Jump to content
IGNORERAD

Minnesstudier.....

Minne00

Recommended Posts

Nu förstår jag inte varför Bkk Bank skulle vara vassare än någon annan, personligen har jag tre olika pga anledning, men använder i princip endast Kasikorn nu, de har en bra webbsida och kort man kan använda vid e.handel utan problem.

Varken Kasikorn eller Bkk Bank, kräver 1 års visum för ett normalt konto i sina regler, däremot kan den lokala bankpersonalen ha dålig koll, men då är det bara att påvisa dem deras egna regler på ex hemsida.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

• Svar 767
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Minne00

136

• Nemo

52

• Chan2014

46

• Benjamas

42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nyhet på Thaivisa med länk till källa så det stämmer nog.

Enligt detta inlägg på http://www.thaivisa.com/forum/topic/885613-government-health-insurance-and-health-insurance-concerns-in-Thailand/ varifrån  han fått uppgifternæ framgår inte.

"I was told the Thai government provides a 'reduced cost' health alternative at government hospitals. So I looked into it to find out more.

The scheme has an affordable annual charge and a mandatory health check upon enrollment. All foreigners are eligible, with no age restrictions. Residence in Thailand has to be proven normally though marriage certificate or showing the yellow (Tabian Bann) book.  It's a government scheme, so it's government hospitals. They're not four star hotels but state run hospitals in Thailand provide basic all round services, so if you can't afford private healthcare premiums, it's got to be better than nothing…hasn’t it?"

Dela på andra sajter

Enligt detta inlägg på http://www.thaivisa.com/forum/topic/885613-government-health-insurance-and-health-insurance-concerns-in-Thailand/ varifrån  han fått uppgifternæ framgår inte.

"I was told the Thai government provides a 'reduced cost' health alternative at government hospitals. So I looked into it to find out more.

The scheme has an affordable annual charge and a mandatory health check upon enrollment. All foreigners are eligible, with no age restrictions. Residence in Thailand has to be proven normally though marriage certificate or showing the yellow (Tabian Bann) book.  It's a government scheme, so it's government hospitals. They're not four star hotels but state run hospitals in Thailand provide basic all round services, so if you can't afford private healthcare premiums, it's got to be better than nothing…hasn’t it?"

Inte detta jag läste

Dela på andra sajter

Nu förstår jag inte varför Bkk Bank skulle vara vassare än någon annan, personligen har jag tre olika pga anledning, men använder i princip endast Kasikorn nu, de har en bra webbsida och kort man kan använda vid e.handel utan problem.

Varken Kasikorn eller Bkk Bank, kräver 1 års visum för ett normalt konto i sina regler, däremot kan den lokala bankpersonalen ha dålig koll, men då är det bara att påvisa dem deras egna regler på ex hemsida.

Bkk bank är lite vassare för att man sparar lite baht varje gång man för över pengar ifrån Sverige.

När du för över från din svenska bank till kasikorn så snor bkk bank typ 180 baht.

Dela på andra sajter

Bkk bank är lite vassare för att man sparar lite baht varje gång man för över pengar ifrån Sverige.

När du för över från din svenska bank till kasikorn så snor bkk bank typ 180 baht.

Nja, är inte så säker på det.

Och för den delen så för jag inte över något från någon svensk bank :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Och för den delen så för jag inte över något från någon svensk bank [emoji4]

Vad är du inte säker på?

Alla överföringar från Sverige sker alltid via bkk bank som tar sin avgift för det. Sen om du har kasikorn så går pengarna via bkk bank sen till kasikorns huvudkontor i bkk och sen ut till ditt lokala kontor och där blir då ytterligare en avgift. Dom är duktiga på att sno oss på pengar thaiarna.

Så för Minnes del som kommer att få pengar från sverige regelbundet är bkk bank bäst.

Dela på andra sajter

Vad är du inte säker på?

Alla överföringar från Sverige sker alltid via bkk bank som tar sin avgift för det. Sen om du har kasikorn så går pengarna via bkk bank sen till kasikorns huvudkontor i bkk och sen ut till ditt lokala kontor och där blir då ytterligare en avgift. Dom är duktiga på att sno oss på pengar thaiarna.

Så för Minnes del som kommer att få pengar från sverige regelbundet är bkk bank bäst.

Inte så säker på att det går till som du beskriver, vet att det är en sägen att det går till så.

