Jump to content
IGNORERAD

Thailändska trafikkontroller kritiseras


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Men va fan...skärp till dig, man "väljer" inte den chaufför som druckit minst, om det inte finns en nykter chaffis är det jävligt låg status på transportmöjligheterna där du bor. för 10 år sedan kanske det va så, men idag.....inte fan sitter dom o super lika friskt som då, snarare inte alls även om det förekommer. Tragiskt om du skulle ha rätt i dina iakttagelser och personligen är jag tacksam för att bo tillräckligt långt därifrån!

I risbyn går inte ens taxichaffiarna säkra när det är alkokontroller, det gjorde dom för ett par år sedan, men inte längre!

Hej

Vi bor på landet och det körs fortfarande friskt i onyktert tillstånd både av poliser och vanliga medborgare, men jag håller med dig om att detta var ändå vanligare förr.

Några Taxichaufförer finns inte överhuvudtaget så långt ifrån Udon Thani och Nong Khai som vi bor.

Du kan stanna moppen vid en poliskontroll och gå in under polisens solskydd vid en poliskontroll eller direkt utanför polisstationen utan hjälm och dricka öl eller ta en whiskey med poliserna och glatt köra vidare, inställningen till hjälm och alkohol är fortfarande den samma som för 30 år sedan.

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • Nemo

    11

  • Nicholas

    11

  • Persistant

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Vi bor på landet och det körs fortfarande friskt i onyktert tillstånd både av poliser och vanliga medborgare, men jag håller med dig om att detta var ändå vanligare förr.

Några Taxichaufförer finns inte överhuvudtaget så långt ifrån Udon Thani och Nong Khai som vi bor.

Du kan stanna moppen vid en poliskontroll och gå in under polisens solskydd vid en poliskontroll eller direkt utanför polisstationen utan hjälm och dricka öl eller ta en whiskey med poliserna och glatt köra vidare, inställningen till hjälm och alkohol är fortfarande den samma som för 30 år sedan.

Med vänlig hälsning isan lover 

Bedrövligt att ha den inställningen som i alla fall jag inte delar, inte ens i den lilla yxby svärföräldrarna bor i utanför Chum Phae är det som du beskriver, visst, inte så formellt men inte så mycket fylleri heller, dessutom tror jag inte det är "riktiga poliser" utan wannabees som sitter vid avspärrningarna vid storhögtider som du hänvisar till!, 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bedrövligt att ha den inställningen som i alla fall jag inte delar, inte ens i den lilla yxby svärföräldrarna bor i utanför Chum Phae är det som du beskriver, visst, inte så formellt men inte så mycket fylleri heller, dessutom tror jag inte det är "riktiga poliser" utan wannabees som sitter vid avspärrningarna vid storhögtider som du hänvisar till!, 

Hej

Det är det vanligt på vissa utvalda platser med dessa s.k ej "riktiga poliser" i sina ljusare uniformer, men nu talar jag om dom riktiga poliserna varav jag känner flera, här uppe är inställningen ungefär som den var i Petchabun området för 30 år sedan.

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

I vår by och grannbyarna är det som IL beskriver. Umgås man inte med grannar i byn utan bara falanger kanske man inte ser sådant, det har blivit bättre tycker jag men mycke fyllkörningar både på moppe och bil även poliser tar sej en hutt

Link to comment
Dela på andra sajter

I vår by och grannbyarna är det som IL beskriver. Umgås man inte med grannar i byn utan bara falanger kanske man inte ser sådant, det har blivit bättre tycker jag men mycke fyllkörningar både på moppe och bil även poliser tar sej en hutt

Det är en viss skillnad på fyllekörning och att ta sig en hutt, det jag inte riktigt greppar är påståendet av att det sups gravt, där jag vistas dricks det visserligen en del men inte mer ön att det i alla fall verkar hanterbart om dom ska ut och köra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har ju nu kört utan hjälm i över 40 år utan olyckor, själv tror jag att det till stor del beror på hur jag kör, var jag kör, hur fort jag kör och vilka val jag gör som trafikant.

Jag oroar mig mer för att stöta på en psykiskt sjuk eller drogpåverkad beväpnad aggressiv människa eller att av misstag trampa på en giftorm i mina flip flops än att bli inblandad i en trafikolycka, på landet är det ju både relativt lite trafik och ett väldigt lugnt tempo.

