Jump to content
IGNORERAD

Minnesstudier.....


Minne00

Recommended Posts

Jag tänkte att det var dags för mig att avsluta mina trådar om livs äventyr och irrfärder och påbörja en ny eftersom vi beslutat att livet skall gå in i en helt ny fas.

I Juni är tanken att jag skall börja studera vid Stamford International University i BKK, självförtroendet har sjunkit så lågt att jag insett att jag måste sikta högt!

Jag skall ta en Bachelor of Business Administration in Business Administration med inriktning på Human Resources.... och dessutom lägga på lite extra internationella kurser som kan vara bra att ha. Thailändska ingår i undervisningen (tack och lov) så på 4 och ett halvt år tänker jag baske mig vara något vettigt! Och förhoppningen är givetvis att bli kvar i Thailand!

Micke får snällt följa med :) Han börjar med att läsa upp sin engelska under ett år sedan skall vi nog hitta något annat som passar när han väl är trygg med sin engelska och lärt sig lite Thai.

CSN är jättesnälla och ser till att så länge skolan och utbildningen är godkända så får vi belåna oss över öronen..... men å andra sidan, här i Sverige hade jag aldrig haft en chans att ha råd att plugga.

Studerar man i Thailand så får man låna till Tuitions, två t&r resor per år (kommer vi inte utnyttja, vi åker för att stanna!) Dessutom får man ca 12000 SEK/månad om man läser minst 15 timmar i veckan och det kommer man långt på även om man fortfarande har kvar en del utgifter i Sverige. Försäkringen får man också låna till... det man behöver betala själv är papper & penna (en dator till mig....), ev studiematerial, boende och mat. Får man studiemedel för 39 v på ett år så får man ca 120 000 SEK/per person att leva på och eftersom vi är två om boende mm så skall vi nog inte svälta men inte heller leva i lyx... boende och internet ligger på ca 11000 i månaden, inklusive tvättavgifter *ler* och obligatorisk städning varannan vecka.

Hyr vi ut lägenheten i andrahand möblerad så kanske utgifter och inkomster här hemma går på ett ut :) Skall bara övertyga min hyresvärd om att fyra och ett halvt års studier är en bra anledning att hyra ut och att vi tänker komma tillbaka...(inte...)

Ärligt talat så var ju BKK ett av de sista valen men eftersom det vi vill studera bara finns där så får det vara okay, gissa om vi kommer pendla mellan Jomtien och Hua Hin!

 

Det här kommer att bli en långdragen tråd men vi kanske kan stötta någon annan!

Nu har vi bara ett STORT problem! Vad skall vi göra med våra älskade katter? De två små kunde vi väl ta med en den stora är ju döv och får inte lov att vara ute.....

Helst hade vi sett att de fått stanna tillsammans men huvudsaken är att vi hittar bra hem åt dem innan vi åker. Intresserad eller känner någon annan som vill ha tre tonåriga kastrerade och vaccinerade hankatter? Bibben;)?

 

Just nu är vi i akut behov av en scanner och två personer som inte får skrivkramp i första taget för att  kunna skicka betyg och passkopior till skolan... inget vi tänker köpa när vi skall ge oss av! Snarare skall väl så mycket som möjligt säljas av!

Ja, så här får det bli och ni får  hänga med på hela resan från beslut till examen :)

 

Kram kram

 

 

Stämmer det verkligen att man får 12 000 Sek i månad för 15 tim studier i veckan ?

Lån eller skattepengar ?

rajraj

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 783
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Minne00

    136

  • Nemo

    52

  • Chan2014

    46

  • Benjamas

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kk för moppe är inget märkvärdigt minne, det tar ca en halv dag och ett par hundra baht. En bra beg moppe 25-30.000 baht. Du vill inte köpa en som är allt för beggad..

Låt inte skolan fixa boendet, iaf inte för någon längre period. Ni hittar bättre själva och det som verkar mysigt på foton här är sällan det irl. Ni kanske inte har ont av det men det är ett satans oväsen från flygplanen på nätterna om ni ska bo nära flygplatsen, jag bodde i latkrabang en vecka som är rätt nära och gillade det inte. Då hade jag hellre tagit lite restid, bara ni bor nära bts. Ska bli kul å ses igen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... kan jag ta MC kort i Thailand? 

