Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler


Oregistrerad

Recommended Posts

Vi får väl se vad de gör med kraven på 60 dagars utresa, hur länge man ska stanna utanför, landgräns eller flyg, Eller de ska kanske bilda ett nytt brancsh, Minibus resor till gränsen för att få stämpeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl se vad de gör med kraven på 60 dagars utresa, hur länge man ska stanna utanför, landgräns eller flyg, Eller de ska kanske bilda ett nytt brancsh, Minibus resor till gränsen för att få stämpeln.

får väl hoppas på minst 3-4 dar utanför landet  ,ett perfekt turistvisum måste jag säga 

Link to comment
Dela på andra sajter

får väl hoppas på minst 3-4 dar utanför landet  ,ett perfekt turistvisum måste jag säga 

Ska gå att förnya på immigration åxå läste jag någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, till ett pris av?

 

Om det går, så bör det väl vara 1900Baht, som gäller för alla typer av förlängningar (svårt ord det där) av visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://asiancorrespondent.com Där kan man läsa att man kan "köpa" förlängningen efter 60 dagar hos immigrationen.

Under the current rules, tourist visas are valid for just 60 days, after which visitors must leave the country or apply to a local immigration office for an extension

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inte lätt att reda ut de regel som kommer att gälla, kom på att det står Under the current rules som  betyder att dagens regler, så kanske hade jag uppfattat fel ovanstående. Få se sen hur det blir. Sorry my foul

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det inte är möjligt att förlänga med 30 dagar på IM i det nya visumet utan det är begränsat till 60 dagar per entry  och gäller i 6 månader.

Förstår dock inte hur detta skulle vara bättre än ett tripple entry turistvisa.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det inte är möjligt att förlänga med 30 dagar på IM i det nya visumet utan det är begränsat till 60 dagar per entry  och gäller i 6 månader.

Så tror jag med, annars vore ju vitsen med multi entry vara borta. Då kunde de ju lika gärna göra det nya visat till ett sex månaders turistvisum med single entry.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag tror att det inte är möjligt att förlänga med 30 dagar på IM i det nya visumet utan det är begränsat till 60 dagar per entry  och gäller i 6 månader.

Förstår dock inte hur detta skulle vara bättre än ett tripple entry turistvisa.

Detta visum är ju avsett för "alla" nationaliteter. Och för oss som vill tillbringa 6 månader i Thailand passar det ju inte helt perfekt för. 

Däremot om man ex jobbar i ett grannland 2 veckor och sedan vill vara 2 veckor i Thailand osv. Så är ju detta perfekt. Du har hur många inresor som du vill. Och slipper begränsningen som finns med "många" inresor utan visum. 
Men för oss som vill vara i Thailand 6 månader fungerar ju multi/tripple lika bra och är billigare. Dessutom kan man ev ha O visum som är ettårigt och ger 90 dagar per inresa (kräver pensionär eller Spouse) . 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det inte är möjligt att förlänga med 30 dagar på IM i det nya visumet utan det är begränsat till 60 dagar per entry  och gäller i 6 månader.

Förstår dock inte hur detta skulle vara bättre än ett tripple entry turistvisa.

man kn ju åka ut och in hur mkt man vill ingå begränsningar ,perfekt för mig 

Link to comment
Dela på andra sajter

man kn ju åka ut och in hur mkt man vill ingå begränsningar ,perfekt för mig 

blir det längre än två månaders semester i vinter?  :haha:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

hur så?

Eftersom obegränsade in och utresor är perfekt för dig under 6 månader.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Så tror jag med, annars vore ju vitsen med multi entry vara borta. Då kunde de ju lika gärna göra det nya visat till ett sex månaders turistvisum med single entry.

Om jag inte minns helt fel så diskuterades det om att det skulle införas två olika typer visum. Dels ett "single entry" som skulle gälla i sex månader och det skulle kosta 1000 baht.

Sedan det som verkar bli aktuellt nu, multiple entry för 5000 baht och har sex månaders giltighetstid.

Nu kanske jag är ute och cyklar igen men jag har för mig att detta visum skall gälla i alla ASEAN-länder och om det är på det sättet så borde man ju slippa betala visumavgift då man åker in till ett annat ASEAN-land.

Rätta mig gärna om jag har fel !

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom obegränsade in och utresor är perfekt för dig under 6 månader.

är perfekt även för 2 månader men finns ju inget visum med obegränsat för 2 månader

Link to comment
Dela på andra sajter

är perfekt även för 2 månader men finns ju inget visum med obegränsat för 2 månader

Nja, du får ju 30 nya dagar vid varje inresa med flyg utan visum.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns helt fel så diskuterades det om att det skulle införas två olika typer visum. Dels ett "single entry" som skulle gälla i sex månader och det skulle kosta 1000 baht.

Sedan det som verkar bli aktuellt nu, multiple entry för 5000 baht och har sex månaders giltighetstid.

Nu kanske jag är ute och cyklar igen men jag har för mig att detta visum skall gälla i alla ASEAN-länder och om det är på det sättet så borde man ju slippa betala visumavgift då man åker in till ett annat ASEAN-land.

Rätta mig gärna om jag har fel !

// Luke the Drifter

Single entry för 6 månader var visst bara ett rykte som florerade för ett tag sen.

Det har funnits idé om ett gemensamt för thai/kambodia men nog runnit ut i sanden.

Ett gemensamt ASEAN visa vore en dröm, men personligen tror jag att Thailand är motståndare till detta och skulle förlora intäkter på turism då många av oss som bor där längre perioder skulle passa på att turista mer i grannländerna om det enklare och billigare. 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Nu kanske jag är ute och cyklar igen men jag har för mig att detta visum skall gälla i alla ASEAN-länder och om det är på det sättet så borde man ju slippa betala visumavgift då man åker in till ett annat ASEAN-land.

// Luke the Drifter

Ja frågan är ju om detta är ett nytt visum som skall göra att man har samma alternativ för länderna i ASEAN (men landsunika visum) . Eller om det är som vårt Schengenvisum där man har ett gemensamt för inresa i alla länder. 

Betänk dock att om det vore så att det är ett gemensamt så skulle det ju innebära att man inte kan göra visarun till ett annat ASEAN land för då är man ju kvar inom ASEAN och inresans 60 dagar fortsätter att gälla. 

hf

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, du får ju 30 nya dagar vid varje inresa med flyg utan visum.

jo jag vet men  nu ska jag göra ett antal resor landvägen och då behöver man inte tänka på visum alltså klappat och klart

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag vet men  nu ska jag göra ett antal resor landvägen och då behöver man inte tänka på visum alltså klappat och klart

Ja, du har ju tid på dig att skaffa det nya visumet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Ja frågan är ju om detta är ett nytt visum som skall göra att man har samma alternativ för länderna i ASEAN (men landsunika visum) . Eller om det är som vårt Schengenvisum där man har ett gemensamt för inresa i alla länder. 

Betänk dock att om det vore så att det är ett gemensamt så skulle det ju innebära att man inte kan göra visarun till ett annat ASEAN land för då är man ju kvar inom ASEAN och inresans 60 dagar fortsätter att gälla. 

hf

 

Du har en poäng där ! Det kanske ändå är bättre att betala 10-35 dollar i visumavgift när man åker till ett grannland än att behöva åka utanför ASEAN.

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som hört om passage Kambodja->Thailand? Jag har hört lite rykten om att den är stoppad landvägen i alla fall efter Erawan-bomben. Även för dom som redan har visum.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...