Med vänlig hälsning isan lover 

Jag tror att ditt motstånd att använda hjälm beror på  att du inte vill ta av Cheguevara-kepsen!  

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag varit ute på dagarna här i Bangkok och luftat hojen innan vi åker till Sverige i helgen.

Och det jag uppmärksammat är avsaknaden av poliser på gatorna. Kan ju ha med regnsäsongen att göra?

Men annars brukar jag alltid se antingen poliser som står och vinkar fram trafiken eller kontroller.

Men det var ett tag sen jag såg det här i Bangkok?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en viss skillnad på fyllekörning och att ta sig en hutt, det jag inte riktigt greppar är påståendet av att det sups gravt, där jag vistas dricks det visserligen en del men inte mer ön att det i alla fall verkar hanterbart om dom ska ut och köra!

Du och jag kanske har olika åsikter om vad fyllekörning är, vad är gränsen för hanterbart

Link to comment
Dela på andra sajter

Du och jag kanske har olika åsikter om vad fyllekörning är, vad är gränsen för hanterbart

Varför kan jag inte skriva utanför citeringsramen..........................skitsystem

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du och jag kanske har olika åsikter om vad fyllekörning är, vad är gränsen för hanterbart

Gör ett nytt försök då!

 

Generellt ska man inte köra alls med alkohol i kroppen, men fyllekörning som begrepp tycker jag är om man druckit mer än, låt oss säga ett par öl eller ett par glas vin och inte väntar det antal timmar som kroppen behöver för att knoppen ska klarna, vilket ju är en hårfin balansgång, det var därför jag skrev "verkar hanterbart"  ren fyllekörning är det väl ganska uppenbart att man inte ska ge sig ut på!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör ett nytt försök då!

 

Generellt ska man inte köra alls med alkohol i kroppen, men fyllekörning som begrepp tycker jag är om man druckit mer än, låt oss säga ett par öl eller ett par glas vin och inte väntar det antal timmar som kroppen behöver för att knoppen ska klarna, vilket ju är en hårfin balansgång, det var därför jag skrev "verkar hanterbart"  ren fyllekörning är det väl ganska uppenbart att man inte ska ge sig ut på!

Då tänker vi lika men det IL och jag beskriver händer i byarna även om det har minskat under mina tio år jag besökt Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tänker vi lika men det IL och jag beskriver händer i byarna även om det har minskat under mina tio år jag besökt Thai

Har du varit i byn sen årsskiftet?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du varit i byn sen årsskiftet?

Ja jan-feb jag vet att det händer mycket där vi har skype kontakt varje vecka

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jan-feb jag vet att det händer mycket där vi har skype kontakt varje vecka

Stämmer att det händer mycket nu.

Många "byapoliser", måste börja jobba eller omplaceras.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7ab8fb89cd8f90d96d75187b326029ae.jpg

Det förklarar varför jag knappt ser några poliser här i Bangkok.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle vilja se det inlägg ifrån min sida där jag påstår mig aga mitt barn?

Men helt klart tycker jag att det är bättre att lärarna tillåts hålla ordning på lektionerna än att eleverna tillåts misshandla lärarna.

Obehaglig människa vet jag inte om du är, för jag har mig veterligen aldrig träffat dig, men du får gärna kalla mig vad du vill om du mår bättre av det.

Det kanske är lika bra att vi inte har träffats eftersom vi inte verkar ha speciellt mycket gemensamt.

Mvh isan lover

Hej

Noterar att du precis som jag upplever det som både jobbigt och tidsödande att leta efter gamla inlägg l alla dom trådar som finns.

Jag har aldrig i hela mitt liv agat mitt barn och jag tror inte att det kommer att inträffa, på sin höjd har det väl blivit en dask i rumpan eller en kraftig tillsägelse.

Men i byskolan har både lärare och lärarinnor en käpp som dom rappar barnen på benen eller armarna om dom busar när alla står uppställda på morgon och sjunger nationalsången men vår son har inte blivit rappad med denna käpp ännu, han står helt stilla i givakt och är ett föredöme enligt lärarna.

På den tid när jag gick i skolan fanns det lärare som utövade aga och dom som inte gjorde detta, på dom lektioner där läraren inte tvekade att ge en örfil om någon t.ex kastade suddgummi på honom satt alla tysta i sina bänkar och lyssnade uppmärksamt.

På dom lektioner som dom lärare som inte gav dom bråkigaste eleverna en örfil höll var det ofta kaotiskt, eleverna sprang runt i klassrummet, hoppade in och ut genom fönstren, gömde någon sak tillhörande läraren och körde "fågel, fisk eller mitt emellan" med, det hände t.o.m att lärare blev både mobbade och fysiskt attackerade, flera av dom blev nervvrak och fick återkommande tillbringa perioder på mentalsjukhus.

Så ordning och reda i skolan är nog bra, lika självklart är det enligt mig att läraren ska ha makten och bestämma vad som är ok eller ej, en lärare eller lärarinna ska inte behöva vara rädd eller må dåligt på jobbet p.g.a mobbing och hot ifrån eleverna.

Det är väl ungefär så här min åsikt är i dessa frågor.

Hur man bäst håller ordning i ett klassrum och verkligen kan få ett klimat lämpat för inlärning råder det nog lite delade meningar om i världen och Sveriges resultat internationellt tyder väl inte på att vi är på rätt spår precis med vår anarki i skolan, kepsar och mobiltelefoner på o.s.v.

Det kanske är dags att återgå till trådens ämne?

Med vänlig hälsning isan lover  

Tjeena.

Du ville se det inlägg att du agar ditt barn. Varsågod. Om du går tillbaka till mitt inlägg skrev jag inte att det var "jobbigt och tidsödande". Vad jag skrev var att jag inte visste riktigt hur man gjorde. Men jag kollade lite och lärde mej. Jag lägger länken här så får den som är intresserad läsa och se vilka reaktioner du fick.

http://www.maipenrai.se/forum/topic/20607-ris-industrin-mot-katastof/?page=55#comment-746706

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
On 2015-10-05 at 09:27, skrev Kim:

Jag tolkar det som att ni som aldrig blir stoppade med fordon inte rör er speciellt långt utanför de närmsta omgivningarna. Annars är ni födda med en helt osannolik tur.
Själv har jag blivit stoppad och kontrollerad minst 150 ggr av polis i Thailand, betalat böter på polisstationer säkert 6-7 ggr och mutor på plats i kontrollen ungefär lika många ggr eller fler.
Fast då rör vi oss också mycket genom landet på våra resor och ligger därför ute på vägarna i himla många provinser. Runt byn hemma i Surin har jag nog aldrig någonsin bötat och kan inte påminna mig om att jag ens stoppats i någon kontroll. Så hade jag bara rört mig i de närmsta omgivningarna hade min erfarenhet antagligen varit mer lik er.
Vad gäller turistprovins eller inte så stoppas jag nog lika ofta utanför som nära turistcentran.

 

Vi gör runt 500 mil i bil och 3-400 mil med MC per resa, jag har aldrig fått böter, visserligen bara blivit invinkad för kontroll 2ggr och har vistats ca 2 år i landet både på turistorter och ställen där man är tämligen ensam utlänning.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-10-07 at 08:09, skrev Isan Lover:

Hej

I mitt fall grundlades denna vana redan i 12 års åldern och jag ser själv inga problem med det alls, för min del är det nog för sent att tänka om och jag uppskattar friheten i Thailand.

Men min pojk tvingar jag att använda hjälm när han cyklar, ska försöka att få honom att bli lite modernare än mig själv.

Själv kommer jag precis som alla andra i byn att fortsätta köra utan hjälm så länge det går och det enda som kan få oss att använda den är väl regn, då kan det vara skönt med ett visir.

Jag är medveten om att detta är kontroversiellt hos dom flesta säkerhetsmedvetna Svenskar men det är ett val jag gör grundat på vana och egna erfarenheter.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så om du krockar/kraschar/vurpar och slår i huvudet så kommer du att börja använda hjälm?

Tyvärr troligen försent, hoppas bara du inte har sonen med dej om det skulle ske.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Så om du krockar/kraschar/vurpar och slår i huvudet så kommer du att börja använda hjälm?

Tyvärr troligen försent, hoppas bara du inte har sonen med dej om det skulle ske.

Hej

Jag tänker fortsätta köra försiktigt och har inga planer på att vara med i en olycka.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tänker fortsätta köra försiktigt och har inga planer på att vara med i en olycka.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Men snälla, tänk på alla andra som inte kör försiktigt, fylle körningar ska enligt dej vara vanligt i byn där ni vistas!

