Soengsang Inlagd Januari 11, 2016 Dela Inlagd Januari 11, 2016 Finansieringen är klar sen innan, får cirka 40,000 baht per månad per person att leva på. Terminsavgiften betalas ut ovanpå det en gång per termin och ingår alltså inte i 40.000 baht. Utöver det finns även ett sparkapital för extra utgifter.40K bht per månad, 12 månader per år? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke031 Inlagd Januari 11, 2016 Dela Inlagd Januari 11, 2016 (ändrad) 40K bht per månad, 12 månader per år?Ja förutom dom cirka 2 månader per år som det är lov, så får vi 40k Bht per person.Dom två månader per år när vi är utan inkomst så har vi pengar över sen tidigare månader och som sagt även sparkapital ifall det behövs.Men vem gör av med totalt 80,000 Bht per månad på två personer ?Vi är ju inte på semester och inte ens då spenderar vi så mycket på en månad. Ändrades Januari 11, 2016 av Micke031 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Januari 11, 2016 Dela Inlagd Januari 11, 2016 Jag o Ea önskar ett lycka till, och hoppas att ni klarar av erat stora äventyr med kunskap, utbildning.. FF o Ea www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 (ändrad) Ja förutom dom cirka 2 månader per år som det är lov, så får vi 40k Bht per person.Dom två månader per år när vi är utan inkomst så har vi pengar över sen tidigare månader och som sagt även sparkapital ifall det behövs.Men vem gör av med totalt 80,000 Bht per månad på två personer ?Vi är ju inte på semester och inte ens då spenderar vi så mycket på en månad.400,000 thb/år per person 1123,6 thb/dag per personBlir nog ingen dans på rosor. Skall räcka till mycket och oförutsedda utgifter dyker alltid upp. Men lycka till. Ändrades Januari 12, 2016 av Khonis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 400,000 thb/år per person 1123,6 thb/dag per personBlir nog ingen dans på rosor. Men lycka till Du bor inte i Thailand va? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Du bor inte i Thailand va?nej och för 1123,6 thb per dag hade jag inte ens fantiserat om det. Men jag är ingen HP heller. Är det en tävling om att leva billigt går det mesta. Själv väljer jag livskvalité varje dag i veckan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 40K bht per månad, 12 månader per år? Per person dock. Låter helt ok i mina ögon/öron. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 400,000 thb/år per person 1123,6 thb/dag per personBlir nog ingen dans på rosor. Skall räcka till mycket och oförutsedda utgifter dyker alltid upp. Men lycka till. Tro mig, det räcker fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 nej och för 1123,6 thb per dag hade jag inte ens fantiserat om det. Men jag är ingen HP heller. Är det en tävling om att leva billigt går det mesta. Själv väljer jag livskvalité varje dag i veckan. Så du har ju då alltså ingen susning om hur man lever för den summan här.Sen verkar du inte heller förstå att 80.000 på 2 inte blir det samma som att ha 40.000 att leva på som singel.Förmodligen jämför du med vad du bränner på 2v semester i Phuket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Per person dock. Låter helt ok i mina ögon/öron. Nja, nu var det ju bara 10 månader per år, således 33333 bht per månad, eller 66666 bht tillsammans, det ger ca 1100 bht per person och dag, man får helt klart tänka sig för då, och verkligen ha karaktär för att spara pengar till loven. Men man har bara ett liv, så kör på! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 nej och för 1123,6 thb per dag hade jag inte ens fantiserat om det. Men jag är ingen HP heller. Är det en tävling om att leva billigt går det mesta. Själv väljer jag livskvalité varje dag i veckan. Jovisst, men alla kanske inte har samma ekonomiska förutsättningar som dig. Skulle du med andra ord hellre ha bott kvar i Sverige för 1123,6 baht? Det skulle inte jag ha gjort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Nja, nu var det ju bara 10 månader per år, således 33333 bht per månad, eller 66666 bht tillsammans, det ger ca 1100 bht per person och dag, man får helt klart tänka sig för då, och verkligen ha karaktär