Jump to content
IGNORERAD

Minnesstudier.....


Minne00

Recommended Posts

 

Och förresten, var en riktig djurvän och avliva den döva/blinda katten innan ni åker så att den slipper lida mer...

Jaha, som vanligt får jag tänka efter ett bra tag innan jag bemöter dina inlägg och beslutade att det relevanta här var Bethoven, den döva katten.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur det kommer sig att du tror att han lider. Har du ens träffat honom?

Här får du ett snabbt visuellt möte....

20140102_184111.thumb.jpg.0863c3e2d1116120131126_215642.thumb.jpg.57f91380f5bf5d563f381715907_10343509_10152228239072709563f3818951f9_10406813_10152227167017709SAM_0012.thumb.JPG.7d6a771c8ef5a4f447ca8SAM_0014.thumb.JPG.5e2ae8505af855112b781

 

 

 

 

Skall vi ta och överföra djurvän till människovän? Ja då står väl jag bland de första på listan att avliva....

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 783
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Minne00

    136

  • Nemo

    52

  • Chan2014

    46

  • Benjamas

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Snälla lyssna inte på alla i.... Det är härligt att kasta sig utför ett stup och inse att man kan flyga. Grejer, bekvämlighet trygghet. Jag magasinerade mina saker för cs 5 år sedan och saknar inte skiten ett dugg. Man lever ett skönt liv här i Thailand. Man kan också bli bitter och tycka allt är skit. Men det skulle man nog också göra i sverige. Visst finns det problem tokigheter i det här landet, men det gör det i Sverige också. Det är väl bara plugga på, om skolan suger så ... Ja men ni får i alla fall mera kunskaper än om ni inte hade varit där. Ni får ett papper att ni har pluggat. Det blir vad man har gjort det till. Synd på katten den ser fin ut, hoppas att ni hittar ett bra hem till honom. Nu vill jag läsa mera om hur det går för er. Lycka till ännu en gång!

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel, men var inte din anställning baserad på nån slags bidrag och dessutom tillgång till färdtjänst?

Nåja, lycka till med det nya äventyret, om du lyckas fokusera på en grej under de närmsta 4 åren i ett främmande land istället för att som i Sverige hoppa från det ena intresset till det andra.

 

Och förresten, var en riktig djurvän och avliva den döva/blinda katten innan ni åker så att den slipper lida mer...

Undrar vem som lider mest, katten som vart döv sedan födseln och inte vet något annat eller du som verkar störas av det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vem som lider mest, katten som vart döv sedan födseln och inte vet något annat eller du som verkar störas av det ?

Mata inte trollet.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, oj, oj!

 

Här går det undan vill jag lova!

på något sätt lyckades vi få certifikat från högskoleverket inom 12 timmar som berättigar oss båda till studier.

12 timmar senare var vi antagna på skolan med början i mars!!!!!!!!!!! Jag fick skriva tillbaka och tala om att vi inte vill komma förrän juli och det skulle jag få papper på i morgon. CSN har gett preliminärt klartecken.

Unionen går iin och betalar en laptop för mig som ingen har och jag kan söka och är garantera att få studiemedelshjälp upp till 12000 på tre år, dessutom hamnar fackavgiften på 100:-/år och så länge jag lägger ut ytterligare 130 sek per månad så är jag berättigad till a-kassa en vecka efter att vi kommer hem vid behov.

I morgon får vi supertrevligt sällskap som kan hjälpa till att leta fonder och sedan är det bara att göra upp en tidsplan så att vi inte glömmer något som att ta kontakt med hyresnämnden och få veta vad som finns för prejudikat gällande studier och juristen på hyresgästföreningen för att få allt löst så smidigt som möjligt!

Enda smolken i ögat är att det är långt kvar och att vi måste ge upp katterna. Någon där ute som är intresserad?

