Minne00 Inlagd November 26, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 26, 2015 Det har spekulerats mycket i hur vi tänker när vi anser att det är billigare att leva i Thailand så jag skall försöka förklara, med räkneexempel:Studiemedel får man per vecka man studerar, alltså inte hela året och då gäller det att göra en budget för HELA året i alla fall med de pengar man räknar med att "då" från CSN under året.En månad då man pluggar får man ut ca 12000:- men när vi slår ut det på ett helt år med de terminer man läser så blir matematiken annorlunda. Säg att jag får studiemedel för 42 veckor, de skall räcka i 52 veckor alltså 3000x42= 126000:- Jag får alltså 126000:- på ett år och skall jag dela upp det per alla 52 veckor man vill leva så får jag en summa på 2400:- per vecka eller ca 9700 per månad att leva på.9700kr kanske inte låter så illa men så skall man ändå betala de väsentliga delarna typ hyra, försäkring, radiotjänst, facket, a-kassan, internet kåravgift och då "tappar" jag redan bort 6200:- alltså har jag 3500:- kronor över varje månad att leva på men man får inte glömma att det går bort ca 1000 kr/mån i studielitteratur för den utbildning jag skall läsa 2500:- kvar, ja då skall vi ha ett busskort bort med 600:-.... jag orkar inte räkna längre... det blir för snålt helt enkelt.I Thailand kommer jag då ha ca 38800 att leva på varje månad. Hyra ca 8500 exkl el och vatten, försäkring moped? bath/ månad , åh fast nu glömde jag ju att jag bara betalar hälften av dessa avgifter, Micke är ju med och betalar halva...Jag vet att det är en massa utgifter jag missat (tala jätte gärna om vilka på ett hövligt sätt) Uppgradering av visa 1 gång om året, körkortet, mopeden det är engångsavgifter det (förutom visa)Vi försöker med er hjälp att se till att ha en så verklighetstrogen bild av vad det kostar att bo i Thailand och BKK som möjligt. Som jag skrivit tidigare så vill vi släppa materialismen här hemma och leva ett enkelt liv utan sus och dus, det vi hoppas kunna unna oss är lite små utflykter och se lite mer av Thailand när vi ändå är där.Vi vill gärna veta vad vi har att vänta oss men nu har det blivit så löjligt mycket tjafs här att det börjar bli hopplöst!Jag kan ju inte skriva varje tanke jag skriver men ni kan uppenbarligen komma på att SÄGA TILL att jag inte tänkt på det och det.... men det vet ni ju inte..... så en del av er kanske kan ändra tonen lite! OK Jobbet, uppsagd pga arbetsbrist från och med 31/12-15 tills dess arbetsbefriad med undantag från en halvdag då min hjälp behövs. Inte de stora skadestånden, inte domstol och mer bråk, nu när vi bestämt att åka till Thailand i mars så känns det helt okay! Det känns faktiskt väldigt bra! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Moppen kostar 500baht om året i skatt o försäkring. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd November 26, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 26, 2015 Moppen kostar 500baht om året i skatt o försäkring. Tack snälla du för bra upplysning! Sådana mottages tacksamt! Kan ju berätta att vi väl kommer se ut som aliens i trafiken.... far min har donerat sina två motorcykel hjälmar...... kolfiber, integral med intercom.... grejer han haft när han luffat omkring på sin stora MotoGuzzi... *ler* Och, ja, jag vet att hjälmar har bäst före datum, det har babyskydd också asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd November 26, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 26, 2015 Att komma hem och jobba på ICA i Malmö måste anses som ett nerköp.Men har du pluggat språk så kanske det är en merit.Lycka till vad ni än gör,man lever bara en gång(som människa) Jo det beror ju på hur man ser på det! Jag hoppas ju att få en position med personalansvar och inte en kassatjänst... då behöver jag nog friska upp min arabiska också... asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thai412 Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Jaaa....o inte så lite heller...hehehe... Jo det beror ju på hur man ser på det! Jag hoppas ju att få en position med personalansvar och inte en kassatjänst... då behöver jag nog friska upp min arabiska också... .....men ett jobb på ICA i Malmö är ju ändå ett jobb Minne00........ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Utan att känna någon inblandad känns det lite som att försöka hitta ett "life hack" vilket oftast inte blir som man tänkt. Om man inte har råd att förverkliga sig själv i Sverige, landet som ger alla tänkbara möjligheter till alla, ska man nog inte tro det är bättre/enklare någon annanstans. Men alla måste göra sina egna val. Ansvara för sina egna liv. Och här får man helt enkelt följa magkänslan. Detta äventyr kan säkert bli bra i slutändan men från läktaren ser det ut som en önskekalkyl. Ett önsketänkande.Trots det vill jag passa på att önska båda två lycka till och jag hoppas att ni inser att alla som skriver här gör det av omtanke. Inte för att jävlas. Ta tillvara på den erfarenhet alla här har och kör sedan efter den enda vägen som leder till nåt bra: magkänslan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sommar o Sol Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Du skriver att i Thailand är Micke med och delar på kostnaderna. Är han inte det i Sverige också?Skickat från min iPhone med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sakaeo Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Det har spekulerats mycket i hur vi tänker när vi anser att det är billigare att leva i Thailand så jag skall försöka förklara, med räkneexempel:Studiemedel får man per vecka man studerar, alltså inte hela året och då gäller det att göra en budget för HELA året i alla fall med de pengar man räknar med att "då" från CSN under året.En månad då man pluggar får man ut ca 12000:- men när vi slår ut det på ett helt år med de terminer man läser så blir matematiken annorlunda. Säg att jag får studiemedel för 42 veckor, de skall räcka i 52 veckor alltså 3000x42= 126000:- Jag får alltså 126000:- på ett år och skall jag dela upp det per alla 52 veckor man vill leva så får jag en summa på 2400:- per vecka eller ca 9700 per månad att leva på.9700kr kanske inte låter så illa men så skall man ändå betala de väsentliga delarna typ hyra, försäkring, radiotjänst, facket, a-kassan, internet kåravgift och då "tappar" jag redan bort 6200:- alltså har jag 3500:- kronor över varje månad att leva på men man får inte glömma att det går bort ca 1000 kr/mån i studielitteratur för den utbildning jag skall läsa 2500:- kvar, ja då skall vi ha ett busskort bort med 600:-.... jag orkar inte räkna längre... det blir för snålt helt enkelt.I Thailand kommer jag då ha ca 38800 att leva på varje månad. Hyra ca 8500 exkl el och vatten, försäkring moped? bath/ månad , åh fast nu glömde jag ju att jag bara betalar hälften av dessa avgifter, Micke är ju med och betalar halva...Jag vet att det är en massa utgifter jag missat (tala jätte gärna om vilka på ett hövligt sätt) Uppgradering av visa 1 gång om året, körkortet, mopeden det är engångsavgifter det (förutom visa)Vi försöker med er hjälp att se till att ha en så verklighetstrogen bild av vad det kostar att bo i Thailand och BKK som möjligt. Som jag skrivit tidigare så vill vi släppa materialismen här hemma och leva ett enkelt liv utan sus och dus, det vi hoppas kunna unna oss är lite små utflykter och se lite mer av Thailand när vi ändå är där.Vi vill gärna veta vad vi har att vänta oss men nu har det blivit så löjligt mycket tjafs här att det börjar bli hopplöst!Jag kan ju inte skriva varje tanke jag skriver men ni kan uppenbarligen komma på att SÄGA TILL att jag inte tänkt på det och det.... men det vet ni ju inte..... så en del av er kanske kan ändra tonen lite! OK Jobbet, uppsagd pga arbetsbrist från och med 31/12-15 tills dess arbetsbefriad med undantag från en halvdag då min hjälp behövs. Inte de stora skadestånden, inte domstol och mer bråk, nu när vi bestämt att åka till Thailand i mars så känns det helt okay! Det känns faktiskt väldigt bra!Hej Minne. Lycka till med din resa till Thailand och din framtidsdröm. Du blev uppsagd på grund av arbetsbrist det var tråkit att höra. Jag har varit arbetslös i sex månader, har sökt över 200 jobb utan något napp. Har man kommit upp i ålder, då är man förbrukad på den Svenska arbetsmarknaden. Många att konkurera med, som kommer till Sverge och Arbetsförmedlingen betalar lönen, så att arbetsgivaren slipper betala lönen. Arbetsgivaren