Jump to content
IGNORERAD

Uttag i Thai Bank med svenskt kort


Navanan

Recommended Posts

hej,

vi brukar använda oss av ICA kort för att ta ut pengar i Thailand. Nu undrar jag om nån av er vet om man kan gå in på en bank och använda kortet för att göra större uttag? Tex 50000 baht.

vad tror ni?

/ Navanan 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    7

  • Downlake

    6

  • Navanan

    4

  • leifen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag har gjort det tidigare, funkar säkert bra fortfarande. Ha annars flera kort så kan du lösa det på egen hand, så gör jag nuförtiden om jag behöver ta ut större summor.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uttagsgränsen för Ica-bankens kort är 5000 Skr. per tillfälle, dock max. 15000 Skr. under en fyradagars period.

Om man kringgår dessa summor genom att gå in på ett bankkontor vet jag ej.

Men tycker det är konstigt om det skulle vara någon skillnad.

Enklast är väl att ringa Ica-banken, de hjälper nog till med ett större uttag om det aviseras.

Telefon 033‑47 47 90 8-20 vardagar

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att "förr i tiden", när man behövde mer kontanter än vad banken kunde lämna ut, gick man till skräddarna, (indierna), de drog en "slipp" på ett fiktivt köp.

Funkar säkert på något liknande sätt fortfarande...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

I våras så tog jag ut pengar på ett bank-kontor i Pattis (bredvid Dotcom)och jag fick betala en uttagsavgift men något snack om att summan var för hög blev det inte.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

I våras så tog jag ut pengar på ett bank-kontor i Pattis (bredvid Dotcom)och jag fick betala en uttagsavgift men något snack om att summan var för hög blev det inte.

Born41

Då var det väl ingen hög summa då

Vad anser man som hög summa????

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt verkar det vara olika regler för olika kontor. Jag har tidigare alltid tagit ut större summor på bank, i början gratis, därefter med en avgift på 180 baht. Nu verkar det som reglerna ändrats. Från årsskiftet 2014/15 så kan jag inte längre ta ut större summor inne på bankkontoren, de hänvisar till bankomaterna. Har givetvis provat flera kontor med samma svar. (Chumphae och Khon Kaen)

Eftersom de frågar ifall jag har köp eller kreditkort så verkar vara skillnad mellan dem, kreditkort funkar tydligen fortfarande att ta ut pengar med inne på kontoren men inte köpkort, jag har köpkort. Förr frågade de inte. Numera för jag över större summor till frugans thaikonto, de har en uttagsgräns på 200 000 baht per dag :)

Med större summor menar jag typ 100 000 baht och uppåt, då börjar överföringsavgifterna komma upp till 5 uttag på bankomaten, har förresten 3 olika bankomatkort.

Så svaret blir väl, gå in på banken och prova, glöm inte passet. Men se till att ha åtminstone två bankkort ifall det inte funkar.

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt verkar det vara olika regler för olika kontor. Jag har tidigare alltid tagit ut större summor på bank, i början gratis, därefter med en avgift på 180 baht. Nu verkar det som reglerna ändrats. Från årsskiftet 2014/15 så kan jag inte längre ta ut större summor inne på bankkontoren, de hänvisar till bankomaterna. Har givetvis provat flera kontor med samma svar. (Chumphae och Khon Kaen)

Eftersom de frågar ifall jag har köp eller kreditkort så verkar vara skillnad mellan dem, kreditkort funkar tydligen fortfarande att ta ut pengar med inne på kontoren men inte köpkort, jag har köpkort. Förr frågade de inte. Numera för jag över större summor till frugans thaikonto, de har en uttagsgräns på 200 000 baht per dag :)

Med större summor menar jag typ 100 000 baht och uppåt, då börjar överföringsavgifterna komma upp till 5 uttag på bankomaten, har förresten 3 olika bankomatkort.

Så svaret blir väl, gå in på banken och prova, glöm inte passet. Men se till att ha åtminstone två bankkort ifall det inte funkar.

Jaja, nu fattar jag åxå... nää... vad sjutton är ett köpkort? Kontokort kallar jag det, eller bankkort.

Betyder det att mina kontokort/bankkort (utan kredit) inte går att ta ut på banken med. Eller kan jag ta ut 60.000B tex

Blir ju lite fånigt att köra 3*20.000 i en atm á 180B om det i alla fall fungerar med mindre summor och dom tar 180B för det.

Hur sjutton betalar man för en bil tex. Dom kostar väl några hundra tusen i alla fall...

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att "förr i tiden", när man behövde mer kontanter än vad banken kunde lämna ut, gick man till skräddarna, (indierna), de drog en "slipp" på ett fiktivt köp.

Mvh. borje222

Allternativt byter man ut henne mot en som är billigare i drift.......     :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, nu fattar jag åxå... nää... vad sjutton är ett köpkort? Kontokort kallar jag det, eller bankkort.

Betyder det att mina kontokort/bankkort (utan kredit) inte går att ta ut på banken med. Eller kan jag ta ut 60.000B tex

Blir ju lite fånigt att köra 3*20.000 i en atm á 180B om det i alla fall fungerar med mindre summor och dom tar 180B för det.

Hur sjutton betalar man för en bil tex. Dom kostar väl några hundra tusen i alla fall...

Var tvungen att kolla, köpkort upphörde tydligen 1985 :) 

Menar givetvis bankkort/kontokort/bankomatkort med Visa eller Mastercard men utan kredit. Heter väl Debitcard på engelska. Det går tyvärr inte att ta ut pengar inne på ett bankkontor med ett sånt. Har provat på Siam, Bangkok och gula banken. De säger tyvärr. nya regler.

Men vis av min tid i Thailand så finns det säkert ställen där de går att använda, tydligen i Pattis i våras enligt Born 41.

Jag för över till frugans thaikonto då det blir större summor. 

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att kolla, köpkort upphörde tydligen 1985 :) 

Menar givetvis bankkort/kontokort/bankomatkort med Visa eller Mastercard men utan kredit. Heter väl Debitcard på engelska. Det går tyvärr inte att ta ut pengar inne på ett bankkontor med ett sånt. Har provat på Siam, Bangkok och gula banken. De säger tyvärr. nya regler.

Men vis av min tid i Thailand så finns det säkert ställen där de går att använda, tydligen i Pattis i våras enligt Born 41.

Jag för över till frugans thaikonto då det blir större summor. 

Tja, då slipper jag fundera över sånt i alla fall. Kommer långt på mina uttag men nog skulle det vara skönt att minimera uttagsavgifterna lite.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt verkar det vara olika regler för olika kontor. Jag har tidigare alltid tagit ut större summor på bank, i början gratis, därefter med en avgift på 180 baht. Nu verkar det som reglerna ändrats. Från årsskiftet 2014/15 så kan jag inte längre ta ut större summor inne på bankkontoren, de hänvisar till bankomaterna. Har givetvis provat flera kontor med samma svar. (Chumphae och Khon Kaen)

Så svaret blir väl, gå in på banken och prova, glöm inte passet. Men se till att ha åtminstone två bankkort ifall det inte funkar.

jag är Thai och kommer inte att glömma min id-kort eller pass.

får ta med mitt Nordea-kort också.

tack för svaren allihopa

Link to comment
Dela på andra sajter

Allternativt byter man ut henne mot en som är billigare i drift.......     :giggle:

och vad menar du med detta?  Något som är kul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan denna vecka så gäller B 200 i uttagsavgift i ATM. 

Som av en ren händelse så införde alla banker detta samtidigt....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan denna vecka så gäller B 200 i uttagsavgift i ATM. 

Som av en ren händelse så införde alla banker detta samtidigt....

Men va fn... Thai konto börjar bli mer och mer intressant.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tanken, ja.  :)

"byta ut henne" skrev du.

är du medveten om att jag är kvinna?

inte alls kul tycker jag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

är du medveten om att jag är kvinna?

inte alls kul tycker jag. 

Om du är borjes kvinna (det var honom jag citerade) så ber jag om ursäkt, om inte, så får du nog acceptera att det kan förekomma skämt om kvinnor som är dyra i drift.

Det är faktiskt ganska vanligt, om du inte har upptäckt det, Och som sagt, det var ett skämt.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Men va fn... Thai konto börjar bli mer och mer intressant.....

Javisst, jag är lite förvånad att det är så många som åker hit årligen eller mer och stannar ganska länge, som inte har ett Thaikonto.

Då är det ju bara att föra över pengar innan man åker hit, så slipper man ju alla uttagsavgifter mm. Växlingskursen brukar dessutom bli bättre med överföring

mellan konton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan denna vecka så gäller B 200 i uttagsavgift i ATM. 

Som av en ren händelse så införde alla banker detta samtidigt....

Ren slump, inte kan de väl.......   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, jag är lite förvånad att det är så många som åker hit årligen eller mer och stannar ganska länge, som inte har ett Thaikonto.

Då är det ju bara att föra över pengar innan man åker hit, så slipper man ju alla uttagsavgifter mm. Växlingskursen brukar dessutom bli bättre med överföring

mellan konton.

Jag betalar får betala 75 SEK i överföringsavgift från Sverige till Thailand. Thaibanken drar sedan 480 THB när pengarna är inke på hennes konto.

Borde vara likadant om jag har ett thailändsk bankkonto.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar får betala 75 SEK i överföringsavgift från Sverige till Thailand. Thaibanken drar sedan 480 THB när pengarna är inke på hennes konto.

Borde vara likadant om jag har ett thailändsk bankkonto.

Så blir det med skillnaden att jag betalar 50kr i överföring till Thaikontot. Vet inte vad jag får för uttagsavgifter nu när jag kommer till södra Thailand då mitt kort är utfärdat i Korat men det visar sig. Rycken tidigare skvallrade om att det var en avgift för uttag utanför utfärdandets provins men det kanske är fel.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar får betala 75 SEK i överföringsavgift från Sverige till Thailand. Thaibanken drar sedan 480 THB när pengarna är inke på hennes konto.

Borde vara likadant om jag har ett thailändsk bankkonto.

Skaffa ett konto i Bangkok bank, då kommer du undan med 200 B.

Även 75 :- i svenska banken låter dyrt om det är internetbanksöverföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...