SatanG Inlagd Januari 17, 2016 Dela Inlagd Januari 17, 2016 Psoriasis..... dessutom så får man ett ganska skysst skydd mot UV A och UV B men inget alls mot UV C så det gäller ändå att vara rädd om sig när man kommer ner! SPF50! Ok.... får väl erkänna att det är lite fåfänga också... dels så vill jag att min psoriasis skall synas så lite som möjligt dels så känner jag mig snyggare med lite färg Där ser man, jag trodde solarium bara gav ett falskt skydd. Glöm inte, att sola är bara för nybörjare . Efter några år härnere börjar man istället tänka på framtiden och malignt melanom. Man blir ju livrädd när man ser t.ex. ryssar som är knallröda på stranden men ändå pressar vidare. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Januari 18, 2016 Dela Inlagd Januari 18, 2016 Hej och välkommen till MPR! Du firar ju en vecka idag! Ett hett tips är att antingen erkänna att man inte hunnit/orkat/velat läsa hela tråden innan man ställer frågor som är besvarade för längesedan... det visar om inte annat lite respekt. (Jag har fått detta skickat till mig själv för flera år sedan) Sedan måste jag säga att jag är förvånad över hur korkad folk måste tro att jag är.... faktiskt..... trodde inte att det var såå illa... Visst, sticker inte under stolen med att jag ibland gör misstag men att inte ha budgeterat för detta äventyr vore ju inte bara korkat utan rent ut sagt idi*tiskt! Faktum är att det inte bara är att budgetera för åren i Thailand utan också återkomsten till Sverige som inte alltid är gratis och smärtfri.. Jag kan förstå att det kan komma oväntade utgifter när man kommer på semester och tror att man är kung/drottning på grund av alla pengar man tror att det bara är att spendera eller att för den delen inte helt vara insatt i vad som gäller när man träffar sin käresta och inte vet vilka outtalade krav som ställs.... infrastruktur, kultur och byråkrati påminner inte på något sätt om vårt inrutade Sverige utan medför en massa saker som man nog måste uppleva för att tro att det är sant! Micke kom just med ett bra förslag tycker jag... för 500 bath per månad så kommer vi att skicka ut en redovisning på exakt vad vi spenderat våra pengar på och hur vi följer vår budget. Skicka PM om du vill vara medpå maillistan så skickar vi kontonummer.... Kram kram Ett år och en vecka 555555% Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 18, 2016 Dela Inlagd Januari 18, 2016 Micke kom just med ett bra förslag tycker jag... för 500 bath per månad så kommer vi att skicka ut en redovisning på exakt vad vi spenderat våra pengar på och hur vi följer vår budget. Skicka PM om du vill vara medpå maillistan så skickar vi kontonummer.... Kram kram Antar att man får ett kvitto på pengarna, det kanske är avdragsgillt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 18, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 18, 2016 Pimpad hjälm [emoji1] Skickat från min SM-G903F via Tapatalk asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
THAISWEDE Inlagd Januari 18, 2016 Dela Inlagd Januari 18, 2016 Pimpad hjälm Skickat från min SM-G903F via Tapatalk Bra märke. E ju inte så många som kör med integral i Thai. Äggskalen som medföljer när man hyr moppe e ju katastrof. Hoppas inte polisen i Thai säger nåt om klistermärkena bara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 18, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 18, 2016 Bra märke. E ju inte så många som kör med integral i Thai. Äggskalen som medföljer när man hyr moppe e ju katastrof. Hoppas inte polisen i Thai säger nåt om klistermärkena bara. Varför skulle de bråka om klistermärkena? Jaja, klagar de så tar jag bort dem. Hade turen att få ärva två riktigt bra hjälmar med Intercom av pappa.... ser det som en livförsäkring även om vi säkert kommer att sticka ut ut massan... asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 18, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 18, 2016 Natten utan boende är löst, vårt longstay ställe låter oss bo i ett