Du påstod ju också i några inlägg upp att ett 1-års visum var nödvändigt för bankkonto, så man får nog ta dina påståenden både med en o två nypor salt och betrakta mycket som oriktigt och fel :)

Dela på andra sajter

Inte så säker på att det går till som du beskriver, vet att det är en sägen att det går till så.

Du påstod ju också i några inlägg upp att ett 1-års visum var nödvändigt för bankkonto, så man får nog ta dina påståenden både med en o två nypor salt och betrakta mycket som oriktigt och fel :)

Ja påstod inte att det var en nödvändighet, jag skrev att dom är lite kinkiga om man inte har longstay visa vilket dom också är.
Enligt deras hemsida så går det att öppna konto även med turistvisa men dom kräver dokument som få med turistvisa normalt kan visa upp.
Har man longstay visa så är eg kraven de samma men dom är inte lika kinkiga då.
Som du kanske märkt under din tid här så är det lite upp till den person som handlägger ditt ärende vad som gäller för dagen...

Ang avgifter vid överföring får du tro vad du vill men finns gott om fakta i ämnet om du söker lite och vill du veta 100 så skicka thai baht från sverige så får du se hur mycket som saknas när dom kommer fram..

Så här säger bkk bank om att öppna konto

For foreigners

1. Foreigner with a Work Permit

• Passport
  • Work Permit

2. Foreigner with Long-stay or Tourist Visa

• Passport and one of the following documents:

2.1 An official document from another country, such as a document from the 
          relevant agency giving evidence of the customer’s right to receive pension
          funds, OR a letter of reference from one of the following:
        • Embassy or international organization
        • Customer’s home bank to Bangkok Bank via the SWIFT messaging network
        • Person acceptable to Bangkok Bank e.g. branch officer, customer, government officer or company executive
        • Educational institution located in Thailand and acceptable to the bank
        • Company that is acceptable to the bank, confirming the customer is in the process of getting a work permit

2.2 Other documents that show the name of the customer e.g. a document
                 showing the ownership of real estate in Thailand such as a unit in a 
                 condominium

3. Foreigner with Permanent Residence in Thailand

• Passport, or Certificate of Residence, or Alien Certificate
  • House Registration
Dela på andra sajter

Och för den delen så för jag inte över något från någon svensk bank :)

Kanske inte du har någon kontakt med Sverige längre, men så är inte fallet med ts. Många andra också har väl pension, sjukpenning eller som i detta fall CSN, i alla dessa fall ska pengar överföras från Sverige. 

Förut var det i varje fall så att olika svenska banker hade olika kontaktbanker i Thailand. Jag vet att HB har alltid haft Bangkok Bank, och då slipper man en överföring till en tredje bank som kostar pengar. Det bästa är att ha så få banker som möjligt inblandade då man inte riktigt vet vad de thailändska bankerna kan ta sig till. T.ex fick vi en räkning från HB för att Bangkok Bank hade hittat på ett nytt sätt att tjäna pengar. De påstod att namnet på mottagaren var felstavat och att de debiterat de merkostnader det åsamkat dom. De fick snabbt ge upp detta då HB inte accepterade detta pålägg. Hade en tredje bank varit inblandad så har detta varit svårare.

Ett gott råd är att kontrollera med den svenska banken vilken korrespondentbank de har i Thailand och välja denna.

Dela på andra sajter

Benjamas har rätt. Det blir extra avgifter om man inte har Bkk Bank.

Ändrades av Nemo
särskrivning
Dela på andra sajter

Ja påstod inte att det var en nödvändighet, jag skrev att dom är lite kinkiga om man inte har longstay visa vilket dom också är.
Enligt deras hemsida så går det att öppna konto även med turistvisa men dom kräver dokument som få med turistvisa normalt kan visa upp.
Har man longstay visa så är eg kraven de samma men dom är inte lika kinkiga då.
Som du kanske märkt under din tid här så är det lite upp till den person som handlägger ditt ärende vad som gäller för dagen...

Ang avgifter vid överföring får du tro vad du vill men finns gott om fakta i ämnet om du söker lite och vill du veta 100 så skicka thai baht från sverige så får du se hur mycket som saknas när dom kommer fram..

