Jump to content
IGNORERAD

Minnesstudier.....


Minne00

Recommended Posts

Ja, nu skall vi ju inte tro att allt fungerar som jag vill... och jag pratar inte om körkort.

Helt ur det blå fick jag igår ett mail från min chef som befinner sig i Tyskland eller  Frankrike där han säger upp min av personliga skäl och att min sista arbetsdag blir den 17 december.....

 

.... ja nu gick ju facket inte riktigt med på det men det har ju minst sagt satt käppar i hjulet för mig och för våra framtidsplaner....

Var facket idag som tänker hjälpa mig att slåss med näbbar och klor men fick också höra att om han får mig avskedad på grund av personliga skäl så har jag tre månader karens från A-kassan.

 

Mår skit och lite till just nu  och funderar över om livet är värt att leva alls i längden.

Ni som känner mig kanske har sett mig lite nere men nu e de kris. Tack och lov är jag ganska bra på att reagerar i kris och ta i allt jag kan för att få vad jag vill och för att det skall kosta den som försöker ge sig på mig av egen vinning....

 

Nu är det krig!!!! Och bara drömmen om en utbildning & Thailand håller mig på rätt sida om Älvsborgsbron.

 

Avsäger mig å det vänligaste spydiga kommentarer resten av veckan!

 

Kram Kram

Jävla idi*t!!! Din chef alltså! Må han brinna.....Du kanske kan få lite mera tid att planera i alla fall. 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 783
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Minne00

    136

  • Nemo

    52

  • Chan2014

    46

  • Benjamas

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Uppsagd av personliga själ, har han kött på benen för det, det är ändå år 2015?

"Exempel på saklig grund för uppsägning av personliga skäl kan vara misshandel, hot om våld, stöld, förskingring, illojal konkurrens, arbetsvägran och olovlig frånvaro med mera"

Det sista var ju en lustig formulering "med mera"

Kräv nu att det verkligen finns saklig grund för detta, annars ska du ha kompensation!

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppsagd av personliga själ, har han kött på benen för det, det är ändå år 2015?

"Exempel på saklig grund för uppsägning av personliga skäl kan vara misshandel, hot om våld, stöld, förskingring, illojal konkurrens, arbetsvägran och olovlig frånvaro med mera"

Det sista var ju en lustig formulering "med mera"

Kräv nu att det verkligen finns saklig grund för detta, annars ska du ha kompensation!

 

Hände på ett Café här i stan för ett tag sedan. Tjejen som blev felaktigt uppsagd fick 400.000 i skadestånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja du mankan.

 

Klockan går även i Thailand.

Saker förändras.

 

Kolla Nemos postning tidigare med frågorna.

 

Inte en walk in the park.

 

Jo men jag har ju tittat på Nemos länk i en annan tråd och kände igen många av frågorna. Så det verkar vara samma frågor som jag fick. Många av svarsalternativen dyker upp igen i flera olika frågor av ungefär samma karaktär.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir man uppsagd utan grund och är fackmedlem så behöver man nog inte vara så orolig. Det kan ju bli ett skadestånd som kan komma väl tillpass istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det vet ju alla här på forumet att det inte finns någon saklig grund, chefen är ju självklart en idi*t, skadeståndet är redan hemma.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det vet ju alla här på forumet att det inte finns någon saklig grund, chefen är ju självklart en idi*t, skadeståndet är redan hemma.

Chan2014

Hur tänkte du nu, hur kan "alla" veta det?

Det går väl inte att gå mer på än vad TS skriver...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad skriver TS? Har TS haft strul tidigare?

Aldrig eller väldigt sällan ens fel att två träter.

Chan2014

Ändrades av Chan2014
Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad skriver TS? Har TS haft strul tidigare?

Aldrig eller ens fel att två träter.

Chan2014

Ok? Berätta mer i detta fall, eller låt bli (föredrar det sistnämnda eftersom du inte har en aning).

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frason, 

Vad du föredrar det skiter jag fullständigt i, om du nu har följt TS tidigare skriverier borde till och med du begripa att det är en uppsjö av strul med det mesta, massor av projekt som här gått i stöpet av olika anledningar, det är bara lite förvånande att medlemmar på detta forumet går in och dömmer till TS fördel på lika vaga grunder och har i princip redan cachat in skadeståndet, om du läser vad jag skriver har jag bara väckt en del frågor, och TS verkar vara öppen som en bok så det kommer säkert mer info framöver.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

C2014, detta är inte rätt tråd att tjafsa i, skapa en egen ny tjafstråd, eller ta en av dina många gamla!

Visa lite respekt, o fatta att alla vi inte är stöpta i samma form!!!!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppsägning av personliga skäl är något som facket sällan vinner, skadestånd då uppsägningen skett fel formellt.

Personliga skäl har ofta en saklig grund.

Det finns skrivna regler hur ett varsel och uppsägning ska gå till och över telefon är mycket tveksamt.

