Jump to content
IGNORERAD

Minnesstudier.....

Minne00

Recommended Posts

Och vad har det med mej att göra, har väl inte nämt något om några skatter, konstigt visum du har som har bott så länge i Thailand, menar villa,pool, maid, familj m.m, måste vara jobbigt?

Chan2014

Dela på andra sajter

• Svar 767
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Minne00

136

• Nemo

52

• Chan2014

46

• Benjamas

42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Och vad har det med mej att göra, har väl inte nämt något om några skatter, konstigt visum du har som har bott så länge i Thailand, menar villa,pool, maid, familj m.m, måste vara jobbigt?

Chan2014

Oroa dig inte, citeringen blev fel. 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Nä, enda skatten jag betalar är 0,27% på kapitalförsäkringar :-)

/ SatanG

Nästa år blir den 0,37 % :doubt:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Nä, enda skatten jag betalar är 0,27% på kapitalförsäkringar :-)

/ SatanG

Ökar till 0,42 nästa år.....

/hakancnx

Dela på andra sajter

Nästa år blir den 0,37 % :doubt:

Hehe ja det kommer svida i lädret, tur räntan på studielånet ligger rekordlågt :-)

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Nu är lag lite nyfiken, vad är det för skatt ni pratar om... något jag behöver ta hänsyn till?

asumption is the mother of all fuckups!

Dela på andra sajter

Hej,

det flesta på detta forum  betalar  bara alkohol skatt,

så bry dig inte om  alla m,90% har ingen kontakt med det du pratar om,! ;)

Fan , betalar både alkoskatt + alla andra skatter = 100%

Ingen tur i livet .... sa räven ...

Med vänlig hälsning rajraj

Dela på andra sajter

Nu är lag lite nyfiken, vad är det för skatt ni pratar om... något jag behöver ta hänsyn till?

beror på om du har kapitalförsäkringar 

Dela på andra sajter

Här hemma händer mycket på en gång och ändå vet vi egentligen inget alls förrän lagom till jul.... det är då vi får definitiva besked från CSN och om vi får hyra ut i andra hand.

Jag hoppas verkligen att det inte skall vara ett problem att hyra , vi har träffat på en jättefin familj som blev av med sitt andrahands kontrakt i vår stadsdel för 6 månader sedan och bor nu i andra änden av stan och kör sina två små fina killar tvärs över stan varje vardag för att de skall gå i skolan. Som om de inte verkade mysiga nog och bad mig lämna mina gardiner (batiktyg från BKK med Buddha på)... fast jag lyckats sy en så att Buddah nästan står på huvudet.... det bästa av allt är att Bethoven, den döva katten, får lov att bo kvar, de flyttar in till honom och tar hand om honom tills vi kommer hem, de föll pladask för  honom och eftersom han är den som skulle få det jobbigast vid en flytt så är det verkligen en toppenlösning!!!

Är det någon som skall hyra ut i andra hand så rekommenderar jag samtrygg.se, kalas smidigt och gratis! Det tog oss två dagar från att anonsen  varit uppe tills vi hade träffat 6 familjer och fallit platt för en. Härliga människor som man känner att man gärna hade umgåtts med :) ....

Nu har vi i allafall fått alla papper och skickat in våra ansökningar till CSN så det enda vi har att göra är att vänta på besked, och hoppas att någon som känner Atom kan hjälpa mig att få kontakt med honom......

kram kram

Med Vänliga Hälsningar till Chan2015

Dela på andra sajter

Här hemma händer mycket på en gång och ändå vet vi egentligen inget alls förrän lagom till jul.... det är då vi får definitiva besked från CSN och om vi får hyra ut i andra hand.

Jag hoppas verkligen att det inte skall vara ett problem att hyra , vi har träffat på en jättefin familj som blev av med sitt andrahands kontrakt i vår stadsdel för 6 månader sedan och bor nu i andra änden av stan och kör sina två små fina killar tvärs över stan varje vardag för att de skall gå i skolan. Som om de inte verkade mysiga nog och bad mig lämna mina gardiner (batiktyg från BKK med Buddha på)... fast jag lyckats sy en så att Buddah nästan står på huvudet.... det bästa av allt är att Bethoven, den döva katten, får lov att bo kvar, de flyttar in till honom och tar hand om honom tills vi kommer hem, de föll pladask för  honom och eftersom han är den som skulle få det jobbigast vid en flytt så är det verkligen en toppenlösning!!!

Är det någon som skall hyra ut i andra hand så rekommenderar jag samtrygg.se, kalas smidigt och gratis! Det tog oss två dagar från att anonsen  varit uppe tills vi hade träffat 6 familjer och fallit platt för en. Härliga människor som man känner att man gärna hade umgåtts med [emoji4] ....

Nu har vi i allafall fått alla papper och skickat in våra ansökningar till CSN så det enda vi har att göra är att vänta på besked, och hoppas att någon som känner Atom kan hjälpa mig att få kontakt med honom......

kram kram

Med Vänliga Hälsningar till Chan2015

Ta en kreditupplysning på den mysiga familjen.

Hälsar en före detta hyresvärd.

Edit : såg att ni gick vis en mäklare och då har väl dom koll hoppas jag.

Dela på andra sajter

Ta en kreditupplysning på den mysiga familjen.

Hälsar en före detta hyresvärd.

Edit : såg att ni gick vis en mäklare och då har väl dom koll hoppas jag.

Ja det stämmer att vi anlitat en firma, mycket tryggare så, de ser dessutom till att lägenheten är försäkrad :)

Dela på andra sajter

ok, nu har jag lite frågor igen....

Vad är det för skillnad på appartment & condonimium? Försöker hitta bostad på nätet men jag fattar inte skillnaden?

Vad kallas det när man hyr i en radhuslänga?

Är det någon boende i BKK som har ett enormt bagageutrymme, alternativt släp ;) som har lust att hjälpa oss från Flygplatsen till Hua Mak....?

Hur fungerar det vanligast med post om man bor i typ lägenhet/condo

Vi har bokat en liten "lägenhet" genom skolan för de första tre månaderna men så trångt kan vi bara inte bo i längden så vi måste hitta något annat, lite svårt härifrån så de där tre månaderna blir toppen bra, framför allt de tre första veckorna innan skolan börjar.... hoppas hitta något i Prawet nära skytrain station..... då kommer vi vara lagom nära skolan också...

Om man skriver kontrakt skall man då göra det på ett år åt gången eller för hela tiden man förväntar sig att vara i Thailand?

Hur är Hua Hin runt Song Kran (stavning?).... värt att besöka på första lediga långhelgen?  *hint hint*

kram kram

Dela på andra sajter

Vad är det för skillnad på appartment & condonimium? Försöker hitta bostad på nätet men jag fattar inte skillnaden?

Är det någon boende i BKK som har ett enormt bagageutrymme, alternativt släp ;) som har lust att hjälpa oss från Flygplatsen till Hua Mak....?

Vi har bokat en liten "lägenhet" genom skolan för de första tre månaderna men så trångt kan vi bara inte bo i längden så vi måste hitta något annat, lite svårt härifrån så de där tre månaderna blir toppen bra, framför allt de tre första veckorna innan skolan börjar.... hoppas hitta något i Prawet nära skytrain station..... då kommer vi vara lagom nära skolan också...

Om man skriver kontrakt skall man då göra det på ett år åt gången eller för hela tiden man förväntar sig att vara i Thailand?

Hur är Hua Hin runt Song Kran (stavning?).... värt att besöka på första lediga långhelgen?  *hint hint*

kram kram

Hej
apartment ,condominium = samma sak

radhuslänga ofta townhouse eller möjligen connected house kan också bara heta house.

Be att få en kopia av husboken så ni kan visa upp om ni skulle behöva. Mycket lättare, än att börja jag ägaren när ni skulle behöva den. 

Angående kontrakt så .... Ja det är svårt men 6 månader skulle jag börja med max. Så man vet om man trivs och allt funkar. Är det längre kontrakt så ska det bli billigare hyra. Men var lite försiktig med att betala långt tid i förskott. Kan bli billigt men också trassel. 
Bara ange adressen så kommer posten,kolla med receptionen om det är en lägenhet hur dom brukar göra. Hus så skriv bara hela adressen med husnummer och allt.

Hur mycket bagage ska ni ha med er????(OBS skidor, täckjacka kan ni lämna hemma!! :-) )Räcker inte en minivan? Boka på nätet, då står dom och väntar på er.
//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Dela på andra sajter

kram kram

Appartment =  hyresrätt

Condonimium = bostadsrätt

Kanske ska ändra till att condo nästan är lika en bostadsrätt. Det skiljer lite, de har väl inte våran typ av bostadsrättsföreningar, men du köper loss den och kan sälja den.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

Hejapartment ,condominium = samma sak

radhuslänga ofta townhouse eller möjligen connected house kan också bara heta house.

Be att få en kopia av husboken så ni kan visa upp om ni skulle behöva. Mycket lättare, än att börja jag ägaren när ni skulle behöva den. 

