Jump to content
IGNORERAD

Dom gula och Thailand


leifen

Recommended Posts

Vad har ni för erfarenheter av att torka gula kantareller och ta med för att använda i Thailand.

Jag har ingen frys där jag bor.

Har annars torkat karl-johan och trattisar med gott resultat, men har ingen bra erfarenhet av de gula som torkade.

Dom blev sega och lite beska.

Några bara tips?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni för erfarenheter av att torka gula kantareller och ta med för att använda i Thailand.

Jag har ingen frys där jag bor.

Har annars torkat karl-johan och trattisar med gott resultat, men har ingen bra erfarenhet av de gula som torkade.

Dom blev sega och lite beska.

Några bara tips?

Har inget handfast tips själv men google gav följade förslag

 

Jag testade att torka kantareller förra hösten, I går gjorde jag soppa av en burk. Ingen bismak men man måste blötlägga lääääänge och hälla bort vattnet. Kantarellerne blev dock ganska hårda. Hade dom i blöt i 7 tgimmar öv edr natten är nog att rekomendera.

Svara

Lill, Skellefteå

20 aug 2010 kl. 12:16

 

Jag torkar kantareller (Cantharellus cibarius). De blir inte beska om man tar god tid på sig när man tillagar de. Blötlägg i mycket vatten, Koka bort vattnet i minst 20 min. Sedan är det bara att steka de eller vad man nu vill.
Jag häller inte bort vattnet. Om man gör det blir tillagningstiden för kort och de blir beska.
Viktigt med torkade kantareller är att de fortfarande är gula efter att de är torkade. Om de blir mörka är de inge bra!
Lycka till alla som vågar prova. Om man misslyckas första gången så är det bara att försöka igen

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...