betalar bara 20% av lönen, hur ska man kunna konkurera mot det. OM du tänker komma tiiba till Sverige efter fyra år, så har du blivit äldre och mycket svårare att få jobb. Inte ens i kassan på ICA. eller IKEA. Dom anställer bara Yngere och med vana från Dagvaruhandeln. Dät bästa vore om du kunde få ett fast jobb i Thailand, som du kan livnära dig på. Fick jag en Chans, att jobba utomlands skulle jag ta den direkt. Ser ingen framtid i Sverige, med neddragningar, på grund av den katastrofala flyckting och invandrings politik vi har nu. Den kommer att kosta oss skattebetalare 20-30 Milijarder om året i många år.Sakaeo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 När man öppnar sig så mycket som TS gör får man räkna med många nya frågor och svar kommer, både sånt man inte vill läsa och bra råd som man värdesätter.Tror att de flesta inlägg skrivs för att dom bryr sig om er.Du verkar ha en plan med din utbildning och även studera de ämnen som kommer att efterfrågas om några år på arbetsmarknaden. Sverige då?Micke verkar du inte ha så stora planer för, du skriver i inledningen att han får hänga med och förbättra sin engelska samt lite thai första året. Sen får vi se... Gillas inte utvecklingen i tråden beror det nog mest alla nya frågeställningar som dyker upp hela tiden.Ser även att du ändrat uppsägningen från personliga skäl till arbetsbrist, så nog har jag svårt att hänga med dig i det snabba tempot Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd November 26, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 26, 2015 Du skriver att i Thailand är Micke med och delar på kostnaderna. Är han inte det i Sverige också? Skickat från min iPhone med Tapatalk Sorry, det var ett dåligt försök till Ironi! Jodå Micke betalar allt han också! Jaaa....o inte så lite heller...hehehe... .....men ett jobb på ICA i Malmö är ju ändå ett jobb Minne00........ Ja inget jobb är att förkasta så länge men har kompetensen och jag tror jag skulle klara kassan på Ica men jag hoppas ju givetvis att utbildningen skall leda till att jag har större chanser på bättre betalda jobb, inom min nish.. När man öppnar sig så mycket som TS gör får man räkna med många nya frågor och svar kommer, både sånt man inte vill läsa och bra råd som man värdesätter. Tror att de flesta inlägg skrivs för att dom bryr sig om er. Du verkar ha en plan med din utbildning och även studera de ämnen som kommer att efterfrågas om några år på arbetsmarknaden. Sverige då? Micke verkar du inte ha så stora planer för, du skriver i inledningen att han får hänga med och förbättra sin engelska samt lite thai första året. Sen får vi se... Gillas inte utvecklingen i tråden beror det nog mest alla nya frågeställningar som dyker upp hela tiden. Ser även att du ändrat uppsägningen från personliga skäl till arbetsbrist, så nog har jag svårt att hänga med dig i det snabba tempot Farsgubben! Det var inte jag som ändrade uppsägningen, det gjorde arbetsgivaren efter förhandlingar När det gäller Micke så vars ja "tvungen" att peta lit på 'n... men han kommer att läsa en BA han också (kandidatexamen i informationsteknik något något...) han behövde bara få jobba upp självförtroendet lite asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berlitz Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Hejsan MinneTänkte plita ner lite ang student-visa du kanske vet detta men iaf.Jag hade detta visa i 2 år och vart förvånad över alla papper och visa runsganska kostsamt om man har en tait budget.Detta var får 2 år sedan.Var 3 dje månad samma visa ca 35 olika kopior på allt ifrån foton hemma å i skolanintyg ifrån skolan passkopior å you name it, dessa papper ordnade lyckligtsvis skolan åt migsedan 1900 bht varje ggn på img.Sedan gällde visumet i 1 år sedan upp till Laos å fixa ett nytt 12 000 bhtdvs 4 x 1900 bht + 12000 bht ca 20 000 bht per person och årJag pratde med min gamla lärarinna å tydligen gäller detta ännuLycka tillB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HuaHindinnge Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Kanske något överdrivet men alla intäkter i alla ovanstående inlägg - alla kostnader i alla ovanstående inlägg = nudlar.Är det verkligen så det är att studera i Bangkok för en svenne? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Kanske något överdrivet men alla intäkter i alla ovanstående inlägg - alla kostnader i alla ovanstående inlägg = nudlar.Är det verkligen så det är att studera i Bangkok för en svenne?Så är det väl oavsett vart du studerar ? Studielån + stipendier och besparingar från jobb under semestrar ochbidrag från föräldrarna. Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Så är det väl oavsett vart du studerar ? Studielån + stipendier och besparingar från jobb under semestrar ochbidrag från föräldrarna. kallas livet och nåt man måste inse som vuxen. Det finns få genvägar till lycka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd November 26, 2015 Dela Inlagd November 26, 2015 Det har spekulerats mycket i hur vi tänker när vi anser att det är billigare att leva i Thailand så jag skall försöka förklara, med räkneexempel:Studiemedel får man per vecka man studerar, alltså inte hela året och då gäller det att göra en budget för HELA året i alla fall med de pengar man räknar med att "då" från CSN under året.En månad då man pluggar får man ut ca 12000:- men när vi slår ut det på ett helt år med de terminer man läser så blir matematiken annorlunda. Säg att jag får studiemedel för 42 veckor, de skall räcka i 52 veckor alltså 3000x42= 126000:- Jag får alltså 126000:- på ett år och skall jag dela upp det per alla 52 veckor man vill leva så får jag en summa på 2400:- per vecka eller ca 9700 per månad att leva på.9700kr kanske inte låter så illa men så skall man ändå betala de väsentliga delarna typ hyra, försäkring, radiotjänst, facket, a-kassan, internet kåravgift och då "tappar" jag redan bort 6200:- alltså har jag 3500:- kronor över varje månad att leva på men man får inte glömma att det går bort ca 1000 kr/mån i studielitteratur för den utbildning jag skall läsa 2500:- kvar, ja då skall vi ha ett busskort bort med 600:-.... jag orkar inte räkna längre... det blir för snålt helt enkelt.I Thailand kommer jag då ha ca 38800 att leva på varje månad. Hyra ca 8500 exkl el och vatten, försäkring moped? bath/ månad , åh fast nu glömde jag ju att jag bara betalar hälften av dessa avgifter, Micke är ju med och betalar halva...Jag vet att det är en massa utgifter jag missat (tala jätte gärna om vilka på ett hövligt sätt) Uppgradering av visa 1 gång om året, körkortet, mopeden det är engångsavgifter det (förutom visa)Vi försöker med er hjälp att se till att ha en så verklighetstrogen bild av vad det kostar att bo i Thailand och BKK som möjligt. Som jag skrivit tidigare så vill vi släppa materialismen här hemma och leva ett enkelt liv utan sus och dus, det vi hoppas kunna unna oss är lite små utflykter och se lite mer av Thailand när vi ändå är där.Vi vill gärna veta vad vi har att vänta oss men nu har det blivit så löjligt mycket tjafs här att det börjar bli hopplöst!Jag kan ju inte skriva varje tanke jag skriver men ni kan uppenbarligen komma på att SÄGA TILL att jag inte tänkt på det och det.... men det vet ni ju inte..... så en del av er kanske kan ändra tonen lite! OK Jobbet, uppsagd pga arbetsbrist från och med 31/12-15 tills dess arbetsbefriad med undantag från en halvdag då min hjälp behövs. Inte de stora skadestånden, inte domstol och mer bråk, nu när vi bestämt att åka till Thailand i mars så känns det helt okay! Det känns faktiskt väldigt bra!Varför måste ni betala för;radiotjänst, fack och a-kassa när ni bor i Thailand? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd November 27, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 27, 2015 Hejsan MinneTänkte plita ner lite ang student-visa du kanske vet detta men iaf.Jag hade detta visa i 2 år och vart förvånad över alla papper och visa runsganska kostsamt om man har en tait budget.Detta var får 2 år sedan.Var 3 dje månad samma visa ca 35 olika kopior på allt ifrån foton hemma å i skolanintyg ifrån skolan passkopior å you name it, dessa papper ordnade lyckligtsvis skolan åt migsedan 1900 bht varje ggn på img.Sedan gällde visumet i 1 år sedan upp till Laos å fixa ett nytt 12 000 bhtdvs 4 x 1900 bht + 12000 bht ca 20 000 bht per person och årJag pratde med min gamla lärarinna å tydligen gäller detta ännuLycka tillBSom jag läst mig till så fixar