Jump to content
IGNORERAD

Uttag i Thai Bank med svenskt kort


Navanan

Recommended Posts

Så blir det med skillnaden att jag betalar 50kr i överföring till Thaikontot. Vet inte vad jag får för uttagsavgifter nu när jag kommer till södra Thailand då mitt kort är utfärdat i Korat men det visar sig. Rycken tidigare skvallrade om att det var en avgift för uttag utanför utfärdandets provins men det kanske är fel.

20 eller 30 baht, har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    7

  • Downlake

    6

  • Navanan

    4

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

Så blir det med skillnaden att jag betalar 50kr i överföring till Thaikontot. Vet inte vad jag får för uttagsavgifter nu när jag kommer till södra Thailand då mitt kort är utfärdat i Korat men det visar sig. Rycken tidigare skvallrade om att det var en avgift för uttag utanför utfärdandets provins men det kanske är fel.

15b kostar det för mig utanför där jag har mitt konto.  Fritt inom "branchen".

Har SCB i Thailand och Swedbank i Sverige. 50kr resp 420b för en överföring. (Bankok Bank snor 300b och SCB 120b).

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett konto i Bangkok bank, då kommer du undan med 200 B.

Även 75 :- i svenska banken låter dyrt om det är internetbanksöverföring.

Bangkok banks avgift är procentuell på summan du överför. Dock maximerad till 500 THB. Med dagens växelkurs blir det som mest 500 THB (125 kr) till Bangkok Bank samt din svenska banks avgift.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

15b kostar det för mig utanför där jag har mitt konto.  Fritt inom "branchen".

Har SCB i Thailand och Swedbank i Sverige. 50kr resp 420b för en överföring. (Bankok Bank snor 300b och SCB 120b).

Samma här, fastän jag kör med SEB som också tar 50 kr per överföring.

Men för att det skall bli billigare med direktöverföring mellan bankerna måste beloppet ligga över 60,000 THB (=14,630 SEK).

För, som jag beräknar kostnaderna för 3 st uttag a 20,000 THB till 3x200=600 THB, jämfört med 420+210=630 THB för direktöverföring av samma belopp.

Och då förutsätter jag att man använder ett avgiftsfritt MasterCard, typ ICA-kort.

Har man möjlighet att ta ut 3x20,000 THB på  AEON blir kostnaden ännu lägre (450 THB) eftersom, såvitt jag vet AEON fortfarande håller sig till 150 THB i uttagsavgift.

Dessutom är MasterCards växlingskurs oftast förmånligare än de svenska bankernas växlingskurs. Att låta en thaibank sköta växlingen är med all säkerhet det sämsta alternativet.

Slutsats: det måste överföras ganska stora belopp (> 60,000-70,000 THB) innan det börjar löna sig att överföra pengar direkt mellan bankerna, jämfört med ett antal uttag på 20,000 THB med ett svensk bankkort (MC/Visa).

Mvh

//Singha711

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg, och stämmer med mina tankar och beräkningar. Jag för sällan över ett belopp under 100.000b per gång och då känns det som jag fått mest valuta för mina kronor. 

Sen ska man ha flyt med kursen förstås :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

15b kostar det för mig utanför där jag har mitt konto.  Fritt inom "branchen".

Har SCB i Thailand och Swedbank i Sverige. 50kr resp 420b för en överföring. (Bankok Bank snor 300b och SCB 120b).

Jag var tämligen säker på att Bkk bank tog 200B för att transitera pengar till annan thailändsk bank. Sedan har de andra bankerna en avgift som är procentuell av summan. Billigast är att ha Bkk bank då du slipper betala mellanhanden (alla internationella överföringar går genom Bkk bank)

Jag inbillar mig att dina utgifter vid överföring av 100K blir.

200 Bkk bank

200 SCB (0,2%)

20 Interbank (Bkk till Korat)

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt vid uttag på Siam bank så får man först förslag på en växlingskurs (continue with conversation) men väljer man istället (continue without conversation) så blir växelkursen mycket bättre, sist var skillnaden från 3,77 till 4,08.

Någon som märkt samma sak? Kanske nåt som är gammalt här på på MPR

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt vid uttag på Siam bank så får man först förslag på en växlingskurs (continue with conversation) men väljer man istället (continue without conversation) så blir växelkursen mycket bättre, sist var skillnaden från 3,77 till 4,08.

Någon som märkt samma sak? Kanske nåt som är gammalt här på på MPR

Ja, det har nog påpekats ett antal gånger, dock är jag inte säker på att det står "conversation" vilket skulle betyda samtal eller konversation.