deluxrum gratis den natten Idag har jag varit hos läkaren med förhoppning om att få mediciner för ett kvartal utskrivna så att jag kan ta med mig, och ett intyg så klart. Trevlig läkare tyckte dock att jag borde få för ett halvår men att han måste prata med en av cheferna så nu sitter jag och väntar på att han skall ringa tillbaka och säga att jag får det jag behöver. En hel del kan jag ju köpa receptfritt i Thailand men har kommit upp i max på högkostnadskortet och tänkte vara en så taskig skattebetalare så att jag hämtar 6 månaders mediciner gratis.... Finns det typ husläkarsystem eller är det sjukhusen man får sikta på för att hitta en regelbunden läkarkontakt? Tror att skolan hade avtal med någon klinik men jag vet inte om det bara är för akuta grejer.. Han passade på att titta på min brutna tå.... tittade lite på resten av foten och sa, det är visst inte första gången... behöver vi ens journalföra det?.... Nä.. det kan vi vänta med tills jag tappar en tå.... I övermorgon skall jag få hela ryggen från topp till botten röntgad för att se om det finns några fler förslitningsskador nu än för 10 år sedan, håller tummarna på det bästa... att jag bara har kass muskulatur! Det kan jag ju i alla fall göra något åt... hoppas jag.... enligt flera läkare har de aldrig sett fötter med så lite muskler med mina som går att stå på och dem har jag ju inga större problem med förutom när det kommer saker i vägen för dem... Nä nu bara svammlar jag Kram kram asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Januari 18, 2016 Dela Inlagd Januari 18, 2016 Fötterna skall man vara rädd om, speciellt tårna - det är dom man hittar trösklar med när det är mörkt Skämt åsido så var det ju bra att det löste sig med boendet, fast en natt i BKK får mig att tänka på nåt helt annat... Chess ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
THAISWEDE Inlagd Januari 18, 2016 Dela Inlagd Januari 18, 2016 Varför skulle de bråka om klistermärkena? I Sverige är det förbjudet, kanske är så i Thai oxå. Bara en tanke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
THAISWEDE Inlagd Januari 18, 2016 Dela Inlagd Januari 18, 2016 Fötterna skall man vara rädd om, speciellt tårna - det är dom man hittar trösklar med när det är mörkt Skämt åsido så var det ju bra att det löste sig med boendet, fast en natt i BKK får mig att tänka på nåt helt annat... Chess Grym låt. Lyssnade på den tidigare idag. Var faktiskt bannlyst i Thai när den släpptes. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Januari 18, 2016 Dela Inlagd Januari 18, 2016 Varför skulle de bråka om klistermärkena? Jaja, klagar de så tar jag bort dem. Hade turen att få ärva två riktigt bra hjälmar med Intercom av pappa.... ser det som en livförsäkring även om vi säkert kommer att sticka ut ut massan... Har också svårt att se att några klistermärken skulle ens märkas av bylingen, finns t.o.m. hjälmar med öron på numera i trafiken. I Bangkok är det vanligt med integralhjälmar, har en själv. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
THAISWEDE Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 Det har jag också hört en gång i tiden, men det finns ingen lag om att det är förbjudet. Tsv har regler om det. Vad jag förstår så anses det att man ändrat konstruktion/funktion och är då ej godkänd. Här kan du läsa mer: http://www.bike.se/kortips/hjalmar-lagar-och-ratt-2163 Sorry Minne för OT. Färdigt för mig om detta ämne. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 19, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 19, 2016 Tsv har regler om det. Vad jag förstår så anses det att man ändrat konstruktion/funktion och är då ej godkänd. Här kan du läsa mer: http://www.bike.se/kortips/hjalmar-lagar-och-ratt-2163 Sorry Minne för OT. Färdigt för mig om detta ämne. Tjo! All OT som kan hjälpa mig räknas som bra information!! Tack! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 19, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 19, 2016 10 dagar kvar.... tänk att jag skulle få se detta en sista gång på länge! Inte ofta GBG visar sig i vinterskrud! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tokotha Thong Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 Han e en tjötig Gaisare som gärna får dyka upp på någon av våra små gemytliga träffar nån gång i framtiden! One day... Pattaya - "Lite finare", "Lite bättre". It`s nice to be important but it`s more important to be nice Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erosiam Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 Skolaviften ingår ju inte i dom 12,000 kr vi får per månad, den avgiften betalas ut separat från CSN varje termin när terminsavgiften ska betalas. Även försäkringen som ju är viktig att ha betalas extra av CSN utöver allt annat. Så hur ni än vrider och vänder på det, för det har ni ju varit bra på så har vi fortfarande cirka 40,000 Baht per person och månad som ska gå till kost och logi transport och övrigt. Vill ni att vi specifierar separat vad kost och övrigt har varit för något så går det förstås att ordna, mot en rimlig ersättning för nedlagd tid då givetvis Var mest intresserad av vad själva investeringskostnaden för er. Har inte riktigt fått kläm på det i detta inlägg heller, du skriver nu dessutom att ni får 12 000 kr/mån . Jag uppfattar det som att ni lånar ca: 100 000 kr/år och bidraget är cirka 28 000 kr/år och en skolavgift på ca: 28 000 kr. Mitt intresse av att få ta del av eran budget är att jag själv har möjlighet att sluta jobba i morgon om jag kan leva på mellan 10 000 till 12 000 kr/mån (är snart 50 år) och har sparat under lång tid. Betalning för er eller din budget kanske sker om vi träffas bjuder dig på en öl eller två ; deal? Jag skall även svara på Minne00:s inlägg där kommer jag även delge min quik & dirty-budget , givetvis free of charge for you my friends Slutligen får jag intrycket att du tror att mitt inlägg skulle vara negativt och det var det inte alls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erosiam Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 Hej och välkommen till MPR! Du firar ju en vecka idag! Ett hett tips är att antingen erkänna att man inte hunnit/orkat/velat läsa hela tråden innan man ställer frågor som är besvarade för längesedan... det visar om inte annat lite respekt. (Jag har fått detta skickat till mig själv för flera år sedan) Sedan måste jag säga att jag är förvånad över hur korkad folk måste tro att jag är.... faktiskt..... trodde inte att det var såå illa... Visst, sticker inte under stolen med att jag ibland gör misstag men att inte ha budgeterat för detta äventyr vore ju inte bara korkat utan rent ut sagt idi*tiskt! Faktum är att det inte bara är att budgetera för åren i Thailand utan också återkomsten till Sverige som inte alltid är gratis och smärtfri.. Jag kan förstå att det kan komma oväntade utgifter när man kommer på semester och tror att man är kung/drottning på grund av alla pengar man tror att det bara är att spendera eller att för den delen inte helt vara insatt i vad som gäller när man träffar sin käresta och inte vet vilka outtalade krav som ställs.... infrastruktur, kultur och byråkrati påminner inte på något sätt om vårt inrutade Sverige utan medför en massa saker som man nog måste uppleva för att tro att det är sant! Micke kom just med ett bra förslag tycker jag... för 500 bath per månad så kommer vi att skicka ut en redovisning på exakt vad vi spenderat våra pengar på och hur vi följer vår budget. Skicka PM om du vill vara medpå maillistan så skickar vi kontonummer.... Kram kram Ja plus 1 år, men har varit på MPR sedan start men med ett annat nick. Då jag läst hela tråden men inte riktigt fått kläm på vad som är bidrag från CSN eller från facket mm så ställde jag frågan. Och givetvis så antog jag att ni gjort en budget därav frågan om ni vill delge oss den, och jag kommer följa denna tråd samt är nyfiken på vad era faktiska kostnader blir. Se även mitt svar till Micke031. Fick även uppfattningen att du också tolkade mitt inlägg som negativt. Kan inte vara lätt som ny på detta forum när tom du ger som jag uppfattat det negativ kritik till en vad du trodde endast varit medlem i en vecka (obs! särskriv inte medlem... ). Här är en budget som jag lite snabb slängt ihop för mig, som jag tror skulle funka (växelkursen är 0,25 kr /THB eller 4 THB/KR). Vill ni så skänk en slant till välgörande ändamål som betalning för min budget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 Ja plus 1 år, men har varit på MPR sedan start men med ett annat nick. Då jag läst hela tråden men inte riktigt fått kläm på vad som är bidrag från CSN eller från facket mm så ställde jag frågan. Och givetvis så antog jag att ni gjort en budget därav frågan om ni vill delge oss den, och jag kommer följa denna tråd samt är nyfiken på vad era faktiska kostnader blir. Se även mitt svar till Micke031. Fick även uppfattningen att du också tolkade mitt inlägg som negativt. Kan inte vara lätt som ny på detta forum när tom du ger som jag uppfattat det negativ kritik till en vad du trodde endast varit medlem i en vecka (obs! särskriv inte medlem... [emoji4] ).Här är en budget som jag lite snabb slängt ihop för mig, som jag tror skulle funka (växelkursen är 0,25 kr /THB eller 4 THB/KR). Vill ni så skänk en slant till välgörande ändamål som betalning för min budget. Du har glömt en stor utgifts post, short/longtime.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erosiam Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 (ändrad) Du har glömt en stor utgifts post, short/longtime.. Eller så är den på intäktsidan..... Ändrades Januari 19, 2016 av erosiam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 19, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 19, 2016 Ja plus 1 år, men har varit på MPR sedan start men med ett annat nick. Då jag läst hela tråden men inte riktigt fått kläm på vad som är bidrag från CSN eller från facket mm så ställde jag frågan. Och givetvis så antog jag att ni gjort en budget därav frågan om ni vill delge oss den, och jag kommer följa denna tråd samt är nyfiken på vad era faktiska kostnader blir. Se även mitt svar till Micke031. Fick även uppfattningen att du också tolkade mitt inlägg som negativt. Kan inte vara lätt som ny på detta forum när tom du ger som jag uppfattat det negativ kritik till en vad du trodde endast varit medlem i en vecka (obs! särskriv inte medlem... ). Här är en budget som jag lite snabb slängt ihop för mig, som jag tror skulle funka (växelkursen är 0,25 kr /THB eller 4 THB/KR). Vill ni så skänk en slant till välgörande ändamål som betalning för min budget. Hej, jag har kikat lite på din budget och det är ett par poster jag inte förstår. 1 boende 5000 bath/mån.... vi lägger 13200 Transporter... var skall du bo? vi kommer att betala ca 500bath.... Att äta för 500 bath/dag är bra lyxigt.... i alla fall i min bok... Dator, mobil, internet verkar också lite överkant. Nu är vi ju alla olika Vår budget ser ut som följer om man bortser från Försäkring och tuitions som liksom bara byter bank.. Märk väl att detta är PP Inkomst CSN 39000 Bath / månad Boende 6600 Mat 3000 Metrokort 500 Telefoni 500 Medlemskap gym 125 Eventuellt fiber 300 Totalt ca 28000 och då har vi ca 11000 vardera att spendera på kläder hygien och övrigt. Vi kommer inte att lägga pengar på att åka hem utan låta reselånen gå till att utforska mer av Thailand och Asien.. När det gäller utgifterna vi har kvar i Sverige så täcks de upp av det lilla påslag vi lagt på hyran för att vi hyr ut möblerat. Sparande känner jag mig inte bekväm med att redogöra för men vi kan väl säga att det motsvarar i alla fall 3 års utgifter enligt ovan..... Kan dock saga attdet finns ytterligare 40 000 undansatta för tandvård. Mina tänder och mina proteser är i bedrövligt skick så det tänkte jag fixa Och visst stämmer det att allt är lån som skall betalas tillbaka men om man tänker tanken så kommer jag ha 20+ år kvar att arbeta när jag kommer hem....