Om du inte tänker på dej själv så tänk på din son och din fru!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-10-08 at 07:12, skrev Isan Lover:

Hej

Noterar att du precis som jag upplever det som både jobbigt och tidsödande att leta efter gamla inlägg l alla dom trådar som finns.

Jag har aldrig i hela mitt liv agat mitt barn och jag tror inte att det kommer att inträffa, på sin höjd har det väl blivit en dask i rumpan eller en kraftig tillsägelse.

Men i byskolan har både lärare och lärarinnor en käpp som dom rappar barnen på benen eller armarna om dom busar när alla står uppställda på morgon och sjunger nationalsången men vår son har inte blivit rappad med denna käpp ännu, han står helt stilla i givakt och är ett föredöme enligt lärarna.

På den tid när jag gick i skolan fanns det lärare som utövade aga och dom som inte gjorde detta, på dom lektioner där läraren inte tvekade att ge en örfil om någon t.ex kastade suddgummi på honom satt alla tysta i sina bänkar och lyssnade uppmärksamt.

På dom lektioner som dom lärare som inte gav dom bråkigaste eleverna en örfil höll var det ofta kaotiskt, eleverna sprang runt i klassrummet, hoppade in och ut genom fönstren, gömde någon sak tillhörande läraren och körde "fågel, fisk eller mitt emellan" med, det hände t.o.m att lärare blev både mobbade och fysiskt attackerade, flera av dom blev nervvrak och fick återkommande tillbringa perioder på mentalsjukhus.

Så ordning och reda i skolan är nog bra, lika självklart är det enligt mig att läraren ska ha makten och bestämma vad som är ok eller ej, en lärare eller lärarinna ska inte behöva vara rädd eller må dåligt på jobbet p.g.a mobbing och hot ifrån eleverna.

Det är väl ungefär så här min åsikt är i dessa frågor.

Hur man bäst håller ordning i ett klassrum och verkligen kan få ett klimat lämpat för inlärning råder det nog lite delade meningar om i världen och Sveriges resultat internationellt tyder väl inte på att vi är på rätt spår precis med vår anarki i skolan, kepsar och mobiltelefoner på o.s.v.

Det kanske är dags att återgå till trådens ämne?

Med vänlig hälsning isan lover  

 

Var katten har du vuxit upp?

Jag har fått för mej att du är ca 55år, då borde detta inte varit normalsituation i en svensk skola, i dag, ja men inte när du växte upp.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Men snälla, tänk på alla andra som inte kör försiktigt, fylle körningar ska enligt dej vara vanligt i byn där ni vistas!

Om du inte tänker på dej själv så tänk på din son och din fru!

Hej

Genom att köra försiktigt klarar man sig tydligen ganska bra, jag har ju trots allt kört sedan jag fyllde 12 år och inte vare sig ramlat eller krockat ännu.

Exempel på att köra försiktigt i Thailand kan vara farten, att köra in till kanten och vänta tills det blir fritt fram vid en högersväng istället för att stanna vid mittlinjen, hålla långa avstånd, inte chansa, inte ha bråttom, välja mindre vägar, välja mindre trafikerade vägar, ta till sig och förstå hur man kör i Thailand, försöka få ögonkontakt med andra i trafiken, vara uppmärksam på rullgrus och hålor m.m.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Var katten har du vuxit upp?

Jag har fått för mej att du är ca 55år, då borde detta inte varit normalsituation i en svensk skola, i dag, ja men inte när du växte upp.

Hej

I en mellanstor svensk industristad och jag tror inte att den var unik även om klimatet där var ganska hårt.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det blir svårt att få bort det här "provisionssystemet" inom polisen, hela strukturen är ju uppbyggd på att pengar ska tas in på gatorna och sedan fördelas de uppåt i pyramiden. Men det skulle ju vara ett jättesteg för förtroendet för polisen om de lyckades.

 

Har blivit stoppad av polisen fyra gånger där de krävt böter på min Honda Wave i Bangkok, två gånger när jag kört på fly-overs vilket man inte får med MC och sen står de på andra sidan så det är svårt att neka. Bara att betala och sedan köra vidare. Två gånger var det mer uppdiktade förseelser som jag kunde argumentera mig ur.

 

Men kör man någorlunda enligt trafikreglerna, använder hjälm, har betalt skatten samt har körkortet med sig så klara man de flesta kontroller.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...