 

Inga problem, några simpla tester såsom färgseende, reaktionstest och djupseende.

Ett praktiskt test som få eller ingen kan misslyckas med, några timmars video samt körkortsteori som du måste klara av ett visst antal frågor på.

Teoriprovet görs på dator och det finns dator att öva på men de brukar vara ockuperade så du kan få vänta lite. Misslyckas du får du komma tillbaka nästa dag. Teoriprovet kräver ganska många rätt, det finns länkar till facit på internet. Jag gör mina körkort på Land and transportation department i Bangkok, Area 3, Prakhanong. Investera även i en bra hjälm för många blir skadade i trafiken. Du hittar nog vad du behöver på länken:

http://driving-in-Thailand.com/tougher-tests-for-the-thai-driving-license/ 

 

Lycka till / SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga, hur fungerar det under loven, får ni studiemedel då också, eller blir det 2-3 månader utan studiemedel?

I Sverige fick man ju ej studiemedel under loven.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mitt körkort i Bangkok för 1000 baht och kan köra precis allt som går att köra med på en väg

Khaosan Rd?

Link to comment
Dela på andra sajter

AM översätts inte av motormännen på det internationella iallafall. Men kan hända att man i Thailand ändå får byta det till mc-kort. Det skulle vara intressant även för min del om det vore så. [emoji4]

Svårt.

Nya tider.

Utan ett visum för längre tid och fast adress tror jag inte det.

Dessutom ska IK med i original.

Finns dom som kommer säga att dom fixat körkort i Thailand på alla möjliga sätt, men det börjar bli lite mer ordning och reda, iallafall på vissa ställen.

Det som funkade igår funkar inte idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det verkligen att man får 12 000 Sek i månad för 15 tim studier i veckan ?

Lån eller skattepengar ?

rajraj

Gäller tydligen bara för yngre personer.   :sad:

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga, hur fungerar det under loven, får ni studiemedel då också, eller blir det 2-3 månader utan studiemedel?

I Sverige fick man ju ej studiemedel under loven.

Nej, inga studiemedel över loven så man får göra en budget som fungerar för hela året

Stämmer det verkligen att man får 12 000 Sek i månad för 15 tim studier i veckan ?

Lån eller skattepengar ?

rajraj

15 timmar lärarledda lektioner i veckan  är minimum för att man skall "få" pengar, de 12000 består av studiemedel och två olika lån.

En liten fråga, hur fungerar det under loven, får ni studiemedel då också, eller blir det 2-3 månader utan studiemedel?

I Sverige fick man ju ej studiemedel under loven.er.   :sad:

oops...

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller tydligen bara för yngre personer.   :sad:

Tyvärr köper inte csn "man är aldrig äldre än man gör sig"

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar på brev till motormännen:

 

Hej Carina

 

Om du vid sidan av din AM-behörighet också har en A- eller B- behörighet, kan du ansöka om internationellt körkort. Då ska du ange på beställningsblanketten att du vill ha ett kompletterande blad som förtydligar din AM-behörighet.

 

Har du enbart AM-körkort kan du inte beställa ett internationellt körkort. Då måste du på egen hand ordna en översättning av vad AM-behörigheten står för.

 

Ett internationellt körkort är avsett för tillfälliga besök i ett annat land. Tillfälligt besök brukar definieras som ett besök som inte överstiger 90 dagar = tre månader.

Det internationella körkortet kan användas för tillfälliga besök i flera olika länder under ett års tid. Däremot får besöket i ett enskilt land inte överstiga 90 dagar.

 

I ditt fall handlar det om att du ska bo i Thailand under fyra år. Då måste du ta ett thailändskt mopedkörkort. Då har du ingen användning för ett internationellt körkort, utom möjligen under den första tiden och för att underlätta när du söker om ett thailändskt körkort. Läs mer här: https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/Thailand/

 

Låter  som jag kanske kan ha lite nytta av mitt AM i allafall...