Så här säger bkk bank om att öppna konto

For foreigners

1. Foreigner with a Work Permit

• Passport
  • Work Permit

2. Foreigner with Long-stay or Tourist Visa

• Passport and one of the following documents:

2.1 An official document from another country, such as a document from the 
          relevant agency giving evidence of the customer’s right to receive pension
          funds, OR a letter of reference from one of the following:
        • Embassy or international organization
        • Customer’s home bank to Bangkok Bank via the SWIFT messaging network
        • Person acceptable to Bangkok Bank e.g. branch officer, customer, government officer or company executive
        • Educational institution located in Thailand and acceptable to the bank
        • Company that is acceptable to the bank, confirming the customer is in the process of getting a work permit

2.2 Other documents that show the name of the customer e.g. a document
                 showing the ownership of real estate in Thailand such as a unit in a 
                 condominium

3. Foreigner with Permanent Residence in Thailand

• Passport, or Certificate of Residence, or Alien Certificate
  • House Registration

Det räcker som sagt med TR på Bkk B.

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/Accounts/Pages/StatementSavings.aspx

tr.thumb.JPG.ca0579c808c0406124019a89aa9

Dela på andra sajter

Hur mycket förlorar man då ungefär sisådär om man tar ut säg 20.000 battingar med ett ICA-kort några ggr/månad gentemot att varje månad föra över sina studiebidrag och lån till sitt konto i BKK-bank tex och sen ta ut pengar i deras automat ?

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Hur mycket förlorar man då ungefär sisådär om man tar ut säg 20.000 battingar med ett ICA-kort några ggr/månad gentemot att varje månad föra över sina studiebidrag och lån till sitt konto i BKK-bank tex och sen ta ut pengar i deras automat ?

Fritz..

Ja eftersom man med Ica kort eller annat svenskt kort får betala 150-180 baht eller vad det är varje gång man tar ut och att man får lite sämre kurs plus att Ica inför växlingspåslag om 1,25% den 1 mars så blir det rejält mycket dyrare.

Dela på andra sajter

På turistvisum går det normalt inte att få Internetbank. När jag skaffade bankkonto i Bankok Bank hade jag bara TR, och för att få Internetbank var jag då tvungen att ta med bychefen som garanterade min person, och att jag verkligen bodde där jag sade (+ naturligtvis min frus blå bok). Ändå gjorde de något fel på banken i Trakan. Försökte då i Pattaya att ordna Internetbank, men vägrades pga att jag var turist (hade som sagt bara TR-visum). Vi skulle ju inte tillbaka till byn mer på den resan, så jag fick vänta till nästa resa och gå tillbaka till bankkontoret i Trakan för att få tillgång till Internetbanken.

Har man long-stay visum och intyg från immigration var man bor, bör det dock fungera att få internetbank.

Edit: Och som sagt med Bangkok Bank 40 kronor i Sverige (Nordea) och 0,25% på Bankok Bank (minst 200, högst 500 baht) för varje överföring. Vad jag hört i andra trådar betydligt högre avgift till andra banker. Fria uttag i den provins man har kontot, annars 15 baht per uttag.

Ändrades av gst
Dela på andra sajter

Koppel har kommit på tal... men inte av den anledningen utan snarare att han inte "hör bakåt" så jag har en tendens att tappa bort honom och i Thailand är vi ju dessutom ganska av meddelländ båda två..... förkastade dock idén om koppel och insåg att jag ska se till att han har neon färgade tröjor på sig :)

När jag var nere sist så fanns det en skön snubbe som var väldigt ekonomisk och som gav mig samvetskval var och varannan dag genom att tala om att i genomsnitt tjänar en "svensson" Thai 300 bath per dag OM de har rätt avtal annars kan det bli sämre...

Fick teckna en toppenbra försäkring genom CSN, tyvärr tar de bort den nu vid årsskiftet så sökte man inte under 20015 får man inte längre teckna den försäkringen.

Kan säga att för dryga 7000sek per år var det en försäkring som slog tex folksam (21000sek/å), IF (30000sek/år) och många många fler med hästlängder, jag känner mig helt klart lyckligt lottad som fick förmånen att teckna denna försäkring!

nja https://www.gouda-rf.se/privat/reseforsakring/studera-utomlands/villkor#section_3

Njae.... vi behöver faktiskt bara tänka på oss själva, vilket också är en av bonusarna med att komma bort ett tag!

Se info ovan

Synd, tror att det skulle bli sköna diskussioner efter ett par Spy Mojito vid food court, nu har jag ju bara haft förmånen att träffa en av er men  men.... eftersom jag VET att en av er är toppen go och mysig och med ett riktigt jäklar anamma så tror jag att jag vill vara en fluga på väggen :)

Ni stör inte, ni roar :)

ja du ser... vi kommer inte sakna något alls!!!!!! Mer än MPR träffar här hemma då.....

