Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

Jag vet Dom som ger en 1000 lapp i Pattaya plus mat o dryck fast minimilonen ar 300฿

Jomen då handlar det väl oftast om 24 t pass och då borde ju övertidstillägg ges också.

Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Guest Isan Lover

Frugan brukar ge 300-350 plus mat o dryck till dem som hjälper henne.

Hej

Att arbetare får mat och dryck förutom lön är ju en tradition i Isaan och att inte bjuda på detta skulle vara både småaktigt och ses som en skymf mot dom anställda, förmodligen skulle man bli ökänd i hela distriktet och få svårt att hitta någon som ville arbeta åt en, men det kan nog vara svårt att förstå för slipsnissarna ifrån stortstan.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Hej

Att arbetare får mat och dryck förutom lön är ju en tradition i Isaan och att inte bjuda på detta skulle vara både småaktigt och ses som en skymf mot dom anställda, förmodligen skulle man bli ökänd i hela distriktet och få svårt att hitta någon som ville arbeta åt en, men det kan nog vara svårt att förstå för slipsnissarna ifrån stortstan.

Mvh isan lover

Sant sant..:)
Dela på andra sajter

Hej

Mvh isan lover

Hej Jag är ingen markägare i Thailand men flickvännens familj har en del risfält. Dem brukar ge en del av skörden som tack för utfört arbete, ibland föredrar dem som skördat åt flickvännens familj att man återgäldar arbetet med att var med och skörda deras fält. Sedan är sprit och mat en liten bonus när man jobbar på risfältet. Jag hjälpte min svåger att bära något ton med ris upp i riskojan då fick jag en liten slurk Hong tong som tack för att jag medverkade.

Jag har svårt att tänka mig någon i byn gå och göra utbetalning på 300 baht per dag, däremot kan ju 30 kg ris vara värt lika mycket.  Och en del lastade på sig några säckar som tack för att dem medverkat i skörden.

Dela på andra sajter

Frugan betalar 120/bath/dag om det ska vara mat så blir det bara 100bath/dagen och då har hon inte slips heller,hennes arbetare kommer från Kambodja och dom har inte hört talas om 300/dag än så det gäller att smida när järnet är varmt  :thumbsup:

Måne

Dela på andra sajter

Hej

Du har ingen aning om våra anställdas villkor, men det har du ju inte om så mycket annat heller har jag märkt.

Mvh isan Lover

Efter att ha läst detta inlägg från dig så skulle inte jag vilja ha dig som arbetsgivare i alla fall.

Hej

Denna fråga har varit uppe många gånger förut även om en del låtsas som motsatsen, dom enda som överhuvudtaget omfattas av några minimilöner är ansällda i företag och myndigheter, nästan alla andra påverkas inte alls om minimilöner införs eller ej, så för dom flesta på landsbygden händer absolut ingenting även om den införs.

Vad folk ute i byarna tjänar beror på tillgång och efterfrågan på arbete och arbetskraft lokalt och påverkas inte alls av några fastställda minimilöner.

Mvh isan Lover

Det är väl den inställningen som fabriksägare och godsägare och andra kapitalistsvin brukade ha för 50-100 år sen. Vissa har visst fortfarande denna människoförnedrande åsikt.

Pinsamt.
Dela på andra sajter

300 baht om dagen är en fantasi som säljs av Yingluck och hennes polare i sittande regering.

Samma sak med surfplattor till skolbarnen, de kom aldrig, och de få som kom funkar inte.

I det Thailand som jag känner finns inte allt det där fina som Isaan Lover påstår utan snarare är det så att föräldrar i just Isaan inte har ett enda problem att sända sin unga dotter till Pattaya eller Nana så att de kan köpa en ny TV, Pickupp eller bara sitta hemma och göra ingenting.

Dela på andra sajter

Hej Jag är ingen markägare i Thailand men flickvännens familj har en del risfält. Dem brukar ge en del av skörden som tack för utfört arbete, ibland föredrar dem som skördat åt flickvännens familj att man återgäldar arbetet med att var med och skörda deras fält. Sedan är sprit och mat en liten bonus när man jobbar på risfältet. Jag hjälpte min svåger att bära något ton med ris upp i riskojan då fick jag en liten slurk Hong tong som tack för att jag medverkade.

Jag har svårt att tänka mig någon i byn gå och göra utbetalning på 300 baht per dag, däremot kan ju 30 kg ris vara värt lika mycket.  Och en del lastade på sig några säckar som tack för att dem medverkat i skörden.

Är du på riktigt? De som inte har mark där man kan återge hjälpen då? De jobbar väl gratis åt er eller mot ris..:) Bara man sapalang brukar de ha accord på 400 baht tonnet tex o vill nog inte kånka hem 200 kg man sapalang som tack..:)
Dela på andra sajter

300 baht om dagen är en fantasi som säljs av Yingluck och hennes polare i sittande regering.

Samma sak med surfplattor till skolbarnen, de kom aldrig, och de få som kom funkar inte.