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar på brev till motormännen:

 

Hej Carina

 

Om du vid sidan av din AM-behörighet också har en A- eller B- behörighet, kan du ansöka om internationellt körkort. Då ska du ange på beställningsblanketten att du vill ha ett kompletterande blad som förtydligar din AM-behörighet.

 

Har du enbart AM-körkort kan du inte beställa ett internationellt körkort. Då måste du på egen hand ordna en översättning av vad AM-behörigheten står för.

 

Ett internationellt körkort är avsett för tillfälliga besök i ett annat land. Tillfälligt besök brukar definieras som ett besök som inte överstiger 90 dagar = tre månader.

Det internationella körkortet kan användas för tillfälliga besök i flera olika länder under ett års tid. Däremot får besöket i ett enskilt land inte överstiga 90 dagar.

 

I ditt fall handlar det om att du ska bo i Thailand under fyra år. Då måste du ta ett thailändskt mopedkörkort. Då har du ingen användning för ett internationellt körkort, utom möjligen under den första tiden och för att underlätta när du söker om ett thailändskt körkort. Läs mer här: https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/Thailand/

 

Låter  som jag kanske kan ha lite nytta av mitt AM i allafall...

Hej om du vill ha körkort för mc/moppe här i Thailand och inte har det sedan förut så kan du ta det här nere. Ska inte va så svårt Här har du en länkt till Färjan Håkan Baren Håkan som tar körkort." https://youtu.be/HNduaQRggw8 " Kan han så kan väl du eller? :-) Den är mest på  skoj men du kanske kan få ett litet hum hur det går till på ett roligt sätt.Finns nog massa som skrivit och har synpunkter på hur man ska göra och inte göra. Börja med att försöka kolla in vettiga sidor med information. Bland annat den här officiella sidan. 
http://driving.information.in.th/thai-dmv.html
Lycka till när det är dags
//G


 

Ändrades av Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej om du vill ha körkort för mc/moppe här i Thailand och inte har det sedan förut så kan du ta det här nere. Ska inte va så svårt Här har du en länkt till Färjan Håkan Baren Håkan som tar körkort." https://youtu.be/HNduaQRggw8 " Kan han så kan väl du eller? :-) Den är mest på  skoj men du kanske kan få ett litet hum hur det går till på ett roligt sätt.Finns nog massa som skrivit och har synpunkter på hur man ska göra och inte göra. Börja med att försöka kolla in vettiga sidor med information. Bland annat den här officiella sidan. 
http://driving.information.in.th/thai-dmv.html
Lycka till när det är dags
//G


 

Jag har inger ljud på datorn så Håkan kan jag bara se men enligt den andra länken behöver jag ju inte ens göra ett körprov... stämmer det verkligen? 

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du körkort med behörighet för motorcykel i Sverige slipper du körprov.

Det framgår av det svenska KK tillsammans med det Int KK att du har behörighet i Sverige.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att dom accepterar ditt AM som ett mc kort vilket krävs för att få ett thai kk utan prov. Men provet är ett teori prov som iofs nu har dubbelt så många frågor som innan, tror det är 50 st och du får bara ha 5 fel, klurigt men du får göra om det tills dom stänger och sen komma tillbaka nästa dag tills du klarar det. Körningen sen är snitslad bana bakom huset.

Ang boende så tror jag att ni kommer att flytta ett par ggr första tiden innan ni får kläm på stan och vart ni vill bo så hyr inte på mer än en mån i taget u början även om det blir något dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar på brev till motormännen:

 

Hej Carina

 

Om du vid sidan av din AM-behörighet också har en A- eller B- behörighet, kan du ansöka om internationellt körkort. Då ska du ange på beställningsblanketten att du vill ha ett kompletterande blad som förtydligar din AM-behörighet.

 

Har du enbart AM-körkort kan du inte beställa ett internationellt körkort. Då måste du på egen hand ordna en översättning av vad AM-behörigheten står för.

 

Ett internationellt körkort är avsett för tillfälliga besök i ett annat land. Tillfälligt besök brukar definieras som ett besök som inte överstiger 90 dagar = tre månader.