Vilken skall man välja? Är det bara att knata in och öppna ett konto?

Hej Minne

Ja minimilönen i Thailand är enligt lag 300 Baht per dag. I Bangkok är den överkörd på många håll + övertid gör att många tjänar mer. 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Fritz..

I nuläget går det nog jämnt ut men när ICA inför växlingspåslaget blir det nog en fördel att ha thaikonto. En annan fördel är ju att man kan plocka ut småskvättar utan avgift och slipper gå runt med fickorna fulla med pengar.

Dela på andra sajter

Hej Benjamas.Nu ska du inte tro allt Thaivisa skriver!.

Vid akutfall /ej akut kostar Doktorn inget,men som farang betalar vi for medisinen (Original) .Thai har bara medisin kopior.

//

Dela på andra sajter

Hej Minne

Ja minimilönen i Thailand är enligt lag 300 Baht per dag. I Bangkok är den överkörd på många håll + övertid gör att många tjänar mer. 

/ SatanG

Va skönt att höra att jag hade förstått något rätt :) Jaja, det är ju detta jag skall plugga så jag får väl koll förr eller senare

I nuläget går det nog jämnt ut men när ICA inför växlingspåslaget blir det nog en fördel att ha thaikonto. En annan fördel är ju att man kan plocka ut småskvättar utan avgift och slipper gå runt med fickorna fulla med pengar.

Har inget ICA kort....de vill inte ge mig något:(

asumption is the mother of all fuckups!

Dela på andra sajter

Vid akutfall /ej akut kostar Doktorn inget,men som farang betalar vi for medisinen (Original) .Thai har bara medisin kopior.

//

Är lite osäker på hur det egentligen fungerar. Var inlagd på sjukhus i somras, och de sade då att om jag varit skriven på min frus adress, och eventuellt något mer, hade hela kalaset bara kostat mig samma som för thailändare. Nu orkade jag inte bry mig i somras, dels var jag ganska dålig, dels slutade hela kalaset i alla fall på ca 5000 baht, men det är definitivt något jag kommer att undersöka närmare. När det gäller medicinen fick jag en blandning av original och kopior, första dagarna original, sedan kopior.

Dela på andra sajter

Min 10 åriga systerdotter tycker absolut att jag skall skaffa en sådan här....

Någon som vet prisnivå på ett ungefär både ny/begagnad och är det någon i BKK som kan följa med mig och köpa??

928.thumb.jpg.4a721a942d8f38174bdc350e8c

Jag hade dock velat ha hardcase bakpå...

Dela på andra sajter

Just den modellen som du visade, Baotian/TMS, har jag inte sett i Thailand. Däremot denna Yamaha Fino. Pris, osäker...kanske 40-50 000 baht? Bara en gissning dock. Däremot är de små, två stycken är riktigt obekvämt.

fino.jpg

Ändrades av swedenfarang

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Just den modellen som du visade, Baotian/TMS, har jag inte sett i Thailand. Däremot denna Yamaha Fino. Pris, osäker...kanske 40-50 000 baht? Bara en gissning dock. Dock är de små, två stycken är riktigt obekvämt.

fino.jpg

Jag får köpa vad jag hittar som är bra och ett par burkar sprejfärg :)

Dela på andra sajter

Hittade just följande text på nätet så inte fanken kan skolan vara så kass som somliga (Chan 21??) påstår, dessutom har CSN gått igenom schema och ämnen och anser att utbildningen är likvärdig med motsvarande utbildning i Sverige..

• The 4th highest score in the External Quality Assurance in Thailand awarded by the Office for National Education Standards and Quality Assessment of Thailand.

• ‘Excellent’ score in the Commission on Higher Education of Thailand‘s annual Internal Quality Assessment for 5 consecutive years.

• Won ‘Blackboard Catalyst Award’ for innovative blended learning in 2014 – beating 85 countries from around the world.

• First university in Thailand to receive International Assembly for Collegiate Business Education (IACBE) membership – the leading outcomes based professional accrediting organization for business programs in student-centred colleges and universities globally.

Dela på andra sajter

//

Nu var det inte på Thaivisa forum som jag läste detta utan en nyhet som dom la upp med länk till källan där nån hög thai uttalade sig om detta så det var nog väldigt trovärdigt.
Men du bekräftar ju nu att det stämmer och medicinen är ju den lilla kostnaden.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...