( och det är förutsatt att man kan gå vid 67) Sorry att jag missade ett år! Inte lätt i årsskiftet! kram kram asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 19, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 19, 2016 Ja plus 1 år, men har varit på MPR sedan start men med ett annat nick. Då jag läst hela tråden men inte riktigt fått kläm på vad som är bidrag från CSN eller från facket mm så ställde jag frågan. Och givetvis så antog jag att ni gjort en budget därav frågan om ni vill delge oss den, och jag kommer följa denna tråd samt är nyfiken på vad era faktiska kostnader blir. Se även mitt svar till Micke031. Fick även uppfattningen att du också tolkade mitt inlägg som negativt. Kan inte vara lätt som ny på detta forum när tom du ger som jag uppfattat det negativ kritik till en vad du trodde endast varit medlem i en vecka (obs! särskriv inte medlem... ). Här är en budget som jag lite snabb slängt ihop för mig, som jag tror skulle funka (växelkursen är 0,25 kr /THB eller 4 THB/KR). Vill ni så skänk en slant till välgörande ändamål som betalning för min budget. Glömde fråga, får jag en öl nu? Om du känner at du vill och kan så FEGA inte! Vore bra att veta om din budget är för en singel man eller en man med sällskap eller sikte på sällskap.... (tror iaf att det som har/har haft sällskap skulle ställa den frågan) Kram igen asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erosiam Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 Det är min budget för en manlig person som för närvarande är singel.Min budget är bygger på väldigt vaga antagen så ta den med en lite nypa salt. Troligen åker jag ner 14 dagar i mars och kommer inte vara i Hua hin. Men kommer troligen att flyga till och från BKK. Så jag skickar ett pm när jag vet mer och ja du får så många öl du mäktar med, men tänk på en öl för mycket är precis lagom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erosiam Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 Är du så säker på att du är manlig bara för att du är en man Snyggt fångat mannen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 Era budgetar verkar vettiga, vi ligger på typ det dubbla, men då jag fru, 3 barn o 3 bilar mm. Visserligen på landsbygden, men det behöver inte vara billigare, blir mycket bilåkande, jag kan bli tvungen att köra 2x95 km tex för att köpa en sak som grädde 3 ungar i skola kostar ju också lite, men ca 100k ligger vi på. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Januari 19, 2016 Dela Inlagd Januari 19, 2016 Var mest intresserad av vad själva investeringskostnaden för er. Har inte riktigt fått kläm på det i detta inlägg heller, du skriver nu dessutom att ni får 12 000 kr/mån . Jag uppfattar det som att ni lånar ca: 100 000 kr/år och bidraget är cirka 28 000 kr/år och en skolavgift på ca: 28 000 kr. Mitt intresse av att få ta del av eran budget är att jag själv har möjlighet att sluta jobba i morgon om jag kan leva på mellan 10 000 till 12 000 kr/mån (är snart 50 år) och har sparat under lång tid. Betalning för er eller din budget kanske sker om vi träffas bjuder dig på en öl eller två ; deal? Jag skall även svara på Minne00:s inlägg där kommer jag även delge min quik & dirty-budget , givetvis free of charge for you my friends Slutligen får jag intrycket att du tror att mitt inlägg skulle vara negativt och det var det inte alls. Det enda de får är vad jag förstår bidraget. Lånet är nog tänkt att betala tillbaka. Menar du att du ska sluta jobba för evigt? Personligen betalar jag tillbaka mina lån innan jag lägger handskarna på hyllan och rekommenderar andra att göra detsamma. Om inte lär det nog sluta med kronofogden och anmärkningar så den som vill ha en möjlighet att kunna skaffa ett boende och liv i gamla Svedala även senare bör nog tänka på det. Det kanske, just nu, låter som skitsamma men livet i Thailand är inte alltid bättre än i Sverige så det är nog klokt att ha detta i minnet. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu