Jump to content
IGNORERAD

Thailogik


Benjamas

Recommended Posts

 

Man kan tänka ut saker på egen hand.

Utan utbildning, utan extern input.

Det enda som krävs är att man funderar en liten stund.

 

Starka och svaga valutor....

En valuta är en valuta är en valuta.

 

Har man knappt varit utanför sin by eller kvarteret man jobbar i är väl inte valutakurser nåt som kommer naturligt till en, det gäller nog inte bara i Thailand. Att man inte lärt sig vissa saker betyder inte att man är dum eller att man inte kan fundera en liten stund. Kolla bara på tråden om Thailogik, det kanske är vi som som behöver fundera en liten stund ibland.......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    6

  • Soengsang

    5

  • leifen

    4

  • Nicholas

    3

Mest aktiva i denna tråd

Har man knappt varit utanför sin by eller kvarteret man jobbar i är väl inte valutakurser nåt som kommer naturligt till en, det gäller nog inte bara i Thailand. Att man inte lärt sig vissa saker betyder inte att man är dum eller att man inte kan fundera en liten stund. Kolla bara på tråden om Thailogik, det kanske är vi som som behöver fundera en liten stund ibland.......

Jag funderar ofta och mycket på allt möjligt, även risodling trots att jag inte odlar ris.

Känner inte att jag ligger back på funderandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Jag funderar ofta och mycket på allt möjligt, även risodling trots att jag inte odlar ris.

 

Känner inte att jag ligger back på funderandet.

 

Alla kan ju dock inte vara lika smarta och intelligenta som du......

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Man kan tänka ut saker på egen hand.

Utan utbildning, utan extern input.

Det enda som krävs är att man funderar en liten stund.

 

Starka och svaga valutor....

En valuta är en valuta är en valuta.

 

Dagens pengar skiljer sig inte från monopolpengar, kuponger förutom att dom är uppbackade med våld.

Kanske skulle prova med monopolpengar nästa sväng till Pattaya.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att ju fler gånger jag är i Thailand desto mer logiskt verkar "Thailogik". T ex verkar "Thailogik" på något konstigt sätt alltid ge ett bättre ekonomiskt utfall för thai än farang i alla lägen.

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med thailogik spelar i en egen division. Många gånger tror vi faranger att det thailändarna säger är ju helt uppåt väggarna. Då vi lärt oss från barnsben att vissa saker bara är så.

Vad faranger ofta missar är att förutsättningarna i Thailand ofta är helt annorlunda. Kolla till exempel bara skit pappers tråden. Där har vi en svensk som på fullt allvar inte kan förstå varför rövdusch skulle vara bättre än lite hederligt papper. Eller om man blir sjuk. Vi skrattar åt thailändare som springer till doktorn i tid och otid för "smågrejor". Att sen klimatet gör att dödligheten kan vara ganska hög om man inte sköter enkla sår och sjukdomar är inget som följer svensk logik.

Många svenskar tror ju på fullt allvar att större delen av Thailands befolkning är prostituerade. Hur logiskt är det.

Att många svenskar släpper all logik och vett i trafiken när man kommer till Thailand är ett annat faktum.

Många svenskar har tydligen olika logik hur man uppför sig i sociala sammanhang. Och kan göra saker som dom aldrig skulle göra i Sverige.

Så det där med logik är nog lite dubbeltydigt beroende på vilken sida av stängslet man befinner sig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att jag har hamnat på fel sida stängslet varje gång jag hoppat.

Ja hoppar man över stängslet så kan det nog ge konsekvenser.

Kolla bara på på dom thailändare som fått en ursinnig fru som skurit av det heligaste.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja hoppar man över stängslet så kan det nog ge konsekvenser.

Kolla bara på på dom thailändare som fått en ursinnig fru som skurit av det heligaste.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Såna hopp var det länge sen man gjorde, men man kan ju alltid hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Att många svenskar släpper all logik och vett i trafiken när man kommer till Thailand är ett annat faktum.

Logik och vett har dom f-n ta mig redan släppt i Sverige

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Logik och vett har dom f-n ta mig redan släppt i Sverige

 

Ja ibland blir det nästan tragiskt att sitta och lyssna på dretfulla svenskar som kallar thai för apor mm.

Man kan undra om dom själva någonsin kommit ur apstadiet.

Dom flesta av mina grannar är mera välutbildade än en majoritet av dom svenskar som åker till diverse turistorter.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar ofta och mycket på allt möjligt, även risodling trots att jag inte odlar ris.

Känner inte att jag ligger back på funderandet.

Visst.. och det är ju helt ok. Att vissa behöver fundera mer än andra är ju inget vi andra ska se ner på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns helt riktigt mycket man kan tänka ut på egen hand, helt utan utbildning, framförallt när det gäller sådant man behöver för sitt dagliga leverne; typ hur man lagar en gammal radio eller kan öka din skörd.

Världens valutapolitik är dock inget man filurar ut med 4-årig grundskola och noll erfarenhet av omvärlden; varför skulle man ens fundera på det? Börjar sedan en person i denna sits lite flyktigt fundera så är ju den givna logiken att rikedomen i ett land är kopplat till valutans styrka, så är det  ju med rika turistande västerlänningar och fattiga gästarbetande från grannländerna.

Att du har funderat fram att en valuta är en valuta är en valuta tyder väl på att det inte är helt enkelt. Många är de sydeuropéer som inte alls håller med dig utan insisterar att allt blev dyrare när de bytte sina Kalle Anka pengar mot Euro, så en valuta är nog inte alltid just bara en valuta.

Men här slog du väl en liten kullerbytta på din egen logik, de borde väl ha tyckt att allt blev billigare, det åtgick ju mindre antal Euro för en viss vara än vad det kostade tidigare i deras egen valuta ?

(Men annars håller jag med dig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Thailogigen är jag förbannat bra. Jag ligger på så mycket plus hos gammeldamerna. För jag tar så bra hand om även frugans barn. Inte bara vårt gemensamma. Enligt Thailogig gör man inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja ibland blir det nästan tragiskt att sitta och lyssna på dretfulla svenskar som kallar thai för apor mm.

Man kan undra om dom själva någonsin kommit ur apstadiet.

Dom flesta av mina grannar är mera välutbildade än en majoritet av dom svenskar som åker till diverse turistorter.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

vad är det som får dig att tro att dom minst smarta är turister? Jag tycker nog att dom minst smarta svenskar är dom man träffar utanför den upptrampa

 

de stigen.många ggr folk med alkoholproblem som fastnat i nånn avsides issanby pga av nån dam som tagit dit dom och där är dom fast...

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som får dig att tro att dom minst smarta är turister? Jag tycker nog att dom minst smarta svenskar är dom man träffar utanför den upptrampa

 

de stigen.många ggr folk med alkoholproblem som fastnat i nånn avsides issanby pga av nån dam som tagit dit dom och där är dom fast...

Du menar att dom som krökar på nana/walkingstreet el inne discona skulle vara smartare?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som får dig att tro att dom minst smarta är turister? Jag tycker nog att dom minst smarta svenskar är dom man träffar utanför den upptrampa

 

de stigen.många ggr folk med alkoholproblem som fastnat i nånn avsides issanby pga av nån dam som tagit dit dom och där är dom fast...

Du har nog förvisso delvis rätt, men bara att se dessa dagliga bilder på gatan utanför ett här populärt gästhus på Jomtien så ser man att det är minst lika illa på turistorter, troligen värre.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som får dig att tro att dom minst smarta är turister? Jag tycker nog att dom minst smarta svenskar är dom man träffar utanför den upptrampa

 

de stigen.många ggr folk med alkoholproblem som fastnat i nånn avsides issanby pga av nån dam som tagit dit dom och där är dom fast...

Och var tror du dessa träffade sin dam någonstans?

Inte fan var det i en by nakhom nowhere something.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Jag funderar ofta och mycket på allt möjligt, även risodling trots att jag inte odlar ris.

 

Känner inte att jag ligger back på funderandet.

 

Visst är funderandet viktigt, fast totalt meningslöst om man inte drar slutsatser som hänger med funderandet. 

Har en chef som funderar och funderar och funderar och ...................

Vill påstå att jag är väldigt less på allt detta funderande utan att kunna ta beslut. Som tur är finns det andra som kan se till att det händer saker för det funderande han gör leder inte till något alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att fundera är klokt, bara en idi*t är säker på sin sak!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att fundera är klokt, bara en idi*t är säker på sin sak!

Är du säker på det?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på det?

Absolut helt säker ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...