Men det är bra att det kommer upp, kan nog inte påpekas för många gånger heller. Förlora pengar så bankerna blir fetare är inte nåt jag stödjer.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt vid uttag på Siam bank så får man först förslag på en växlingskurs (continue with conversation) men väljer man istället (continue without conversation) så blir växelkursen mycket bättre, sist var skillnaden från 3,77 till 4,08.

Någon som märkt samma sak? Kanske nåt som är gammalt här på på MPR

Stämmer, så har det varit i flera år nu! Tycker synd om de som inte får den informationen, samma sak på vissa Tesco varuhus, handlar man med svenskt kort (eller vilket utländskt som helst) SKALL dom fråga i vilken valuta dom skall debitera, men dom har fått order att ta den utländska valutan för då tjänar Tesco o deras bankpartner några procent! Osnyggt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har nog påpekats ett antal gånger, dock är jag inte säker på att det står "conversation" vilket skulle betyda samtal eller konversation.

Men det är bra att det kommer upp, kan nog inte påpekas för många gånger heller. Förlora pengar så bankerna blir fetare är inte nåt jag stödjer.

Det står nog "conversion".    

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla vad det står, börjar bli dags för ett uttag.

 

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade lite om vilka max-belopp och fasta avgifter som numera gäller vid uttag på en thailändsk ATM med svensk MC/Visa-kort.

Det visade sig att Kungsri-banken (Bank of  Ayudhaya, gul&grå) hade f.tn. de bästa vilkoren:

  • max-belopp = 30,000 THB
  • avgift/uttag = 180 THB för MC, 150 THB för Visa

Tar man ut 2x30,000 = 60,000 THB med ett avgiftsfritt MC-kort (typ ICA-kort) betalar man sammanlagt 360 THB

Att jämföra med 3 st uttag a 20,000 THB på (den hittills billigaste) AEON-ATM som då kostar 3x150 = 450 THB.

En annan fördel är att Kungsri-ATM finns i hela landet, iaf i varje större samhälle/marknad etc.

Mvh

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

TMB brukade tillåta uttag på 40.000 för några år sedan, men troligt har dom också sänkt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Direkt i bank känns tryggt.

Tog ut över 100 000 bath i somras och det var ingen som lyfte ögonbrynen.

Avgiften var nog högre,

För en månad sedan tog jag ut 20 000 bath på en blå atm tror jag.

Ingen IGA kort utan vanlig bankkort med avgift har jag.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla vad det står, börjar bli dags för ett uttag.

 

Tyvärr så kom det inte upp nån text på bankomaten idag utan pengarna kom direkt utan conversation/conversion, kostade iallafall 200 baht den här gången.

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det står nog "conversion".    

Du hade rätt, conversion, hade lätt förlorat 100 baht på en vadslagning :) 

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade lite om vilka max-belopp och fasta avgifter som numera gäller vid uttag på en thailändsk ATM med svensk MC/Visa-kort.

Det visade sig att Kungsri-banken (Bank of  Ayudhaya, gul&grå) hade f.tn. de bästa vilkoren:

  • max-belopp = 30,000 THB
  • avgift/uttag = 180 THB för MC, 150 THB för Visa

Tar man ut 2x30,000 = 60,000 THB med ett avgiftsfritt MC-kort (typ ICA-kort) betalar man sammanlagt 360 THB

Att jämföra med 3 st uttag a 20,000 THB på (den hittills billigaste) AEON-ATM som då kostar 3x150 = 450 THB.

En annan fördel är att Kungsri-ATM finns i hela landet, iaf i varje större samhälle/marknad etc.

Mvh

//Singha711

 

Med svenskt MC-kort har man väl 5000kr begränsning?
Mitt ICA-kort har det och då kan man bara ta ut ca 20000 baht så då får man göra 3x20000

Kanske skulle byta mitt ICA annars......................

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Med svenskt MC-kort har man väl 5000kr begränsning?
Mitt ICA-kort har det och då kan man bara ta ut ca 20000 baht så då får man göra 3x20000

Kanske skulle byta mitt ICA annars......................

Du kan öka uttagsgränsen själv, kommer inte ihåg om det gick med bank ID, tror det var så!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du kan öka uttagsgränsen själv, kommer inte ihåg om det gick med bank ID, tror det var så!

Kollade upp detta med ICA-Banken då det verkade intressant. Tyvärr går det inte att ändra. Jag fick följande svar.

Hej Magnus!
Man kan ta ut 5.000 SEK per gång och max 15.000 SEK under en fyradagars period. Dessa gränser har vi av säkerhetsskäl och kan inte ändras.
Vänliga hälsningar Linn
ICA Banken AB, 504 82 Borås Kundservice 033-47 47 90, vardagar 8-20 Icabanken.se

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...