I det Thailand som jag känner finns inte allt det där fina som Isaan Lover påstår utan snarare är det så att föräldrar i just Isaan inte har ett enda problem att sända sin unga dotter till Pattaya eller Nana så att de kan köpa en ny TV, Pickupp eller bara sitta hemma och göra ingenting.

Hoppas verkligen att du inte är förälder..:) Du målar upp en väldigt förvriden allmän bild av Isaan..
Dela på andra sajter

Hoppas verkligen att du inte är förälder.. :) Du målar upp en väldigt förvriden allmän bild av Isaan..

Jo, jag är förälder och skulle ha det svårt att se mina döttrar jobba med att .......för 200 kronor per dygn.

Det har dock inte folk i vissa landsändar i Thailand, och det är i stor utsträckning inte södra Thailand om man säger så.

Dela på andra sajter

Hej

Du har ingen aning om våra anställdas villkor, men det har du ju inte om så mycket annat heller har jag märkt.

Mvh isan Lover

Jo jag erkänner att det var naivt av mig att tro du skrev sanningen om förhållandena hemma hos er i ovanstående tråd, du ljög tydligen där också...

Men normalt sett ljuger man väl för att framstå i bättre dager, men du ljög för att framstå som mer girig för att slippa betala daglönarna deras minimilön...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Hej

Enligt ett bra reportage på Japansk tv igår (Affärs Asien) så ser det inte bra ut för LOS Risexporten i -37% och övriga kurvor planar ut Dessutom vill man beskatta turister med 600b ( 500 sjukförs och flygplats skatt100b) Angånde detta hade Bangkok post en ledare om detta där man bla skrev att den gamla utreses avg var en krafftig förstärkning av de anstäldas löner ( De som inkasserade alltså )

Offe

Dela på andra sajter

Jo, jag är förälder och skulle ha det svårt att se mina döttrar jobba med att ....för 200 kronor per dygn.

Det har dock inte folk i vissa landsändar i Thailand, och det är i stor utsträckning inte södra Thailand om man säger så.

Tycker mig se en hel kvinnor i Isaan..:) Kan inte tänka mig att det är fullt så vanligt som den lille turisten tror sig se i Pattaya med en massa av dessa flickor som du pratar om. Ännu svårare att tro att föräldrar i allmänhet vill skicka sina barn på sånt..
Dela på andra sajter

Jo, jag är förälder och skulle ha det svårt att se mina döttrar jobba med att ....för 200 kronor per dygn.

En fråga bara? Är det många i din frus släkt som skickat iväg döttrarna?
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är säkert vanligast med ris som betalning men vi har ju en lite annorlunda situation än många andra bybor och kan därför hålla oss med en heltidsanställd och diverse inhyrd personal enligt behov mot betalning, men skulle någon vilja ha ris istället för pengar så inte oss emot.

Men vår heltidsanställde som vi betraktar lite som en förman och kompis ser även till vårt hus, trädgård och håller koll på och arbetar på frugans 4 olika marker, han och hans fru odlar dessutom även grönsaker, chili och jordnötter mellan raderna på våra gummiodlingar, dessa inkomster får han behålla helt själv, vi är nöjda med att ha honom på plats och att han gör ett bra jobb åt oss.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Efter att ha läst detta inlägg från dig så skulle inte jag vilja ha dig som arbetsgivare i alla fall.

Hej

Denna fråga har varit uppe många gånger förut även om en del låtsas som motsatsen, dom enda som överhuvudtaget omfattas av några minimilöner är ansällda i företag och myndigheter, nästan alla andra påverkas inte alls om minimilöner införs eller ej, så för dom flesta på landsbygden händer absolut ingenting även om den införs.

Vad folk ute i byarna tjänar beror på tillgång och efterfrågan på arbete och arbetskraft lokalt och påverkas inte alls av några fastställda minimilöner.

Mvh isan Lover

Det är väl den inställningen som fabriksägare och godsägare och andra kapitalistsvin brukade ha för 50-100 år sen. Vissa har visst fortfarande denna människoförnedrande åsikt.

Pinsamt.

Hej

Detta inlägg skrevs vid tiden för införandet av 300 bahts minimilön och jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att den skulle påverka lönerna så långt ifrån Bangkok och dom stora fabrikerna, men det gjorde den och det finns numera nästan ingen som tar ett jobb under 300 baht, .

Så jag glad är över att jag hade fel i denna fråga och jag tycker att det var både bra och roligt att lönerna höjdes.

Våra anställda är nog att anse som lyckligt lottade lokalt sett och vi har absolut inget att dölja eller skämmas för, vi har nog förändrat livet för en del familjer ordentligt och det på ett positivt sätt, men det tror jag inte du är intreserad av.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Är du på riktigt? De som inte har mark där man kan återge hjälpen då? De jobbar väl gratis åt er eller mot ris.. :) Bara man sapalang brukar de ha accord på 400 baht tonnet tex o vill nog inte kånka hem 200 kg man sapalang som tack.. :)

15-20 baht per kg ris när svågern sålde 2011/12 har inte varit nere sen dess 20-25 kg inte 200kg. Tror vi menar två olika saker. Skördarna är för mig inte dem skördetröskor som byn hyr in för att tröska riset. Skördarna menar jag är dem som sedan låter riset torka på blå nätduk  och sedan skopar upp i säckar för hand och överlastar en pickup för att frakta bort och lagra/sälja riset.