När jag var verksam avskedades en fraktsäljare på en speditionsfirma för personliga skäl. Han var illegal mot företaget när han med nästan alla kunder pratade om vilket skitföretag han jobbade åt och varför dom inte vände sig till konkurenterna istället.

Fanns en som fick gå för han förpestade stämningen på fikarasterna och här var kollegor, fack och arbetsgivare överens.

För att vinna och få skadestånd eller få jobbet tillbaka, måste man kunna påvisa att uppsägningen skett på felaktig grund som arbetsbrist fast företaget nyanställer eller att man inte förhandlat med facket enligt LAS.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Var facket idag som tänker hjälpa mig att slåss med näbbar och klor men fick också höra att om han får mig avskedad på grund av personliga skäl så har jag tre månader karens från A-kassan.

Tråkigt med uppsägningen,  (ser ju bättre ut om man säger upp sig själv) men skolan skulle ju börja i Mars, så med tre månaders A-kassa blir det ju perfekt timing.  :)   Jag menar, du hade ju ändå varit tvungen att sluta ditt jobb om du ska åka hit, ingen skillnad egentligen vad jag förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minne jag kan aldrig tänka mig att du varit illojal eller något liknande när vi pratades vid Gbg i somras. Om jag hade ett bolag och sökte en lojal, trevlig, engagerad medarbetare skulle jag inte tveka en sekund att lyssna med dig, bara så du vet det.

Kramar till dig nu.

Rillex.

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tänka mig att det är tre månaders karens vid A-kassan vid en uppsägning av personliga skäl.

Däremot när man själv säger upp sig från en anställning finns karenstider.

Har man en uppsägningstid på tre månader så får man inte A-kasse-ersättning förrän ersättningen från företaget upphört.

Lön under uppsägningstid och A-kassa samtidigt går inte.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tänka mig att det är tre månaders karens vid A-kassan vid en uppsägning av personliga skäl.

Däremot när man själv säger upp sig från en anställning finns karenstider.

Har man en uppsägningstid på tre månader så får man inte A-kasse-ersättning förrän ersättningen från företaget upphört.

Lön under uppsägningstid och A-kassa samtidigt går inte.

Nja blir man uppsagd pga "otillbörligt uppförande" som det tydligen heter kan man få en längre karens  än om man säger upp sig själv. Missköter man sig och blir av med jobbet kanske det inte är jätte konstigt att man sedan inta bara kan luta sig tillbaka och inkassera A-kassa.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt med uppsägningen,  (ser ju bättre ut om man säger upp sig själv) men skolan skulle ju börja i Mars, så med tre månaders A-kassa blir det ju perfekt timing:)   Jag menar, du hade ju ändå varit tvungen att sluta ditt jobb om du ska åka hit, ingen skillnad egentligen vad jag förstår.

Jag får rätta mig själv här. I hastigheten uppfattade jag inte det här med karenstid. Om du nu skulle få karenstid, vilket jag inte tror (om det inte har blivit en ändring sen sist) så är det ju inte alls bra.    :sad:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tänka mig att det är tre månaders karens vid A-kassan vid en uppsägning av personliga skäl.

Däremot när man själv säger upp sig från en anställning finns karenstider.

Fick själv ett erbjudande om att säga upp mig själv eller bli uppsagd av personliga skäl. Jag valde att bli uppsagd, eftersom jag då fick A-kassa med en gång jämfört med en karenstid om jag hade sagt upp mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja en del här är alltid snabba att ta chansen att trycka till nån, dom måste ha det svårt hemma eller nån form av komplex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick själv ett erbjudande om att säga upp mig själv eller bli uppsagd av personliga skäl. Jag valde att bli uppsagd, eftersom jag då fick A-kassa med en gång jämfört med en karenstid om jag hade sagt upp mig själv.

ja isåfall är det ju det åt helvete fel mot oss andra som försöker att jobba och göra rätt för oss 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja isåfall är det ju det åt helvete fel mot oss andra som försöker att jobba och göra rätt för oss 

Livet är orättvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja isåfall är det ju det åt helvete fel mot oss andra som försöker att jobba och göra rätt för oss 

Du hade med andra ord sagt upp dig själv och gladeligen tagit karenstiden? Tillåt mig tvivla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade med andra ord sagt upp dig själv och gladeligen tagit karenstiden? Tillåt mig tvivla.

Man står ju sig själv närmast så man gör väl vad som är best för en själv. Jag syftade mer på att det är åt helvete om reglerna är som du säger.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man står ju sig själv närmast så man gör väl vad som är best för en själv. Jag syftade mer på att det är åt helvete om reglerna är som du säger.

Jaha, då missuppfattade jag dig, ber om ursäkt för det. Reglerna, ja så var det i alla fall när jag blev uppsagd, det kan ju ha ändrats sen dess detta var ju åtskilliga år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...