Jump to content
IGNORERAD

Artikel om blåbärsplockning .


Jerker

Recommended Posts

 

 

Jag såg den tidning i Thailand ska visst ge en positiv bild plockningen.

Någon kan thai ? som berätta vad dom skriver.

 

Jobba hårt i 3 månader

Åk hem med 2-3 hundra tusen baht

 

Varje år åker flera tusen thailändare från Isaan till Sverige för att plocka ”skogsbär”.

Så vi förstår väl att för att åka från sitt hemland för att sälja sin arbetskraft där förutsätter ett hårt liv. (lite osäker på den här meningen)

 

Men för att byta …

(ser ut att fattas ett uppslag sidor?)

 

Under bilden:

Alla tre typerna av bär som de thailändska arbetarna plockar är lågväxande buskage som man måste böja sig hela tiden för att plocka och ni tänka er att man får ont i ryggen av att göra det hela dagarna tills solen går ner.

Hjortron är ett bär som är svårt att hitta men har ett högt pris och säljs för 400+ baht/kilo (den 12 augusti 2015)

 

Sedan orkar jag inte mer just nu.. men det berättas om resan med flyget från Bangkok och att de kommer till Umeå på kvällen tisdag den 11 augusti, att solen inte går ner på sommaren så som man är van från Thailand.

Så det verkar börja med en reseberättelse från i år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba hårt i 3 månader

Åk hem med 2-3 hundra tusen baht

Undrar hur många som har lyckats med detta? Tycker mest man har läst om bärplockare som har blivit lurade och inte har en Baht på fickan när de kommer hem.  :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många som har lyckats med detta? Tycker mest man har läst om bärplockare som har blivit lurade och inte har en Baht på fickan när de kommer hem.  :(

Att du bara ser negativa saker är ingen ny företeelse.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du bara ser negativa saker är ingen ny företeelse.

Menar du att jag har sett fel?  För övrigt bytte jag färg på glasögonen för många år sedan,kanske fler som skulle göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har de inte garantilön så nåt tjänar de i alla fall. atl.se / Garantilön

Garantilön

Bärplockarna som kommer att jobba två månader garanteras en minimilön på 44 000 för drygt två månaders arbete. Sedan många bärplockare blivit lurade ställer nämligen Migrationsverket hårdare krav på företagen som anlitar arbetskraften. Att villkoren följs görs sedan genom kontroller.

– Det görs via facket, Kommunal, de är här på x antal besök varje säsong och vi har stora kunder som är här och kontrollerar så att allt funkar, säger Sylve Björkman till P4 Värmland.

Link to comment
Dela på andra sajter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Inte konstigt om det inte skrivs en massa negativt om bärplockarna i år.

På trakten där jag bor är det lätt som en plätt att plocka 10 liter blåbär på en timme.

Bären är stora som "vindruvor" i år. lingon finnes i riklig mängd.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ni som har bjudit hit era frus släktningareller dyligt, för bärplockning tar Ni betalt för uppehäll, typ mat, bil, bensin och sånt eller bjuder Ni det Flygbiljetten, hur gör ni med det?

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har bjudit hit era frus släktningareller dyligt, för bärplockning tar Ni betalt för uppehäll, typ mat, bil, bensin och sånt eller bjuder Ni det Flygbiljetten, hur gör ni med det?

Jag har hört att det sponsras och ses genom fingrarna med diverse utgifter friskt. Det blir liksom inte så mycket kvar om alla omkostnader skall betalas via bärplockningen.

:waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar när svensken sluta att plocka bär?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte f*n plockar och rensar jag blåbär, när man kan köpa rensade bär för 15 kr/liter, köper man över 25 liter får man dem hemkörda också. Finns mycket annat man kan ödsla tid på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar när svensken sluta att plocka bär?

Blåbär i slutet av September, men Lingon kan plockas ett  bra tag in i Oktober

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte f*n plockar och rensar jag blåbär, när man kan köpa rensade bär för 15 kr/liter, köper man över 25 liter får man dem hemkörda också. Finns mycket annat man kan ödsla tid på.

Kan ju vara skönt att komma ut i skogen/naturen ibland......   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara skönt att komma ut i skogen/naturen ibland......   :)

Nej fy fan. Va ska man där och göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte f*n plockar och rensar jag blåbär, när man kan köpa rensade bär för 15 kr/liter, köper man över 25 liter får man dem hemkörda också. Finns mycket annat man kan ödsla tid på.

Frugan fick 60:-/L för sina

Jäkla snåljåp ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
On 2015-10-07 at 17:57, skrev Khonis:

Nej fy fan. Va ska man där och göra?

 

Mata myggen?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-10-08 at 00:14, skrev Kenneth4618:

Frugan fick 60:-/L för sina

Jäkla snåljåp ;)

Hjortron pris!

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2015‎-‎10‎-‎06 at 16:11, skrev evert 1:

Inte f*n plockar och rensar jag blåbär, när man kan köpa rensade bär för 15 kr/liter, köper man över 25 liter får man dem hemkörda också. Finns mycket annat man kan ödsla tid på.

köper gärna för detta pris.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...