Inte samma folk. Skördetröskorna ägs av företag eller privat person som har återbetalningsplan på sin maskininvestering. Där är det pengar och inte ris som är fundamentet vid utfört arbete.

Dela på andra sajter

15-20 baht per kg ris när svågern sålde 2011/12 har inte varit nere sen dess 20-25 kg inte 200kg. Tror vi menar två olika saker. Skördarna är för mig inte dem skördetröskor som byn hyr in för att tröska riset. Skördarna menar jag är dem som sedan låter riset torka på blå nätduk  och sedan skopar upp i säckar för hand och överlastar en pickup för att frakta bort och lagra/sälja riset.

Inte samma folk. Skördetröskorna ägs av företag eller privat person som har återbetalningsplan på sin maskininvestering. Där är det pengar och inte ris som är fundamentet vid utfört arbete.

Tog bara e´n jämförelse med att bära hem 200kg man sapalang som lön..:) Svårt att tro att folk går med på att leva av bara ris  då jag ser att de köper

kött och fisk också vad vet jag men hursomhelst pungar hon lön med pengar vid skördning av ris och man sapalang.

Fast det kanske är mångas ide att dra ner på transportkostnader och låta arbetarna kånka hem och sälja det.. :thumbsup:

Dela på andra sajter

Nä  där har du fel.

Här uppe i Isaan är det 300-320 Bht som gäller plus att frukost och middag ingar efter Thailändsk tradition.

Jag ser det är ungefär samma hos Moipenyang som bor 10 mil väster om Udon som här 6 mil nordöst Udon.

Har du varit norr om BKK  och sett det dagliga livet för bönderna där. Tror inte du skulle palla en dag pa risfältet.

Hur manga tjejer i din familj jobbar i Pattaya och Nana?

Mvh. SWED THAI

Dela på andra sajter

Att det på sina ställen idag är så pass dyrt att anlita människor, gör det närmast omöjligt att inte använda sig av skördetröskor istället, som markägare.

Sen har vi hos oss aldrig betalat arbetare med ris. Det är alltid pengar som gäller.

Den enda som tar betalt i ris i våra trakter är de som tröskar riset om det mot förmodan är skördat för hand.

Dela på andra sajter

Chefen för landets största matproducent  har fördömt regeringens ris politik, han menar att ris grödorna bör minskas med en tredjedel.

Dhanin Chearavanont, ordförande och verkställande direktör för agro-industriella konglomeratet Charoen Pokphand Group, sade på lördagen att regeringen har misslyckats med att hänga med i den föränderliga globala ris marknaden, vilket leder till överflödiga ris bestånd och stora ekonomiska förluster. För att vända på situationen, sade han att regeringen bör uppmuntra risodlarna att minska sina ris odlingar med 30%, speciellt i lågproduktiva områden, och erbjuda kompensation.

Är nog redan pa gang.

Ser här i byn hur manga risfält som lagts ner och läggs ner arligen till förman för socker, gummi och palmodlingar.

Uppe pa gränsen till Laos öster om Nong Kai sag jag inga risfält bara gummiodlingar när vi akte där.

Sa om 10 ar kan man fraga sig hur stor areal som övergatt fran risodling till andra grödor sasom kaffe, lemon och jatropa. 

Hade jag varit bonde sa hade jag bara odlat ris för husbehov och sluppit de jävla skit jobbet som risodling innebär.

Skulle vara skoj att veta hur stora arealer som har omställts fran ris till andra grödor dom sista 5 aren.

Mvh. SWED THAI

Dela på andra sajter

Att det på sina ställen idag är så pass dyrt att anlita människor, gör det närmast omöjligt att inte använda sig av skördetröskor istället, som markägare.

Sen har vi hos oss aldrig betalat arbetare med ris. Det är alltid pengar som gäller.

Den enda som tar betalt i ris i våra trakter är de som tröskar riset om det mot förmodan är skördat för hand.

Samma här uppe i norr.

Kan inte fatta hur dom klarade sig utan tröskorna förut.

Ändrades av SWED THAI
Dela på andra sajter

Biträdande talesmannen för Statsrådsberedningen Pakdeharn Himathongkham avslöjade att "kabinettet" har godkänt att ytterligare 1,9 miljarder THB tillförs risstöds progmmet.

Mängden ris enligt detta system beräknas till 899 tusen ton.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/678175-thai-govt-to-inject-19-billion-baht-more-to-rice-pledging-scheme/

Detta måste innebära 2 THB/kilo till risbönderna, dom måste hoppa högt av glädje. :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:

Ändrades av Khun Ken
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...