Bethoven är snart tre och väldigt lugn och tillgiven, han är döv och får inte gå ut men älskar att bli borstad eller ännu bättre dammsugen! Han håller sig från sängen äter normalt och är ett helvitt kraftpaket. Inte så förtjust i att få klorna klippta men det blir bättre och bättre. Kastrerad för att inte göra världen rikare på katter som ingen tar hand om, han hittades som liten i en papperskorg i Angered... Skall man säga något negativt om Bethoven så är det att han inte vet hur högt han låter, han kan skrämma livet ur vem som helst när han vill ha uppmärksamhet men oftast dyker han bara upp och vill mysa.

Mozart är en  liten tanig sak som mer piper än jamar, hur kelig som helst och honom får man inte ur sängen hur man än beter sig. Han älskar att ligga och mysa och hör och häpna kommer själv när han har gegga i ögonen eller behöver hjälp att snyta sig! Svart och vit, mest svart med kluven nos, sötast i världen!

Odin är en riktig rackare, men så är han ju också yngst men tyngst! Bara muskler, han älskar att busa men är inte mycket för att kela, han vill nog gärna ha en kattkompis eftersom favoritnöjet är att brottas... och titta på TV med 3 cm marginal...

Både Mozart och Odin skulle lätt anpassa sig att bli utekatter.

Nu är det absolut dags att sova för min del och drömma om första lovet så att vi kan åka till Hua Hin, saknar er mina vänner!

kram kram

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens funderingar rör sig runt körkort igen.

Om jag har förstått det hela rätt så får jag köra på ett internationellt körkort (motormännens) i tre månader när jag kommer ner men bör sedan skaffa ett thailändskt körkort.

Men VAD får jag lov att köra med det körkortet? Vill gärna införskaffa en begagnad scooter/"vespamodell".

Får jag lov att köra något med lite mer hästkrafter här i Sverige där jag år köra EU-moppe max 45km tim.

Vad behöver man tänka på för kostnader förutom vad nu en bättre begagnad cykel kostar inklusive 2 hjälmar.

Hur är det med registrering och försäkringar?

Något annat jag skall tänka på?

Eftersom jag inte kan ta med pappa så hoppas jag att det finns någon trevlig medlem som kan hjälpa mig med inköp mm när vi väl är på plats....

Tacksam för lite svar!

 

Kram kram!

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens funderingar rör sig runt körkort igen.

Om jag har förstått det hela rätt så får jag köra på ett internationellt körkort (motormännens) i tre månader när jag kommer ner men bör sedan skaffa ett thailändskt körkort.

Men VAD får jag lov att köra med det körkortet? Vill gärna införskaffa en begagnad scooter/"vespamodell".

Får jag lov att köra något med lite mer hästkrafter här i Sverige där jag år köra EU-moppe max 45km tim.

Vad behöver man tänka på för kostnader förutom vad nu en bättre begagnad cykel kostar inklusive 2 hjälmar.

Hur är det med registrering och försäkringar?

Något annat jag skall tänka på?

Eftersom jag inte kan ta med pappa så hoppas jag att det finns någon trevlig medlem som kan hjälpa mig med inköp mm när vi väl är på plats....

Tacksam för lite svar!

 

Kram kram!

Du får samma status på körkortet i Thailand som du har i Sverige,det är bara det att du får två,ett för bil och ett för motorbike.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens funderingar rör sig runt körkort igen.

Om jag har förstått det hela rätt så får jag köra på ett internationellt körkort (motormännens) i tre månader när jag kommer ner men bör sedan skaffa ett thailändskt körkort.

Men VAD får jag lov att köra med det körkortet? Vill gärna införskaffa en begagnad scooter/"vespamodell".

Får jag lov att köra något med lite mer hästkrafter här i Sverige där jag år köra EU-moppe max 45km tim.

Vad behöver man tänka på för kostnader förutom vad nu en bättre begagnad cykel kostar inklusive 2 hjälmar.

Hur är det med registrering och försäkringar?

Något annat jag skall tänka på?

Eftersom jag inte kan ta med pappa så hoppas jag att det finns någon trevlig medlem som kan hjälpa mig med inköp mm när vi väl är på plats....

Tacksam för lite svar!

 

Kram kram!

Har du mc-kort i Sverige så är det lugnt. Bara att byta ut till thailändskt.

som sagt införskaffa internationellt hemma i Sverige först.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens funderingar rör sig runt körkort igen.

Om jag har förstått det hela rätt så får jag köra på ett internationellt körkort (motormännens) i tre månader när jag kommer ner men bör sedan skaffa ett thailändskt körkort.

Men VAD får jag lov att köra med det körkortet? Vill gärna införskaffa en begagnad scooter/"vespamodell".

Får jag lov att köra något med lite mer hästkrafter här i Sverige där jag år köra EU-moppe max 45km tim.

Vad behöver man tänka på för kostnader förutom vad nu en bättre begagnad cykel kostar inklusive 2 hjälmar.

Hur är det med registrering och försäkringar?

Något annat jag skall tänka på?

Eftersom jag inte kan ta med pappa så hoppas jag att det finns någon trevlig medlem som kan hjälpa mig med inköp mm när vi väl är på plats....

Tacksam för lite svar!

 

Kram kram!

Har du inte A-behörighet på ditt svenska körkort i Sverige, så får du det heller inte på det internationella, dvs du får inte köra motobike.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt med alla bokstäver.

Har du någon av AM/A1/A2/A ?

Ja AM har jag...

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

AM översätts inte av motormännen på det internationella iallafall. Men kan hända att man i Thailand ändå får byta det till mc-kort. Det skulle vara intressant även för min del om det vore så. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

AM översätts inte av motormännen på det internationella iallafall. Men kan hända att man i Thailand ändå får byta det till mc-kort. Det skulle vara intressant även för min del om det vore så. :)

jag brukar säga att AM betyder automatic mc

 

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag köpte mitt körkort i Bangkok för 1000 baht och kan köra precis allt som går att köra med på en väg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mitt körkort i Bangkok för 1000 baht och kan köra precis allt som går att köra med på en väg

Skulle vilja se dig på rullskidor då du kan köra allt som går att köra på en väg.:big_smile:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Farsan är på plats i Thailand så visst får du kopiera mitt IK, jag tog aldrig med det i original, utan scannade bara sidan då det var flera år gammalt ;) .

Annars går det att lösa som allt i Thailand. Tror det inte är svårt att ta ett KK för MC, förutsatt du kan cykla och har balans.

En ny motorcykel och då rekommenderar jag Honda Klick kostar runt 50.000b men du får ett år begagnade för 30.000b och de runt 5 år i bra skick för 15.000b.

Hyra kostar 100-150b per dygn eller 2000-3000b per månad.

Skatt betalade jag 99b för och försäkringen under 400b. (klass 1)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej skulle inte tro det!!!

Jag ber dig å et vänligaste att lämna denna tråd ifred om du inte kan komma med något konkret och lite hjälp, skitsnack hör jag gott om dagligen i alla fall.

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Farsan är på plats i Thailand så visst får du kopiera mitt IK, jag tog aldrig med det i original, utan scannade bara sidan då det var flera år gammalt ;) .

Annars går det att lösa som allt i Thailand. Tror det inte är svårt att ta ett KK för MC, förutsatt du kan cykla och har balans.

En ny motorcykel och då rekommenderar jag Honda Klick kostar runt 50.000b men du får ett år begagnade för 30.000b och de runt 5 år i bra skick för 15.000b.

Hyra kostar 100-150b per dygn eller 2000-3000b per månad.

Skatt betalade jag 99b för och försäkringen under 400b. (klass 1)

behöver man inte ta med internationella i original?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

behöver man inte ta med internationella i original?

Jag scannade bara vissa sidor och printade ut och bifogade. Boken IK visade jag aldrig. Det fungerade ;) 

Första sidan var inte med, för det var för gammal. :D

Scanna, skriv ut och underteckna alla sidor med en blå penna är mitt råd.

Viktigaste är certificate of residence från IM via blankett TM1.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej skulle inte tro det!!!

Och vilken bokstavskombination har du själv, inte på körkortet då nödvändigtvis :look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...