Jump to content
IGNORERAD

Hårda träslag i Thailand


L200

Recommended Posts

Hej.

Min far i Sverige,vill att jag tar med lite traslag fran Thailand.

Min fars hobby ar att jobba med tradsnickerier.

Vill ge han nagot mycket hart att satta kniven i:).

Om ni har nagot forslag och kan skriva det pa thai,sa frugan forstar.

Mvh Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Min far i Sverige,vill att jag tar med lite traslag fran Thailand.

Min fars hobby ar att jobba med tradsnickerier.

Vill ge han nagot mycket hart att satta kniven i:).

Om ni har nagot forslag och kan skriva det pa thai,sa frugan forstar.

Mvh Roger

Teak. har ju hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nästan alla träslag är hårda p.g.a alla angrepp av termiter och andra insekter, frågan är väl mer vilken färg han vill ha, det finns ju allt ifrån vitt, brunt, rött till svart.

Men många som snidar i Thailand föredrar väl egentligen lite mjukare träslag eftersom dessa är lättare att snida i?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nästan alla träslag är hårda p.g.a alla angrepp av termiter och andra insekter, frågan är väl mer vilken färg han vill ha, det finns ju allt ifrån vitt, brunt, rött till svart.

Men många som snidar i Thailand föredrar väl egentligen lite mjukare träslag eftersom dessa är lättare att snida i?

Mvh isan lover

Mango, kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men får man föra ut trävirke från Thailand och in trävirke i Sverige hur man vill, tänkte mest på skadeinsekter som kan följa med i trät.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men får man föra ut trävirke från Thailand och in trävirke i Sverige hur man vill, tänkte mest på skadeinsekter som kan följa med i trät.

Nej det får man inte, det skall vara värmebehandlat enl. ett regelverk och fritt från bekämpningsmedel.

Certifikat krävs från exporterande land.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men får man föra ut trävirke från Thailand och in trävirke i Sverige hur man vill, tänkte mest på skadeinsekter som kan följa med i trät.

Jag vet inte exact dagens regelverk, men höll själv på med lite möbelimport ( teakmöbler ) i början av 90 talet.  Och redan då fanns det ju restriktioner om utförsel av Teak från Thailand, men som med allt annat så kunde man köpa en export license från "vissa" affärer.  1500 THB  kostade den om jag minns rätt.  Jag köpte från Borsang och Hang Dong utanför Chiang Mai. Och i Borsang fanns det endast 3 affärer som hade License för exdport.

Nej det får man inte, det skall vara värmebehandlat enl. ett regelverk och fritt från bekämpningsmedel.

Certifikat krävs från exporterande land.

Man får ju hoppas att det finns riktiga värmebehandlingar i dag.  Det som förut var både värme och gasbehandlat var inte mycket att hurra för, och nu menar jag de mjukare träslagen.  Förr eller senare dök det upp lite mjölliknande under träfigurerna eller annat och då visste man ju att termiterna överlevt dera sk. behandlingar.  Men som med allt annat kanske det har förbättrats, får man ju hoppas i alla fall.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem med det du bär med dig och köpt lagligt, kan inte tänka mig det.

Jag hade iaf inte tvekat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men får man föra ut trävirke från Thailand och in trävirke i Sverige hur man vill, tänkte mest på skadeinsekter som kan följa med i trät.

Nej det får man inte, det skall vara värmebehandlat enl. ett regelverk och fritt från bekämpningsmedel.

Certifikat krävs från exporterande land.

Jag vet inte exact dagens regelverk, men höll själv på med lite möbelimport ( teakmöbler ) i början av 90 talet.  Och redan då fanns det ju restriktioner om utförsel av Teak från Thailand, men som med allt annat så kunde man köpa en export license från "vissa" affärer.  1500 THB  kostade den om jag minns rätt.  Jag köpte från Borsang och Hang Dong utanför Chiang Mai. Och i Borsang fanns det endast 3 affärer som hade License för exdport.

Man får ju hoppas att det finns riktiga värmebehandlingar i dag.  Det som förut var både värme och gasbehandlat var inte mycket att hurra för, och nu menar jag de mjukare träslagen.  Förr eller senare dök det upp lite mjölliknande under träfigurerna eller annat och då visste man ju att termiterna överlevt dera sk. behandlingar.  Men som med allt annat kanske det har förbättrats, får man ju hoppas i alla fall.

Både utförsel och införsel tillstånd krävs. 

Certifikat på behandling krävs. 

Har man utförsel tillstånd från Thailand inget problem att få grejer till Sverige om alla papper från Thailand finns 

det brukar speditörer i Thailand fixa galant. Aldrig haft problem. 

Observera att särskilda tillstånd krävs på tre som inte är odlat utan kommer från djungel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
On 2015-11-01 at 07:55, skrev leifen:

Nej det får man inte, det skall vara värmebehandlat enl. ett regelverk och fritt från bekämpningsmedel.

Certifikat krävs från exporterande land.

 

Jag gjorde en del jobb åt ett företag i lagerbranschen, de hade pallar från Malaysia som var märkta MB vilket vad jag förstår är behandlat med Metylbromid(stavning) vilket var helt enligt regelverket.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag gjorde en del jobb åt ett företag i lagerbranschen, de hade pallar från Malaysia som var märkta MB vilket vad jag förstår är behandlat med Metylbromid(stavning) vilket var helt enligt regelverket.

Metylbromid är en gas och är ett bekämpningsmedel mot insekter som bara finns en kortare tid kvar i trä.

Brukar också användas i containers och kan då vara obehaglig om det finns rester kvar när man öppnar den.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...