Jump to content
IGNORERAD

Minnesstudier.....

Minne00

Recommended Posts

Ja plus 1 år, men har varit på MPR sedan start men med ett annat nick. Då jag läst hela tråden men inte riktigt fått kläm på vad som är bidrag från CSN eller från facket mm så ställde jag frågan. Och givetvis  så antog jag att ni gjort en budget därav frågan om ni vill delge oss den, och jag kommer följa denna tråd samt är nyfiken på vad era faktiska kostnader blir. Se även mitt svar till Micke031. Fick även uppfattningen att du också tolkade mitt inlägg som negativt. Kan inte vara lätt som ny på detta forum när tom du ger som jag uppfattat det  negativ kritik till en vad du trodde endast varit medlem i en vecka (obs! särskriv inte medlem... :) ).

Här är en budget som jag lite snabb slängt ihop för mig, som jag tror skulle funka (växelkursen är 0,25 kr /THB eller 4 THB/KR).  Vill ni så skänk en slant till välgörande ändamål som betalning för min budget. 

Capture.thumb.PNG.beda0d156855d82e7d89a4

Jag ser ingen post för nöjen/sällskap, som singel man i Thailand bör det nog ingå i en rimlig kalkyl.  

Även transporter verkar i mina ögon mycket liten. Jag misstänker att du tänker ta dig runt på en mindre (125 cc) mc?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

• Svar 767
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Minne00

136

• Nemo

52

• Chan2014

46

• Benjamas

42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu har jag varit på sjukhuset och blivit mörbultad av röntgen personalen.... men nu är i alla fall hela ryggen röntgad så att jag kan få besked om hur det ser ut.... jag  vet egentligen inte vad jag skall med den vetskapen till men egentligen handlar det väl om att jag vill att de skall ringa och tala om att det inte uppkommit nya förslitningsskador och att de förändringar jag har på ryggraden inte är något onormalt....

Får besked nästa vecka så nu får jag ha lite tålamod...

Inte så lätt när det bara är 10 dagar kvar innan vi åker, jag har förberett för mycket så jag är super rastlös, det skall bli gött att få spendera de sista dagarna med hela familjen och bli lite lagom distraherad :)

Försöker komma på  vilka visdomsord jag skall lämna till de äldsta av syskonbarnen men det är inte lätt.... de små är inte lika svårt att skriva till...

Jag har gett mig sjutton på att alla syskonbarnen skall få ett brev innan jag åker, även de som inte fattar det på 15 år, utifall något händer så vill jag att de skall ha svart på vitt att jag älskar dem. Jag har ett sådant "brev" från min farfar som kom i min ägo ca 10 år efter hans bortgång (hade legat i en ask hos hans storasyster i Åmål!) och det har betytt väldigt mycket för mig. Farfar hade inte en tanke på att dö när han skrev men att ha det på pränt är guld värt eftersom han lämnade oss strax efter att jag fyllt två.

Jag har inte heller tänkt dö så jag måste försöka få dit något som är relevant för de närmsta 4 åren för de 3 äldsta.... gissar att det kommer att handla om pubertet och hormoner och tonåren...

Nej nu har mina värktabletter börjat verka så jag skall vila. Stackars Micke får möta upp en eventuell köpare av vår Volvo.... hur kan man annat än att älska en man som gör något sådant? :)

asumption is the mother of all fuckups!

Dela på andra sajter

Det enda de får är vad jag förstår bidraget. Lånet är nog tänkt att betala tillbaka.

Menar du att du ska sluta jobba för evigt? Personligen betalar jag tillbaka mina lån innan jag lägger handskarna på hyllan och rekommenderar andra att göra detsamma. Om inte lär det nog sluta med kronofogden och anmärkningar så den som vill ha en möjlighet att kunna skaffa ett boende och liv i gamla Svedala även senare bör nog tänka på det. Det kanske, just nu, låter som skitsamma men livet i Thailand är inte alltid bättre än i Sverige så det är nog klokt att ha detta i minnet.