Angående kontrakt så .... Ja det är svårt men 6 månader skulle jag börja med max. Så man vet om man trivs och allt funkar. Är det längre kontrakt så ska det bli billigare hyra. Men var lite försiktig med att betala långt tid i förskott. Kan bli billigt men också trassel. 
Bara ange adressen så kommer posten,kolla med receptionen om det är en lägenhet hur dom brukar göra. Hus så skriv bara hela adressen med husnummer och allt.

Hur mycket bagage ska ni ha med er????(OBS skidor, täckjacka kan ni lämna hemma!! :-) )Räcker inte en minivan? Boka på nätet, då står dom och väntar på er.
//Gustav

Vi skall ha tillräckligt med oss för att stanna i drygt tre år....  plockar med täcke och kudde, lakan och lite sådant hemifrån så att det känns som hemma och inte ett hotell....

... sedan skulle jag nog kunna fylla en väska med bara mina skor men jag skall försöka dämpa mig lite och välja det viktiga och lika dant med kläder men jag är inte den  som är bäst på att begränsa mig.

Nu kom ju genast nästa fråga, vad är husboken???

Dela på andra sajter

Vi skall ha tillräckligt med oss för att stanna i drygt tre år....  plockar med täcke och kudde, lakan och lite sådant hemifrån så att det känns som hemma och inte ett hotell....

... sedan skulle jag nog kunna fylla en väska med bara mina skor men jag skall försöka dämpa mig lite och välja det viktiga och lika dant med kläder men jag är inte den  som är bäst på att begränsa mig.

Husboken är en form av mantalskrivning. Varje fastighet har ett eget nummer i ett fastighetsregister och boken innehåller en förteckning om ägarskap samt övriga som bor i huset, dock inte hyresgäster eller tillfälligt boende, enkelt uttryckt, boken är huset och innehållet de som bor där. Hyr man skall man ha en kopia på husboken samt en kopia på husägarens ID kort, båda signerade vid visa och uppehållstillståndsansökan hos mig polisen så se till att ni får dessa kopior samt dubbelkopiera för ni måste lämna dessa varje år vid årsansökan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Husboken är en form av mantalskrivning. Varje fastighet har ett eget nummer i ett fastighetsregister och boken innehåller en förteckning om ägarskap samt övriga som bor i huset, dock inte hyresgäster eller tillfälligt boende, enkelt uttryckt, boken är huset och innehållet de som bor där. Hyr man skall man ha en kopia på husboken samt en kopia på husägarens ID kort, båda signerade vid visa och uppehållstillståndsansökan hos mig polisen så se till att ni får dessa kopior samt dubbelkopiera för ni måste lämna dessa varje år vid årsansökan!

Husägaren ska även fylla i en TM30 (TM28 ?) blankett och lämna till Immi senast 24 timmar efter att en farang flyttar in i bostaden.

Detta gäller även "bofasta" faranger som har bott i åratal i samma hus, när de återvänder från ett sverigebesök tex. Regeln har ju funnits i åratal, men har tydligen inte efterlevts särskillt bra. Häromkring (CM) så har de börjat kolla detta,skiljer naturligtvis mellan olika orter som vanligt.

Ändrades av Nemo
Dela på andra sajter

Kul att höra era planer och hur de framskrider. Fortsätt gärna rapportera.

När det gäller längd på boendekontrakt är det ju lite lurigt. Ju längre kontrakt desto billigare, men räkna inte med att kunna bryta kontraktet och få några stålar tillbaka (ej heller deposition). Och det är inte ovanligt att det som ser bra ut från början (i dagsljus) kanske inte är vad det såg ut att vara. Ett till synes trevligt område kan vara helt annorlunda på natten, och grannar kan ha allt annat än er i åtanke när de lever sina liv. Och i Bkk är det inte bara att ringa efter störningsjouren, vill du ha en förändring är det oftast du själv som får flytta.

Men det är ju inget hinder, bara nåt att tänka på när ni skriver kontraktet. Skriv inte längre kontrakt än att ni kan ta ev förlust av hyra/deposition om ni måste flytta snabbt.

Återigen lycka till, och fortsätt som sagt gärna med rapporterna. Det är kul att höra om annorlunda äventyr:big_smile:

Dela på andra sajter

Minne kolla in Mr roomfinder för lgh att hyra i BKK.

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Dela på andra sajter

En fråga när landar ni i BKK

Dela på andra sajter

Jag frågar pga har bil! Men vet ej själv var Virrpannan är Då och då!

Dela på andra sajter

0900 den 1 mars :) om allt går som det ska...

Dela på andra sajter

Minne den tiden är jag tillbaka i Sverige, kan tyvärr inte hjälpa dig då!

Dela på andra sajter

Det är tanken som räknas!!!!!!!!! :brunett:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...