Minne00 Inlagd Januari 12, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2016 Aldrig varit i Phuket, solly. Men jag vet att det inte är superbilligt att leva i Bkk om man inte vill leva ett snålt liv.Aldrig. Hade aldrig klarat mig någonstans på 1123,6 thb. Vare sig i Thailand eller Sverige.Kan du vänligen förklara för mig vad det är som är så dyrt med BKK så kanske vi kan reda ut det här, jag vet inte om du är uppvuxen med silversked i mun men de flesta av oss får kämpa för att kunna leva ett liv oberoende av pengar, frågan är VAD MAN GÖR för pengarna asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Är du dum på riktigt? Det är LÅN det handlar om, pengar vi skall betala tillbaka med ränta.Den ynka del som är bidrag motsvarar 3 akassedagar..... varav jag kan välja att i stället ta ut 300 vid behov...Räkna lite på det och tänk till!Ok, är knappast dum men jag hävdar ändå att skattebetalare få vara med och betala. Grattis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HuaHindinnge Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Nja det är inte alla som drömmer om en förändring i livet som automatiskt tycker att skattemedel skall betala äventyret. Men men det kanske är många här som gillar sånt. Själv gör jag det inte.CSN pengarna kommer att betalas tillbaka. Det är jag inte orolig för. Sedan är det meningen att M&M ska flytta tillbaka till Sverige och få bättre betalt arbete än vad de har idag vilket blir ökade skatteintäkter. Sedan kommer de med ökad levnadsstandard att konsumera mera än vad de gör idag. Då går staten på plus på detta äventyr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 12, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2016 Ok, är knappast dum men jag hävdar ändå att skattebetalare få vara med och betala. Grattis.Jag är också en av de skattebetalarna..... asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 12, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2016 Har ju pratat med dej på skype och det kommer vi att göra mera, vad jag inte förstår varför skriva på ett forum som detta du får aldrig ett vettigt svar Vi hörs till helgen på skype Hoppet om mänskligheten är det sista som dör.... åsså finns ju trots allt så många härliga människor här DU till exempel! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Kan du vänligen förklara för mig vad det är som är så dyrt med BKK så kanske vi kan reda ut det här, jag vet inte om du är uppvuxen med silversked i mun men de flesta av oss får kämpa för att kunna leva ett liv oberoende av pengar, frågan är VAD MAN GÖR för pengarnaHaha helt otroligt. Nu är jag eventuellt född med silversked i mun haha sanslöst roligt.Lycka till med ekonomi. Se bara till att ni sparar till oförutsedda utgifter som ni inte har en aning om att de kommer. Återkom efter ett år så får vi se och jag hoppas ni klarar det bra. Verkligen. Men som sagt det kostar mer att leva än man kan tro. Over and out. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Ok, är knappast dum men jag hävdar ändå att skattebetalare få vara med och betala. Grattis.Är du en skattebetalare trodde du bodde i Thailand som du skriver, vet allt om Thai. Sen alla som pluggar i Sverige får vist bidrag och vist lån vet du inte det är du inte med i matchen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 (ändrad) Är du en skattebetalare trodde du bodde i Thailand som du skriver, vet allt om Thai. Sen alla som pluggar i Sverige får vist bidrag och vist lån vet du inte det är du inte med i matchenNä den som vet allt om allt är väl du.Bidrag va det visst va? Släpp sargen. Ändrades Januari 12, 2016 av Khonis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Nä den som vet allt om allt är väl du.Bidra va det visst va? Släp sargen.Som nån som skrev spelar inte hockey längre. Bor du i thai eller inte har du levt där, de pengar Minne skriver lever du gott på i Thai om du inte sitter på puben varje kvällDär jag är en mån varje år skulle 1000 kr- 4000 bth räcka, ingen hyra eget hus, för att bara leva och det är väl det man gör när man pluggar, ingen 14 dars semester när man kan bränna mycket pengar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 12, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2016 Nu kanske jag verkar ordentligt naiv men när vi har betalat hyra, träningskort, metrokort, fiber, telefonkort/surfkort och de utgifter vi har kvar i Sverige så som facket, försäkring, a-kassa osv. så kommer vi ha drygt 15000 bath pp att leva på varje månad efter att jag räknat av 6000 bath på mat..och eftersom vi kommer att spendera tiden i klassrummet eller med att plugga så är man ju inte direkt ute och härjar.... eller ens handlar en massa,( visst, vatten och frukt är bra att ha hemma).... där av alla mina extra väskor.... för att inte konsumera nytt när vi redan har har! Allt för mycket i vårt samhälle idag handlar om konsumtion och om vem som har mest men blir vi lyckligare av det? Vi kommer att ha tre lov varje år då vi hoppas kunna upptäcka mer av Thailand men det har vi redan sparat ihop så det är inget som belastar vardagsekonomin, förhoppningsvis kommer en del av dessa lov att spenderas ihop med familjen från Sverige, andra blir på egen hand men vi är ju inte dummare än att vi har koll på att vi inte semestrar för pengar vi behöver för att leva vardagsliv.Livet behöver inte vara så dyrt som man tror, varken i Sverige eller i Thailand! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Pengarna räcker inga problem med det och lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Den dyraste utgiften som de flesta belackare har i åtanke den har ni ju redan, kärlek! Det är gott med soimat! så det kommer att gå hur bra som helst! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Den dyraste utgiften som de flesta belackare har i åtanke den har ni ju redan, kärlek! Det är gott med soimat! så det kommer att gå hur bra som helst!Då måste man räkna in extra toapapper/högre vattenavgift(rövsprutan) Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Hur många läser i Sverige för skattepengar tror du och det är väl bättre at försöka gör nåt eller inte göra nåt Hur många studerar i Sverige som är 40+?, vad tror du utsikterna är för att få ett välbetalt arbete efter att ha studerat på ett kommersiellt universitet i Thailand som till råga på allt är ett av dom lägst rankade, har detta universitet några intagnings krav överhuvud taget?Hur ska det gå för Micke som behöver förbättra sin engelska, studierna drivs på engelska och det är väl inget man läser upp i en hand vändning? Budget håller säkert om man lever Thai liv och glömmer bort sina västerländska behov, i alla fall lycka till Minne och Micke, ska bli intressant att följa ert äventyr, nej jag är inte bitter........bara skeptisk........hoppas jag har fel.Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Hur många läser i Sverige för skattepengar tror du och det är väl bättre at försöka gör nåt eller inte göra nåt Hur många studerar i Sverige som är 40+?, vad tror du utsikterna är för att få ett välbetalt arbete efter att ha studerat på ett kommersiellt universitet i Thailand som till råga på allt är ett av dom lägst rankade, har detta universitet några intagnings krav överhuvud taget?Hur ska det gå för Micke som behöver förbättra sin engelska, studierna drivs på engelska och det är väl inget man läser upp i en hand vändning? Budget håller säkert om man lever Thai liv och glömmer bort sina västerländska behov, i alla fall lycka till Minne och Micke, ska bli intressant att följa ert äventyr, nej jag är inte bitter........bara skeptisk........hoppas jag har fel.Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 (ändrad) Hur många läser i Sverige för skattepengar tror du och det är väl bättre at försöka gör nåt eller inte göra nåt Ändrades Januari 13, 2016 av Chan2014 upprepning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Kärvande knapp? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Har ju pratat med dej på skype och det kommer vi att göra mera, vad jag inte förstår varför skriva på ett forum som detta du får aldrig ett vettigt svar Vi hörs till helgen på skype Menar du att hon skulle få bättre svar genom att "skypa" med dig, jämfört med expertisen på forumet? Tillåt mig tvivla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gustav Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Den sidan tycker jag är bra. Kanske är den inte är helt 100%korrekt men ger ett lite hum vad det kostar att leva här nere.http://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=Thailand&city1=Stockholm&city2=Bangkok //G Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own http://www.dahlen.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Ja, Minne o Micke! 30 sidor intressant läsning har det varit. Medlemmar har kommit med råd, spekulerat i hur och om ni skall klara er ekonomiskt, om utbildningen är tillräckligt bra, om ni kommer att få ett bra jobb på era nya utbildningar och rent allmänt engagerat sig i era planer. Mycket stohej om ingenting egentligen. Vad ni kommer att göra är ju helt enkelt en lite längre semesterresa. Ni har ju lägenheten kvar i Sverige, kommer inte att "investera" pengar i Thailand, så vad kan gå fel? Ingenting alls kan gå fel säger jag, ni har ju ingenting att förlora (förutom flygbiljetterna) på detta. Största risken är väl att ni helt enkelt inte trivs i Thailand och åker tillbaks tidigare. PS. Minne, ta med ett koppel till Micke, gott om lättfotade damer i Bangkok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Ok, är knappast dum men jag hävdar ändå att skattebetalare få vara med och betala. Grattis.Finns väl en massa saker staten lägger pengar på som inte passar alla.De första 3 åren jag bodde i Thailand skattade jag idi*tiskt nog fullt till Sverige, det gav inget tillbaka. Inte ens barnbidrag hade jag fått, till skillnad från mina då rumänska kollegor. De fick med hänvisning att de bodde inom EU.Så lägg ner kackandet om att stackars skattebetalare får pröjsa detta äventyr, det är vad jag förstår skattebetalare som åker.Vill du spara skattepengar kan du skriva till regeringen att de stänger gränserna, i den gyttjan försvinner det bra mycket mer pengar än genom utlandsstudier./ SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Kan inte se hur det skulle vara ett problem att klara sig fint på de pengarna! Nä inte jag heller. Dessutom hade ni ju sparade pengar samt är försäkrade. No problems, skulle det bli tight någon månad är det inte värre än att temporärt rätta munnen efter magsäcken Jag har svårt att fatta gnället här, låt folk göra vad de vill. Bara för att vissa kräver livrem, hängslen och blöja samtidigt så finns det andra som har fattat att vi bara har ett liv och sen utgår från det. Kör hårt! / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Aldrig varit i Phuket, solly. Men jag vet att det inte är superbilligt att leva i Bkk om man inte vill leva ett snålt liv.Aldrig. Hade aldrig klarat mig någonstans på 1123,6 thb. Vare sig i Thailand eller Sverige.Nä det du går på kostar väl mer än så Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd Januari 13, 2016 Dela Inlagd Januari 13, 2016 Nä det du går på kostar väl mer än såJa du Benjamas, vet inte riktigt hur man ska kommentera dina lustiga inlägg, det är tydligt att du aldrig har varit i Bkk, kan upplysa dej att det är flerfaldigt dyrare att vistas i Bkk, så även för Thailändare men det kompenseras med en bättre inkomst, det är nog väldigt få västerlänningar som klarar av att leva på en Thailändsk budget, du därimot verkar vara en av dom få fast du brukar skrävlar om hur mycket du har och vilka fordon du planerar att införskaffa.Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu