Jump to content
IGNORERAD

En gateway - hur påverkar det telefonin?


WAXO

Recommended Posts

Att jag inte kan porrsurfa i Thailand, kan jag stå ut med. Men man använder ju internet även för talad telefon, även utan att man alla gånger vet om det. Tal sker ju som bekant i realtid och är mycket känsligare för ev fördröjningar. Lösningen med en enda gateway och dessutom någon sorts censurfilter skapar förmodligen stora fördröjningar som kan störa telefonin. Det finns ju många olika tekniker att ringa till/från Thailand. Tex fast direkt telefoni med +66. Fast telefoni med ett telefonkort tex 0099xxxx +66. Hollyday phone, Skype & Viber. Eller egen VOIP telefoni.
För två år sedan gick en stor "kabel" sönder i Turkiet som påverkade internet för hela Asien. Telefonin blev då betydligt sämre under de månader trafiken fick gå andra vägar runt felet. Jag vet inte hur tidsplanen ser ut, om man redan börjat styra om trafiken?

Är det någon som märkt att era samtal till och från Thailand försämrats, vilken tekniklösning har ni valt?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag inte kan porrsurfa i Thailand, kan jag stå ut med. Men man använder ju internet även för talad telefon, även utan att man alla gånger vet om det. Tal sker ju som bekant i realtid och är mycket känsligare för ev fördröjningar. Lösningen med en enda gateway och dessutom någon sorts censurfilter skapar förmodligen stora fördröjningar som kan störa telefonin. Det finns ju många olika tekniker att ringa till/från Thailand. Tex fast direkt telefoni med +66. Fast telefoni med ett telefonkort tex 0099xxxx +66. Hollyday phone, Skype & Viber. Eller egen VOIP telefoni.
För två år sedan gick en stor "kabel" sönder i Turkiet som påverkade internet för hela Asien. Telefonin blev då betydligt sämre under de månader trafiken fick gå andra vägar runt felet. Jag vet inte hur tidsplanen ser ut, om man redan börjat styra om trafiken?

Är det någon som märkt att era samtal till och från Thailand försämrats, vilken tekniklösning har ni valt?

 

WAXO

Kommer inte att bli ett problem, eftersom all internationell teletrafik stoppas.

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan mycket väl påverka anslutningar som kräver QoS av typen CBR (tal eller video i realtid) om man dimensionerat den [kapaciteten på gatewayen] för liten. Har för mig att MAE-east och MAE-West i USA fungerade bra till en början men nu har det vuxit fram fler IXP för att råda bot på just dessa problem.

Sen ser jag ju faran med att ett avbott (eller ett sabotage) blir förödande med en single point of faliure. Utländska säljkontor (tja och andra företag som är Internetbaserade) drabbas nog ganska hårt av att hajar verkar gilla att tugga på kablarna i vatten, om allt skall ledas in via en eller ett par linor (till valfritt land) - oavsett  hur bra kapacitet dom har.

Inget av detta är speciellt för Thailand, alla länder som vill ha en stabil infrastruktur för kommunikation har nog valt att inte lägga alla ägg i samma korg. Samma gäller för företag - dubblerade datorhallar, redundant el och likaså redundanta externa förbindelser tror jag är standard för större företag i alla fall.

Så har man dimensionerat rätt för dagens behov så kanske det inte märks nån skillnad, men vid ett haveri eller när kapaciteten inte räcker till så uppstår ganska intressanta problem med endast en "gateway" in och ut. Vet inte hur det påverkar ett land med ett långvarigt avbrott, Egypten stängde ju ner ett tag - men då var tidsrymden ett dygn eller så och landet var en sån röra i alla fall så dom enskilda effekterna går inte att mäta.

Men lite intresserad blir jag ju då 1177 körs delvis från HuaHin till Sverige, om det blir störningar (dålig kvalitet på samtalen och avbrott) på den delen så skall det alltså finnas personal i Sverige som kan ta emot 1177-samtalen i stället. Och vinsten med att lägga 1177 i Thailand kvälls/nattetid uteblir.

Men jag kan för lite om denna "gateway" för att överblicka exakt hur dom tänkt bygga upp den. Kan ju bestå av flera redundanta anslutningar men dom väljer att kalla den en "single gateway" i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan mycket väl påverka anslutningar som kräver QoS av typen CBR (tal eller video i realtid) om man dimensionerat den [kapaciteten på gatewayen] för liten. Har för mig att MAE-east och MAE-West i USA fungerade bra till en början men nu har det vuxit fram fler IXP för att råda bot på just dessa problem.

Sen ser jag ju faran med att ett avbott (eller ett sabotage) blir förödande med en single point of faliure. Utländska säljkontor (tja och andra företag som är Internetbaserade) drabbas nog ganska hårt av att hajar verkar gilla att tugga på kablarna i vatten, om allt skall ledas in via en eller ett par linor (till valfritt land) - oavsett  hur bra kapacitet dom har.

Inget av detta är speciellt för Thailand, alla länder som vill ha en stabil infrastruktur för kommunikation har nog valt att inte lägga alla ägg i samma korg. Samma gäller för företag - dubblerade datorhallar, redundant el och likaså redundanta externa förbindelser tror jag är standard för större företag i alla fall.

Så har man dimensionerat rätt för dagens behov så kanske det inte märks nån skillnad, men vid ett haveri eller när kapaciteten inte räcker till så uppstår ganska intressanta problem med endast en "gateway" in och ut. Vet inte hur det påverkar ett land med ett långvarigt avbrott, Egypten stängde ju ner ett tag - men då var tidsrymden ett dygn eller så och landet var en sån röra i alla fall så dom enskilda effekterna går inte att mäta.

Men lite intresserad blir jag ju då 1177 körs delvis från HuaHin till Sverige, om det blir störningar (dålig kvalitet på samtalen och avbrott) på den delen så skall det alltså finnas personal i Sverige som kan ta emot 1177-samtalen i stället. Och vinsten med att lägga 1177 i Thailand kvälls/nattetid uteblir.

Men jag kan för lite om denna "gateway" för att överblicka exakt hur dom tänkt bygga upp den. Kan ju bestå av flera redundanta anslutningar men dom väljer att kalla den en "single gateway" i alla fall.

Där ser man 1177 ifrån Thailand. Jag har nog aldrig ringt dem nattetid men jag kan ju inte tänka mig att de skulle acceptera en dålig linje för detta ändamål.
Själv har jag använt mig av en egen Asterisk PBX som står hemma i Sverige och kopplar ut VOIP med IAX2 eller SIP beroende på vilken klient jag använder. Som redundans använder jag i första hand Cellip, uppringd mobil. I andra hand går jag förbi Asterisk PBXen och kopplar klienten direkt till Cellips VOIP gateway. Har funderat på en tredje redundans med Skype eller någon annan liknande lösning. Jag tycker de verkar ha en utmärkt codec som har fungerat bra för mig. Normalt kör jag med U-law & A-law. Jag provade ett tag med g.729 och GSM codec med de tål nästan inget bortfall alls. Verkar bättre att skicka lite fler bitar så att det iallafall kommer fram ett hyfsat antal i andra änden. Har även provat att använda en slav PBX med IAX2 i Thailand, men eftersom jag inte behöver växelfunktionen där funkar det bättre att gå direkt till Sverige.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man 1177 ifrån Thailand. Jag har nog aldrig ringt dem nattetid men jag kan ju inte tänka mig att de skulle acceptera en dålig linje för detta ändamål.Själv har jag använt mig av en egen Asterisk PBX som står hemma i Sverige och kopplar ut VOIP med IAX2 eller SIP beroende på vilken klient jag använder. Som redundans använder jag i första hand Cellip, uppringd mobil. I andra hand går jag förbi Asterisk PBXen och kopplar klienten direkt till Cellips VOIP gateway. Har funderat på en tredje redundans med Skype eller någon annan liknande lösning. Jag tycker de verkar ha en utmärkt codec som har fungerat bra för mig. Normalt kör jag med U-law & A-law. Jag provade ett tag med g.729 och GSM codec med de tål nästan inget bortfall alls. Verkar bättre att skicka lite fler bitar så att det iallafall kommer fram ett hyfsat antal i andra änden. Har även provat att använda en slav PBX med IAX2 i Thailand, men eftersom jag inte behöver växelfunktionen där funkar det bättre att gå direkt till Sverige.

 

WAXO

Jo, vet inte hur mycket dom expanderar på 1177 och andra tjänster inom MedHelp om det skärs ner på QoS tjänster. http://wangkhanai.blogspot.com/2013/05/sjukvardsradgivningen.html

Eget företag härifrån... Verkar lite så då du har lite mer än vad en HP verkar behöva för att ringa hem ibland. Jag har ju bara skype-out för det jag behöver just nu (pluggar ju så jag har inga stora krav). Finns ju även skype-in men den har jag inte testat. Tycker den känns vettigare än LINE som jag tvingades använda bara för att vännen hade denna. Men med skype så får jag betydligt fler möjligheter, konferenssamtal tex med video.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka SMS till Sverige funkar ej nu..

Det är ju riktigt illavarslande, kanske ett tillfälligt fel? Vilken operatör använder du ?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett sms från Udon idag

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...