för att spara pengar till loven.Men man har bara ett liv, så kör på!Det är mer än vad vi (2 personer) gör av med per dag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Det är mer än vad vi (2 personer) gör av med per dag. Då e du försiktig,men när jag tänker så ligger vi inte heller på 1100bht person och dag, snarare knappt 1000 bht per person om man slår ut det, eller rättare sagt ca drygt 100k månad för en familj om 5 pers. Så nog ska 66k bht per månad för två fungera, men som sagt ha karaktär för att lägga undan pengar till de månader bidragen inte kommer Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Mycket snack om karaktär hit och dit. Jag tror ni kommer lyckas utan problem, ni är ju inte där på semester. Det kanske är de som är i brist på (bra?) karaktär som är de största olyckskorparna? När det gäller att hålla en budget när man har ett mål, varför skulle det vara ett större problem i Thailand än i Sverige? Har svårt att förstå det. Själv lever jag på "svältgränsen" de månader jag är i Svedala, för att kunna njuta när jag är i Österland. Jag kan inte se varför TS inte skulle kunna leva som vanligt (snålt) folk i veckorna för att ta helger och semester där man njuter lite mer då och då. Garvar lite åt mig själv då jag aldrig varit nån förespråkare av grupper. Men iom denna tråd kanske jag börjar vackla i min övertygelse (man bara kanske) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Garvar lite åt mig själv då jag aldrig varit nån förespråkare av grupper. Men iom denna tråd kanske jag börjar vackla i min övertygelse (man bara kanske) Håll ut, var stark. Inga fler grupper. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gustav Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Ekonomisk är det inga problem, ni kommer leva gott. Tro mig, jag vet. Men det är bra att ha lite sparad pengar, kan komma utgifter som man inte räknar med. Lycka till//G Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own http://www.dahlen.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 12, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2016 Ursäkta,men en fråga .Hade du inte pejling på allt detta innan? Eller kommer det som en överaskning? Ja det kom som en överraskning då jag vid tidigare telefonkontakt med ambassaden fått annat besked å du /ni \skyller på att det var deras dåliga info? Inte att ni kollade upp allt. Skulle vilja på stå att det är lite av varje, jag kollade och de ändrade reglerna utan att vara tydliga om det på hemsidan.. ok,dom tycker det var dålig information, men det är väl deras skyldighet att skaffa info Man kan ju också tycka att det skall finnas korrekt info på en ambassads hemsida.... Kul tråd med många drömmar, men drömmar kan man väl få ha...inget fel i det. Det enda jag hade varit orolig för är finansieringen, känns väl sådär att förlita sig på studiemedel när man är 40+, och sen ha karaktär att spara slantar till loven om man nu inte ska jobba på dem, vilket kan bli besvärligt om man bor i Thailand. Vi kommer leva bättre i Thailand på våra studiemedel än vi gör arbetslösa i GBG, mycket bättre och ekonomen i mig är petnoga med att räkna fram och tillbaka för att veta exakt vad som kan spenderas och vad som måste sparas. En enkel kalkyl och helt utan sparmedel åker vi inte nä, men minna tjurade över dålig info. Se tidigare inlägg, hon hade koll på allt och mycket men inte visum, lite av det viktigaste. Kuddar och täcke, och katter. Men, men, visum,. Eftersom jag trodde att jag hade koll på visum så la jag inte ner lika stor vikt vid att skriva om det Håller med att detta låter lite som en önskedröm ,men önskedrömmar kan bli verklighet även om jag betvivlar tyvärr men hoppas det går bra B Tack! Det skall bli roligt att se hur många vi kan överbevisa Allt skit här om att det bara är önskedrömmar är väldigt motiverande! 40K bht per månad, 12 månader per år? Nope som Micke skrev så är det inte utbetalning varje månad och om man skall vara noga så blir den totala inkomsten delat på 12 ca 39600...pp asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 12, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2016 nej och för 1123,6 thb per dag hade jag inte ens fantiserat om det. Men jag är ingen HP heller. Är det en tävling om att leva billigt går det mesta. Själv väljer jag livskvalité varje dag i veckan. Per person dock. Låter helt ok i mina ögon/öron. Tro mig, det räcker fint. Så du har ju då alltså ingen susning om hur man lever för den summan här. Sen verkar du inte heller förstå att 80.000 på 2 inte blir det samma som att ha 40.000 att leva på som singel. Förmodligen jämför du med vad du bränner på 2v semester i Phuket. Kan inte se hur det skulle vara ett problem att klara sig fint på de pengarna! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 12, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2016 Först och främst vill jag passa på att tacka alla härliga supporters där ute, det är härligt att det trots allt är så många som tror att vi kommer klara det här. Visst är det ett vågspel, inget snack om saken. För mig är det i alla fall inte helt lätt att bara lämna allt i ca 4 år även om jag vet att det kan leda till ett mycket rikare liv, både själ och plånbok i slutänden. Sedan finns det ju alltid de som tittar snett på vad andra gör och gärna lägger sig i och är negativa, jag orkar inte ta det som något annat än uppmuntran. Ger mig lite jäklar anamma.... ... där emot är jag rädd för att det sitter en massa människor hemma i Sverige och desperat önskar en förändring men som är för fega för att våga och till dem kan jag bara skriva... skyll dig själv när du sitter på din dödsbädd och ångrar allt du inte vågade göra! Sist vill jag just idag tacka för alla små saker ni kommer med som vi kanske inte hade tänkt på själva, än har jag inte hittat någon handbok i att åka till Thailand och plugga när man är 40+ .... jag kanske skriver den när jag kommer hem Kram kram asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gustav Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Först och främst vill jag passa på att tacka alla härliga supporters där ute, det är härligt att det trots allt är så många som tror att vi kommer klara det här. Visst är det ett vågspel, inget snack om saken. För mig är det i alla fall inte helt lätt att bara lämna allt i ca 4 år även om jag vet att det kan leda till ett mycket rikare liv, både själ och plånbok i slutänden. Sedan finns det ju alltid de som tittar snett på vad andra gör och gärna lägger sig i och är negativa, jag orkar inte ta det som något annat än uppmuntran. Ger mig lite jäklar anamma.... ... där emot är jag rädd för att det sitter en massa människor hemma i Sverige och desperat önskar en förändring men som är för fega för att våga och till dem kan jag bara skriva... skyll dig själv när du sitter på din dödsbädd och ångrar allt du inte vågade göra! Sist vill jag just idag tacka för alla små saker ni kommer med som vi kanske inte hade tänkt på själva, än har jag inte hittat någon handbok i att åka till Thailand och plugga när man är 40+ .... jag kanske skriver den när jag kommer hem Kram kram Känner många som sitter på sitt jobb och klagar. Det är så dåligt allt är hemsk, fy va jag vantrivs etc. Jag har pratat med en kompis som fick en 40 års kris och sa. Jag tar livet av mig eller gör någon. Han tog sina 1000 eur och drog hit utan jobb eller någonting Han lyckas överleva. Inte rik och kan ringa inte klocka varje kväll. Men fan så mycket lyckligare än han var i sitt hemland. Om man inte prövar så har man ingenting att vinna. Skit i alla negativa personer! Det är ditt /era liv. Om ni nu känner att det här är inte rätt, kan ni känna er stolta i alla fall, för ni vågad försöka. Hur många vågar? Lätt att säga oj oj det kommer aldrig gå osv. Jag tror att ni kommer att få det toppen och massor av livserfarenhet. Så lycka till PS ekonomiska biten tänk att man ska klara sig i sverige på dom pengarna. Här är får ni 3 gånger mera för pengarna!!!//G Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own http://www.dahlen.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Först och främst vill jag passa på att tacka alla härliga supporters där ute, det är härligt att det trots allt är så många som tror att vi kommer klara det här. Visst är det ett vågspel, inget snack om saken. För mig är det i alla fall inte helt lätt att bara lämna allt i ca 4 år även om jag vet att det kan leda till ett mycket rikare liv, både själ och plånbok i slutänden. Sedan finns det ju alltid de som tittar snett på vad andra gör och gärna lägger sig i och är negativa, jag orkar inte ta det som något annat än uppmuntran. Ger mig lite jäklar anamma.... ... där emot är jag rädd för att det sitter en massa människor hemma i Sverige och desperat önskar en förändring men som är för fega för att våga och till dem kan jag bara skriva... skyll dig själv när du sitter på din dödsbädd och ångrar allt du inte vågade göra! Sist vill jag just idag tacka för alla små saker ni kommer med som vi kanske inte hade tänkt på själva, än har jag inte hittat någon handbok i att åka till Thailand och plugga när man är 40+ .... jag kanske skriver den när jag kommer hem Kram kram Nja det är inte alla som drömmer om en förändring i livet som automatiskt tycker att skattemedel skall betala äventyret. Men men det kanske är många här som gillar sånt. Själv gör jag det inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Först och främst vill jag passa på att tacka alla härliga supporters där ute, det är härligt att det trots allt är så många som tror att vi kommer klara det här. Visst är det ett vågspel, inget snack om saken. För mig är det i alla fall inte helt lätt att bara lämna allt i ca 4 år även om jag vet att det kan leda till ett mycket rikare liv, både själ och plånbok i slutänden. Sedan finns det ju alltid de som tittar snett på vad andra gör och gärna lägger sig i och är negativa, jag orkar inte ta det som något annat än uppmuntran. Ger mig lite jäklar anamma.... ... där emot är jag rädd för att det sitter en massa människor hemma i Sverige och desperat önskar en förändring men som är för fega för att våga och till dem kan jag bara skriva... skyll dig själv när du sitter på din dödsbädd och ångrar allt du inte vågade göra! Sist vill jag just idag tacka för alla små saker ni kommer med som vi kanske inte hade tänkt på själva, än har jag inte hittat någon handbok i att åka till Thailand och plugga när man är 40+ .... jag kanske skriver den när jag kommer hem Kram kram Har ju pratat med dej på skype och det kommer vi att göra mera, vad jag inte förstår varför skriva på ett forum som detta du får aldrig ett vettigt svar Vi hörs till helgen på skype Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 12, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2016 Nja det är inte alla som drömmer om en förändring i livet som automatiskt tycker att skattemedel skall betala äventyret. Men men det kanske är många här som gillar sånt. Själv gör jag det inte.Är du dum på riktigt? Det är LÅN det handlar om, pengar vi skall betala tillbaka med ränta.Den ynka del som är bidrag motsvarar 3 akassedagar..... varav jag kan välja att i stället ta ut 300 vid behov...Räkna lite på det och tänk till! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Så du har ju då alltså ingen susning om hur man lever för den summan här. Sen verkar du inte heller förstå att 80.000 på 2 inte blir det samma som att ha 40.000 att leva på som singel. Förmodligen jämför du med vad du bränner på 2v semester i Phuket. Aldrig varit i Phuket, solly. Men jag vet att det inte är superbilligt att leva i Bkk om man inte vill leva ett snålt liv. Jovisst, men alla kanske inte har samma ekonomiska förutsättningar som dig. Skulle du med andra ord hellre ha bott kvar i Sverige för 1123,6 baht? Det skulle inte jag ha gjort. Aldrig. Hade aldrig klarat mig någonstans på 1123,6 thb. Vare sig i Thailand eller Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Januari 12, 2016 Dela Inlagd Januari 12, 2016 Nja det är inte alla som drömmer om en förändring i livet som automatiskt tycker att skattemedel skall betala äventyret. Men men det kanske är många här som gillar sånt. Själv gör jag det inte.Hur många läser i Sverige för skattepengar tror du och det är väl bättre at försöka gör nåt eller inte göra nåt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu