Jump to content
IGNORERAD

AC, Air Conditioner, BTU och annat


Oregistrerad

Recommended Posts

Trots tappra försök att klara mig utan AC till januari, under kallperioden på hösten fick jag ge upp och skaffa en AC till sovrummet. Nu knallade jag bara in i affaren med uppgift om golvytan och höjden på rummet och tänkte att det löser sig och de som säljer och installerar vet bäst vilken som lämpar till våra behov. Nåväl var visserligen så, alla tre butiker sa på rakarm att en apparat på 12 000 BTU skulle räcka för det. Sen fick jag lite information om priser och annat, väldig få visste vilken ljudnivå särskild inner enheten har. Det har ju en viss betydelse i sovrummet. Priserna låg ungefär det samma hos alla, en LG för 14 000 THB och Daikin till ett pris av 18 000 THB båda på 12 000 BTU.

Eftersom jag inte tog reda från början så missade jag totalt att det finns ju två modeller, en on/off modell och en sk inverter modell. Efteråt kom jag på att trots inverter modellen kostar lite mer i inköps tillfället sparar man in högre inskaffningspriset i elförbrukning, ungefär 2-3 år tar det att täcka skilnaden i priset. (egna beräkningar som inte grundar i nån vetenskaplig forskning) För att få lite grepp på saker och ting så är en BTU en enhet om hur mycket energi behövs för att värma upp en pund (0,454 kg) vatten från 39  Farenheit till 40 grader BTU wikipedia. Sen finns det olika converter där man kan räkna om BTU till kW tex Convert BTU to kW and kW to BTU eller här en annan BTU to kW Ju mer jag studerade desto mer intresserad jag blev och kom på att det var ju en ren vetenskap att köpa rätt AC till sovrummet. :D Jag bestämde mig att inhandla en LG på 12 000 BTU, en on/off modell. Priset blev 14 500 THB inkl montering, i priset ingår 2.5 m rör och kabel och grannen ville ha 300 THB för extra meter utöver nämnda 2,5 m Till slut kom vi överens om 500 THB för extra rör, fast det är nog totalt 6 meter rör från inner enhenten till ute enheten.

 

Här kan man läsa lite om gas R-410 R-410 för AC och om R-32 R-32 R  R-410 är en blanding av två gas, 50/50% Får väl återkomma till dessa egenskaper lite senare. Efter tre veckors använding ca 8-9 timmar per dygn har el förbrukningen ökat med 5 kW /dygn och det stämmer ganska bra med mina beräkningar också (effekt 1 kWh och on/off haasip haasip) effekten kan man räkna fram från typskyltens siffror men minns inte på rakarm hur jag kom på det. Sen finns det jämförbara siffror om ekonomi i skylten också, en EER siffra ger bra uppfattning hur pass ekonomiskt apparaten är, ska nog saga att med dagens teknik ska man inte köpa en apparat som har lägre EER siffra än 13 Siffran skiljer lite med typskylten och klistermärket man har i apparatens framsida, beror på att klistermärket har beräknats standarden på lokala marknaden (Thailand) och typskyltens siffror på fabrikatens huvudsakliga marknads område (Asien) Ljudnivån är mindre än batlom låter på tvåan (fan), sen vet jag att det finns tystare modeller än LG också, bla Mitsubishi, Daikin men uppskattar ljudnivån till 35 db på mitt. Stör inte mig i alla fall. Rummet blir kylt på 5 minuter så man behöver inte förinställa kylningen utan man sätter den på innan man går till duschen och återkommer till en behagligt sval rum sen. Montering tog ca 3 timmar på två man, två genomföringar i vägg, en anslutning(eller förlägning av rör) När det regnade var fuktigheten uppe på 85 , under natten har den sjunkit ner till 45-50 % så det är en märkbar skillnad Rekommenderar varmt att ha AC.

WP_20150904_008.jpg

WP_20150904_010.jpg

WP_20150904_014.jpg

WP_20150904_015.jpg

WP_20150907_001.jpg

WP_20150904_017.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Den air-conen jag har är storre än som behovs, for då kan jag kora på lägre fläkthastighet vilket ger lägre fläktljud.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den air-conen jag har är storre än som behovs, for då kan jag kora på lägre fläkthastighet vilket ger lägre fläktljud.

Det är ju ett sätt det med, lite över dimensionerat har jag med, har läst nånstans att i Scandinavien ska man ha 70 w / kvm och här i Asien 100 w / kvm pga av sämre isolering.
För övrigt sover jag bra, beror nog mest på mitt rena samvetet.
Daikin recalls 840,000 air conditioner Daikin har haft problem med bränder, vet ej om det beror på gasen R-410 som är flamable, eller annat, apparater från 2006-2014 iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stort rum har du (Yta + takhöjd)?

ca 45 cbm (hxlxb) 3,25 x 4,0 x 3,60=46,8 Minus lite möbler ca 4 cbm Golvyta 15 kvm

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte 2 Mitsubishi inventer till 2 sovrum och är helnöjd, inventer skall det vara.

De kom och tittade hur stora jag behövde och gav ett pris.

Tysta och jämna med kylan.

Kärringen vill ha det kallt medans jag vill ha på 27 och lite blås så lite problem är det med AC.

Det är Thaisläkt ibland som lånar huset och klagar på att AC inte är bra men varför ställer de den på 16 grader? inte ens jag klarar av det.

Kunde ha blivit Daikin också men det gavs mer beröm för Mitsubishis i forumet.

Den tredje till vardagsrummet lär bli en jättestor sak men kommer bara och vara på ibland och behöver därför inte vara något märkvärdigt.

Vardagsrummet är närmare 4m högt och rejält stort i golvytan men kommer bara ihåg att jag mätte 7m i en ledd.

En bra tråd tidigare.

http://www.maipenrai.se/forum/topic/31343-köpa-air-con/?do=getNewComment

Behöver bra grejer för att sova bra med mitt samvete.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Kollade inte om det fanns redan ett tråd, och är nöjd att jag inte hittade den heller, för 32 000 THB, då skulle de ha apparaten kvar i affären.
Ser att jag fått den billigt fast å andra sidan fick jag ungefär samma priser på alla tre butiker. Nåväl jag är nöjd, ljudet stör mig inte, kollade nyss
hur det varit inatt och som svalast hade vi  ahft 24,8 c inne och 28,0 ute med en fuktighet på 42% i båda. Har maskinen på 8-10 timmar per natt
och den har ökat vår elkonsumtion med 5 kWh per dygn. så med våran pris på 4,1 THB / kWh blir det ungefär 20 bath om dagen Detta baserat på
tre veckors använding.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Kollade inte om det fanns redan ett tråd, och är nöjd att jag inte hittade den heller, för 32 000 THB, då skulle de ha apparaten kvar i affären.
Ser att jag fått den billigt fast å andra sidan fick jag ungefär samma priser på alla tre butiker. Nåväl jag är nöjd, ljudet stör mig inte, kollade nyss
hur det varit inatt och som svalast hade vi  ahft 24,8 c inne och 28,0 ute med en fuktighet på 42% i båda. Har maskinen på 8-10 timmar per natt
och den har ökat vår elkonsumtion med 5 kWh per dygn. så med våran pris på 4,1 THB / kWh blir det ungefär 20 bath om dagen Detta baserat på
tre veckors använding.

 

Fasen va länge du sover...   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

WP_20150921_003.thumb.jpg.4ad6647198f140efter en halv timme, notera luft fuktigheten särskildd

Angående luftfuktigheten. Har funderat på detta och undrar vart vattnet tar vägen, finns det nån behållare som man tömmer eller hur fungerar det...?     :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående luftfuktigheten. Har funderat på detta och undrar vart vattnet tar vägen, finns det nån behållare som man tömmer eller hur fungerar det...?     :unsure:

Finns en rör som leder kondensvattnet ut i gården.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en rör som leder kondensvattnet ut i gården.

Jag var tvungen att gå ut och titta på mitt aggregat, mycket riktigt, det finns ett rör där. Har aldrig lagt märke till det förut, väldigt sällan vi använder AC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...