/ SatanG

Varför kommer jag kunna hämna hos fogden, krävs till att börja med en ej reglerad skuld och jag har ej några skulder idag. Jag skrev att jag har sparat pengar under lång tid, som bör räcka fram tills dess att jag plockar ut mina pensioner. Och enligt mina beräkningar så kommer mina besparingar att räcka fram till det år jag fyller 65 år om jag lever på 10 000 - 12 000 kr/år. Det är ungefär samma pengar som Minne00 har därav mitt intresse för hennes budget och utfall. Jag har redan bostadsrätt och fritidshus i Sverige som jag avser att behålla så några lån tror jag inte att jag behöver så även en betalningsanmärkning skulle inte vara några problem. 

Skillnaden ligger i att Minne00 skall plugga och sedan jobba, jag skall sluta jobba jag kanske kommer att jobba 3 - 6 mån/år under några år. Men jag kommer att leva vanligt lugnt liv 5 dagar i veckan och 2 dagar helg men detta kanske dröjer 1 - 5 år innan jag gör slag i saken. 

Ändrades av erosiam
Dela på andra sajter

Varför kommer jag kunna hämna hos fogden, krävs till att börja med en ej reglerad skuld och jag har ej några skulder idag. Jag skrev att jag har sparat pengar under lång tid, som bör räcka fram tills dess att jag plockar ut mina pensioner. Och enligt mina beräkningar så kommer mina besparingar att räcka fram till det år jag fyller 65 år om jag lever på 10 000 - 12 000 kr/år. Det är ungefär samma pengar som Minne00 har därav mitt intresse för hennes budget och utfall. Jag har redan bostadsrätt och fritidshus i Sverige som jag avser att behålla så några lån tror jag inte att jag behöver så även en betalningsanmärkning skulle inte vara några problem. 

Skillnaden ligger i att Minne00 skall plugga och sedan jobba, jag skall sluta jobba jag kanske kommer att jobba 3 - 6 mån/år under några år. Men jag kommer att leva vanligt lugnt liv 5 dagar i veckan och 2 dagar helg men detta kanske dröjer 1 - 5 år innan jag gör slag i saken. 

Ett tips, sluta inte jobba.

10-12.000 kr/år e liiite tunt om en säger, men du kanske tänker bo i tält och äta svamp?

Dela på andra sajter

Ett tips, sluta inte jobba.

10-12.000 kr/år e liiite tunt om en säger, men du kanske tänker bo i tält och äta svamp?

Hehe, inte ens jag skulle gå runt på 12.000kr/år. Om jag nu inte får jobb som hemma-man åt vännen, men den risken är minimal.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Ok, som du skrev var det lätt att missuppfatta. Jag fick, som sagt, uppfattningen att du var intresserad av att lyfta studielån.

Har du varit i Thailand förstår jag inte varför du verkar förvånad över att det går att klara sig på 10-12,000 kr/månad men det kanske också var en missuppfattning från min sida. 

Så har du ingen post för nöjen i din budget? Vart vill du bo? Hur tänker du transportera dig?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Hej,

jag har kikat lite på din budget och det är ett par poster jag inte förstår.

1 boende 5000 bath/mån.... vi lägger 13200

Transporter... var skall du bo? vi kommer att betala ca 500bath....

Att äta för 500 bath/dag är bra lyxigt.... i alla fall i min bok...

Dator, mobil, internet verkar också lite överkant.

Nu är vi ju alla olika

Vår budget ser ut som följer om man bortser från Försäkring och tuitions som liksom bara byter bank..

Märk väl att detta är PP

Inkomst CSN 39000 Bath / månad

Boende 6600

Mat 3000

Metrokort 500

Telefoni 500

Medlemskap gym 125

Eventuellt fiber 300

Totalt ca 28000 och då har vi ca 11000 vardera att spendera på kläder hygien och övrigt.

Vi kommer inte att lägga pengar på att åka hem utan låta reselånen gå till att utforska mer av Thailand och Asien..

När det gäller utgifterna vi har kvar i Sverige så täcks de upp av det lilla påslag vi lagt på hyran för att vi hyr ut möblerat.

Sparande känner jag mig inte bekväm med att redogöra för men vi kan väl säga att det motsvarar i alla fall 3 års utgifter enligt ovan.....

Kan dock saga attdet finns ytterligare 40  000 undansatta för tandvård. Mina tänder och mina proteser är i bedrövligt skick så det tänkte jag fixa :)

Och visst stämmer det att allt är lån som skall betalas tillbaka men om man tänker tanken så kommer jag ha 20+ år kvar att arbeta när jag kommer hem....( och det är förutsatt att man kan gå vid 67)

Sorry att jag missade ett år! Inte lätt i årsskiftet!

kram kram

Hej

Att du kommer klara dig med budgeten tvivlar jag inte på men 100B/dag för mat?

Själv gillar jag att starta dagen, efter morgonkaffet förstås, med en svensk frulle. Kan nämna några priser om det.

Mjölk ca 40B/l

Juice 60-80B/l

Bröd 30-90B/limpa beror naturligtvis vad man vill ha för stil på brödet.

Youghurt 50B/sexpack a 125ml eller nåt sånt.

Ost är Dyrt, om man inte väljer billigaste plastost.

Smör från 80B/liten burk.

Snus, kanske inte räknas som frukost utan mer som livselixir ca 100B/dosa

/ SatanG

Ändrades av SatanG

Dela på andra sajter

Har inga problem att leva på 10-12.000kr per månad i Sverige eller Thailand. Det räcker till nöjen, resor och det vardagliga. Bor och hyr billigt, men med en vecka i snitt per månad på annan ort så går det ändå ihop.

Har inga skulder så min pension på 14.100kr efter skatt kan jag spara flera tusen per månad på.

M&M klarar det galant.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Hej Minne !

Det är kul att läsa om ert kommande projekt och tror att ni kommer att greja detta utan större missöden.

Jag har dock funderat lite på en detalj. Ni kommer att hyra ut lägenheten i Sverige och det känns ju ganska självklart, dels ekonomiskt men också att det inte står en lägenhet tom då det råder en sådan stor bostadsbrist som det gör just nu.

Min undran är om du har skrivit en fullmakt åt någon som kan företräda dig om det skulle hända att den som du har hyrt ut lägenheten till skulle råka bestämma sig för att flytta.

Visst går det bra att skriva en sådan fullmakt även om ni befinner er i Thailand och skicka hem den men det kanske skulle vara bra att ha en eller flera fullmakter liggande färdiga hos någon ni litar på.

Detta var min lilla undran och nu kommer det ett stort 

tack.thumb.jpg.993ed8e93348d5cadca7f7b08

Igår kväll satt vi som vanligt på "plattan" och löste världsproblem och då kom Benjamas bärande på en stor påse. 

Han sa att han nyss hade fått detta skickat till sig från Sverige och avsändaren var Minne. Han visade påsens innehåll och gissa om vi blev glada över denna överraskning !

Thailpng_15-16_30_051.thumb.jpg.fd1802b6

En hel påse full med svenskt godis ! :dance1:

Vi delade på godiset broderligt och jag vill framföra mitt och mina vänners stora tack till Minne ! Du är guld !

Jag kommer till Bangkok i slutet på februari och det vore kul att träffas och kolla hur ni har det.

Ha det så gott tills vi hörs !

Mvh

Luke

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

Ja inte varje dag det dimper ner en säck med dussinet godispåsar hos tomten så de vart många snälla barn som blev glada. Får samla alla sen när det har smält till en Turkisk Afton [emoji14]

Dela på andra sajter

Ja inte varje dag det dimper ner en säck med dussinet godispåsar hos tomten så de vart många snälla barn som blev glada. Får samla alla sen när det har smält till en Turkisk Afton emoji14.png

Jaga köper med en lite 50% vodka.... är det någon som har tomflaskor? ;)

Dela på andra sajter

Försöker se över vår budget lite så att jag inte missar något.

1. Finns det någon som kan tala om vad närmaste 7/11 tar för
  2. ett paket WInston (cigaretter)
  3. en Leo öl
  4. en Spy Moijto
  5. en liten netsle (0,30) vatten.

Tacksam för hjälp!

Dela på andra sajter

Jäklar anamma! Ger er all lycka i ert åtagande. Ni kör hela vägen. O snackar inte. Då ni är människor med öppna sinnen och ödmjukhet kommer allt ordna sig där nere.

Lycka och välgång önskar jag er.

Mvh Nilsson

Tapatalkat

Dela på andra sajter

Jag önskar er M&M all välgång och lycka. Jag arbetar nu och kan inte klara av er budget. Men när jag studerade på KTH för 21 år sedan kunde jag klara mig på en student budget,  och har betalat av CSN för 10 år sedan. Bara ni är disiplinerade så klarar ni av detta. Eftersom ni är vana, vad jag förstår, av att klara av att leva för en begränsad budget, så har ni alla förutsättningar att lyckas. 

PS: Jag studerade från när jag var 19år tills jag var 23.

Dela på andra sajter

3. en Leo öl
  4. en Spy Moijto

Tacksam för hjälp!

Är det frukosten?  :D

Dela på andra sajter

3. en Leo öl
  4. en Spy Moijto

Tacksam för hjälp!

7/ 11 är dyra att handla hos i längden.

Skaffa makro kort och köp ölen i 12 pack, samma med Spy.

Ciggaretter ocksa i 10 pack

Makro har en massa olika vatten till bra priser, även nestle i 24 pack 0,3.

Sedan har ni alla sma grossiter som oftast har bra priser.

Utga fran priser pa Makro och Tesco som kan vara ett bra riktmärke vid jämnförelse.

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Dela på andra sajter

Utga fran priser pa Makro och Tesco som kan vara ett bra riktmärke vid jämnförelse.

Mvh. SWED THAI

När vi är i  Thailand handlar vi på Makro utan kort.

Är det billigare eller får man extra rabatt med kortet ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Mvh. SWED THAI

Gillar inte makro, jäkla otyg att dom ska kolla kvitto och varor efter att man redan betalat och så får man ju fn inga påsar.

Tesco Lotus e mye bättre.

Dela på andra sajter

Tesco Lotus är ta mig f-n inget bättre......I Kumphawapi är det alltid koll av kvitto av nån jävla vaktnisse........stolleri på hög nivå.....handlar man för 2000.- bath så är det säkert 10 påsar när man går ut,,så påsar är det ingen brist på i plastpåsarnas förlovade land....hehehe.

Dela på andra sajter

Gillar inte makro, jäkla otyg att dom ska kolla kvitto och varor efter att man redan betalat och så får man ju fn inga påsar.

Tesco Lotus e mye bättre.

Du kan köpa fina påsar för en liten penning på Makro,hänger på stolpen vid kassan. Bra att dom tar betalt för plasten....

Gillar Makro. Mycket folk så bra omsättning på färskvaror som kött och fisk. Sällan dåliga produkter.

Ändrades av thomas001
Dela på andra sajter

Du kan köpa fina påsar för en liten penning på Makro,hänger på stolpen vid kassan. Bra att dom tar betalt för plasten....

Gillar Makro. Mycket folk så bra omsättning på färskvaror som kött och fisk. Sällan dåliga produkter.

Köpa påsar och packa själv när man får dom gratis och kassörskan packar åt en på Tesco. Fast kunde va kul att köpa en massa små varor och knöka en påse på makro, blir fint för vakten som ska kolla kvittot det [emoji28]

Dela på andra sajter

När vi är i  Thailand handlar vi på Makro utan kort.

Är det billigare eller får man extra rabatt med kortet ?

Fick alltid visa Makro kortet när vi handlade cigaretter pa Makro i Udon.till affären.

Fick alltid betala dom separat i Apoteks avd.

Öl kunde man handla billigt efter nya sport arenan snett emot Makro i Udon.

Eller aka ringleden till Isun.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...