Det internationella körkortet kan användas för tillfälliga besök i flera olika länder under ett års tid. Däremot får besöket i ett enskilt land inte överstiga 90 dagar.

 

I ditt fall handlar det om att du ska bo i Thailand under fyra år. Då måste du ta ett thailändskt mopedkörkort. Då har du ingen användning för ett internationellt körkort, utom möjligen under den första tiden och för att underlätta när du söker om ett thailändskt körkort. Läs mer här: https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/Thailand/

 

Låter  som jag kanske kan ha lite nytta av mitt AM i allafall...

Du har ingen nytta av AM i ditt körkort kan jag säga till 99,9%. Det är Thailand så jag säger inte 100%. Finns ingen moped-klass liknade den vi har i Sverige. Alla mopeder/motorcyklar kräver MC-kort.

Har du ett Internationellt B + AM kan du byta det mot ett bilkörkort i Thailand. För MC-kort är det prov och uppkörning som gäller å det behöver man långt ifrån vara raketforskare för att klara.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inger ljud på datorn så Håkan kan jag bara se men enligt den andra länken behöver jag ju inte ens göra ett körprov... stämmer det verkligen? 

Sorry det var ingen bra länk inte den här heller men ger lite information i alla fall.
http://driving-in-Thailand.com/tag/thai-driving-license-2/
Ja du måste göra en körprov och ett teoretiskt prov. Har själv bara bytt mitt svenska till Thaikörkort. Men vad jag har hört sett och läst så ska det inte vara några större problem. Köra moppe på en inhängnad bana över en planka så dom ser att du har lite balans. och någon sväng. Det fixar du lätt. Håkan fixade sitt till slut. Fixa nu ljudet på datorn så du kan se klippen. Lite underhållning är det. :-)
Här är länken till Department Land och Transport http://www.dlt.go.th/th/ Jag använde google translate och här är det som gäller. Tillfälligt menar att först får du ett år sedan när du förnyar det får du 5 år. 

Gustav
*************************************************************************************'

TILLFÄLLIGT (ett år) körkort.

VID Foreigner 
TILLFÄLLIG (ett år) körkort.


Måste förbereda de handlingar som följer.

1. pass med VISA (ORIGINAL OCH FOTO COPY).

2. ORIGINAL FINNS I Thailand certifiera RESIDENT adress från ambassaden / INVANDRING BUREAU (gäller i 1 år) eller arbetstillstånd och foto med original.

3. ORIGINAL läkarintyg (5 Sjukdomar FORM) från klinik ELLER SJUKHUS (gäller 1 månad).

4. Originalet av FOTO INVALID KÖRKORT INTERNATIONAL (i 1949 års konvention)ELLER LOKAL KÖRKORT (översätter till engelska eller thailändska OCH OM DET ÄR INTE i Embassy certifiera på English Language).

 

FÖRFARANDE

1) kontrollera dokument

2) Skriv ut ANSÖKAN

3) - om du är kvalificerad för No.4 -> TA bara en fysisk TEST.

    - Om du är jävig i No.4 - FULL STEG EFTER.

 

  • TA EN UTBILDNING 4 TIMMAR
  • TA EN FYSISK TEST
  • TA ett teoriprov
  • TA EN PRAKTISK TEST

 

4) betala avgiften / TA EN FOTOTRYCK OCH KÖRKORT 
    (AND PLAST SMART CARD FEE 105 BAHT 100 baht).

*******************************************************************************

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen nytta av AM i ditt körkort kan jag säga till 99,9%. Det är Thailand så jag säger inte 100%. Finns ingen moped-klass liknade den vi har i Sverige. Alla mopeder/motorcyklar kräver MC-kort.

Har du ett Internationellt B + AM kan du byta det mot ett bilkörkort i Thailand. För MC-kort är det prov och uppkörning som gäller å det behöver man långt ifrån vara raketforskare för att klara.

Nja, teoriprovet är inte helt lätt. Man får kanske förbereda sig på att göra det ett par gånger innan man klarar sig. Den praktiska uppkörningen är ju löjlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, teoriprovet är inte helt lätt. Man får kanske förbereda sig på att göra det ett par gånger innan man klarar sig. Den praktiska uppkörningen är ju löjlig.

När jag gjorde det för några år sedan kom jag dit helt oförberedd. Jag hade hört att man skulle få titta på film innan provet men det fanns det inte tid för fick jag höra. Jag klarade teoriprovet med logiskt tänkande och slutledningsförmåga.

Helt klart var själva uppkörningsprovet löjligt enkelt. Klarar man inte det ska man nog inte tänka på att köra moppe i trafik. Teorifrågorna var väl inte lika enkla att klara men svårt var det inte.

Dessutom finns ju frågorna nu mera på nätet

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde det för några år sedan kom jag dit helt oförberedd. Jag hade hört att man skulle få titta på film innan provet men det fanns det inte tid för fick jag höra. Jag klarade teoriprovet med logiskt tänkande och slutledningsförmåga.

Helt klart var själva uppkörningsprovet löjligt enkelt. Klarar man inte det ska man nog inte tänka på att köra moppe i trafik. Teorifrågorna var väl inte lika enkla att klara men svårt var det inte.

Dessutom finns ju frågorna nu mera på nätet

Ja du mankan.

Klockan går även i Thailand.

Saker förändras.

Kolla Nemos postning tidigare med frågorna.

Inte en walk in the park.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde det för några år sedan kom jag dit helt oförberedd. Jag hade hört att man skulle få titta på film innan provet men det fanns det inte tid för fick jag höra. Jag klarade teoriprovet med logiskt tänkande och slutledningsförmåga.

Helt klart var själva uppkörningsprovet löjligt enkelt. Klarar man inte det ska man nog inte tänka på att köra moppe i trafik. Teorifrågorna var väl inte lika enkla att klara men svårt var det inte.

Dessutom finns ju frågorna nu mera på nätet

Jo, så har jag också gjort mina prov (mc, bil, buss) i Sverige, men detta är ju Thailand med deras sätt att tänka när det gäller att utforma frågorna. Det finns faktiskt en del frågor man får gissa på ett svar, sedan är den engelska översättningen inte helt hundra heller. Men normalt sett går det bra, alternativt så gör man om provet nästa dag efter att ha memorerat sina fel.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt ta alla svar med en nypa salt då det handlar om Thailand

Hur det går till och vad man behöver göra beror på tjänstemannens dagsform...........................Tyvärr

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Minne, jag tog MC-kort i September i år från scratch. Inga problem. Uppkörningen är löjlig, man måste ju ha med sig egen moppe. Teorifrågorna behöver studeras på nätet innan. Tog totalt 2 dagar med en 5 timmars teorilektion på thai, samt färg- och reaktionstest. 

Hör av dig när det är dags så hjälper jag gärna. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu skall vi ju inte tro att allt fungerar som jag vill... och jag pratar inte om körkort.

Helt ur det blå fick jag igår ett mail från min chef som befinner sig i Tyskland eller  Frankrike där han säger upp min av personliga skäl och att min sista arbetsdag blir den 17 december.....

 

.... ja nu gick ju facket inte riktigt med på det men det har ju minst sagt satt käppar i hjulet för mig och för våra framtidsplaner....

Var facket idag som tänker hjälpa mig att slåss med näbbar och klor men fick också höra att om han får mig avskedad på grund av personliga skäl så har jag tre månader karens från A-kassan.

 

Mår skit och lite till just nu  och funderar över om livet är värt att leva alls i längden.

Ni som känner mig kanske har sett mig lite nere men nu e de kris. Tack och lov är jag ganska bra på att reagerar i kris och ta i allt jag kan för att få vad jag vill och för att det skall kosta den som försöker ge sig på mig av egen vinning....

 

Nu är det krig!!!! Och bara drömmen om en utbildning & Thailand håller mig på rätt sida om Älvsborgsbron.

 

Avsäger mig å det vänligaste spydiga kommentarer resten av veckan!

 

Kram Kram

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...