Jump to content
IGNORERAD

Avslöjade human trafficking, nu hotad till livet ?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Som du kanske vet sedan tidigare artiklar har flera militära officerare gripits inte bara denne "Maj Gen Manas Kongpaen".

Du får ju gärna tro att det inte finns någon koppling mellan hoten mot polischefen och dennes arbete mot human trafficking, själv är jag nog mer inne på polischefens linje att det är dom återstående 62 efterlysta som nu fortfarande är på fri fot som tillsammans med nu okända medarbetare som ligger bakom att han nu fruktar för sitt och familjens liv.

Med vänlig hälsning isan lover

Ok, så när du "översätter" en artikel så blandar du in lite smått och gott från andra artiklar, skrivna av andra personer i andra media för att sedan låta påskina att det är en "översättning" av artikeln du refererar till? På vilket sätt är detta hederligt????????

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    7

  • måne

    2

  • frason

    2

  • apknug

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tråkigt IL, jag har alltid uppskattat att du ger dig in i debatterna och brinner för din ståndpunkt, även om jag inte delar den. Ingen ståndpunkt bör stå oemotsagd eller fri från kritik där har då otvivelaktigt bidragit.

På senare tid har du politiserat din argumentation på ett sätt som inte fungerar i denna akademiska intellektuella debattform.

Jag misstänker att du inte alls ser det du skriver som lögn, det du skriver är ju sant eller hur?

Det blir lite som när vänstern tillskriver högern åsikter som den inte har, att högern är genuint onda, inte vill väl utan bara berika de redan rika. Det vet man ju behövs inte läsas i nåt partiprogram så det kan man slå i huvet på dem.

Nej håll debatten saklig och politisera inte din text när du refererar, det är inget torgmöte eller Politisk debatt i fullmäktige. Som sagt din trovärdighet undermineras och det lite onödigt när du kan ha rätt i sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
On 2015-11-18 at 18:01, skrev Isan Lover:

Hej

I dagens Prachatai kan man läsa att den f.d Polischefen Maj Gen Paween Pongsiri som avslöjade militär inblandning i människohandeln i södra Thailand nu planerar att lämna landet med sin familj, hittills har 91 personer bl.a höga militärer, poliser och anställda på myndigheter gripits, men 62 efterlysta är fortfarande på fri fot och hotar polischefen och dennes familj.

http://prachatai.org/english/node/5621

Human trafficking investigator to flee abroad for safety

Submitted by editor2 on Tue, 17/11/2015 - 16:40

The former chief investigator into the Rohingya trafficking case plans to move abroad with his family after resigning from the police force out of fear for his family’s safety.  

According to Thairath News, Maj Gen Paween Pongsiri, the head of the team investigating the human trafficking of Rohingya and Bangladeshi migrants, has reportedly decided to move abroad with his family out of fear of the repercussions from the still powerful trafficking syndicates.

Paween’s investigation team has so far led to 153 arrests warrants being issued against suspects in human trafficking rings after the discovery of the mass graves along the Thai-Malaysian border in May 2015.

91 people, including a high ranking Army officer, Maj Gen Manas Kongpaen, four police officers, and the former head of the Satun Provincial Administration Organisation, Patchuban Angchotphan, have been arrested. The remaining 62 suspects, however, are still at large.

The discovery of the mass graves, which made headlines worldwide coupled with the US government’s decision to keep the country on Tier-3 in its Trafficking in Persons (TIP) Reports for two consecutive years and fear of trade sanctions from the EU, especially in the lucrative fishery industry, prompted the Thai authorities to clamp down on human trafficking networks, which had been ignored previously. 

Paween recently made a resignation request after receiving an order transferrng him to the restive Deep South of Thailand.

He believes that the transfer would make him vulnerable to repercussions from members of trafficking syndicates.

Pol Gen Chakthip Chaijinda granted his resignation request reluctantly, saying that Paween is someone with knowledge and should have asked for protection instead.

 

 

 

Med vänlig hälsning isan lover  

 





 

 

Det är mycket intressant att han går ut officiellt och talar om att han ska fly landet med sin familj så de som vill ta livet av homom vet att det är bråttom att fixa honom.....

 

" Han tvingades avsluta utredningarna mot människohandlarna för tidigt, hotades till livet när han avslöjade militär inblandning och nu avgår han, tyder verkligen detta på att Thailands junta vill göra sig av med människohandeln eller på att dom vill ha den kvar? "

 

Att juntan skulle vilja ha kvar människohandeln som du ifrågasätter, det tvivlar jag på men man kanske inte vill ha sin "byk" tvättad i offentlighetens ljus som det nu har blivit, utan man kanske skulle önska att detta utreddes lite tystare och att man kan få ta hand om lössen i lite tysthet.

Lite spekulationer från mej.

 

  Skickat från min Knut-Ester 211 via knäskålarna

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Det är mycket intressant att han går ut officiellt och talar om att han ska fly landet med sin familj så de som vill ta livet av homom vet att det är bråttom att fixa honom.....

 

" Han tvingades avsluta utredningarna mot människohandlarna för tidigt, hotades till livet när han avslöjade militär inblandning och nu avgår han, tyder verkligen detta på att Thailands junta vill göra sig av med människohandeln eller på att dom vill ha den kvar? "

 

Att juntan skulle vilja ha kvar människohandeln som du ifrågasätter, det tvivlar jag på men man kanske inte vill ha sin "byk" tvättad i offentlighetens ljus som det nu har blivit, utan man kanske skulle önska att detta utreddes lite tystare och att man kan få ta hand om lössen i lite tysthet.

Lite spekulationer från mej.

 

  Skickat från min Knut-Ester 211 via knäskålarna

Jag tror nog inte att juntan bryr sig om några generaler åker dit i denna härva. Tvärtom så visar det ju på handlingskraft.

Däremot så har nog dessa generaler kompisar som kan sätta press mot polisen ifråga med maffiametoder.

Dock tvärtemot IL så betvivlar jag att Militären agerar som en enhet i detta. Utan det är vissa personer i rätt ställning som utnyttjar sin ställning att göra stålar själv utan övriga militärens vetskap.

Med sådana högdjur representerade i dom åtalades skara är jag inte ett dugg förvånad över dom hot som kommit. Sen tycker man att polisen borde kunna ta hand om säkerheten för sina egna. Men med korruptionen i Thailand förstår jag att han inte litar på detta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...