Jump to content
IGNORERAD

Komprimera bilder för uppladdning på forumet


Nemo

Recommended Posts

När ni bifogar bilder här på forumet, vilket program använder ni för att minska filstorleken? Själv använder jag Adobe Lightroom vid mina sporadiska bildinlägg, men ibland tycker jag att det är lite bökigt/onödigt att starta upp det programmet bara för att lägga in en bild, speciellt om det inte behövs någon retuchering.

Så jag undrar om ni har några andra tips på program som man kan använda lite snabbt för att bara förminska filstorleken?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni bifogar bilder här på forumet, vilket program använder ni för att minska filstorleken? Själv använder jag Adobe Lightroom vid mina sporadiska bildinlägg, men ibland tycker jag att det är lite bökigt/onödigt att starta upp det programmet bara för att lägga in en bild, speciellt om det inte behövs någon retuchering.

Så jag undrar om ni har några andra tips på program som man kan använda lite snabbt för att bara förminska filstorleken?

 

Nu vet ju inte jag vad filstorlek är for något men jag forminskar mina bilder i Windows Paint.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows 7 och importerar  mina bilder till "Pictures". Pictures hittar du i Control Panel - Administrative Tools - Libraries - pictures.

Jag har en "Pictures shortcut" på skrivbordet där jag med ett klick kommer åt mina bilder. Klickar på den aktuella bilden och därefter högerklickar på bilden. Får upp en meny och klickar på Edit och därefter Resize där du anger hur stor du vill ha bilden - därefter Spara. Klart!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bilder som de är. Forumets server fixar förminskningen automatisk.

Tack för den upplysningen, som egentligen P3 borde ha gått ut med.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den upplysningen, som egentligen P3 borde ha gått ut med.

Det har väl varit känt länge?

En anledning att själv förminska först är om det är många bilder och uppladdning av någon anledning går långsamt.

Herr Chang har talat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl varit känt länge?

En anledning att själv förminska först är om det är många bilder och uppladdning av någon anledning går långsamt.

Herr Chang har talat. 

Jag har inte känt till det, men det kanske beror på mitt ointresse att sätta mej in i det tekniska.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den upplysningen, som egentligen P3 borde ha gått ut med.

Ja, så har det nog alltid varit.

Men, som Herr Chang skriver så är nog den största anledningen till att vilja förminska bilder just att man spar tid vid själva uppladdningen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så har det nog alltid varit.

Men, som Herr Chang skriver så är nog den största anledningen till att vilja förminska bilder just att man spar tid vid själva uppladdningen. 

Menar du att det inte finns någon begränsning på bildstorlek när man laddar upp bilder? Det kan förklara varför det tar lång tid att åppna en en inlägg med bilder.

Kan du inte sätta en begränsning på storleken, bilderna blir ju inte skarpare för att de är på 12 MB?   

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det inte finns någon begränsning på bildstorlek när man laddar upp bilder? Det kan förklara varför det tar lång tid att åppna en en inlägg med bilder.

Kan du inte sätta en begränsning på storleken, bilderna blir ju inte skarpare för att de är på 12 MB?   

Det finns en begränsning på 12mb tror jag det är. Att minska det gör ingen egentlig skillnad på bilderna, men ger i princip möjlighet till alla att ladda upp bilder. Och ger felmeddelande om filen är över det. Så nivån får vara där den är. 

Alla bilder över 1024px (tror jag det är inställt på) i höjd eller bredd förminskas av forumet automatiskt.  

Så inga tex 8MB bilder visas i trådarna utan de ligger på ca 2-400kb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det inte finns någon begränsning på bildstorlek när man laddar upp bilder? Det kan förklara varför det tar lång tid att åppna en en inlägg med bilder.

Kan du inte sätta en begränsning på storleken, bilderna blir ju inte skarpare för att de är på 12 MB?   

bilderna komprimeras så de är små när du vill titta på de. Att det tar lång tid att öppna de beror på långsam eller belastad internet uppkoppling 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows 7 och importerar  mina bilder till "Pictures". Pictures hittar du i Control Panel - Administrative Tools - Libraries - pictures.

Jag har en "Pictures shortcut" på skrivbordet där jag med ett klick kommer åt mina bilder. Klickar på den aktuella bilden och därefter högerklickar på bilden. Får upp en meny och klickar på Edit och därefter Resize där du anger hur stor du vill ha bilden - därefter Spara. Klart!

Jag har Windows 8.1 och det som händer när man högerklickar på bilden och väljer Edit är att bilden öppnas i Paint. Där finns ju ingen Resize funktion vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bilder som de är. Forumets server fixar förminskningen automatisk.

Precis

Tack för den upplysningen, som egentligen P3 borde ha gått ut med.

Det har han gått ut med

Det har väl varit känt länge?

En anledning att själv förminska först är om det är många bilder och uppladdning av någon anledning går långsamt.

Herr Chang har talat. 

Exakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...