som en köttklump på tandpetare, usch

Det är nåt med lukten av bränt hår som gör att jag äcklas av råttorna, sen är skalningen (efter grillningen) åxå lite hungerdämpande. Men gillar man nu råtta (jag gillar mus, men det är en annan sort - tvåbent) så har jag inga problem med det.

Fladdermus kan det inte vara mycket att äta på, dom jag har sett var i alla fall magra som stickor. Samma som småfåglar, skall dom kunna flyga och leva på insekter så får dom helt enkelt inte väga nåt. 

Då är nog insekter mer proteinrika, smakar bara chili (dom tillagade jag testat, har inte provat á naturelle) och har lite "chrunch" när man käkar dom. Men, det är inget jag väljer till ölen före en trevlig ölkorv på kvällskvisten eller som nu på natten.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...