skolan i princip förlängningen, jag får med mig x antal papper som jag tar med mig till något kontor i BKK och "vips" så räcker mitt visa i 1 år och sedan är det bara att upprepa proceduren. så länge man kan intyga att man studerar.Tror att det är ett led i att locka elever till Thailand och att minska alla visa runs.... asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd November 27, 2015 Dela Inlagd November 27, 2015 Tänkte på dig när jag såg denna Minne “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd November 27, 2015 Trådstartare Dela Inlagd November 27, 2015 Tänkte på dig när jag såg denna Minne JAG ÄLSKAR DIG!!!!!!!!!! Om det ändå vore så asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nisse Hult Inlagd November 27, 2015 Dela Inlagd November 27, 2015 Hej Minne. Lycka till med din resa till Thailand och din framtidsdröm. Du blev uppsagd på grund av arbetsbrist det var tråkit att höra. Jag har varit arbetslös i sex månader, har sökt över 200 jobb utan något napp. Har man kommit upp i ålder, då är man förbrukad på den Svenska arbetsmarknaden. Många att konkurera med, som kommer till Sverge och Arbetsförmedlingen betalar lönen, så att arbetsgivaren slipper betala lönen. Arbetsgivaren betalar bara 20% av lönen, hur ska man kunna konkurera mot det. OM du tänker komma tiiba till Sverige efter fyra år, så har du blivit äldre och mycket svårare att få jobb. Inte ens i kassan på ICA. eller IKEA. Dom anställer bara Yngere och med vana från Dagvaruhandeln. Dät bästa vore om du kunde få ett fast jobb i Thailand, som du kan livnära dig på. Fick jag en Chans, att jobba utomlands skulle jag ta den direkt. Ser ingen framtid i Sverige, med neddragningar, på grund av den katastrofala flyckting och invandrings politik vi har nu. Den kommer att kosta oss skattebetalare 20-30 Milijarder om året i många år. Sakaeo Du menar nog 200-300 miljarder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Inlagd November 27, 2015 Dela Inlagd November 27, 2015 Varför måste ni betala för;radiotjänst, fack och a-kassa när ni bor i Thailand? Bra fråga. Det betalar inte jag trots att jag bor i Sverige och jobbar på pappersbruk. Rensade också bort Svenska kyrkan och fick på så sätt nästan 1000kr mer i månaden att leva på då dyra obligatoriska folksamförsäkringar försvann med facket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd November 27, 2015 Dela Inlagd November 27, 2015 Hejsan MinneTänkte plita ner lite ang student-visa du kanske vet detta men iaf.Jag hade detta visa i 2 år och vart förvånad över alla papper och visa runsganska kostsamt om man har en tait budget.Detta var får 2 år sedan.Var 3 dje månad samma visa ca 35 olika kopior på allt ifrån foton hemma å i skolanintyg ifrån skolan passkopior å you name it, dessa papper ordnade lyckligtsvis skolan åt migsedan 1900 bht varje ggn på img.Sedan gällde visumet i 1 år sedan upp till Laos å fixa ett nytt 12 000 bhtdvs 4 x 1900 bht + 12000 bht ca 20 000 bht per person och årJag pratde med min gamla lärarinna å tydligen gäller detta ännuLycka tillB Jag hade ed visa för 2 år sen och då var det inte som du beskriver, jag fick ett års uppehålls tillstånd och behövde bara åka till im på 90 dagars rapport som alla andra longstay visa. Visat ingick dessutom i kursavgiften så inte en baht extra för det och skolan fixade alla papper. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd November 27, 2015 Dela Inlagd November 27, 2015 Många negativa kommentarer här men är väl ofrånkomligt, finns alltid puckon som är avis och sitter dagarna i ända och letar på internet efter nån att trycka till för irl vågar dom inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd November 27, 2015 Dela Inlagd November 27, 2015 Hej, det flesta på detta forum betalar bara alkohol skatt, så bry dig inte om alla m,90% har ingen kontakt med det du pratar om,! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd November 28, 2015 Dela Inlagd November 28, 2015 Hej, det flesta på detta forum betalar bara alkohol skatt, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd November 28, 2015 Dela Inlagd November 28, 2015 Nä, enda skatten jag betalar är 0,27% på kapitalförsäkringar / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu