kenneth073 Inlagd Januari 14, 2016 Dela Inlagd Januari 14, 2016 Har inte Micke något jobb ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke031 Inlagd Januari 14, 2016 Dela Inlagd Januari 14, 2016 Har inte Micke något jobb ?Nej jag har ju inte det, därför är det inget som hindrar mig från att genomföra detta projekt istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd Januari 14, 2016 Dela Inlagd Januari 14, 2016 Hittade just följande text på nätet så inte fanken kan skolan vara så kass som somliga (Chan 21??) påstår, dessutom har CSN gått igenom schema och ämnen och anser att utbildningen är likvärdig med motsvarande utbildning i Sverige.. The 4th highest score in the External Quality Assurance in Thailand awarded by the Office for National Education Standards and Quality Assessment of Thailand. ‘Excellent’ score in the Commission on Higher Education of Thailand‘s annual Internal Quality Assessment for 5 consecutive years. Won ‘Blackboard Catalyst Award’ for innovative blended learning in 2014 – beating 85 countries from around the world. First university in Thailand to receive International Assembly for Collegiate Business Education (IACBE) membership – the leading outcomes based professional accrediting organization for business programs in student-centred colleges and universities globally.Ovanstående är väl något du hittat på deras Web, visa rankingen istället om du ska visa något, har detta universitet några intagnings krav förutom termins avgiften? Nog om detta, du behöver inte bevisa något, är det rätt för dej är det ju kanon.Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd Januari 15, 2016 Dela Inlagd Januari 15, 2016 Snälla, skriv inte i Citeringsfältet, blir så jäkla rörigt. Det går ju inte heller att citera din text iom att fältet är tomt.Och, vad är det du vill citera?Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd Januari 15, 2016 Dela Inlagd Januari 15, 2016 Minne 55, Du behöver inte bevisa någon, viktigast är att du är nöjd, men som någon förnuftig och högt aktad medlem skrev att denna instution var jämfört med en svensk folkhögskola eller liknande, väldigt lätt att gå in och titta på ranking university in Thailand, du behöver inte ta allt med taggarna utåt, ska bli väldig kul att följa ert äventyr.Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd Januari 15, 2016 Dela Inlagd Januari 15, 2016 Förmodligen det som du skriver i inlägget. Varför får man så korkade svar här på MPR Korkat inlägg kräver korkat svar. Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd Januari 15, 2016 Dela Inlagd Januari 15, 2016 Håller inte med, när jag fyllde 50 så höjdes premiem ca 75% och för en försäkring som faktiskt täcker nåt ville dom ha 70.000/år, och då ändå bara OP.Jag är frisk som en nötkärna än så länge och lever ett skapligt sunt liv, har på 3 år här inte utnyttjat min försäkring. Nu skiter jag i den och har istället ett bra belopp på kontot som då även kan användas som inkomstkrav för visum.För 70.000 baht så får man rätt mycket sjukvård så ska ha en himla otur om det inte lönar sig på sikt att betala själv. Sen ingår det i min bil och moppeförskring om jag smäller så vad är det eg som den andra ska täcka. Oftast när man besöker sjukan är det ju nåt som man inte blir inlagd för och då gäller ju ändå inte försäkringen om man inte bara är här kortare tid med Svensk försäkring, men då med självrisk som oftast är lika dyr som sjukhus notan. Nä är man över 50 och inte helt luspank så är inte försäkring så självklart som man kan tro. Dessutom läste jag häromdagen att falanger utan försäkring får gratis vård på statliga sjukhus om det är akuta grejer. Lite OT men ändå inte.Men detta har väl Changen bättre koll på..Vet inte om jag har bättre koll om det är mej du menar, eller menar du herr Chang, kan bara se på min egen situation, jag är betydligt äldre än dej, har en sjukvårds försäkring via min Thailändska bank med enl mitt sätt att se det väldigt bra täckning, till på köpet är jag dubbel försäkrad, har en olycksfall försäkring via samma bank som t.o.m täcker t.ex ormbett, sjukvårds försäkringen 26 000bht/år, olycksfall försäkringen 5000bht/år.Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 15, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 15, 2016 Minne 55, Du behöver inte bevisa någon, viktigast är att du är nöjd, men som någon förnuftig och högt aktad medlem skrev att denna instution var jämfört med en svensk folkhögskola eller liknande, väldigt lätt att gå in och titta på ranking university in Thailand, du behöver inte ta allt med taggarna utåt, ska bli väldig kul att följa ert äventyr. Chan2014 55? fel knapp? asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Januari 15, 2016 Dela Inlagd Januari 15, 2016 55? fel knapp? Kan utläsas som ha ha åxå, men vad som avsågs - det vet nog bara skribenten. 5an och 0an ligger inte nära på mitt tangentbord i alla fall. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Januari 15, 2016 Dela Inlagd Januari 15, 2016 Verkar som en avgift för att skicka vidare från Bangkok Bank är viktigare än den ränta man kan få hos mottagarebanken. Samma med uttagsavgifterna Sen skiter man i helheten som kortkostnad per år, växlingsavgifter och valutapåslag. Sen förstår jag att det är enklare och smidigare att skicka ett ICA-kort till byn då man har egen koll på insättningarna. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Januari 16, 2016 Dela Inlagd Januari 16, 2016 Verkar som en avgift för att skicka vidare från Bangkok Bank är viktigare än den ränta man kan få hos mottagarebanken. Samma med uttagsavgifterna[emoji6]Sen skiter man i helheten som kortkostnad per år, växlingsavgifter och valutapåslag. Sen förstår jag att det är enklare och smidigare att skicka ett ICA-kort till byn då man har egen koll på insättningarna. Du nämner en massa olika kostnader, har du sammanställt dessa och jämfört olika banker? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Januari 16, 2016 Dela Inlagd Januari 16, 2016 Jag tänkte att jag ville skriva ett förtydligande här då en del av läsarna kanske inte riktigt har förstått. Det här är MIN tråd, inte min och Mickes, han kommer att starta sin egen tråd när han känner för det. Visserligen sött att vi fått smeknamnet M&M vilket ju är mina favorit godisar men jag hoppas att ni ändå kan göra ett försöka att hålla i minnet att det är jag som skriver och att jag skriver om mina erfarenheter, inte Mickes. Micke gör ett inlägg då och då men det är tyvärr inte för att han tycker att det är roligt utan för att han blir irriterad på att vi anses vara ett och enligt somliga dela en hjärna..... Visst lever vi i hop och planerar vår framtid tillsammans men vi är två VÄLDIGT olika individer, ni som känner oss vet det och jag hoppas att Mickes tråd kommer att låta er andra förstå hur olika vi är, det är inte lätt att förklara ...men kort och gott så är jag spontan, flummig, dumdristigt glad och naiv och Micke är genomtänkt, snabbtänkt med vass humor, ganska tyst och med och ett enormt tålamod och tänker mycket och väl innan han dömer! Kanske kan någon annan i vår omgivning pålysa skillnaderna bättre, jag är ju liksom mitt i... Jag vet att det ibland kan framstå som om Micke vore en hund som lydighetstränas men jag hoppas innerligt att ni ser igenom den ironin, är det någon som behöver en valpkurs så är det jag!!! För er som tycker att den här tråden är tramsig så kan jag rekommendera Mickes kommande tråd.... han är inte en 10 del så novis som jag och inte en promille lika tramsig kram kram Jag har umgåtts en del med Minne00 och Micke031, och jag kan knappast beskriva deras förhållande som "lika barn leka bäst". Snarare "opposites attract" Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 16, 2016 Dela Inlagd Januari 16, 2016 Jag har umgåtts en del med Minne00 och Micke031, och jag kan knappast beskriva deras förhållande som "lika barn leka bäst". Snarare "opposites attract" Herr Chang har talat. Ganska vanligt av vad jag har märkt under min livstid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tokotha Thong Inlagd Januari 16, 2016 Dela Inlagd Januari 16, 2016 Fan va najs Micke o Minne.Ni kommer få uppleva mycket både läraktigt, roligt och få nya vyer på livet. Gött med doers o inte bara snackare!Har inte träffat Minne men har träffat på Micke som hastigast i Pattis när han "investerade" i klockor Kanske han minns? Det var typ 2003 o tanten var från Surin. Stort lycka till! Pattaya - "Lite finare", "Lite bättre". It`s nice to be important but it`s more important to be nice Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke031 Inlagd Januari 16, 2016 Dela Inlagd Januari 16, 2016 Fan va najs Micke o Minne.Ni kommer få uppleva mycket både läraktigt, roligt och få nya vyer på livet. Gött med doers o inte bara snackare!Har inte träffat Minne men har träffat på Micke som hastigast i Pattis när han "investerade" i klockor Kanske han minns? Det var typ 2003 o tanten var från Surin. Stort lycka till! Måste vart runt 2004 då kanske, det var första året jag var i Pattaya. 2003 var jag bara i BKK och Koh Tao, visst investade jag i en hel portfölj med klockor och kommer ihåg att jag träffade någon där samtidigt. Men kommer inte ihåg vem du är eller vad du heter. Nu investerar jag inte i klockor längre, denna gången investerar jag mest i mig själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Januari 16, 2016 Dela Inlagd Januari 16, 2016 Måste vart runt 2004 då kanske, det var första året jag var i Pattaya. 2003 var jag bara i BKK och Koh Tao, visst investade jag i en hel portfölj med klockor och kommer ihåg att jag träffade någon där samtidigt. Men kommer inte ihåg vem du är eller vad du heter. Nu investerar jag inte i klockor längre, denna gången investerar jag mest i mig själv. Han e en tjötig Gaisare som gärna får dyka upp på någon av våra små gemytliga träffar nån gång i framtiden! Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nakhon Inlagd Januari 17, 2016 Dela Inlagd Januari 17, 2016 Något annat du upptäckt? Delge oss gärna. Vi är alla medlemmar. Fröken kram kram, kramis osv, Nu går väl Tomurdoc dom svagas beskyddare i spinn igen men sådana smällar man får ta, du nämner tillgång till färdtjänst, du ställer en fråga om körkort och möjligheten att köra tvåhjuling med mer hk, du får massor av uppmuntrande svar hur göra, inte en fan nämner hur tokigt det är om man inte har rutinen att köra MC i Bkk, i ett av världens trafik farligaste länder och till på köpet med Micke där bak. För mej verkar den första anledningen till era studier i Thailand vara att kunna vistas i LOS, som snusförnuftet personifierat nämner väljer ni en instution som är väldigt lågt rankad (104 i Thailand och lite över 9000 i Världen), var beror det på? Vidare skriver du att ni troligen vill stanna i Thailand efter avslutade studier, hur ska det gå till? Det är nog väldigt svårt att få någon av dom eftertraktade expats jobben efter er utbildning, om man vill bo permanent i Thailand är det ett absolut måste att vara väldigt stadd i kassan i er ålder. En annan sak är att det kommer en grå vardag efter smekmånaden även i Thailand som är flerfaldigt tuffare än hemma i landet lagom, här finns ingen färdtjänst eller några bidrag, ingen hjälp att få, i detta landet är ensam stark. Vill inte på något vis avskräcka, men var realist och tänk till, och till godheten tomurdoc det är detta jag menar med drömkalkyl. Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 17, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 17, 2016 Hoppsan.... Ibland är jag dummare än jag till och med tros vara! Så besviken på min egen logik just nu att det är pinsamt! Jag har bokat boende 1 natt för lite...... Jag får helt enkelt fjäska med dem vi skall bo longstay med och be dem låta oss flytta in en dag tidigare. Hade varit lite roligt att ta en en natt på ett av de där riktigt lyxiga hotellen men vad skall vi göra med den tiden? Kommer att komma fram 16:00 och måste logga ut 1200 dagen efter, vad gör man under den tiden? Njuter av ett superlyxigt boende i några timmar eller utforskar stan... vilket vi kommer att ha all tid i världen till senare så jag valde bort det alternativet och hoppas kunna prata med personalen på vårt boende när vi kommer ner om 14 dagar, de verkar väldigt tillmötesgående så det skall nog lösa sig men..... hur korkad kan man bli? Att tappa bort ett dygn totalt.... Inte mycket kvar att fixa med här hemma nu så jag är så slö att det är pinsamt! Jag har mina läkarbesök och besöker solariet med jämna mellanrum men allt annat kan vänta tills de sista dagarna. Vad jag inte kan begripa är hur mycket skräp jag har samlat på mig, hur mycket som hamnat i soprummet, helt onödiga saker som jag säkert trodde att jag behövde just då.... Tack och lov har systrar och vänner förbarmat sig över mycket, annars hade jag väl fyllt soprummet på egen hand. Jag hoppas verkligen att jag lär mig något av allt detta rensande, dvs TÄNKA EFTER INNAN JAG HANDLAR..... med tanke på hur mycket jag tar med mig så kan jag egentligen inte behöva köpa något alls.... utom skärbräda och kniv för att kunna äta frukt till frukost Längtar som en tokig efter passionsfrukt, vattenmelon och annans just nu Fast nu längtar jag mest efter pizza och Mickes hemkomst Kram Kram Gjorde dock ett bra köp här om dagen... ett gaming-headset med USB kontakt! Nu fungerar äntligen skype och med lurarna läcker inget varken ut eller in asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erosiam Inlagd Januari 17, 2016 Dela Inlagd Januari 17, 2016 (ändrad) Hej, En liten fråga, du kommer att ta studielån som är på ca: 10 000 kr/mån och sedan har du cirka 2 000 kr/mån i studiebidrag. Skolavgiften är cirka 28 000 kr per/år. Det skulle vara intressant att se en liten budget på detta äventyr. Ändrades Januari 17, 2016 av erosiam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berlitz Inlagd Januari 17, 2016 Dela Inlagd Januari 17, 2016 Solarium? Det trodde jag försvann för 10 år sedan. Du får ju snart sol så det heter duga. Själv undviker jag solen så mycket jag kan när jag är i Thailand, och jag skulle aldrig få för mig att lägga mig i ett solarium i Sverige. Såvida jag inte hade någon hudsjukdom som krävde det. haha förra sommaren sa grabben att jag måste vara den första som är mer solbränd när han lämnar Sverige än ankommer ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Januari 17, 2016 Dela Inlagd Januari 17, 2016 Bra val ang hotell Minne, fall inte för frestelsen att bränna massa pengar det första när ni kommer ner, rätt in i budget livet, shoppa hinner du nog med ändå. Lyxhotell när man inte riktigt har råd ger bara sur eftersmak. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke031 Inlagd Januari 17, 2016 Dela Inlagd Januari 17, 2016 Hej, En liten fråga, du kommer att ta studielån som är på ca: 10 000 kr/mån och sedan har du cirka 2 000 kr/mån i studiebidrag. Skolavgiften är cirka 28 000 kr per/år. Det skulle vara intressant att se en liten budget på detta äventyr. Skolaviften ingår ju inte i dom 12,000 kr vi får per månad, den avgiften betalas ut separat från CSN varje termin när terminsavgiften ska betalas. Även försäkringen som ju är viktig att ha betalas extra av CSN utöver allt annat. Så hur ni än vrider och vänder på det, för det har ni ju varit bra på så har vi fortfarande cirka 40,000 Baht per person och månad som ska gå till kost och logi transport och övrigt. Vill ni att vi specifierar separat vad kost och övrigt har varit för något så går det förstås att ordna, mot en rimlig ersättning för nedlagd tid då givetvis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 17, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 17, 2016 Solarium? Det trodde jag försvann för 10 år sedan. Du får ju snart sol så det heter duga. Själv undviker jag solen så mycket jag kan när jag är i Thailand, och jag skulle aldrig få för mig att lägga mig i ett solarium i Sverige. Såvida jag inte hade någon hudsjukdom som krävde det. Psoriasis..... dessutom så får man ett ganska skysst skydd mot UV A och UV B men inget alls mot UV C så det gäller ändå att vara rädd om sig när man kommer ner! SPF50! Ok.... får väl erkänna att det är lite fåfänga också... dels så vill jag att min psoriasis skall synas så lite som möjligt dels så känner jag mig snyggare med lite färg asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 17, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 17, 2016 Hej, En liten fråga, du kommer att ta studielån som är på ca: 10 000 kr/mån och sedan har du cirka 2 000 kr/mån i studiebidrag. Skolavgiften är cirka 28 000 kr per/år. Det skulle vara intressant att se en liten budget på detta äventyr. Hej och välkommen till MPR! Du firar ju en vecka idag! Ett hett tips är att antingen erkänna att man inte hunnit/orkat/velat läsa hela tråden innan man ställer frågor som är besvarade för längesedan... det visar om inte annat lite respekt. (Jag har fått detta skickat till mig själv för flera år sedan) Sedan måste jag säga att jag är förvånad över hur korkad folk måste tro att jag är.... faktiskt..... trodde inte att det var såå illa... Visst, sticker inte under stolen med att jag ibland gör misstag men att inte ha budgeterat för detta äventyr vore ju inte bara korkat utan rent ut sagt idi*tiskt! Faktum är att det inte bara är att budgetera för åren i Thailand utan också återkomsten till Sverige som inte alltid är gratis och smärtfri.. Jag kan förstå att det kan komma oväntade utgifter när man kommer på semester och tror att man är kung/drottning på grund av alla pengar man tror att det bara är att spendera eller att för den delen inte helt vara insatt i vad som gäller när man träffar sin käresta och inte vet vilka outtalade krav som ställs.... infrastruktur, kultur och byråkrati påminner inte på något sätt om vårt inrutade Sverige utan medför en massa saker som man nog måste uppleva för att tro att det är sant! Micke kom just med ett bra förslag tycker jag... för 500 bath per månad så kommer vi att skicka ut en redovisning på exakt vad vi spenderat våra pengar på och hur vi följer vår budget. Skicka PM om du vill vara medpå maillistan så skickar vi kontonummer.... Kram kram asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd Januari 17, 2016 Dela Inlagd Januari 17, 2016 Hej och välkommen till MPR! Du firar ju en vecka idag! Ett hett tips är att antingen erkänna att man inte hunnit/orkat/velat läsa hela tråden innan man ställer frågor som är besvarade för längesedan... det visar om inte annat lite respekt. (Jag har fått detta skickat till mig själv för flera år sedan) Sedan måste jag säga att jag är förvånad över hur korkad folk måste tro att jag är.... faktiskt..... trodde inte att det var såå illa... Visst, sticker inte under stolen med att jag ibland gör misstag men att inte ha budgeterat för detta äventyr vore ju inte bara korkat utan rent ut sagt idi*tiskt! Faktum är att det inte bara är att budgetera för åren i Thailand utan också återkomsten till Sverige som inte alltid är gratis och smärtfri.. Jag kan förstå att det kan komma oväntade utgifter när man kommer på semester och tror att man är kung/drottning på grund av alla pengar man tror att det bara är att spendera eller att för den delen inte helt vara insatt i vad som gäller när man träffar sin käresta och inte vet vilka outtalade krav som ställs.... infrastruktur, kultur och byråkrati påminner inte på något sätt om vårt inrutade Sverige utan medför en massa saker som man nog måste uppleva för att tro att det är sant! Micke kom just med ett bra förslag tycker jag... för 500 bath per månad så kommer vi att skicka ut en redovisning på exakt vad vi spenderat våra pengar på och hur vi följer vår budget. Skicka PM om du vill vara medpå maillistan så skickar vi kontonummer.... Kram kram Bra förslag jag är med. Det är bara trevligt och det ska bli spännande att följa med er på er resa. Jag har följt JH666 Eller JimBob som han heter numer. Han gick från Chaffis till mästersvetsare. Det finns många intressanta personer som delar med sig av sina liv. Jag är nog lite för vanlig eller "feg" för att dela med mig av mitt tråkiga liv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu